Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 40 41 42 43 44 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          clivia
          Inlägg 20-09-2009, 09:55
          Länk hit: #821

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Sunny @ 19-09-2009, 19:38) *
          Det förstår jeg mycket väl , de blommorna er fantastiske ! rose.gif

Jeg har ikke tagit plante-bilder siden sist jeg satte bilder inn i denne tråden ,
          men det har varit en bra utveckling på mine fröplanter sedan den gong ,
          så nå må snart kameraet fram ... shy.gif yes.gif

Tack, Sunny...

Jag är myyyyycket nyfiken på dina småttingar... Alltid kul att titta på bilder, det kan aldrig bli för mycket bilder i en tråd...

Min liten småtting utan rötter visar redan 2mm pytteliten ny rot...

Bifogad fil  Sm_ttingen_som_missat_r_tter__20.9.2009.jpg ( 80.29k ) Antal nedladdningar: 10
          Bifogad fil  Ny_liv...__20.9.2009.jpg ( 28.98k ) Antal nedladdningar: 11

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 20-09-2009, 13:49
          Länk hit: #822

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

CITAT (clivia @ 20-09-2009, 10:55) *
          Jag är myyyyycket nyfiken på dina småttingar...

Det kommer , det kommer ... flirting.gif

Nästa lördag har de nytt stoooort jubileum a0a.gif ,
          då kan det väl vara passande med lite bilder her i tråden ...
          ( Om ikke noe annet stjäler min tid den dagen. )

Dine bilder er en påminning om at vattna försiktigt nu på høsten / vinteren , even om man kan få rötter på dem igjen med mycket omsorg.

Min tendens er å vattna för mycket , så jeg trenger påminning , ja ,
          - spesielt nu som mina frøplanter står kyligare ... sweatingbullets.gif fear.gif

Citera
          boxer2
          Inlägg 20-09-2009, 16:18
          Länk hit: #823

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Clivian ska ju stå svalt och torrt över vintern,men gäller för en clivia som har frökapslar med? Kommer inte den stängeln att vissna ner då? Det gör den ju om det inte finns några frökapslar på. Hoppas på svar!

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          clivia
          Inlägg 20-09-2009, 19:25
          Länk hit: #824

Medlem

CITAT (boxer2 @ 20-09-2009, 17:18) *
          Clivian ska ju stå svalt och torrt över vintern,men gäller för en clivia som har frökapslar med? Kommer inte den stängeln att vissna ner då? Det gör den ju om det inte finns några frökapslar på. Hoppas på svar!

Ja, boxer2, clivian gillar att stå svalt och torrt över vintern, det gäller alla klivior även de som har frökapslar. Fröna mognar hos mig omkring november-december och då tar jag bort cca halvan av stängeln, andra halvan vissnar ner så småningom. Stängeln kommer inte att vissna ner tills frökapslarna är mogna eller tills du tar bort delen med frökapslarna. På bilden ser du min klivia med frökapslar från första blomningen och uttorkad resten av stängeln efter andra blomningen (jag klippte bort kapslarna strax efter sista blommorna fallit av)

Bifogad fil  n_gra_m_nader_efter_blomningen__20.9.2009.jpg ( 91.52k ) Antal nedladdningar: 16
          Bifogad fil  tv__st_nglar__en_vid_liv_och_en_vissen__20.9.2009.jpg ( 103.99k ) Antal nedladdningar: 10

Plantan "vet" vad hon ska göra... vatten ska verkligen göra mer skada en torka i vinterperioden... Som du ser på min fröplanta lite högre upp lyckades jag övervattna även på sommaren...

