| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
13-04-2010, 08:47
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (boxer2 @ 12-04-2010, 12:21)  Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet.  brukar vattna en gång per vecka, ska dom duscha så ofta? Nnär ska jag då tillföra näring? jag vänder ändast på krukorna när dom går förmycket mot fönstret, annars står dom orörda.  Tack för alla tips. jo, förrästen...... på min yngsta som jag omplanterad igår för första gången sen jag köppte den......så fick jag klippa den ut ur sin kruka, den hade aldeles för många rötter än där var jord i krukan, men alla rötterna var jätte fina.  Stängeln klippte jag oxå av.......alla dom där som suttit blommor hade gulnat. Mitt frö jag exprimenterar med ser ut att ha nått på g........där det lilla bladet försöker komma fram.....ser ut att hända nått......en öppning eller nått.....  Boxer2,  , vad ska jag svara... jag tror att det är bäst om man själv hittar vägen till hur man sköter sina växter... Min väg är en av många... Jag antar att det inte gör så stor skillnad om man duschar en gång i veckan eller använder kanna till vattningen om man gör det på rätt sätt ( jag är dålig på det) och om man gör det när det verkligen är nödvändigt att vattna så ofta ( varmt och torrt väder). Problemen uppstår nästan alltid vid övervattningen. Det är det enda man måste tänka på. Vattna aldrig om du är osäker. När temperaturen stiger till 35 gr. och det kan hända i lägenheten på sommaren, slutar växten att växa, börjar bli "ledsen", det gillar den absolut inte... Förväxla inte detta tillstånd med brist på vatten... öppna fönstret eller försök att placera den svalare, ... Annars ta mina rekomendationer eller råd med en nypa salt... (jag lär mig fortfarande) och anpassa dem till dina möjligheter och villkor för odlingen. Dina växter ser mycket fina ut...  , det är bevis att du har tagit den rätta vägen... Vad gäller gödningen... om du nyss har omplanterat dem behöver de inte något mer än vatten i minst en månad.... (enligt mig  ) MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2010, 09:15
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 12-04-2010, 17:15)  Fine bilder , clivia ! ...................... Jeg har satt sammen en liten "bildeserie" som følger mine frö / fröplanter. Jeg pollinerade 4 av blommorne på min gule Clivia våren 2009. Og 15. januar 2010 höstet jeg frøhusene :  Det ble 35 frö. Fröene ble lagt i vatten og etter 1 vecka hadde 8 startet rotväxt : En månad etter at fröene ble höstet :  11. mars , nästan 2 månader etter at fröene ble høstet , nå var röttene så lange at jeg måtte plantera dem i jord :  11. april fikk de komme ut og bli dusjet : .................................Her er mine variegerade "New Zealand - fröplanter" från sommaren -09. Alle har variegering , det var så kult å se at den som hadde dårlig / oklar variegering nu får finare varigering på sitt tredje blad.  Kan jeg begynne å gi gødning til mine 2009-planter neste gong jeg gir vatten , eller er det for tidig ? Tack, Sunny... ------------------- Jag gillar dina bildserier!!!!  De förklarar sakerna på ett lätt och begripligt sätt... och dina växter ser fantastiskt ut!!! Jag längtar att se de i blomningsåldern... Det är alltid spännande att följa utvecklingen från början...ännu bättre i bilder... Tiden går fort... Om de inte är omplanterade nyligen och om de har förbrukat sina kapsuler, ja, då skulle jag ge dem lite näring... -------- några bilder skadar väl aldrig....
den_vanliga_clivian__14.4.2010.jpg ( 83.85k )
Antal nedladdningar: 42
v_r_i_cliviornas_v_rld__14.4.2010.jpg ( 119.22k )
Antal nedladdningar: 32
clivian_med_30_blommor_p__v_g__14.4.2010.jpg ( 91.3k )
Antal nedladdningar: 29
clivian_med_30_blommor__14.4.2010.jpg ( 68.7k )
Antal nedladdningar: 29MVH/clivia
Redigerat av clivia: 14-04-2010, 11:04
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2010, 09:57
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 15 533

