| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
13-02-2008, 09:19
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
CITAT (clivia @ 12-02-2008, 21:31)  Clivia frön är lite kinkiga. De behöver en smula omsorg i början av sina liv. Fuktighet enligt mig måste vara rejält, hur mycket precis, det kan jag inte svara på men om du har dem i miniväxthus då är det helt OK enligt mig. Minst en plastpåse bör man ha över krukan för att cliviorna ska må bra. Att byta luften i påsen och kontrolera frön varannan dag är ett måste så att man inte blir överraskad av mögel. Skrumpnade frön det känner jag mycket väl till.  I början hade jag nästan ingen källa att pumpa information från  , så många frön har gått åt skogen, tyvärr. Alla gör vi fel och lär oss något nytt av våra misstag.  Du behöver inte vara ledsen eller orolig, dina frön kommer att klara sig!!!  Mina första fröplantor är på väg att blomma... rejält nyfiken är jag på mina fröplantor från Sydafrika men jag måste vänta ett till två år till, de är bara treåriga...Lycka till!!! :)ditt tålamod kommer att belönas, det är jag övertygad om MVH/clivia Tack clivia! Nu ska jag följa dina råd och hoppas att mina fröer inte skrumpnar ihop!Jag springer varje dag och luftar plus kollar fröerna. Så spännande med dina fröer från sydafrika!Vad är det för sorter? Jag har köpt en rad olika fröer från afrika och usa  så jag är så nöjd! Har köpt till gula,Cyrtanthiflora hybrider,en röd med gult svalg och en gul tulpanblommande sort! Plus att jag inte kunde hejda mig och beställde några fröer till från afrika ähumm  detta ska vara en multipetal sort med variegerade blad och en annan gul/grön med variegerade blad!! Jag skulle önska att det fanns ett clivia sällskap i sverige hade varit kul!De är ju så vackra blommor! En bild på min blommande....
clivia1.jpg ( 153.15k )
Antal nedladdningar: 81
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 10:32
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 09:19)  Tack clivia! Nu ska jag följa dina råd och hoppas att mina fröer inte skrumpnar ihop!Jag springer varje dag och luftar plus kollar fröerna. Så spännande med dina fröer från sydafrika!Vad är det för sorter? Jag har köpt en rad olika fröer från afrika och usa  så jag är så nöjd! Har köpt till gula,Cyrtanthiflora hybrider,en röd med gult svalg och en gul tulpanblommande sort! Plus att jag inte kunde hejda mig och beställde några fröer till från afrika ähumm  detta ska vara en multipetal sort med variegerade blad och en annan gul/grön med variegerade blad!! Jag skulle önska att det fanns ett clivia sällskap i sverige hade varit kul!De är ju så vackra blommor! En bild på min blommande....
clivia1.jpg ( 153.15k )
Antal nedladdningar: 81Jag har olika sorter från Sydafrika som jag har köpt lite av varje år: gula, variegerade, multipetal, daruma... det finns "Vico Yellow crossed with Ghost (Fukurin) and big pastel flowers" (en av dom är gul, tre är korsningar enligt färg på fröplantorna), variegated Daruma best selection, en har överlevt och är variegated, Shima Fu Daruma x miniture Hime Daruma, två olika plantor har överlevt, clivia variegated gul - av 5 frön har varit en gul variegated  , andra fyra variegerade röda... men som sagt jag måste vänta minst ett år till i bästa fallet...Andra fröplantor som jag har är yngre än dessa...men alla är de spännande sorter. Jag önskar också att någon av dem skulle dofta ljuvligt  ... Ja, du har rätt, nilssontherese, de är bedårande vackra och jag håller med dig om att ett clivia sällskap i Sverige skulle vara kul!! Under de följande åren skulle väll inte någon utställning skada någon  men jag vet inte om det är tillräckligt med plantor i Sverige för sådan här evenemang ännu  ...och tillräckligt med clivia-entusiaster... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 10:44
|

