|
Står lite villrådig och behöver lite goda råd:
Har de senaste dagarna grävt upp (eller snarare spettat fram, eftersom det var så jäkla mkt sten) ett nytt litet trädgårdsland, på kanske 1 X 2,5 meter. Där har aldrig varit odlat tidigare. Tanken är att flytta rabarbern till en del av landet, odla lite luktärter och sallat eller nån annan grönsak på resten. Landet lutar mot öster.
Jag har förstås slitit bort växtligheten först, som mest bestod av mossa, gräs och blåbärsris (fina äldre trädgårdsland ligger i närheten, dock). Och väldigt mycket små och lite större rötter (en del slyrötter från sly och kaprifol i närheten). Ganska mullrik och jord under och en del maskar, mer lerjord än sand, men där är inte tillräckligt mycket jord, eftersom jag tagit bort så himla mkt sten.
Jag behöver alltså fylla på jord - men odlar ju på en rätt otillgänglig ö utan bilar, så det blir inte tal om att frakta hit någon köpe-jord. Skulle behöva fixa detta i morgon - då det pratas om att det blir ihållande köldgrader sedan. Jag odlar ju på sommarstället (zon 1-2), och åker dessutom hem igen om ett par dagar, det vore skönt att ha en grund klar då, som "vintern" kan härja med..
Kan jag lägga de bortslitna tuvorna med rötter, gräs, blåbär nere i hålen efter stenarna och försöka fösa den jord som finns över - eller är det risk att det multnar för långsamt - alternativt riskerar att få fäste och börja växa igen? Skulle kunna kratta ihop gamla ek- och björklöv att lägga ovanpå alltihop för att hålla maskarna vid liv, om det är en bra idé för nybruten mark? Kanske borde jag också hälla en del sand i denna eventuella röra av jord och gamla torvor/rötter/ris? Vedaska har jag också tillgång till. Kompostjord - halvt nedbruten, ev helt - räknar jag med att jag har i vår.
högst tacksam för snabba idéer och tankar, mvh Eklo
ingrid fuxwall
02-01-2008, 20:29
Ta nu mitt svar för vad det är - en nödlösning. Eftersom du har de förutsättningar du beskriver måste du nog vända ner "svålen" med jordytan upp och hoppas på att det förmultnar, speciellt om du täcker över med jord, sand, aska, tidningar, flis och vad du får tag i. http://good-times.webshots.com/photo/26681...095713317IbyNQSEfter all min läsning här har jag förstått att det jag gjort när jag "brutit nytt land" inte är rätt, men för mig har det fungerat bra - jag har vänt upp och sedan satt potatis och runt varje planta har jag täckt noga. Det har aldrig blivit speciellt många potatisar men jag inbillar mig, säkert felaktigt, att jorden har blivit lätthanterligare efter att potatisen vuxit där. Ett speciellt svårt ställe där det var mest buskrötter gick bra att fräsa när potatisen tagits upp och nu är det en fin gräsmatta.
Jösses vilka fina och stora land du hade på dina bilder - så fint! Ja, jag får nog prova att vända ner svålen i hålorna efter stenarna jag spettat upp, hoppas jag har jord så att det täcker ordentligt... Men potatis tror jag inte det kan bli, mer något som växer "uppåt" som jag beskrev - i väntan på att virrvarret förmultnar längre ner - tänker jag... Låter det vettigt?
mvh Eklo
ingrid fuxwall
02-01-2008, 21:05
Man ger ju alltid rådet att odla sådant som växer uppåt så du tänker rätt - lycka till!
ingrid
Snigelhatare
02-01-2008, 22:27
Tycker att du är inne på rätt spår. Vänd torvorna och täck med löv, torrt gräs och vad du kan komma över. Om du lägger på halvförmultnad kompost till våren så tror jag att du har grunden för en jättefin rabatt.
Sedan beror det på vad du ska ha i rabatten. Om du ska plantera tex perenner eller buskar så står ju de i kruka och du har krukjorden med. Om du ska så något så kanske du kan ta med en liiten påse jord och lägga den jorden i själva såfåorna. Annars kanske du har lite färdig jord någon annanstans på tomten du som du kan hämta.
Den absolut bästa jorden får man genom täckodling men alla kanske inte tycker att det är så vackert i en blomsterrabatt.
Tack snigelhataren, någon egentlig rabatt är det ju, som jag skrev, inte fråga om, utan ett nytt land för rabarbern och grönsaker. Och täckodlar, jo det gör jag och täcker även vintertid - på de gamla vanliga landen - det är det här nya som har lite knepiga förutsättningar inför tjälen...
mvh Eklo
Alexander-VG-zon3
02-01-2008, 23:05
hur långt från grässvålen och till ytan är det ??
jag gjorde så i en rabatt , och en del av gräset växte upp igen . plus var det svårt att plantera för man brottades hela tiden med gräsrötterna . men med tiden blir det nog bra ev ogräsrensning kan ju förekomma första tiden men även där hur tjock lagret blir ovan för grässvåeln.
CITAT (flaxss @ 02-01-2008, 23:05)  hur långt från grässvålen och till ytan är det ??
jag gjorde så i en rabatt , och en del av gräset växte upp igen . plus var det svårt att plantera för man brottades hela tiden med gräsrötterna . men med tiden blir det nog bra ev ogräsrensning kan ju förekomma första tiden men även där hur tjock lagret blir ovan för grässvåeln. Tja, just nu inför vintern kan det ju knappast komma att bli mer än kanske fem centimeter + lite löv ovanpå. Med vårens kompostjord och lite jord från de andra trädgårdslanden i vår (de ligger ju täckta nu, tänkte jag skulle slippa dra undan den täckningen och börja gräva fram jord ur dem nu - men det kanske jag borde?) borde det kunna bli 10-15 centimeter eller så. Vad tror du om det, Flaxss?
Snigelhatare
02-01-2008, 23:26
Har du möjlighet att lägga på ett tjockare lövlager så är det bra. Tänk bara på att första året med täckodling så förbrukas det mycket kväve vid nedbrytningen, så du får tilläggsgödsla med kväve. Använd guldvatten! När nedmultningen kommit igång så produceras kväve.
Tack för tips, jo, mer löv ska jag nog kunna skrapa ihop.
mvh Eklo
Alexander-VG-zon3
03-01-2008, 00:09
CITAT (EKLO @ 02-01-2008, 23:18)  Tja, just nu inför vintern kan det ju knappast komma att bli mer än kanske fem centimeter + lite löv ovanpå. Med vårens kompostjord och lite jord från de andra trädgårdslanden i vår (de ligger ju täckta nu, tänkte jag skulle slippa dra undan den täckningen och börja gräva fram jord ur dem nu - men det kanske jag borde?) borde det kunna bli 10-15 centimeter eller så. Vad tror du om det, Flaxss? jag hade runt där också 10-15 nånting . och en del gräs lyckades ändå komma igen . ev kan jag ha haft tunnare jordtäcke nån annan stans vem vet . och en del gräs börjar ju växa när det är runt +5c +10c . så jag hade nog försökt öka tjockleken på det hela för att vara säker att inget kommer upp . kan du inte ta tidningar ? grässvål sen tidningar och sen blanda då upp med löv,kompost,jord,grus,sand m.m.
CITAT (flaxss @ 03-01-2008, 00:09)  jag hade runt där också 10-15 nånting . och en del gräs lyckades ändå komma igen . ev kan jag ha haft tunnare jordtäcke nån annan stans vem vet . och en del gräs börjar ju växa när det är runt +5c +10c .
så jag hade nog försökt öka tjockleken på det hela för att vara säker att inget kommer upp . kan du inte ta tidningar ?
grässvål sen tidningar och sen blanda då upp med löv,kompost,jord,grus,sand m.m. Tack Flaxss, jag glömde svara på det här du skrev eftersom den jäkla frosten och tjälen kom ett dygn tidigare än utsagt, och därför blev det ingenting av det hela, allt satt plötsligt fast, och inte ens löven gick att kratta ihop ordentligt. Nå. I kustbandet är det ju inte tjäle så djupt och länge i taget vanligen, så någon annan gång under vintern när jag kommer ut finns det säkert chans att göra detta, med tidningar och så (bra tips!) - men det kändes ju lite snöpligt att inte bli klar. mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|