Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          nilssontherese
          Inlägg 19-02-2008, 10:07
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

Nu är jag superlycklig! biggrin.gif blomsterlandet här där jag bor ringde nyss och sa att de fått hem stora gula clivia plantor!!!!!Och en är undanställd till mig!! JIPEEEEE! laugh.gif

--------------------

Citera
          bahia1
          Inlägg 19-02-2008, 11:31
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 12 885

Tack för frön som kom idag Clivia!
          Jag lägger mina i jord direkt men ser att du har dom på en tallrik är det bättre än i jord?
          Nu har jag fullt upp med att få ner dina och sköta om dom ordentligt.
          Kram

--------------------
          Novas Matte Bahia/Lena

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2008, 11:32
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 10:07) *
          Nu är jag superlycklig! biggrin.gif blomsterlandet här där jag bor ringde nyss och sa att de fått hem stora gula clivia plantor!!!!!Och en är undanställd till mig!! JIPEEEEE! laugh.gif

De är jättesnygga, jag förstår dig... bravo.gif ... titta, så här kan den se ut efter några år till...28 blommor på en stjälk...en gång till grattis!!! du kommer att ha en stor glädje med den... yes.gif

Bifogad fil  gul_clivia_blomning_2007.jpg ( 234.06k ) Antal nedladdningar: 63

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2008, 11:41
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (bahia1 @ 19-02-2008, 11:31) *
          Tack för frön som kom idag Clivia!
          Jag lägger mina i jord direkt men ser att du har dom på en tallrik är det bättre än i jord?
          Nu har jag fullt upp med att få ner dina och sköta om dom ordentligt.
          Kram

Du kan lägga de på jorden, de har varit där före, några redan börjat gro hos mig..., du kan också hälften av de lägga på jorden och hälften på tallriken och observera vad som går fortare... det är du som avgör slap.gif Lycka till med ditt försök!!! yes.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 19-02-2008, 12:14
          Länk hit: #65

Medlem

Himmel vilken gigantisk gul clivia planta!! bravo.gif bravo.gif sådär hoppas jag att min kommer se ut! biggrin.gif

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 19-02-2008, 17:48
          Länk hit: #66

Medlem

Tänkte på gödning och jordblandning hur ofta göder du? och med vad? och hur ofta planterar du om Clivia?

--------------------

Citera
          Sunny
          Inlägg 19-02-2008, 18:43
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

Hvilken interessant tråd !

Takk til Cliva og dere andre for all den kunnskap dere gir oss ! bravo.gif

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe Cliva-planter med røde blommor som de på bildet fra Cliva-utstillingen ( på side 3 i denne tråden ) ?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-02-2008, 18:56
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 12:14) *
          Himmel vilken gigantisk gul clivia planta!! bravo.gif bravo.gif sådär hoppas jag att min kommer se ut! biggrin.gif

Det var en av de snyggaste clivior jag någonsin sett !

Köpte ju frön till både gul och vit clivia men de gula var mögliga så jag väntar på nya som jag blivit lovad. De vita däremot gror så jag hoppas att de kan bli fina plantor.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2008, 20:12
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 17:48) *
          Tänkte på gödning och jordblandning hur ofta göder du? och med vad? och hur ofta planterar du om Clivia?

Första tre år planterar jag om varje år, sedan var tredje...Jag tror inte på att clivian inte blommar om vi planterar den om och ger den lite mer livsutrymme runt fötterna, jag gör det varje år och de blommar varje år, de har reagerar absolut inte på det viset... Du har sett fotot på min clivia från Tradera. Förra året efter blomningen planterade jag om denne i maj, jag har till och med tagit bilderna på detta:

Utblommade clivian, maj 2007
          Bifogad fil  utblommad_clivia_från_Tradera.jpg ( 69.67k ) Antal nedladdningar: 65

Clivian får större kruka:
          Bifogad fil  större_kruka.jpg ( 69.46k ) Antal nedladdningar: 40