Medlem

|
Oj så många läckerheter du hade!!! Den variegerade multipetal var en daruma som jag hade beställt frön till. Jag har många gånger tänkt att det skulle vara superkul att gå på en cliviautställning!Men när man frågar i blomsterhandeln så vet folk knappt vad man pratar om när man efterfrågar gula eller andra färger på clivior *fniss*.Tänk så underbart det hade varit att glassa i alla olika clivia sorter! Kanske ett projekt för framtiden?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 13:39
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 10:44)  Oj så många läckerheter du hade!!! Den variegerade multipetal var en daruma som jag hade beställt frön till. Jag har många gånger tänkt att det skulle vara superkul att gå på en cliviautställning!Men när man frågar i blomsterhandeln så vet folk knappt vad man pratar om när man efterfrågar gula eller andra färger på clivior *fniss*.Tänk så underbart det hade varit att glassa i alla olika clivia sorter! Kanske ett projekt för framtiden?  Ja, nilssontherese, ett projekt för framtiden...har vi inte redan börjat  , jag tror att det är mycket smittsamt faktiskt med sådana här härliga "clivia damer"...
clivia_blommor.jpg ( 249.12k )
Antal nedladdningar: 93MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 13:47
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 13:44)  himmel så många!!!  Nilssontherese, det var inte mina, jag har inte så många, men den här bilden gillar jag. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
13-02-2008, 13:55
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 13-02-2008, 13:47)  Nilssontherese, det var inte mina, jag har inte så många, men den här bilden gillar jag.
MVH/clivia hihi förstod att alla inte var dina  men supersnygg bild var det!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2008, 15:50
|

Medlem

|
Clivia du borde ha en egen hemsida så man kunde följa dina plantor!  Eller en blogg kanske *fniss*.Du sitter ju på så mycket kunskap!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2008, 11:39
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 14-02-2008, 15:50)  Clivia du borde ha en egen hemsida så man kunde följa dina plantor!  Eller en blogg kanske *fniss*.Du sitter ju på så mycket kunskap! Nilssontherese, tack för ditt förtroende, jag kommer att ge information om mina resultat här  ...Ännu så länge räcker det på det här sättet, jag har ännu inte så mycket eget material att bygga en egen vettig hemsida med bara mina erfarenheter...  Kanske i framtiden... Mina frön på tallriken växer men jag kan ännu inte avgöra vilken färg...måste vänta några dagar till. Här finns bilder som jag har tagit idag: Jag har delat de, du kan se vilka som grott redan...
clivia_frön_15.2.2008.jpg ( 75.89k )
Antal nedladdningar: 37Den största "clivia-bebisen" växer men det går ännu inte att avgöra färg på den...
clivia_frö_15.2.2008.jpg ( 51.77k )
Antal nedladdningar: 32Våren har kommit och första clivia är på väg att slå ut sina blommor...
första_clivian_på_väg_att_blomma_15.2.2008.jpg ( 71k )
Antal nedladdningar: 28Och nu lite av blad-variegation, jag är förtjust i sådana här skapelserna
lite_natur_konst....jpg ( 64.43k )
Antal nedladdningar: 53
lite_natur_konst...2.jpg ( 62.13k )
Antal nedladdningar: 22
lite_natur_konst....3.jpg ( 68.75k )
Antal nedladdningar: 24
lite_natur_konst.....4.jpg ( 55.48k )
Antal nedladdningar: 33
lite_natur_konst....5.jpg ( 68.86k )
Antal nedladdningar: 32Förutom en som är variegated Daruma är alla mina clivia bebisar till en lite variegated mor med orangea blommor. Tyvärr, ingen av dessa kommer att ha gula blommor men deras blommor kommer att ha olika nyanser av röd färg. Men de har fina blad i mina ögon så det räcker för mig i alla fall. MVH/clivia
Redigerat av clivia: 15-02-2008, 13:49
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2008, 12:04
|