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 20-09-2009, 19:26

Citera
          clivia
          Inlägg 20-09-2009, 19:33
          Länk hit: #825

Medlem

CITAT (Sunny @ 20-09-2009, 14:49) *
          Det kommer , det kommer ... flirting.gif

Nästa lördag har de nytt stoooort jubileum a0a.gif ,
          då kan det väl vara passande med lite bilder her i tråden ...
          ( Om ikke noe annet stjäler min tid den dagen. )

då längtar jag redan efter nästa lördag... hbd.gif flirting.gif

MVH/clivia

Citera
          boxer2
          Inlägg 21-09-2009, 11:02
          Länk hit: #826

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

CITAT (clivia @ 20-09-2009, 20:25) *
          Ja, boxer2, clivian gillar att stå svalt och torrt över vintern, det gäller alla klivior även de som har frökapslar. Fröna mognar hos mig omkring november-december och då tar jag bort cca halvan av stängeln, andra halvan vissnar ner så småningom. Stängeln kommer inte att vissna ner tills frökapslarna är mogna eller tills du tar bort delen med frökapslarna. På bilden ser du min klivia med frökapslar från första blomningen och uttorkad resten av stängeln efter andra blomningen (jag klippte bort kapslarna strax efter sista blommorna fallit av)

Bifogad fil  n_gra_m_nader_efter_blomningen__20.9.2009.jpg ( 91.52k ) Antal nedladdningar: 16
          Bifogad fil  tv__st_nglar__en_vid_liv_och_en_vissen__20.9.2009.jpg ( 103.99k ) Antal nedladdningar: 10

Plantan "vet" vad hon ska göra... vatten ska verkligen göra mer skada en torka i vinterperioden... Som du ser på min fröplanta lite högre upp lyckades jag övervattna även på sommaren...

MVH/clivia

Okej då låter jag naturen ha sin gång. visar bilder om något förändrar sig. smile.gif tack snälla för hjälpen.

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Sunny
          Inlägg 26-09-2009, 14:00
          Länk hit: #827

Medlem

yaay.gif Så firar vi igjen , mine små Clivia-bebisar og jeg … yaay.gif

26. juni kom de ( og ble planterat senere samme dag ) :

Alla har spirat.
          Og i dag , just 3 månader senere , er situasjonen slik :

Några av sorterna :

Nakamura Red X Bing Wiese Red (the cross of our two best reds) ;
          vackra breda blad , tycker jeg :

Variegated Broad Leaf Red X Nakamura Red ;
          två med god variegering og en med antydan til striper :

Alick's variegated peach X similar ;
          bara en med variegering , jeg undras om det kan bli variegering senare på de som er grønne nå :

Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow ;
          mycket kraftigväxande , två med rödpigment en utan :

Alick's Pink (F2 Wittig's Pink) - cross of similar plants ;
          de minste frøene , men 3 av dem var blant de 5 første som spirade , og de er blant de längste plantene nu , det er smala blad på dem :

Redigerat av Sunny: 26-09-2009, 17:28

Citera
          Gunthwaite
          Inlägg 26-09-2009, 15:58
          Länk hit: #828

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 24 291

De ser veldig vakre og friske ut, Sunny! yaay.gif

Variegeringen kan komme etter 2. eller 3. blad, det er ikke uvanlig.

Jeg kommer til å legge bilde ut av mine vakre clivia-babier når jeg får kjøpt meg et Camera,som tidligere nevnt. Håper dere virkelig ikke blir fornærmet på meg pga jeg ikke kan legge noe før den tid flirting.gif

Har fått frø av "Oz Nobilis" nå, greit å få startet en interspesific også i høst. Jeg kommer til å følge de anbefalte retningslijer for overvintring av frøplanter hos Clivia whistling.gif

Redigerat av Gunthwaite: 26-09-2009, 17:11

Citera
          Sunny
          Inlägg 26-09-2009, 17:17
          Länk hit: #829

Medlem

CITAT (Gunthwaite @ 26-09-2009, 16:58) *
          Variegeringen kan komme etter 2. eller 3. blad, det er ikke uvanlig.