Tre clivia plantor efter omplanteringen i maj 2007:
          Bifogad fil  tre_clivia_plantor_efter_omplantering.jpg ( 51.02k ) Antal nedladdningar: 68

Som du ser på bilden använder jag P-jord men tror absolut inte att det fungerar bara med det här substratet. Det finns säkert andra lösningar som är minst lika bra för clivior. Kanske existerar bättre lösningar också. Vad gäller gödningen, den använder jag bara ibland på sommaren och det är en vanlig gödning för krukväxter. Hos äldre växter byter jag den yttersta lagret av jorden i krukan varje år när jag planterar om yngre växter. smile.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2008, 20:36
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Sunny @ 19-02-2008, 18:43) *
          Hvilken interessant tråd !

Takk til Cliva og dere andre for all den kunnskap dere gir oss ! bravo.gif

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe Cliva-planter med røde blommor som de på bildet fra Cliva-utstillingen ( på side 3 i denne tråden ) ?

Sunny, "clivia damer" på bilden är utställnings exemplar med namn i högre prisklass än vanliga clivior som vi kan köpa i affären. Du kan köpa sådana hos clivia odlare i USA, Sydafrika, Japan eller China. Många är urtjusiga med "astronomiska" priser i våra ögon... rolleyes.gif Ja, men de är frukt på många års arbete med dessa plantor...Det är inte lätt att odla fram en utställnings exponat...

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 19-02-2008, 20:58
          Länk hit: #71

Medlem

Stort tack clivia för infot om omplanteringen!
          Anledningen till att jag frågade om gödningen var att med de fröer jag köpt följde så råd och tips. Där stod det att clivior är törstande på näring. flirting.gif
          Så då borde jag alltså plantera om de nyinköpta nu efter blomningen? De står hemskt trångt tyckte jag i alla fall???????? Jag menar mer rötter ger större planta och mer blomstänglar?Eller??Jag tycker det borde gynna i alla fall smile.gif

--------------------

Citera
          Sunny
          Inlägg 19-02-2008, 21:06
          Länk hit: #72

Medlem

Takker for svar ! smile.gif

Ja , jeg trodde vel det ville være svårt å finne de mest spesielle Cliva-plantene ... crying.gif

Er det noen som kjenner til noen web-sites så man kan få se hvilke priser man taler om ?

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2008, 21:17
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 20:58) *
          Stort tack clivia för infot om omplanteringen!
          Anledningen till att jag frågade om gödningen var att med de fröer jag köpt följde så råd och tips. Där stod det att clivior är törstande på näring. flirting.gif
          Så då borde jag alltså plantera om de nyinköpta nu efter blomningen? De står hemskt trångt tyckte jag i alla fall???????? Jag menar mer rötter ger större planta och mer blomstänglar?Eller??Jag tycker det borde gynna i alla fall smile.gif

Ja, det är absolut nödvändigt att göra. Gula klivior är lite större plantor än de röda som säljs i affären. Nyinköpta plantor har aldrig överflöd av jorden i sina krukor, tror i alla fall jag. Själva omplanteringen skadar aldrig växten om den görs försiktigt, den ger mer utrymme att etablera sig och skapa rotsystemet som kommer att ge en välnärd växt. Ja, men det är min åsikt. flirting.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2008, 21:37
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Sunny @ 19-02-2008, 21:06) *
          Takker for svar ! smile.gif

Ja , jeg trodde vel det ville være svårt å finne de mest spesielle Cliva-plantene ... crying.gif

Er det noen som kjenner til noen web-sites så man kan få se hvilke priser man taler om ?

Du kan titta på den här webbsidan, den erbjuder top quality växter och frön i China, det finns säkert top quality växter med namnet i USA och andra länder också men de är sällan till salu...det finns helt enkelt inte så många exemplar av dem i världen...

http://www.clivia.net.cn/c23.aspx

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 19-02-2008, 21:47
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 18:56) *
          Det var en av de snyggaste clivior jag någonsin sett !
          Köpte ju frön till både gul och vit clivia men de gula var mögliga så jag väntar på nya som jag blivit lovad. De vita däremot gror så jag hoppas att de kan bli fina plantor.

