CITAT (Betty @ 20-02-2008, 10:24)

Tack för ditt svar! Så skönt att höra att jag slipper plantera dem en i varje kruka för att de ska trivas, tror inte att jag hade haft plats för så många (18 st) i mina fönster.

man vill ju ha lite andra sorter med. Det blir till att skaffa några större krukor och fortsätta med samplanteringen.
Vi har här på forumet en gång tidigare för några år sen diskuterat vad det kan vara för sorts klivia jag har. Om jag minns rätt så enades vi den gången om att det troligen är en C. cyrtanthiflora jag har, alltså en hybrid mellan C. miniata och C. nobilis. Jag tycker att den stämmer bra på den beskrivningen när man Googlar den.
Ja, Betty, det är svårt att avgöra vad för sorts clivia det är när det gäller hybrider. Enligt en enda boken om clivior från H. Koopowitz kan vi dela korsningar i sådana här grupper:
Clivia Caulgard Group.......................... C. gardenii x C.caulescens
Clivia Cyrtanthiflora Group................... C. miniata x C. nobilis
Clivia Minicyrt Group............................ C. (Cyrtanthiflora Group) x C. miniata
Clivia Minigard Group........................... C. gardenii x C. miniata
Clivia Minilescent Group....................... C. miniata x C. caulescens
Clivia Nobilescent Group...................... C. nobilis x C. caulescens
Clivia Noble Guard Group.................... C. gardenii x C. nobilis
Från boken:
"Flowers in the Clivia Cyrtanthiflora Group are completely tubular and pendelous, and they are as long as those of C. miniata. The color is red with green tips. The plant show leaf characteristics of both parents. They grow much faster than C. nobilis and are an overall imrovement on C. nobilis....
...It took only two generations to go from the less desirable Cyrtanthiflora Group to the very desirable flowers of the Minicyrt Group; some very fine and unusual plants have emerged from the C. Minicyrt Group, which are the backkrosses of C. Cyrtanthiflora Group with C. miniata.
It is worth examining some of the older Clivia Cyrtanthiflora Group hybrids to see how far this type of breeding has come. One plant of the old C. Cyrtanthiflora Group growing i the Huntington Botanical Gardens had narrow pendent tubes of mid to deep orange flowers with almost no flaring at the mouth of the flower. It carried about twenty-five flowers in the umbel."
Jag tror att du har en clivia av Clivia Minicyrt Group. Men säkert kan man aldrig vara om vi inte känner till din clivians föräldrar.
I BT i Lund finns det en korsning mellan Clivia miniata x Clivia gardenii om någon är intresserad:
C.miniata_x_C.gardenii__BT_Lund.jpg ( 60.39k )
Antal nedladdningar: 34
C.miniata_x_C.gardenii__BT_Lund_2.jpg ( 105.18k )
Antal nedladdningar: 35MVH/clivia
CITAT (stennie @ 20-02-2008, 15:34)

så jättemycket för fröerna, Clivia. Nu ska jag försöka sköta om dom på allra bästa sätt!

Lycka till, Stennie!!!
MVH/clivia