|
|
  |
Vett och etikett, till en trevligare stämning! |
|
|
|
05-01-2008, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
CITAT (Marina i Hällekis @ 05-01-2008, 09:57)  Även synd att vissa inte känner sig hemma här och största anledningen som fick mig att skriva detta var att en person skrev till mig: "jag är inte så aktiv på forumet längre p ga tjafsen" Jag är nygammal här och det är i det stora hela ett trevligt forum med massor av trevliga människor, men eftersom kroppsspråket är halva språkförståelsen, så kan man tänka till lite extra innan man reagerar surt på någon annans kommentar, eftersom det är lätt att misstolka. Alla är väl här för att det är en hobby och ett sätt att fördriva tiden, då måste det väl vara trevligare att göra det på ett glatt, trevligt och humoristiskt vis. Jag tror att väldigt många, med mej håller med dej! Vi kanske skulle ordna en omröstning om hur många som skulle välkomna en moderator och försöka påverka forumadministratörerna på det viset? Hm... sagt och gjort...
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Min bild är att vårt forum i det stora hela fungerar alldeles utmärkt. Visst förekommer häftiga diskussioner och ibland blir det väl något onödigt hårt ord. Missförstånd uppstår, vilket är oundvikligt när så många människor med så olika värderingar och förväntningar möts. Det viktigaste är att det känns som att forumet genomsyras av en vilja att odla respekt och vänskap och att hantera ev meningsskiljaktigheter med gott humör. Ett tydligt regelverk är nog bra men i längden tror jag forumets fortsatta framgång är helt beroende av medlemmarnas vilja att vårda denna gemenskap.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Av vilken anledning anser du att det behövs en moderator?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:19
|

Medlem

|
CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 10:11)  Min bild är att vårt forum i det stora hela fungerar alldeles utmärkt. Visst förekommer häftiga diskussioner och ibland blir det väl något onödigt hårt ord. Det är väl så att olika männsikor har olika hög tolerans för konflikter. Det som du uppfattar som "häftiga diskussioner" kan för andra upplevas som obehagliga bråk och det du uppfattar som "onödigt hårda ord" kan för andra vara en ton som är oacceptabel. Sedan kan det säkert finnas de som tycker att de "onödigt hårda orden" är vardagsspråk... Det gäller nog att hitta en nivå där de flesta trivs. Man kan knappast ta hänsyn till de som är extremt känsliga och bör inte tolerera de som är ovanligt grova i munnen. Ska bli spännande och se vad omröstningen ger. Antingen är de flesta nöjda eller så vill de flesta ha en moderator som styr upp lite.... CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 10:12)  Av vilken anledning anser du att det behövs en moderator? Vem, jag? Läs tråden från början!
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag ser att ni som vill ha moderatorer här är nya medlemmar. Jag som en av "åldermännen" här kan tala om att det varit fruktansvärda bråk på denna sida. Och de befintliga moderatorerna var aktiva då och är det nu oxå.
Hur kan man då identifiera bråkamakarna? Jo en grej är personer som byter nick relativt ofta! Jag ser att en sån person finns i denna tråd. Jag tycker att en regel som borde finnas är att man ej borde få byta nick utan vidare.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
05-01-2008, 10:22
|
Gäster

|
CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 10:11)  Min bild är att vårt forum i det stora hela fungerar alldeles utmärkt. Visst förekommer häftiga diskussioner och ibland blir det väl något onödigt hårt ord. Missförstånd uppstår, vilket är oundvikligt när så många människor med så olika värderingar och förväntningar möts. Det viktigaste är att det känns som att forumet genomsyras av en vilja att odla respekt och vänskap och att hantera ev meningsskiljaktigheter med gott humör. Ett tydligt regelverk är nog bra men i längden tror jag forumets fortsatta framgång är helt beroende av medlemmarnas vilja att vårda denna gemenskap. Jag tycker bara att man ska tänka två ggr innan man skriver, eller sova på saken som någon skrev i ett annat inlägg. Vet inte ifall jag tycker det är nödvändigt med någon moderator. Häftiga diskussioner är en sak men när andra upplever det, som att de inte vill skriva i trådarna eller avsluta medlemskap är väl det en tankeställare, eller? Forumets fortsatta framgång beror väl på att det finns trevliga medlemar kvar.
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Du skulle se när folk var här sen för flera då folk skrek o bråkade på allvar! det värsta är att en del av dom som bråkade mest är tillbaka med nya nick!
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:26
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 05-01-2008, 10:20)  Jag ser att ni som vill ha moderatorer här är nya medlemmar. Jag som en av "åldermännen" här kan tala om att det varit fruktansvärda bråk på denna sida. Och de befintliga moderatorerna var aktiva då och är det nu oxå.
Hur kan man då identifiera bråkamakarna? Jo en grej är personer som byter nick relativt ofta! Jag ser att en sån person finns i denna tråd. Jag tycker att en regel som borde finnas är att man ej borde få byta nick utan vidare. Du skriver befintliga moderatorer, menar du forumadministratörerna? De enda ingripande jag har sett från deras sida har varit att de har raderat hela trådar i de fall någon har PM:at dem. Jag tycker att det är en för "enkel" utväg. Jag skulle vilja att någon gick in innan det går för långt och att de skriver i den aktuella tråden i stället för att radera hela tråden. Det de gör kallar inte jag att moderera. Jag undrar nyfiket hur du kan veta om någon har bytt nick? Kan du se deras IP-nummer eller hur menar du? Sedan kan man inte byta nick utan att fråga administratörerna, det är i så fall om man skapar en ny användare och hur kan du se det? PS: Jag lovar att jag inte är någon gammal bråkarodlait....
Redigerat av *Ulrica*: 05-01-2008, 10:29
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Om alla följde netiketten så skulle hetsiga diskussioner dö ut av sig själva? Säger inte netiketten att man bara ska svara sakligt exemplevis? Märker man att det inte är någon som bryr sig om ens sakliga inlägg kan man sluta skriva i den tråden. Tillslut blir det väl bara de som orkar hacka kvar och då kan de roa sig själva? Jag hör till de som saknar tydligare netikettsregler tillhörande det här forumet och jag tycker att det är synd att dras in i energislukande tjafs. Jag gillar alla avdelningar och trivs med att kunna läsa inlägg som handlar om vardagliga saker så jag vill gärna att även småprat ska kunna fortleva. Fridens liljor!
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:38
|

Medlem

|
Kan det vara så att många frustrerade odlare nu "trängs" i allmämnna avdelningen och att det blir lite annorlunda när odlarmödorna tar vid fram emot våren. För övrigt anser jag att man ska nonchalera de som försöker sabotera, s.k. "forumtroll", och tydligt säga ifrån när människor kränks. I övrigt tror jag på "sunt förnuft" och "god vilja".
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:38
|
Medlem
Antal inlägg: 40
Medlem nr: 13 248

|
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 10:26)  Du skriver befintliga moderatorer, menar du forumadministratörerna? De enda ingripande jag har sett från deras sida har varit att de har raderat hela trådar i de fall någon har PM:at dem. Jag tycker att det är en för "enkel" utväg. Jag skulle vilja att någon gick in innan det går för långt och att de skriver i den aktuella tråden i stället för att radera hela tråden. Det de gör kallar inte jag att moderera. Jag undrar nyfiket hur du kan veta om någon har bytt nick? Kan du se deras IP-nummer eller hur menar du? Sedan kan man inte byta nick utan att fråga administratörerna, det är i så fall om man skapar en ny användare och hur kan du se det? PS: Jag lovar att jag inte är någon gammal bråkarodlait....  Ralf menar nog mej,och ja det är rätt som han säjer, jag har bytt nick ett par gånger, för att jag har blivit hotad och fått div skit in i min email korg, men nu har jag en på hittad email adress.
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
05-01-2008, 10:41
|
Gäster

|
CITAT (Ralf @ 05-01-2008, 10:25)  Du skulle se när folk var här sen för flera då folk skrek o bråkade på allvar! det värsta är att en del av dom som bråkade mest är tillbaka med nya nick! Jag var med en längre period i början, kommer inte ihåg vad jag kallade mig, sedan var jag med för några år sedan och kallade mig då Mina (var inte särskilt aktiv), försökte logga in mig med samma denna gång men glömt lösen, mejlade men tydligen tas det bort om man varit borta ett tag, därför har jag bytt nick. Så, jag har sett tendensen förrut, både här och andra forum, därför reagerade jag!
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:01
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2008, 08:53)  Yttrandefriheten är en av Sveriges grundlagar och dom skall vi vara rädda om. Nu gäller visserligen inte den fullt ut på internetforum men principerna bör följas, dvs bara för att någon inte gillar ett ämne som tas upp skall det inte automatiskt raderas. Även obekväma åsikter skall få föras fram så att dom kan ventileras. Tyvärr så brukar såna trådar flippa ut eftersom personer med bestämda åsikter nästan kräver att få igenom sina krav och det brukar oftast sluta med personangrepp. Att sopa ärendet under mattan genom att ta bort tråden löser inga problem. Håller med till 100%, och vad är det för fel med en och annan konflikt. Tycker att det räcker gott med vad som regleras i tryckfrihetslagen och tycker att rättan att uttycka sin åsikt skall värnas. Vill absolut inte ha någon moderator eller forumpolis som bedstämmer vad jag får tycka eller hur jag får uttrycka mina tankar. Tycker att de enda som t.ex skall få plocka bort inlägg eller "uppfostra" (fånigt uttryck som någon tidigare skribent använde sig av) andra skall vara forumägarna. Gita
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:02
|

Medlem

|
Fast det finns ju självutnämnda forumpoliser här. Det kanske räcker.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:07
|

Medlem

|
När vi är missnöjda med hur saker fungerar så ropar vi ofta efter (tydligare) regler. Vad som är avgörande är dock inte vilka regler vi har, utan att medlemmarna vill följa dem. Jag tror på medlemmarnas förmåga att hålla styr på forumet, inte på regellistor och forumpoliser.
edit skrivfel
Redigerat av aq42: 05-01-2008, 11:08
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:11
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 09:24)  Detta är ett trädgårdsforum, öppet för de som prenumererar på Odlas nyhetsbrev. Att det finns en avdelning för småprat är ju trevligt. MEN... och här blir det komplicerat... eftersom jag egentligen skulle vilja ta bort den allmänna avdelningen helt och hållet, eller åtminstone separera den tydligare från trädgårdsdelen... Snälla Du, vad vill Du egentligen? Plocka bort avd. Småprat? Det är väl bara för Dig att undvika just Småprat om det stör Dig. Gita, som inte är "vän av ordning" utan föredrar "ett kreativt kaos"
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:13
|

Medlem

|
CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 11:07)  När vi är missnöjda med hur saker fungerar så ropar vi ofta efter (tydligare) regler. Vad som är avgörande är dock inte vilka regler vi har, utan att medlemmarna vill följa dem. Jag tror på medlemmarnas förmåga att hålla styr på forumet, inte på regellistor och forumpoliser. edit skrivfel
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:25
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 05-01-2008, 11:11)  Snälla Du, vad vill Du egentligen? Plocka bort avd. Småprat? Det är väl bara för Dig att undvika just Småprat om det stör Dig. Gita, som inte är "vän av ordning" utan föredrar "ett kreativt kaos" "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" Det där är ett exempel på var min gräns för god ton överskreds med en centimeter. Kalla mej känslig men jag skulle aldrig skriva eller säga "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" till någon. Jag tyckte att jag har varit VÄLDIGT tydlig, Gita, när jag har skrivit om vad jag tycker om avdelningen småprat. Bland annat att det är trevligt och kan behövas. Att det är ett komplicerat ämne. Du har ryckt mitt citat ur sitt sammanhang. Jag har aldrig skrivit att avdelningen småprat ska plockas bort! Däremot har jag skrivit att jag skulle vilja ta bort småprat...ibland... Jag tycker att det är en väsentlig skillnad.
Redigerat av *Ulrica*: 05-01-2008, 11:27
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:30
|

Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 11:25)  "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" Det där är ett exempel på var min gräns för god ton överskreds med en centimeter. Kalla mej känslig men jag skulle aldrig skriva eller säga "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" till någon. Jag tyckte att jag har varit VÄLDIGT tydlig, Gita, när jag har skrivit om vad jag tycker om avdelningen småprat. Bland annat att det är trevligt och kan behövas. Jag har aldrig skrivit att avdelningen småprat ska plockas bort! Däremot har jag skrivit att jag skulle vilja ta bort småprat...ibland... Jag tycker att det är en väsentlig skillnad. Jag uppfattar nog dig, Ulrica, som lite känslig i överkant. Ska vi ha moderatorer som slår ner på inlägg typ Gitas, så kommer det inte att bli trevligt alls. Frågan kvarstår: Om du inte hyser något särskilt intresse för "Småprat", varför då lägga så mkt krut på att försöka omskapa avdelningen?
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2008, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
Här vore det bästa att inte lägga in en kommentar Jag anser att jag blivit påhoppad ibland. Det är så samhället fungerar och har man inte fått lära sig att ta det med en nypa salt så förgås man ute i det riktiga livet. Ibland har ngn annan från forumet förstått var man menar och "medlat". Jag har inte alls ont av det, som ngn här sa, lite ironi ibland är dämpande. Vi är ju vuxna människor. Så fort man sluter skolan så finns det ingen rektor att springa till. Chefer på arbetsplatser sitter inte och dalltar. Ibalnd kanske folk går in och är trötta men kan inte låta bli att svara på ett inlägg.........man ska ju inte behöva väga sina ord fram och tillbaka....eller studera, jösses jag har glömt vad det heter  tja, hur man diskuttera på ett sakligt sätt........se där, där finns det tillfälle för ngn annan att lägga ett ironiskt inlägg för jag glömt ordet......ex - inte undra på att du inte vet hur man duskuttera när du inte vet hur det stavas än mer vet vad det heter..haha...bjuder jag på......min fibromyalgi gör att jag har lite taskigt minne men det ska ju inte ni andra behöva ta hänsyn till. Gör inget om det skojas med. Se, nu har jag gjort det.......skrivit i en tråd när jag är trött, flummat ihop texten..............skulle jag vänta och skriva så får jag väl leta upp tråden efter en vecka........hahaha... Jag tror att alla gör sitt bästa och sen har en del lite underfundig humor och det tycker jag är roligt. Jag tycker det är ett vänligt forum Milde tider, mitt minne igen.........Svar på frågan....tycker vi har det bra som vi har det och sedan tycker jag att alla försöker hjälpa alla. Är det ngn som blivit missförstådd så medlas det........... jösses....en massa stavfel igen...ni får leva med det.....kan meddela att jag kan stava men snubblar gärna över tangenterna.......
Redigerat av vindspel: 05-01-2008, 11:39
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|