Så bra , da er det fortfarande hopp ... cool.gif

CITAT (Gunthwaite @ 26-09-2009, 16:58) *
          Håper dere ikke blir fornærmet på meg pga jeg ikke kan legge ut noe før den tid blush.gif

Neida , giggle.gif
          men det er så kjekt å se andres bilder ,
          at jeg har nu tillåtit meg å "puffa till lite" ,
          så om noen skulle være förnärmad ,
          så var det vel deg ... flirting.gif giggle.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 28-09-2009, 13:11
          Länk hit: #830

Medlem

CITAT (Sunny @ 26-09-2009, 15:00) *
          yaay.gif Så firar vi igjen , mine små Clivia-bebisar og jeg … yaay.gif

26. juni kom de ( og ble planterat senere samme dag ) :

Alla har spirat.
          Og i dag , just 3 månader senere , er situasjonen slik :

Några av sorterna :

Nakamura Red X Bing Wiese Red (the cross of our two best reds) ;
          vackra breda blad , tycker jeg :

Variegated Broad Leaf Red X Nakamura Red ;
          två med god variegering og en med antydan til striper :

Alick's variegated peach X similar ;
          bara en med variegering , jeg undras om det kan bli variegering senare på de som er grønne nå :

Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow ;
          mycket kraftigväxande , två med rödpigment en utan :

Alick's Pink (F2 Wittig's Pink) - cross of similar plants ;
          de minste frøene , men 3 av dem var blant de 5 første som spirade , og de er blant de längste plantene nu , det er smala blad på dem :

w00t.gif Vilka söta cliviabebisar.... wub.gif wub.gif Stort grattis till dem, Sunny!!!!! bravo.gif bravo.gif

Nu gäller det bara att inte övervattna... ja, ja... ibland är det svårt och jag är alltid arg på mig när det händer i mina krukor... Men det sista försöket att rädda den unga cliviaplantan verkar ha lyckats....

Bifogad fil  Sm_ttingen___nya_r_tter___28.9.2009.jpg ( 90.09k ) Antal nedladdningar: 13
          Bifogad fil  Sm_ttingen__nya_r_tter___28.9.2009.jpg ( 51.7k ) Antal nedladdningar: 9

Dagarna börjar bli kortare och en av mina Clivia caulescens visar utan tvekan att hösten är på väg....

Bifogad fil  Clivia_caulescens__28.9.2009.jpg ( 82.21k ) Antal nedladdningar: 12

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 28-09-2009, 17:35
          Länk hit: #831

Medlem

CITAT (clivia @ 28-09-2009, 14:11) *
          w00t.gif Vilka söta cliviabebisar.... wub.gif wub.gif Stort grattis till dem, Sunny!!!!! bravo.gif bravo.gif

Takk ! biggrin.gif

Nu gäller det bara att inte övervattna...

Just det , jeg kjenner på vikten av krukkene , de skal väga "nästan ingenting" för jeg vattnar ...
          Så får vi se ... shy.gif

Dagarna börjar bli kortare och en av mina Clivia caulescens visar utan tvekan att hösten är på väg....

Hoppas vi får se blommorna ! yes.gif

Citera
          Sunny
          Inlägg 07-10-2009, 12:20
          Länk hit: #832

Medlem

Får jeg fråga om en sak ...

De variegerade frøplantene , skal de stå nærmest eller lengst ifrån fönsteret ?

Mine planter står fortfarande på brickan som på bildet ,
          så ingen av dem får "dåligt ljus" ,
          men det er ju alltid så at ljuset er allra sterkast helt næra fönsteret ...

Citera
          Gunthwaite
          Inlägg 09-10-2009, 18:26
          Länk hit: #833

Medlem

Hei Sunny smile.gif

Variegerte planter skal ha bra lys, men tåler direkte sol dårlig. Håper dette hjelper, ser at det er noen dager siden du spurte om råd....

Citera
          clivia
          Inlägg 10-10-2009, 17:38
          Länk hit: #834

Medlem

CITAT (Sunny @ 07-10-2009, 13:20) *
          Får jeg fråga om en sak ...

De variegerade frøplantene , skal de stå nærmest eller lengst ifrån fönsteret ?

