Står lite villrådig och behöver lite goda råd:
Har de senaste dagarna grävt upp (eller snarare spettat fram, eftersom det var så jäkla mkt sten) ett nytt litet trädgårdsland, på kanske 1 X 2,5 meter. Där har aldrig varit odlat tidigare. Tanken är att flytta rabarbern till en del av landet, odla lite luktärter och sallat eller nån annan grönsak på resten. Landet lutar mot öster.
Jag har förstås slitit bort växtligheten först, som mest bestod av mossa, gräs och blåbärsris (fina äldre trädgårdsland ligger i närheten, dock). Och väldigt mycket små och lite större rötter (en del slyrötter från sly och kaprifol i närheten). Ganska mullrik och jord under och en del maskar, mer lerjord än sand, men där är inte tillräckligt mycket jord, eftersom jag tagit bort så himla mkt sten.
Jag behöver alltså fylla på jord - men odlar ju på en rätt otillgänglig ö utan bilar, så det blir inte tal om att frakta hit någon köpe-jord. Skulle behöva fixa detta i morgon - då det pratas om att det blir ihållande köldgrader sedan. Jag odlar ju på sommarstället (zon 1-2), och åker dessutom hem igen om ett par dagar, det vore skönt att ha en grund klar då, som "vintern" kan härja med..
Kan jag lägga de bortslitna tuvorna med rötter, gräs, blåbär nere i hålen efter stenarna och försöka fösa den jord som finns över - eller är det risk att det multnar för långsamt - alternativt riskerar att få fäste och börja växa igen? Skulle kunna kratta ihop gamla ek- och björklöv att lägga ovanpå alltihop för att hålla maskarna vid liv, om det är en bra idé för nybruten mark? Kanske borde jag också hälla en del sand i denna eventuella röra av jord och gamla torvor/rötter/ris? Vedaska har jag också tillgång till. Kompostjord - halvt nedbruten, ev helt - räknar jag med att jag har i vår.
högst tacksam för snabba idéer och tankar, mvh Eklo
Redigerat av EKLO: 02-01-2008, 18:09
|