|
CITAT (clivia @ 13-04-2010, 09:47)  Boxer2,  , vad ska jag svara... jag tror att det är bäst om man själv hittar vägen till hur man sköter sina växter... Min väg är en av många... Jag antar att det inte gör så stor skillnad om man duschar en gång i veckan eller använder kanna till vattningen om man gör det på rätt sätt ( jag är dålig på det) och om man gör det när det verkligen är nödvändigt att vattna så ofta ( varmt och torrt väder). Problemen uppstår nästan alltid vid övervattningen. Det är det enda man måste tänka på. Vattna aldrig om du är osäker. När temperaturen stiger till 35 gr. och det kan hända i lägenheten på sommaren, slutar växten att växa, börjar bli "ledsen", det gillar den absolut inte... Förväxla inte detta tillstånd med brist på vatten... öppna fönstret eller försök att placera den svalare, ... Annars ta mina rekomendationer eller råd med en nypa salt... (jag lär mig fortfarande) och anpassa dem till dina möjligheter och villkor för odlingen. Dina växter ser mycket fina ut...  , det är bevis att du har tagit den rätta vägen... Vad gäller gödningen... om du nyss har omplanterat dem behöver de inte något mer än vatten i minst en månad.... (enligt mig  ) MVH/clivia Då hoppar jag på gödningen en tid då.  Ja enligt mig blir man aldrig färdig lärd.  Jag brukar vattna med kanna och duscha när dom blivigt för dammiga. Ja dom verkar verkligen trivas hos mig.  Och det är mycket tack vare er här på odla.nu
--------------------
Hund och blomälskare zon 1 LARZ KRISTERZ REGERAR!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2010, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Nu har min clivia tappat alla "frökapslar". Ska jag klippa bort hela blomstängeln då eller vad är nästa steg?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2010, 11:15
|

Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 16-04-2010, 10:23)  Nu har min clivia tappat alla "frökapslar". Ska jag klippa bort hela blomstängeln då eller vad är nästa steg? Rebeka.....om alla frökapslar är bort då kan du klippa bort stängeln......den kommer ändå bara vissna ner och dö.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2010, 19:18
|
Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 16-04-2010, 10:23)  Nu har min clivia tappat alla "frökapslar". Ska jag klippa bort hela blomstängeln då eller vad är nästa steg? Ja, Rebecca... du kan klippa den bort, som Boxer2 redan har skrivit. Den kommer att vissna även om du inte gör det, för att fröhus har redan fallit ner. Jag klipper bort den snart efter blomningen om jag inte vill ha några frön på den. Det lönar sig att vänta tills clivian är tillräckligt stor att producera frön, minst tio, tolv blad ska finnas på plantan. Annars riskerar man att tillväxten urholkas. Välmående clivior producerar minst sex blad per säsong, hos fröplantor är det fyra blad från och med tredje året. Om blad tillkommer i mindre takt är det kanske på plats att ta bort blomstängeln efter blomningen och inte låta plantan at göra frön. Min äldsta clivian har gått från 36 blad till tio när jag inte varit tillräckligt observant och lät henne att producera frön tre år i rad... Nu är vi uppe i 26 men det gick mycket långsamt att återvända till en positiv spiral. Jag var verkligen rädd att förlora henne, den var min första här i Sverige och i början betydde mycket för mig rent känslomäsigt. Det här året kommer den att blomma med 32 blommor om jag räknar rätt...och bär 2 stora röda frökapslar från maj förra året.
min__ldsta_clivia__16.4.2010.jpg ( 95.96k )
Antal nedladdningar: 39
den__ldsta_clivian__16.4.2010.jpg ( 79.52k )
Antal nedladdningar: 31Den har en till blomstängel på väg...
en_till_p__v_g__16.4.2010.jpg ( 69.61k )
Antal nedladdningar: 24Den här clivian har kommit det här året till mig på grund av lite annorlunda blomstänglar. Ingen ville ha henne för 279 kr när den blommade, så jag fick henne för 50 efter blomningen... Jag är nyfiken hur den kommer att utvecklas, om sådana blomstänglar kommer att uprepas eller är det bara en engångföreteelse... Om man tittar närmare ser man att den har två blomstänglar med enstaka blommor... Idag har jag klippt bort det mesta... Här kan du se, Rebecca, hur jag gör det...
clivia...__16.4.2010.jpg ( 95.41k )
Antal nedladdningar: 48
clivia_planta__16.4.2010.jpg ( 67.44k )
Antal nedladdningar: 23
clivian.__16.4.2010.jpg ( 50.2k )
Antal nedladdningar: 44Det rinner ganska mycket vätska av den i början, det är kanske bra att hjälpa lite till...
clivian__16.4.2010.jpg ( 49.54k )
Antal nedladdningar: 41
clivian..__16.4.2010.jpg ( 68.41k )
Antal nedladdningar: 33MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2010, 19:21
|

Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 16-04-2010, 12:15)  Rebeka.....om alla frökapslar är bort då kan du klippa bort stängeln......den kommer ändå bara vissna ner och dö. Tack tack, då gör jag så. Kan inte låta bli att påpeka något som jag såg att du skrivit tidigare. "Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet" Har du hål i botten av krukan? Isåfall hjälper inte lecan nånting med att leda bort vattnet. Vattnet binds istället till jordlagret som finns ovanför lecan och kan ge din växt syrebrist. Kan vara värt att tänka på. Om krukan inte har hål i botten blir det en annan situation.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2010, 19:27
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 16-04-2010, 20:18)  Ja, Rebecca... du kan klippa den bort, som Boxer2 redan har skrivit. Den kommer att vissna även om du inte gör det, för att fröhus har redan fallit ner. Jag klipper bort den snart efter blomningen om jag inte vill ha några frön på den. Det lönar sig att vänta tills clivian är tillräckligt stor att producera frön, minst tio, tolv blad ska finnas på plantan. Annars riskerar man att tillväxten urholkas. Välmående clivior producerar minst sex blad per säsong, hos fröplantor är det fyra blad från och med tredje året. Om blad tillkommer i mindre takt är det kanske på plats att ta bort blomstängeln efter blomningen och inte låta plantan at göra frön. Min äldsta clivian har gått från 36 blad till tio när jag inte varit tillräckligt observant och lät henne att producera frön tre år i rad... Nu är vi uppe i 26 men det gick mycket långsamt att återvända till en positiv spiral. Jag var verkligen rädd att förlora henne, den var min första här i Sverige och i början betydde mycket för mig rent känslomäsigt. Det här året kommer den att blomma med 32 blommor om jag räknar rätt...och bär 2 stora röda frökapslar från maj förra året.
Den har en till blomstängel på väg...
Den här clivian har kommit det här året till mig på grund av lite annorlunda blomstänglar. Ingen ville ha henne för 279 kr när den blommade, så jag fick henne för 50 efter blomningen... Jag är nyfiken hur den kommer att utvecklas, om sådana blomstänglar kommer att uprepas eller är det bara en engångföreteelse... Om man tittar närmare ser man att den har två blomstänglar med enstaka blommor... Idag har jag klippt bort det mesta... Här kan du se, Rebecca, hur jag gör det...
Det rinner ganska mycket vätska av den i början, det är kanske bra att hjälpa lite till...
MVH/clivia Tack, mycket intressant att se hur andra sköter om sina små sötnosar. Och du verkar ju kunna massor inom ämnet, så jag kan inte annat än att tacka och bocka för alla råd och tips.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
Takk for fine bilder , clivia ! CITAT (clivia @ 16-04-2010, 20:18)  Det här året kommer den att blomma med 32 blommor om jag räknar rätt...och bär 2 stora röda frökapslar från maj förra året.
Den har en till blomstängel på väg... Hva gjör du for å få så mange blommor på stjälken ???  ???
Redigerat av Sunny: 17-04-2010, 15:58
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 17:15
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 17-04-2010, 16:36)  Takk for fine bilder , clivia ! Hva gjör du for å få så mange blommor på stjälken ???  ??? Ja, Sunny, det har jag ännu inte kommit på... Just den här clivian har aldrig haft över 30 blommor, max 28 och då är den 12 år gammal. Men den blommade ganska flitigt, oftast tre stjälkar per år inne i lägenheten. Det här året är den ute på den inglasade balkongen från februari... Om det har inverkan på detta årets blomning det vågar jag inte uttrycka mig om. Jag vet inte till vilken grad är det genetisk betingat, skulle gärna vilja veta hur man kan påverka detta... En annan sak är multipetala blommor, som har utvecklats på den här clivian... Inte alla men två av dem som jag har sparat frön till... Multipetala blommor dyker upp då och då har jag märkt även hos de gula cliviorna. Ja, vad beror detta på? Det finns många saker i cliviorna`s värld som väntar på sina upptäckare... fröhus till multipetala blommor...
fr_hus__17.4.2010.jpg ( 73.32k )
Antal nedladdningar: 38Bilden på "sju systrar" som jag omplanterade i augusti förra året, två av dem visar 16 resp. 21 blommor i sin första blomningsperiod... Det är barn till en annan clivia som är flitigt att producera skott till skillnad från min äldsta planta... Ja, den brukar ha omkring 20 blommor...
sju_systrar___17.4.2010.jpg ( 94.58k )
Antal nedladdningar: 40
sju_systrar__17.4.2010.jpg ( 79.43k )
Antal nedladdningar: 54MVH/clivia
Redigerat av clivia: 17-04-2010, 20:20
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 20:39
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
CITAT (clivia @ 17-04-2010, 18:15)  Multipetala blommor dyker upp då och då har jag märkt även hos de gula cliviorna. Ja, vad beror detta på? Det finns många saker i cliviorna`s värld som väntar på sina upptäckare...  Min "vanlige orange" hadde 1 multipetal blomme dette året. Jeg har ikke sett det för , men jeg har vel ikke studert hver blomme så noga tidigare ... Bildet ble tyvärr tagit lite sent , blommen med 10 kronblad har begynt å vissna ...  Når det bara er 1 blom som er multipetal , så skuldas vel dette en av naturens tilfeldigheter / variasjoner , i andre fall er det stabilt og kan "odlas på" , eller
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 21:20
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 17-04-2010, 21:39)  Min "vanlige orange" hadde 1 multipetal blomme dette året. Jeg har ikke sett det för , men jeg har vel ikke studert hver blomme så noga tidigare ... Bildet ble tyvärr tagit lite sent , blommen med 10 kronblad har begynt å vissna ...  Når det bara er 1 blom som er multipetal , så skuldas vel dette en av naturens tilfeldigheter / variasjoner , i andre fall er det stabilt og kan "odlas på" , eller  Jag är fascinerad över dessa tillfälligheter, Sunny... Varför händer de? Var kommer den första multipetala clivian ifrån? Först var det väl också en tillfällighet... eller? Logiken säger mig om jag vill ha några multipetala växter måste jag arbeta med den här tillfälligheten... Jag har en bild på min multipetala gula från 2008 (också 10 kronblad), föra året var det inga multipetala hos denna plantan. Tyvärr kan jag inte hitta bilden på den röda...
blomningen___2008.jpg ( 82.81k )
Antal nedladdningar: 31MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2010, 14:50
|

Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 16-04-2010, 20:21)  Tack tack, då gör jag så. Kan inte låta bli att påpeka något som jag såg att du skrivit tidigare. "Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet"
Har du hål i botten av krukan? Isåfall hjälper inte lecan nånting med att leda bort vattnet. Vattnet binds istället till jordlagret som finns ovanför lecan och kan ge din växt syrebrist. Kan vara värt att tänka på. Om krukan inte har hål i botten blir det en annan situation. Ja det är ju hl i botten på alla krukor vad jag vet. Clivia vill ha det fuktigt men det får ändå inte blir för fuktigt en längre tid. Det som sugs upp av jorden räcker bra.....för mina iafl.  Det funkar för mig och då fortsätter jag ha det så.....  Finns många bra sätt att odla på och jag har mitt och andra har sitt  Alla odlar vi på det sätt som funkar bra för oss.... Där emmelan får vi råd och tips av varrandra. Vilket jag tycker är super.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2010, 17:35
|

Medlem

|
Då jag är lite bekväm av mig, så orkar jag inte läsa genom forumet fast jag vet att svaret finns här.  Varför har min stängel för första gången fastnat nere i bladvecket?
Bifogade fil(er)
005.JPG ( 233.75k )
Antal nedladdningar: 35
004.JPG ( 235.23k )
006.JPG ( 235.26k )
Antal nedladdningar: 18
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2010, 07:51
|
Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 18-04-2010, 18:35)  Då jag är lite bekväm av mig, så orkar jag inte läsa genom forumet fast jag vet att svaret finns här.  Varför har min stängel för första gången fastnat nere i bladvecket? I vintras hade jag samma problem med en av mina clivior. Vad som orsakade detta problemet var att jag väckte den för tidigt med varmare temperatur i lägenheten när det varit för kylligt ute på balkongen. De hade varit inne i kanske två veckor i streck och sedan placerade jag dem tillbaka... utan att märka att en av mina plantor är på väg att blomma. Som tur är, kontrolerar jag ibland dem även på vintern... annars skulle jag aldrig upptäcka blommor mellan bladen. Genast kom den tillbaka och som du kan se på bilder gick den att rädda... clivia 14.1.2010
clivian__14.1.2010.jpg ( 59.15k )
Antal nedladdningar: 33clivia 19.1.2010
clivian__19.1.2010.jpg ( 84.14k )
Antal nedladdningar: 26clivia 22.1.2010
clivian__22.1.2010.jpg ( 88.13k )
Antal nedladdningar: 27clivia 15.2.2010
clivian__15.2.2010.jpg ( 85.93k )
Antal nedladdningar: 35Att clivian blommar nere mellan bladen är alltid resultat av ändringar i förhållandena i tidigt skede av blomställningsutvecklingen. I denna kritiska fasen behöver clivian trygg miljö utan att byta plats, utan omplantering, utan branta ändringar i temperatur (det sker ganska lätt bakom glaset), utan skifte i vattenregim... annars blommar den mellan bladen i bästa fallet men i många fall torkar blommorna utan att vi märker någonting... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2010, 10:53
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 19-04-2010, 08:51)  I vintras hade jag samma problem med en av mina clivior. Vad som orsakade detta problemet var att jag väckte den för tidigt med varmare temperatur i lägenheten när det varit för kylligt ute på balkongen. De hade varit inne i kanske två veckor i streck och sedan placerade jag dem tillbaka... utan att märka att en av mina plantor är på väg att blomma. Som tur är, kontrolerar jag ibland dem även på vintern... annars skulle jag aldrig upptäcka blommor mellan bladen. Genast kom den tillbaka och som du kan se på bilder gick den att rädda... clivia 14.1.2010
