| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
01-07-2009, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 15 533

|
CITAT (clivia @ 01-07-2009, 07:03)  Jag tror inte, Boxer2, att cliviafrön behöver undervärme på sommaren för att gro. Nu vet jag inte var i Sverige du bor men att ställa frön på den inglasade balkongen med stängda fönster... ja, när solen skiner kan det bli för varmt...
MVH/clivia Någon som vet vad max tempraturen är för clivia frö? Bilder kommer lite senare
--------------------
Hund och blomälskare zon 1 LARZ KRISTERZ REGERAR!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-07-2009, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 31
Medlem nr: 24 291

|
Hei clivia De frøene jeg har nå er ennå ikke blitt bebisplanter, det er såvidt spire på to av dem. Eller var det boxers bebisar du tenkte på? Når det blir noe å vise frem skal jeg læra meg å legge inn bilder her. Og nå har jeg googlet selgeren, hun har en høy stjerne i the Global Clivia Enthusiast Forum (og som en ærlig selger på Ebay). Takk for at du krysser tummarna for meg. Boxer, så spennende at du får egne frø! Hvis du skal ha frøene til å spire nå, tror jeg at ideal temperatur er 24 - 26 grader celcius. Ikke la solen stå og steke på dem, det er nok ikke bra. Jeg holder mine inne, det er ca 25-26 grader og bra lys men ikke sol på dem
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2009, 11:15
|

Medlem

|
CITAT (Gunthwaite @ 01-07-2009, 18:00)  Hei clivia De frøene jeg har nå er ennå ikke blitt bebisplanter, det er såvidt spire på to av dem. Eller var det boxers bebisar du tenkte på? Når det blir noe å vise frem skal jeg læra meg å legge inn bilder her. Og nå har jeg googlet selgeren, hun har en høy stjerne i the Global Clivia Enthusiast Forum (og som en ærlig selger på Ebay). Takk for at du krysser tummarna for meg. Boxer, så spennende at du får egne frø! Hvis du skal ha frøene til å spire nå, tror jeg at ideal temperatur er 24 - 26 grader celcius. Ikke la solen stå og steke på dem, det er nok ikke bra. Jeg holder mine inne, det er ca 25-26 grader og bra lys men ikke sol på dem   Ja jag hoppas jag lyckas med de små, har aldrig gjort det förr. Sätter in lite bilder sen efterhand så ni kan se och ge råd på vägen. Ha det bra alla i värmen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2009, 06:00
|

Medlem

|
Clivia, Vakre planter og bilder som alltid!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2009, 18:34
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
Tack, Gunthwaite, du kommer säkert ha fina klivior i framtiden... bara lite tålamod... Min C. cyrtanthiflora har vuxit lite till, här kan man se henne efter duschningen, hon är redan en "mogen dam" med några år på nacken...  och inte ensam i krukan...
C._cyrtanthiflora__5.7.2009.jpg ( 91.55k )
Antal nedladdningar: 18
C.cyrtanthiflora__5.7.2009.jpg ( 120.52k )
Antal nedladdningar: 19Ja, vacker i varje ögonblick  ... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2009, 10:23
|

Medlem

|
Hei Clivia Dine monster-barn kommer til å bli en fantastisk plante! Jeg synes (tycker?) at clivior er aller vakrest når det er mer enn en plante i beholderen, så jeg håper at min voksne plante (5-6 år gammel) også skal sette sideskudd snart. Da skal de få lov til å bo sammen med sin mamma så lenge det er plass i potten Nå har jeg gått litt amok på ebay igjen. Klarte ikke å stoppe meg selv fra å bestille 5 frø av en intense greencentre korsning. Båda foreldrene er rød/orange green centre. Men nu får det være nok, har jo ennå ikke fått de første frøene
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2009, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
Dine bilder er så inspirerende , clivia ! Gunthwaite , jeg håper du kan sette inn bilder av dine frø. Mine frø er fra New Zealand og det tok nøyaktig 1 uke fra jeg fikk mail om at "i dag sender jeg frøene" til jeg hadde dem i postkassen hjemme hos meg. Kanskje får du spiring før meg , i fall du bruker "eksperimentelle metoder" , jeg har bare sådd på tradisjonell måte med frøene så vidt dekket av jord. ................... Min største Clivia sto ute en tid , på västersidan av huset , jeg trodde ikke solen var så sterk der ... Men det var den ... Det ble fula skader på bladene , jeg måtte klippe bort en del ... At man kan være så dum ...
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2009, 20:56
|