Medlem

|
Åh så snygga blad!!  Roligt med uppdatering på dina groddar! Idag såg jag att 3 av mina fröer börjar att gro!!! YIPEEEE!! Superfin stor planta du har som ska blomma! underbar! Förstår att det tar mycket tid att sammanställa all information till en hemsida och så ska man ha tillräckligt med!  duktig är du i alla fall!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2008, 13:46
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 15-02-2008, 12:04)  Åh så snygga blad!!  Roligt med uppdatering på dina groddar! Idag såg jag att 3 av mina fröer börjar att gro!!! YIPEEEE!! Superfin stor planta du har som ska blomma! underbar! Förstår att det tar mycket tid att sammanställa all information till en hemsida och så ska man ha tillräckligt med!  duktig är du i alla fall! Grattis!!! Du ser själv att dina frön mår utmärkt  nu gäller det att vara på vakt att inte mögel tar dem till himlen, det har jag upplevt några gånger, man måste vädra och kontrollera sådder minst varannan dag...Men visst är det roligare när vi ser att de vaknar upp och lyssnar på våra tankar Den plantan som du ser på bilden är lite speciellt, den är köpt på Tradera i 2005, sen har den blommat förra året med två stjälkar samtidigt och det här året kommer den göra detsamma  ... Jag har några som varje år blommar med två stjälkar men inte som tvillingar... Först kommer en och sedan den andra några dagar försenad, den här plantan gör det på en gång det andra året i rad... Blomningen 2/2007:
blomningen_2007.jpg ( 45.03k )
Antal nedladdningar: 35MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2008, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 269
Medlem nr: 12 343

|
Tack för den här tråden och särskilt tack till Clivia. Jag har en sådan som förökat sig en hel del och då har jag delat den och gett bort. Men jag har aldrig tagit han om fröna  Nu skall jag göra det! Japp.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2008, 21:54
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Tänkte fråga om hur man gör för att hålla mögel borta ? Har satt nårga fröer dels vit clivia dels gul. De gula fröerna var mögliga redan när jag fick dem , låg i fuktig sand, men hur förhindrar jag att även de andra fröerna möglar?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2008, 07:32
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 21:54)  Tänkte fråga om hur man gör för att hålla mögel borta ? Har satt nårga fröer dels vit clivia dels gul. De gula fröerna var mögliga redan när jag fick dem , låg i fuktig sand, men hur förhindrar jag att även de andra fröerna möglar? Har du inte bild på dina frön, mamamaggan? Cliviaodlare brukar behandla sina frön med någon sorts fungicid så att de inte möglar när de ska skickas iväg men om du är misstänksam och tror att du redan har mögel i din substrat, kan det hjälpa att plocka bort fröna och byta substratet eller behandla substratet med kokande vatten och sen när den svalnat ta fröna som inte är angripna tillbaka och sedan observera fröna och vädra, vädra, vädra minst varannan dag...Du kan även använda en svag lösning av någon sorts desinfektions medel eller fungicid för att hålla mögel borta men det har jag aldrig gjort hos clivia frön  Det finns säkert andra sätt att behandla frön, det gäller bara att prova sig fram, vad som hjälper. Jag håller tummarna att du lyckas rädda dina frön från mögel och att de gror!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2008, 07:54
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 15-02-2008, 16:01)  Himmel så häftigt! Den jag köpte nyligen som jag hade blombild på har ytterligare en stängel på g.Men som sagt inte blommar de som tvillingar inte! Grattis till den! Ja, nu ska jag kolla mina groddar varje dag för att hålla borta mögel och annat otyg!  Det är alltid roligt när den blommar en gång till...  Kanske besvarar den vår kärlek och omsorg  ... Grattis, det händer inte alltid... MVH/clivia CITAT (Gudrun i Göteborg @ 15-02-2008, 19:57)  Tack för den här tråden och särskilt tack till Clivia. Jag har en sådan som förökat sig en hel del och då har jag delat den och gett bort. Men jag har aldrig tagit han om fröna  Nu skall jag göra det! Japp. Lycka till, Gudrun i Göteborg, det är mycket spännande... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2008, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 2 325
Medlem nr: 1 786

|
Jag har duchat mina med svag atamon lösning...hoppas det ska hålla möglet borta!
--------------------
Mvh, Stennie!  Pågår!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 11:14
|

Medlem

|
Urtjusigt!! Superkul med uppdateringen!  oj vad vacker gardenii var jag har en jag med så det blir nått att drömma om.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|