clivian__14.1.2010.jpg ( 59.15k )
Antal nedladdningar: 33clivia 19.1.2010
clivian__19.1.2010.jpg ( 84.14k )
Antal nedladdningar: 26clivia 22.1.2010
clivian__22.1.2010.jpg ( 88.13k )
Antal nedladdningar: 27clivia 15.2.2010
clivian__15.2.2010.jpg ( 85.93k )
Antal nedladdningar: 35Att clivian blommar nere mellan bladen är alltid resultat av ändringar i förhållandena i tidigt skede av blomställningsutvecklingen. I denna kritiska fasen behöver clivian trygg miljö utan att byta plats, utan omplantering, utan branta ändringar i temperatur (det sker ganska lätt bakom glaset), utan skifte i vattenregim... annars blommar den mellan bladen i bästa fallet men i många fall torkar blommorna utan att vi märker någonting... MVH/clivia Hur fick du din stängel att växa upp? Kan den få frökapslar ändå? Min lilla "bebis" har "bullat upp" sig vid rotspetsen...... den verkar verkligen ha nått på g..  Se bilder fast dom är dåliga.
Bifogade fil(er)
043.jpg ( 513.29k )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2010, 08:35
|
Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 19-04-2010, 11:53)  Hur fick du din stängel att växa upp? Kan den få frökapslar ändå? Min lilla "bebis" har "bullat upp" sig vid rotspetsen...... den verkar verkligen ha nått på g..  Se bilder fast dom är dåliga.  I mitt fall hjälpte det att ta den tillbaka till varma rummet där clivian stod förre och ge henne lite tid... Ja, frökapslar kan du få även mellan bladen om blommorna är full utvecklade, stängelhöjd spelar inte så stor roll. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2010, 10:47
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 20-04-2010, 09:35)  I mitt fall hjälpte det att ta den tillbaka till varma rummet där clivian stod förre och ge henne lite tid... Ja, frökapslar kan du få även mellan bladen om blommorna är full utvecklade, stängelhöjd spelar inte så stor roll.
MVH/clivia Då återstår det bara att vänta och se. Ja det har jag gjort många gånger......Tack alla för hjälpen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-04-2010, 10:43
|

Medlem

|
Verkar visst som den ska ta sig upp i alla fall. Sätter in bilder på vad jag tror är att den är påväg upp........
Bifogade fil(er)
002.jpg ( 537.02k )
Antal nedladdningar: 33
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-04-2010, 18:17
|
Medlem

|
CITAT (boxer2 @ 21-04-2010, 11:43)  Verkar visst som den ska ta sig upp i alla fall. Sätter in bilder på vad jag tror är att den är påväg upp........  Jag tror också att den är på väg upp  , tänk bara på att den vill ha lagom (omkring 20 gr.) temperatur inte för varmt... Håller tummarna att du lyckas!!!! MVH/clivia ------ Sista blomningsdagar för en av mina clivior... men andra är på väg att blomma...
den_vanliga_clivian__21.4.2010.jpg ( 74.51k )
Antal nedladdningar: 31
den_vanliga_clivian_idag__21.4.2010.jpg ( 79.48k )
Antal nedladdningar: 25
2_av_sju_systrar_p__v_g_att_blomma__21.4.2010.jpg ( 86.54k )
Antal nedladdningar: 28MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|