Medlem

|
Hei Sunny Det var veldig synd at planten din ble skadet, ta godt vare på den nå fremover slik at den kommer seg...! Skal prøve å lære meg å legge inn bilder her, har jo selv hatt stor glede og nytte av å se de bildene dere legger ut. Så det er klart at jeg får lyst til å bidra med noen selv. Skal se om jeg får lånt meg et digitalkamera, slik at jeg får tatt bilder av frøene. De første frøene jeg kjøpte fra australia ble sendt derfra 5/7. Så de er på vei Og så fikk jeg noen fra Chiltern seeds som jeg hadde glemt helt vekk. De kom i dag, og ser veldig fine ut heldigvis. Sunny, det blir nok til at jeg spirer frøene på fuktig papir i zip-lock poser. Det er mest praktisk, for de skal jo være med meg på ferie
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2009, 09:02
|
Medlem

|
CITAT (Gunthwaite @ 08-07-2009, 11:23)  Hei Clivia Dine monster-barn kommer til å bli en fantastisk plante! Jeg synes (tycker?) at clivior er aller vakrest når det er mer enn en plante i beholderen, så jeg håper at min voksne plante (5-6 år gammel) også skal sette sideskudd snart. Da skal de få lov til å bo sammen med sin mamma så lenge det er plass i potten Nå har jeg gått litt amok på ebay igjen. Klarte ikke å stoppe meg selv fra å bestille 5 frø av en intense greencentre korsning. Båda foreldrene er rød/orange green centre. Men nu får det være nok, har jo ennå ikke fått de første frøene  Tack, Gunthwaite, jag hoppas att de kommer att blomma snart... De kunde inte dela plats med mamman i krukan för att den behöver plats för sig själv...
monsterclivian__9.7.2009.jpg ( 103.69k )
Antal nedladdningar: 15Grattis till nya frön!!! Håller tummarna att alla gror och växer till magnifika plantor med iögonfallande blommor... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2009, 09:12
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 08-07-2009, 18:32)  Dine bilder er så inspirerende , clivia ! Gunthwaite , jeg håper du kan sette inn bilder av dine frø. Mine frø er fra New Zealand og det tok nøyaktig 1 uke fra jeg fikk mail om at "i dag sender jeg frøene" til jeg hadde dem i postkassen hjemme hos meg. Kanskje får du spiring før meg , i fall du bruker "eksperimentelle metoder" , jeg har bare sådd på tradisjonell måte med frøene så vidt dekket av jord. ................... Min største Clivia sto ute en tid , på västersidan av huset , jeg trodde ikke solen var så sterk der ... Men det var den ... Det ble fula skader på bladene , jeg måtte klippe bort en del ... At man kan være så dum ...   den kommer tillbaka, säkert, clivior är starka växter, Sunny..., alla gör vi fel ibland...det här felet är inte fatalt... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
12-07-2009, 18:02
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
Så vakre ... Hoppas du kommer med flere bilder når alle blomstene har åpnet seg !
|
|
|
|
|
|
|
|
13-07-2009, 21:48
|

Medlem

|
Tusen takk for at du lar oss følge blomstringen hos denne vakre planten!
Første forsendelse med frø fra australia kom i dag, og det er de fineste frøene jeg har fått hittil. Selgeren hadde også puttet et bonusfrø i hver pakke, pluss tre gratis frø av en annen korsning (Relly hybride orange green/white centre X Japanese Daruma green/white centre).
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2009, 13:35
|

Medlem

|
Tänkte visa min unga clivia som nu på andra stängeln hos mig har fått två frökapslar och jag har ej pollinerat den. Tror ni det blir något av dessa frö? Hur lång tid tar det ungefär tills kapslarna fått färg och jag kan ta dem?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2009, 14:31
|
Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 14-07-2009, 14:35)  Tänkte visa min unga clivia som nu på andra stängeln hos mig har fått två frökapslar och jag har ej pollinerat den. Tror ni det blir något av dessa frö? Hur lång tid tar det ungefär tills kapslarna fått färg och jag kan ta dem? Ja, boxer2, det ser lovande ut  ...men du måste vänta några månader till tills de blir mogna... 7-12 månader ibland mer... det beror på omständigheterna... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2009, 16:14
|

Medlem

|
Hei Boxer
Jeg er enig med Clivia, det ser ut til at du får to kapsler. Da har den blitt pollinert uten din hjelp.
Frøkapsler som ikke er blitt pollinert vokser ikke, og det gjør jo disse to.
Lykke til, nå kan du kose deg med å følge med på utviklingen i mange måneder fremover.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|