Mine planter står fortfarande på brickan som på bildet ,
          så ingen av dem får "dåligt ljus" ,
          men det er ju alltid så at ljuset er allra sterkast helt næra fönsteret ...

Jag ber om ursäkt, Sunny, jag är sent med svaret...

Dina variegerade clivior är lite känsligare mot solen men jag tror inte att det är problem här i Norden, solen är inte så stark på vintern... Det spelar inte så stor roll var de är placerade... de får tillräckligt med ljus ändå... Viktigare för dem är dagens längd... Så smånningom börjar dem sakta i sin tillväxt och övergå till vinterdvala oavsett om de befinner sig närmast eller längst från fönstret, de bara lyssnar på Naturens lag som alla växter...

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 13-10-2009, 19:11
          Länk hit: #835

Medlem

Takk for svar , Gunthwaite og clivia !

Frøplantene växer fortfarande , flere av dem har nytt blad på veg , og på de nye bladene ser man så lett at de växer smile.gif , men det er vel sakta nu ...

Citera
          Gunthwaite
          Inlägg 16-10-2009, 14:36
          Länk hit: #836

Medlem

Hei Sunny

Jeg har fått forklart at frøplanter skal ikke ha en kald periode over vinteren, men holdes på ca 24 grader med godt lys (24/7) og i vekst-modus. Ideelt sett skal temperaturen senkes til 16-18 grader om natten og gå opp til 24 grader på dagtid.

Hva tror du er rett, at de skal hvile kaldt eller holdes i aktiv vekst?

Clivia, vet at du mener de skal holdes kjølig. Hva skjer hvis jeg følger de retningslinjene som jeg har fått fra Kina, Sør Afrika og Australia?

Er det helt feil å overvintre frøplanter på samme måte her i norden, som det Clivia-spesialistene gjør ellers i verden over vintersesongen ?

Citera
          clivia
          Inlägg 16-10-2009, 19:24
          Länk hit: #837

Medlem

CITAT (Gunthwaite @ 16-10-2009, 15:36) *
          Hei Sunny

Jeg har fått forklart at frøplanter skal ikke ha en kald periode over vinteren, men holdes på ca 24 grader med godt lys (24/7) og i vekst-modus. Ideelt sett skal temperaturen senkes til 16-18 grader om natten og gå opp til 24 grader på dagtid.

Hva tror du er rett, at de skal hvile kaldt eller holdes i aktiv vekst?

Clivia, vet at du mener de skal holdes kjølig. Hva skjer hvis jeg følger de retningslinjene som jeg har fått fra Kina, Sør Afrika og Australia?

Er det helt feil å overvintre frøplanter på samme måte her i norden, som det Clivia-spesialistene gjør ellers i verden over vintersesongen ?

Gunthwaite, jag vet faktiskt inte om de klarar i långa loppet att växa utan problem i artificiella förhållanden som jag, lekman, kan erbjuda... Ja, de överlever men det fattas någonting... g.gif en gnista, kanske... Du vet den här skillnaden mellan att trivas och att överleva... Tyvärr kan jag inte erbjuda dem som de har i Sydafrika, det är svårt... och jag tror inte på att belysningen jag har till förfågande klarar samma arbete som solen gör och då pratar jag inte om fuktighet de behöver för att utveckla sina glansiga blad... Min övertygelse är att jag bör samarbeta med naturen i högsta möjliga grad... Och naturen här i Norden sover på vintern. Det är mycket lättare för mig att låta clivior sova på balkongen... Några som jag har inne sover också för att de inte har tillräckligt med ljus och vatten tillför jag inte så ofta...

Jag vågar inte säga vad som är rätt och vad som är fel, det kan bara experiment uppvisa...

Clivia caulescens nu i oktober (på den inglasade balkongen)...

Bifogad fil  Clivia_caulescens__16.10.2009.jpg ( 67.93k ) Antal nedladdningar: 10

Fuchsia gör sällskap...
          Bifogad fil  Fuchsia__koralle__16.10.2009.jpg ( 128.58k ) Antal nedladdningar: 11

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 16-10-2009, 20:33
          Länk hit: #838

Medlem

CITAT (Gunthwaite @ 16-10-2009, 15:36) *
          Hei Sunny
          ... Hva tror du er rett, at de skal hvile kaldt eller holdes i aktiv vekst?