Tack, mamamaggan thanks.gif och lycka till med clivia växter, deras blommor värmer i hjärtat när det är kallt ute. blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 19-02-2008, 22:17
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Hädanefter skall jag bry mig mycket mer om mina clivior än vad jag hittills gjort. Plantera om, ta hand om frön...

Skall bli spännande. Tack Clivia smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Sunny
          Inlägg 19-02-2008, 22:56
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (clivia @ 19-02-2008, 21:37) *
          Du kan titta på den här webbsidan, den erbjuder top quality växter och frön i China, det finns säkert top quality växter med namnet i USA och andra länder också men de är sällan till salu...det finns helt enkelt inte så många exemplar av dem i världen...

http://www.clivia.net.cn/c23.aspx

MVH/clivia

På den websiden var der mye informasjon !

Takk igjen , cliva ! biggrin.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 19-02-2008, 23:17
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jätteintressant Kliviatråd det här tummenupp.gif .
          Jag har några krukor med en gammal smalbladig sort:

ärvda av min mor, de blommar för det mesta på senhösten - om de blommar alls. Det är tre bladrosetter i varje kruka - men om jag har förstått saken rätt så ska det vara bara en/kruka och omplantering var 3:e år..?
          Jag har dessutom en stor kruka med en vanlig bredbladig, med 9 (!) bladrosetter i... Antar att jag bör plantera om dem så de får varsin kruka allihop - det kommer att bli trångt på fönsterbrädan... whist.gif

Redigerat av Betty: 19-02-2008, 23:21

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Kummin
          Inlägg 19-02-2008, 23:31
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 13 000

Och jag har två klivior. En är rotskott från en som min mormor hade. Det är 37 år sedan hon levde, och då var hennes växter gamla.
          Den andra är nyare. Jag håller liv i dem och har klarat av en svår attack av bomullslöss för några år sedan. Och nu kämpar jag mot sköldlöss på den gamla bredbladiga växten. Men har också haft blommor, senast i november. Härliga växter!

Citera
          clivia
          Inlägg 20-02-2008, 08:35
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Betty @ 19-02-2008, 23:17) *
          Jätteintressant Kliviatråd det här tummenupp.gif .
          Jag har några krukor med en gammal smalbladig sort:

ärvda av min mor, de blommar för det mesta på senhösten - om de blommar alls. Det är tre bladrosetter i varje kruka - men om jag har förstått saken rätt så ska det vara bara en/kruka och omplantering var 3:e år..?
          Jag har dessutom en stor kruka med en vanlig bredbladig, med 9 (!) bladrosetter i... Antar att jag bör plantera om dem så de får varsin kruka allihop - det kommer att bli trångt på fönsterbrädan... whist.gif

Jag misstänker, Betty, att din clivia inte är någon vanlig clivia miniata, inte ens smalbladig, det är någon korsning mellan clivia miniata och clivia gardenii eller nobilis...Blommor ser ut inte alls som de hos clivia miniata...Men de är mycket fina och inte så vanliga i Sverige!! tummenupp.gif Grattis till den! bravo.gif
          Det är upp till var och en hur många skott av clivia det finns i en kruka, beror på, hur det är med plats hos en och hur pass fort clivia skjuter nya blad rosetter, det är individuellt, finns plantor som inte är så villiga att göra nya skott och finns plantor som gör nya skott som galna, ser nästan som ogräs bland krukväxter...(jag har bara en av de "riktigt galna" tack och lov...) Jag skulle bara säga att alla behöver omplantering var tredje år men du behöver inte dela på dem om du vill ha mer rosetter i en kruka, bara se till att de har tillräckligt med plats och att de trivs och blommar. smile.gif

MVH/clivia

Citera

60 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 06:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon