| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
05-04-2010, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Jag är helt ny på clivior och fick min första för någon månad sen. Då skulle den precis spricka upp i blom, och när blomningen sen kom var den fantastiskt fin. Nu vet jag dock inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag klippa ner stängeln eller finns det chans att jag får frön? Det sitter små frökapslar men de är gröna och har inte vuxit speciellt mycket sedan blommorna trillade av. Hur sköter jag min blomma på bästa sätt?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2010, 17:12
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 15 533

|
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 15:22)  Jag är helt ny på clivior och fick min första för någon månad sen. Då skulle den precis spricka upp i blom, och när blomningen sen kom var den fantastiskt fin. Nu vet jag dock inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag klippa ner stängeln eller finns det chans att jag får frön? Det sitter små frökapslar men de är gröna och har inte vuxit speciellt mycket sedan blommorna trillade av. Hur sköter jag min blomma på bästa sätt? Den ska ha ljus men ej stark sol. Hållas fuktig hela tiden. Inget vatten alls mellan Augusti till och med Februari. Gödning vid vattning. Frö kanske du får beroende på hur gammal plantan är. Du kan ju oxå läsa genom hela tråden och se om du hittar något där. Nu menar jag inte läsa vart ända ord i tråden, uttan ögna igenom och se om du hittar nått användbart.  Hoppas du blev lite klokare.  Lycka till och välkomen hit.
Redigerat av boxer2: 05-04-2010, 17:13
--------------------
Hund och blomälskare zon 1 LARZ KRISTERZ REGERAR!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2010, 17:58
|

Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 05-04-2010, 18:12)  Den ska ha ljus men ej stark sol. Hållas fuktig hela tiden. Inget vatten alls mellan Augusti till och med Februari. Gödning vid vattning. Frö kanske du får beroende på hur gammal plantan är. Du kan ju oxå läsa genom hela tråden och se om du hittar något där. Nu menar jag inte läsa vart ända ord i tråden, uttan ögna igenom och se om du hittar nått användbart.  Hoppas du blev lite klokare.  Lycka till och välkomen hit.  Tack, det var många användbara tips. Vad för slags gödning; vanlig kruktväxtnäring eller? Jag har försökt kika igenom större delen av tråden men 48 sidor var lite väl mäktigt för mig så jag hoppas att det inte gjorde allt för mycket att jag frågade saker som säkerligen tagits upp någonstans i tråden.  Jag vet faktiskt inte hur gammal plantan är eftersom jag fått den och personen som köpte den inte tänkte på att fråga i butiken. I vilket fall, tack, kommer kika in här mycket för bästa vård av min lilla clivia!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 00:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Hej igen efter en lång tid. Mina har just börjat blomma ordentligt och dom lyser verkligen upp tillvaron. förra året penslade jag frömjölet mellan dom jag har, och det blev först bara om gröna små små knoppar som fick sitta kvar. Det har nog gått snart ett år, och för en månad sedan öppnade jag en som hade blivit röd. Eftersom jag inte trodde det skulle vara något i den var jag lite ovarsam, och förstörde fröet som mot alla odds fanns. Nu ska jag ta den sista kapseln och öppna den och försöka få den att gro. Ska ta lite kort på vad som kommer att hända i framtiden.. Om du inte har problem med utrymme etc så kan du ju vänta några månader och se vad som händer med frökapslarna....lycka till
Redigerat av lissa: 06-04-2010, 00:26
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 09:07
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (boxer2 @ 04-04-2010, 17:58)  Jag satte om min älsta klivia i går i en lite större kruka och den har fått 3 nya blad bara i år nu sen den började att växa. Kanske kommer en stängel på den år.  Min andra yngre klivia skall jag plantera om i veckan, den oxå i en lite större kruka.  Så här blev resultatet efter omplanteringen.  Den ser fint ut, boxer2.... Vänta nu tills jorden i krukan blir nästan torr... Övervattning gillar de verkligen inte. Större krukor är bra för klivior, de växer där mycket bätre när de väl etablerar sig men de måste ha ordentliga hål på botten för att överflödigt vatten rinner bort. Det lönar sig att ägna lite tid åt dem och duscha dem ordentligt i badrummet när de behöver sin klunk, sen vänta och ta de tillbaka på sin plats när vatten slutat droppa... Rötterna gillar inte att bada i vatten några dagar i sträck som kan hända ganska ofta när vi vattnar med en kanna... Jag tror att efterlikna naturen lite är det bästa sättet att se efter clivior, de får glänsande gröna blad och insekter brukar hålla sig tillbaka för att de inte gillar den sorts behandling. Jag är ganska säkert att du inte behöver vattna på minst två veckor... Ja, och en sak till, rör inte på krukan i onödan... Varje gång du rör på den måste plantan anpassa sig de nya förhållanden och tillväxten är inte så stark som hos växter som man inte stör för mycket. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 09:42
|
Medlem

|
CITAT (Ramona @ 05-04-2010, 15:10)  Hej Jag undrar var man kan få tag i clivia frön, jag har den vanliga orange/röda clivian men skulle vilja ha några fler gärna med varigerade blad och annan färg på blommorna. tycker der verkar spänande att odla dom från frön . Det kanske finns någon här på forumet som har frön som dom vill byta eller sälja, eller om någon vet var man kan beställa från.......
Kram Ramona Hej och välkommen hit, Ramona.... Det finns många sidor på internet som erbjuder cliviafrön till salu... Jag köpte mina på en internetsida som tyvärr slutat existera... www.clivias.com. Om du läser den här tråden lite tillbaka det finns säkert information om några andra internetförsäljare, Sunny köpte på det här sättet ovanligare cliviafrön förra året... Mina fröplantor från Sydafrika har inte bahagat sig blomma ännu..., de är fyra, fem år gamla och jag hoppas på några blomningar redan i år... För mig är frösäsongen slut nu, jag hade några frön på gula clivior och några på min variegerade clivia i januari, februari och de har hittat nytt hem redan... Måste tillägga att med variegerade är det lite knepigt för att inte alla frön är variegerade, bara några % av varje skörd blir brokbladiga plantor, man måste bli medveten om det för att inte bli förvånad när variegering uteblir. Hoppas det hjälper lite... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 10:03
|
Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 18:58)  Tack, det var många användbara tips. Vad för slags gödning; vanlig kruktväxtnäring eller? Jag har försökt kika igenom större delen av tråden men 48 sidor var lite väl mäktigt för mig så jag hoppas att det inte gjorde allt för mycket att jag frågade saker som säkerligen tagits upp någonstans i tråden.  Jag vet faktiskt inte hur gammal plantan är eftersom jag fått den och personen som köpte den inte tänkte på att fråga i butiken. I vilket fall, tack, kommer kika in här mycket för bästa vård av min lilla clivia!  Välkommen hit, Rebecca... Ja, det räcker med vanlig krukväxtnäring i tillväxtsäsongen. Fråga så mycket du behöver...  Har du någon bild på din nya lilla vän? MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 11:55
|

Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 18:58)  Tack, det var många användbara tips. Vad för slags gödning; vanlig kruktväxtnäring eller? Jag har försökt kika igenom större delen av tråden men 48 sidor var lite väl mäktigt för mig så jag hoppas att det inte gjorde allt för mycket att jag frågade saker som säkerligen tagits upp någonstans i tråden.  Jag vet faktiskt inte hur gammal plantan är eftersom jag fått den och personen som köpte den inte tänkte på att fråga i butiken. I vilket fall, tack, kommer kika in här mycket för bästa vård av min lilla clivia!  Du får fråga hur mycket du vill  Välkommen hit. Jag har även okchidéer, så jag har en orchidénäring på 20-20-20 npk. Och det använder jag till alla mina blommor och dom växer som bara den. Annars kan du säkert oxå använda vanlig blomsternäring, det gjorde jag i början. Lycka till med din clivia.
Redigerat av boxer2: 06-04-2010, 11:56
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 15:23
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 06-04-2010, 01:18)  Hej igen efter en lång tid. Mina har just börjat blomma ordentligt och dom lyser verkligen upp tillvaron. förra året penslade jag frömjölet mellan dom jag har, och det blev först bara om gröna små små knoppar som fick sitta kvar. Det har nog gått snart ett år, och för en månad sedan öppnade jag en som hade blivit röd. Eftersom jag inte trodde det skulle vara något i den var jag lite ovarsam, och förstörde fröet som mot alla odds fanns. Nu ska jag ta den sista kapseln och öppna den och försöka få den att gro. Ska ta lite kort på vad som kommer att hända i framtiden.. Om du inte har problem med utrymme etc så kan du ju vänta några månader och se vad som händer med frökapslarna....lycka till Välkommen tillbaka, Lissa... det var länge sedan jag läste något inlägg från dig... Hoppas att allt går bra för dig och dina blommor... Kliviorna är trogna vänner och snällt återkommer varje vår...  när vi mest behöver lite värme för själen och fröjd för ögat... Det finns massor av nya blommor men det är något speciellt med dessa gamla, ibland lite glömda mönjeliljor... Jag är mycket nyfiken på dina bilder och hur dina clivior har utvecklats... Min äldsta clivia här i Sverige blommar snällt varje år, 12 år hos mig blir det på sommaren... Den har inte gjort ett enda skott... men massor av blommor producerar den varje år....
min__ldsta_clivia_h_r_i_Sverige__6.4.2010.jpg ( 81.23k )
Antal nedladdningar: 22MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 17:29
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 06-04-2010, 11:03)  Välkommen hit, Rebecca... Ja, det räcker med vanlig krukväxtnäring i tillväxtsäsongen. Fråga så mycket du behöver...  Har du någon bild på din nya lilla vän? MVH/clivia Tack! Vad gulliga alla är i det här forumet! Jag blir helt glad varje gång jag kikar in! Då ska krukväxtnäring införskaffas. Så tillväxtsäsong är alltså... nu? Mellan februari till augusti? Och sen vintervila alltså. Känns läskigt att inte vattna en växt på flera månader, det har jag aldrig varit med om förut. Men det blir spännande! Jag har bara en bild på några av blommorna från när den blommade, men såhär fin var den då:
2_mars_021.jpg ( 59.5k )
Antal nedladdningar: 10
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 20:39
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
clivia , vet du noe om skilnaden mellan desse 2 plantene ?
april__10.JPG ( 73.85k )
Antal nedladdningar: 47Den store tror jeg er 10 - 15 år. Den er hva jeg reknar som en "vanlig Clivia". ( Bladene ble skadet da den stod ute en tid i fjor sommar ... ) Den lille kjøpte jeg våren 2009 , den har fått mange nye blad , men er fortfarande "kompakt" og bladene er bredere og blankere enn på den gamle. Her er blomster på den lille i mars 2010 :
kompakt__10.JPG ( 43.63k )
Antal nedladdningar: 64Den lille er pollen-forelder til de frø som jeg odlade på min gule plante. ............................................. Her er min gule med blommor i mars 2010.
21.03.10_form._006.JPG ( 70.96k )
Antal nedladdningar: 29
mars_2010.JPG ( 80.56k )
Antal nedladdningar: 16 ............................................. Det blir spennande hur mine frøplanter blir når mammaen og pappaen er så olika ... Så langt ser det ut som de deler seg i 3 grupper :
egne_fr__april__10.JPG ( 31.48k )
Antal nedladdningar: 21Helt grønne brede blad , men rødpigment ved basis. ( Til venstre. ) Blad med mycket rødpigment , smale nederst , helt røde / brune nederst. ( Til høgre. ) Brede blad med lite rødpigment. ( I mitten. ) Skilnaden på dem er større "in real life" enn på bildet...
Redigerat av Sunny: 06-04-2010, 20:55
|
|
|
|
|
|
|
|
06-04-2010, 20:46
|

Medlem

|
Hei , Ramona ! Jeg kjøpte frø från denne leverandøren i 2009 : http://www.clivia.net.nz/Frøene hadde god kvalitet og Alick gir sine kunder mycket god service. Frøene leveres når de er mogne ; i juli. Jeg vet ikke om noen leverandør som har frø nu , og frøene skal man kjøpe og så når de er ferske.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2010, 10:16
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 06-04-2010, 21:39)  clivia , vet du noe om skilnaden mellan desse 2 plantene ?
april__10.JPG ( 73.85k )
Antal nedladdningar: 47Den store tror jeg er 10 - 15 år. Den er hva jeg reknar som en "vanlig Clivia". ( Bladene ble skadet da den stod ute en tid i fjor sommar ... ) Den lille kjøpte jeg våren 2009 , den har fått mange nye blad , men er fortfarande "kompakt" og bladene er bredere og blankere enn på den gamle. Her er blomster på den lille i mars 2010 :
kompakt__10.JPG ( 43.63k )
Antal nedladdningar: 64Den lille er pollen-forelder til de frø som jeg odlade på min gule plante. ............................................. Her er min gule med blommor i mars 2010.
21.03.10_form._006.JPG ( 70.96k )
Antal nedladdningar: 29
mars_2010.JPG ( 80.56k )
Antal nedladdningar: 16 ............................................. Det blir spennande hur mine frøplanter blir når mammaen og pappaen er så olika ... Så langt ser det ut som de deler seg i 3 grupper :
egne_fr__april__10.JPG ( 31.48k )
Antal nedladdningar: 21Helt grønne brede blad , men rødpigment ved basis. ( Til venstre. ) Blad med mycket rødpigment , smale nederst , helt røde / brune nederst. ( Til høgre. ) Brede blad med lite rødpigment. ( I mitten. ) Skilnaden på dem er større "in real life" enn på bildet...  Sunny, Jag tror att den första stora clivian tillhör de tyska hybriderna före andra världskriget, de var ganska utbredda då. Om den andra är jag ganska övertygat att det är en av belgiska hybriden som numera har nästan monopolställning på marknaden. Du kan läsa om historien i den här länken: http://www.cliviadecoster.com/hysbel2.htmVad gäller ursprungen av belgiska hybriderna ser det ganska mörkt ut. Ingen kan säga med all säkerhet varifrån de första stora bredbladiga klivior som belgarna började arbeta med kommit. Några anar att de kan komma från den belgiska Kongo, där belgien hade sin koloni en gång i tiden. Det har hittats några exemplar där men det kan vara naturaliserade clivior från Sydafrika, som de första kristna missionärerna tog med sig till sina stationer, det är inte bekräftat att de växer i skogarna där från början. --------- Du har redan haft blomsäsongen... De blommade finfint  , hur stora var blommorna? Har du pollinerat dem? Jag har tre de där Dynas Yellow och alla är olika, vad gäller storleken, formen av blommor eller mängden av blommor i blomställningen... Skott gör de varje år en eller två... Numera tar jag inte bort de som jag gjort i början, jag vill ha blommor med många blomstänglar i varje kruka... Cliviorna ser fantastiskt ut (i mina ögon  ) när de blir äldre med mer skott i krukan och har bra omhändertagande... Min blomsäsong har inte börjat ännu, då lite bilder från våren förra året... Min största Dynas yellow i full blom förra året
blomningen__april_2009.jpg ( 59.99k )
Antal nedladdningar: 17den andra Dynas yellow med blommande skottet (i år kommer det att bli tre blomstänglar hos denne)
Mother_with_child__1.4.2009.jpg ( 73.54k )
Antal nedladdningar: 39Den variegerade i februari 2009...
den_variegerade_febr._2009.jpg ( 88.32k )
Antal nedladdningar: 30Är den gamla clivian din eller har du "adopterat" den? Att leva med cliviafröplantor är spännade... och beroendeframkallande  Jo mer du odlar desto mer vill du veta... om färger, ärftlighet... osv. Det finns ganska stora skillnader mellan fröplantor... och det är bara plats som begränsar mig att göra fler och fler korsningar.... MVH/clivia
Redigerat av clivia: 07-04-2010, 14:05
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2010, 14:26
|
Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 06-04-2010, 18:29)  Tack! Vad gulliga alla är i det här forumet! Jag blir helt glad varje gång jag kikar in! Då ska krukväxtnäring införskaffas. Så tillväxtsäsong är alltså... nu? Mellan februari till augusti? Och sen vintervila alltså. Känns läskigt att inte vattna en växt på flera månader, det har jag aldrig varit med om förut. Men det blir spännande! Jag har bara en bild på några av blommorna från när den blommade, men såhär fin var den då:
2_mars_021.jpg ( 59.5k )
Antal nedladdningar: 10Lysande blommor, Rebecca!!!! tänk på det var första blomningen, det kommer att bli mer blommor nästa år... ännu mer lysande i solen...
clivia_i_solen__2009.jpg ( 76.05k )
Antal nedladdningar: 15Ja, Rebecca, tillväxtsäsongen har börjat, man kan säga att generellt har de två tillväxtsäsonger, en på våren och en på hösten. De vilar lite på sommaren även om ibland är det lite individuellt det kan hända att någon exemplar blommar och växer på sommaren också, men allmänt är de inte så aktiva på sommaren.... Lycka till med din lilla vän!!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2010, 15:02
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 07-04-2010, 15:26)  Lysande blommor, Rebecca!!!! tänk på det var första blomningen, det kommer att bli mer blommor nästa år... ännu mer lysande i solen...
clivia_i_solen__2009.jpg ( 76.05k )
Antal nedladdningar: 15Ja, Rebecca, tillväxtsäsongen har börjat, man kan säga att generellt har de två tillväxtsäsonger, en på våren och en på hösten. De vilar lite på sommaren även om ibland är det lite individuellt det kan hända att någon exemplar blommar och växer på sommaren också, men allmänt är de inte så aktiva på sommaren.... Lycka till med din lilla vän!!!! MVH/clivia Åh så fin din är! Jag har nog fastnat lite för det här med clivior nu tror jag... Mycket mer spännande nu när jag faktiskt har en egen att ta hand om. Och det känns skönt att det finns så bra stöd här på forumet, som te x du Clivia, som vet så mycket. Såhär ser min ut nu. Den är lite sned, men det kanske ska vara så? Tycker i alla fall den är fin med sitt bladverk... gör inte så mycket att blommorna trillat bort. Den tillför så mycket i alla fall!
7_april_010.jpg ( 320.2k )
Antal nedladdningar: 14
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2010, 18:00
|

Medlem

|
Hei , clivia ! Takk for din leksjon uti Clivia-historikk , den var interessant for meg ! CITAT (clivia @ 07-04-2010, 11:16)  Du har redan haft blomsäsongen... De blommade finfint  , hur stora var blommorna? Jag har tre de där Dynas Yellow och alla är olika, vad gäller storleken, formen av blommor eller mängden av blommor i blomställningen... Skott gör de varje år en eller två... Numera tar jag inte bort de som jag gjort i början, jag vill ha blommor med många blomstänglar i varje kruka... Ja , mine 2 orange , som ni ser på bildene , har blomstret. Og 1 av mine 2 Dyna's Yellow , just i dag oppdaget jeg at den andre har knoppar , man ser det så vidt når man leter mellan bladene. Det blir spennende å få blomster på den. Den blomstret da jeg kjøpte den våren 2005 og senere har den ikke blomstret. Jeg har ikke bilder av blomstene på den , jeg kommer bare i håg at mine 2 gule var ganske olika ... Oh , jeg ser fram til de blomstene ... Mine DJ gör ikke sideskott ... Hvilken tur du har som får sideskott ... Men det er vel ikke tur , heller dyktighet ... CITAT (clivia @ 07-04-2010, 11:16)  Att leva med cliviafröplantor är spännade... och beroendeframkallande  Jo mer du odlar desto mer vill du veta... om färger, ärftlighet... osv. Det finns ganska stora skillnader mellan fröplantor... och det är bara plats som begränsar mig att göra fler och fler korsningar.... Jeg har ikke pollinerat mine planter i år. Det ville bli den samme korsningen som i 2009 ( Og den har jeg redan 35 av !!! ) eller selvpollinering. Jeg har også mine New Zealand planter fra sommeren 2009. Og fine frøplanter av 2 olika gula og 1 variegerad från høsten 2009. Disse variegerade er mycket spennande , det er 5 små planter og de er så utrolig olika ... Nu er mitt fokus at dessa som jeg redan har skal växa bra ... Jeg skulle gjerne hatt flere frö / planter , men det er som du sier plats som begränsar ...
|
|
|
|
|
|
|
|
07-04-2010, 23:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Hej igen allihop, och tack för ditt välkomnande Clivia. I en av mina sista inlägg vill jag minnas att jag just hade satt cliviakrukan under ett bord på terrassen, och där har den stått tills för ett par dagar sedan, för även om jag vet att den måste återanpassa sig så vill jag njuta av blommorna och flyttar fram den till fönstret så att jag ser den, men sen åker den nog tillbaka under bordet efersom den verkar ha trivts trots styvmodersbehandling, men den vill ju ha det så för att trivas, och 2 har gett mig blommor..snart tar jag ner fröet som är rött och nästan börjar torka..hoppas bilden kan laddas idag, men har lite problem med nätet så vi får se om det går.....det gick, men dom är inte så bra, tar nya i morgon
DSCN9432.JPG ( 56k )
Antal nedladdningar: 30
DSCN9433.JPG ( 43.51k )
Antal nedladdningar: 13.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2010, 08:41
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 08-04-2010, 00:38)  Hej igen allihop, och tack för ditt välkomnande Clivia. I en av mina sista inlägg vill jag minnas att jag just hade satt cliviakrukan under ett bord på terrassen, och där har den stått tills för ett par dagar sedan, för även om jag vet att den måste återanpassa sig så vill jag njuta av blommorna och flyttar fram den till fönstret så att jag ser den, men sen åker den nog tillbaka under bordet efersom den verkar ha trivts trots styvmodersbehandling, men den vill ju ha det så för att trivas, och 2 har gett mig blommor..snart tar jag ner fröet som är rött och nästan börjar torka..hoppas bilden kan laddas idag, men har lite problem med nätet så vi får se om det går.....det gick, men dom är inte så bra, tar nya i morgon
DSCN9432.JPG ( 56k )
Antal nedladdningar: 30
DSCN9433.JPG ( 43.51k )
Antal nedladdningar: 13. De ser ut att de har fått allt vad de behöver, Lissa ... Jag skulle inte kalla detta styvmodersbehandling... Att finnas under bordet hos dig i Spanien ger lite svalka och välbehövlig skugga... Och på vintern spelar det väl ingen roll var de befinner sig, de sover ändå även hos dig... Man måste ha i åtanke att för mycket modersbehandling skadar också... Alla levande skapelser behöver först och främst frihet för att utvecklas... -------- några bilder på två just blommande clivior....
clivior__10.4.2010.jpg ( 79.56k )
Antal nedladdningar: 25
den_gula_clivian__10.4.2010.jpg ( 61.26k )
Antal nedladdningar: 14
den_gula_clivian__blomma__10.4.2010.jpg ( 50.24k )
Antal nedladdningar: 22
den_vanliga_orangea__10.4.2010.jpg ( 97.64k )
Antal nedladdningar: 32MVH/clivia
Redigerat av clivia: 11-04-2010, 18:21
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2010, 11:21
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 06-04-2010, 10:07)  Den ser fint ut, boxer2.... Vänta nu tills jorden i krukan blir nästan torr... Övervattning gillar de verkligen inte. Större krukor är bra för klivior, de växer där mycket bätre när de väl etablerar sig men de måste ha ordentliga hål på botten för att överflödigt vatten rinner bort. Det lönar sig att ägna lite tid åt dem och duscha dem ordentligt i badrummet när de behöver sin klunk, sen vänta och ta de tillbaka på sin plats när vatten slutat droppa... Rötterna gillar inte att bada i vatten några dagar i sträck som kan hända ganska ofta när vi vattnar med en kanna... Jag tror att efterlikna naturen lite är det bästa sättet att se efter clivior, de får glänsande gröna blad och insekter brukar hålla sig tillbaka för att de inte gillar den sorts behandling. Jag är ganska säkert att du inte behöver vattna på minst två veckor... Ja, och en sak till, rör inte på krukan i onödan... Varje gång du rör på den måste plantan anpassa sig de nya förhållanden och tillväxten är inte så stark som hos växter som man inte stör för mycket. MVH/clivia Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet.  brukar vattna en gång per vecka, ska dom duscha så ofta? Nnär ska jag då tillföra näring? jag vänder ändast på krukorna när dom går förmycket mot fönstret, annars står dom orörda.  Tack för alla tips. jo, förrästen...... på min yngsta som jag omplanterad igår för första gången sen jag köppte den......så fick jag klippa den ut ur sin kruka, den hade aldeles för många rötter än där var jord i krukan, men alla rötterna var jätte fina.  Stängeln klippte jag oxå av.......alla dom där som suttit blommor hade gulnat. Mitt frö jag exprimenterar med ser ut att ha nått på g........där det lilla bladet försöker komma fram.....ser ut att hända nått......en öppning eller nått.....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2010, 16:15
|

Medlem

|
Fine bilder , clivia ! ...................... Jeg har satt sammen en liten "bildeserie" som følger mine frö / fröplanter. Jeg pollinerade 4 av blommorne på min gule Clivia våren 2009. Og 15. januar 2010 höstet jeg frøhusene :  Det ble 35 frö. Fröene ble lagt i vatten og etter 1 vecka hadde 8 startet rotväxt : En månad etter at fröene ble höstet :  11. mars , nästan 2 månader etter at fröene ble høstet , nå var röttene så lange at jeg måtte plantera dem i jord :  11. april fikk de komme ut og bli dusjet : .................................Her er mine variegerade "New Zealand - fröplanter" från sommaren -09. Alle har variegering , det var så kult å se at den som hadde dårlig / oklar variegering nu får finare varigering på sitt tredje blad.  Kan jeg begynne å gi gødning til mine 2009-planter neste gong jeg gir vatten , eller er det for tidig ?
Redigerat av Sunny: 12-04-2010, 18:54
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|