Jeg er ju nybörjare med frøplanter av Clivia ... confused.gif

Jeg fikk ingen odlingsanvisning tillsammans med mine frö , så jeg vet ikke hva "min frösäljare" rekommenderar.

Men skal man ha hög temperatur , må man også ha en passende mengde ljus ( til høg temperatur ) , og det kan ikke jeg gi dem.

Når det gjelder andre planter er det ofte så at de som er mycket intensivt odlade ikke er så sterke som de som "har fått härdat sig lite" mens de vokste til ... g.gif

Redigerat av Sunny: 16-10-2009, 20:36

Citera
          clivia
          Inlägg 04-11-2009, 17:21
          Länk hit: #839

Medlem

nu är det dags för mina Clivia caulescens....

Bifogad fil  tv__caulescens_i_en_kruka__4.11.2009.jpg ( 123.39k ) Antal nedladdningar: 9
          Bifogad fil  fyra_damer_i_en_kruka__4.11.2009.jpg ( 92.92k ) Antal nedladdningar: 10

Bifogad fil  C.caulescens_med_en_fuchsia__4.11.2009.jpg ( 66.29k ) Antal nedladdningar: 13
          Bifogad fil  C.caulescens__4.11.2009.jpg ( 64.11k ) Antal nedladdningar: 11

Frökapslar på en av mina C. miniata börjar mogna och få färg...medan andra är fortfarande gröna...

Bifogad fil  gula_fr_kapslar__4.11.2009.jpg ( 60.91k ) Antal nedladdningar: 11
          Bifogad fil  kapslarna__r_fortfarande_gr_na__4.11.2009.jpg ( 67.42k ) Antal nedladdningar: 9

C. miniata variegata två stänglar...

Bifogad fil  C._miniata_variegata__fr_kapslar_4.11.2009.jpg ( 67.85k ) Antal nedladdningar: 14
          Bifogad fil  C._miniata__den_andra_st_ngeln__4.11.2009.jpg ( 77.61k ) Antal nedladdningar: 12

En av mina C. miniata blommar tredje gången det här året... januari, juni och november... dessutom växer den ganska kraftigt i sonens rum...den har inte varit ute...

Bifogad fil  andra_blomningen_i_full_g_ng__31.1.2009.jpg ( 65.88k ) Antal nedladdningar: 13
          Bifogad fil  blomningen_juni_2009.jpg ( 71.76k ) Antal nedladdningar: 12

Bifogad fil  blomningen_nov.2009.jpg ( 83.27k ) Antal nedladdningar: 10
          Bifogad fil  blommorna_nov.2009.jpg ( 73.45k ) Antal nedladdningar: 12

C. gardenii är lite snål det här året...

Bifogad fil  C.gardenii...__4.11.2009.jpg ( 75.5k ) Antal nedladdningar: 10

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 05-11-2009, 20:22

Citera
          Gunthwaite
          Inlägg 07-11-2009, 18:34
          Länk hit: #840

Medlem

Tusen takk for svarene, Clivia og Sunny! rose.gif

Clivia, jeg blir aldri lei av å se hur vakre plantene dine er. Takk igjen for at du deler bildene med oss blomma.gif

Hos meg er 6 stk Oz Nobilis godt igang med å vokse. Disse er vel egentlig ikke Nobilis, men er interspesifics og høstblomstrende. Gleder meg til de blir voksne og kommer i blomst (om fire-fem år?) whist.gif

Edit: Oz Nobilis er vel Cyrtantiflora... Uansett virkelig vakre! prøver å legge ved en link:

http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/page6/

Titta! : http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/...ith/3270179003/

Redigerat av Gunthwaite: 07-11-2009, 18:52

Citera

60 sidor V  « < 40 41 42 43 44 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 02:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon