Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vett och etikett, till en trevligare stämning!
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 05-01-2008, 11:33
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

En liten fråga... om man törs? giggle.gif
          Vad är det för skillnad på "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" och "Jag tyckte jag varit VÄLDIGT tydlig, Gita.." rolleyes.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-01-2008, 11:34
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Att småprat ej trädgårdsrelaterat startade var ju att det var så mycket tjafs i trädgårdsforumet och det har väl gjort att det lättat lite i dessa olika avdelningarna.
          Ang. "Självutnämda Forumpoliser" så kan ju vem som helst mejla till ansvariga om man anser att en tråd spårar ur då har Ingmar och Göran det yttersta ansvaret att ta bort eller gå in och skriva. De har nog annat att göra också än att försöka styra vuxna personer att hålla sams.
          Vi får vara glada att vi har Odla som inte kostar oss något att vara på.
          Jag hör väl till de som inte skriver så mycket i de trädgårdsrelaterade avdelningarna men för den skull nyttjar jag dem mycket. Läser och insuper kunskapen hos er andra och ibland kan jag bidra med lite tips eller frågor, då skriver jag. Så det ska inte rackas ner på oss som inte är fanatiskt trädgårdstokiga vi lär oss under tiden och kommer igen senare kanske i dessa trådar.
          Sedan om vi som skriver håller oss i de rätta avdelningarna och trådarna och gör trådarna lite mindre inte citerar långa inlägg så tråden blir lång också då gör det ju att det blir mera lättläst. Man kan radera i det man citerar och förstå ändå att man t.ex. håller med eller vill svara vederbörande.
          Jag själv har ju ofta påpekat detta att det finns medlemmar som inte har skrivit en enda tråd, men om man vill läsa och se alla bilder i inläggen så måste man vara medlem tyvärr, enda nackdelen tycker jag. Man borde kunna ha ett gästkonto så man kunde läsa och se bilderna utan att bli medlem för det är inte första gången den frågan kommer upp.
          Att ha flera nick kan nog forumansvariga styra upp om de loggar in sig på samma dator, men använder man t.ex. datorn på jobbet kan de ju inte se om det är samma personer. Sedan är det ju så att om det finns flera familjemedlemmar på samma dator och man vill ha egna nick så måste det ju tillåtas fler nick från samma IP-adress.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 11:34
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 11:25) *
          "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" Det där är ett exempel på var min gräns för god ton överskreds med en centimeter. Kalla mej känslig men jag skulle aldrig skriva eller säga "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" till någon.
          Jag tyckte att jag har varit VÄLDIGT tydlig, Gita, när jag har skrivit om vad jag tycker om avdelningen småprat. Bland annat att det är trevligt och kan behövas. Att det är ett komplicerat ämne. Du har ryckt mitt citat ur sitt sammanhang. Jag har aldrig skrivit att avdelningen småprat ska plockas bort! Däremot har jag skrivit att jag skulle vilja ta bort småprat...ibland... Jag tycker att det är en väsentlig skillnad.

Om man tycker att uttrycket "Snälla Du" överskrider gränsen för god ton då blir det inte mycket kvar som kan räknas som acceptabelt. Sen får Du verkligen ursäkta mig men jag förstår fortfarande inte vad Du är ute efter, (Obs! inte menat som oförskämdhet) vi verkar verkligen ha olika syn på både språk och annat.
          Gita

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 11:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 11:30) *
          Jag uppfattar nog dig, Ulrica, som lite känslig i överkant. Ska vi ha moderatorer som slår ner på inlägg typ Gitas, så kommer det inte att bli trevligt alls. Frågan kvarstår: Om du inte hyser något särskilt intresse för "Småprat", varför då lägga så mkt krut på att försöka omskapa avdelningen? kompiskram.gif
          Krut? rotfl.gif oj, oj, oj, jag har inte ens laddat.... crazy.gif
          Anledningen till att jag skrev något från första början var att jag höll med Marina och Farbror Blå om att det blir lite tråkig stämning här ibland. Men jag skrev också att jag inte är intresserad av att försvara min ståndpunkt i evighet eller av att övertyga någon.

Jag håller med om att jag är känslig för tjafs och bråk och det är väl just därför jag inte skriver i småprat så ofta . MEN ibland är det ju bara sååååå svårt att hålla sig... sick.gif
          Och så tänker jag på odlas rykte och de som lämnar odla på grund av tjafset. Jag älskar ju Odla och vill att ALLA ska trivas! kram1.gif

CITAT (Siv i Bollnäs @ 05-01-2008, 11:33) *
          En liten fråga... om man törs? giggle.gif
          Vad är det för skillnad på "Snälla Du, vad vill Du egentligen?" och "Jag tyckte jag varit VÄLDIGT tydlig, Gita.." rolleyes.gif
          Ingen... giggle.gif jag svarade i samma ton... blush.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-01-2008, 11:44
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det finns mycket god vilja bland medlemmarna att göra det trevligt här! kompiskram.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2008, 11:48
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Lite får man nog tåla om man ger sig in i diskussioner på ett forum. Din gräns Ulrica för vad som ska vara tillåtet verkar väldigt lågt satt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 05-01-2008, 11:55
          Länk hit: #47

Gäster

CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 11:44) *
          Det finns mycket god vilja bland medlemmarna att göra det trevligt här! kompiskram.gif

Det var av godvilja jag startade tråden, bara påminna om att det kan löna sig i längden att vara trevlig!
          Inte pekafinger! Håller mig inte själv till reglerna innocent.gif giggle.gif , men försöker vara trevlig och saklig i diskussioner.

Kan väl inte vara så svårt!
          Vara spydig och heta diskussioner, är väl inte samma sak, eller?

Som någon skrev är det väl upp till oss medlemar att styra upp i 1:a hand.

(Ursäktar mig inte! för stavfel och annat, men jag kan tåla påpekande, men det gör nog ingen större skillnad. rolleyes.gif )

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 12:03
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 11:42) *
          Och så tänker jag på odlas rykte

Odlas rykte tycker jag att Du skall överlåta till forumägarna att bevaka, det klara de alldeles utmärkt.
          Gita

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 12:04
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Marina i Hällekis @ 05-01-2008, 11:55) *
          Det var av godvilja jag startade tråden, bara påminna om att det kan löna sig i längden att vara trevlig! Inte pekafinger!
          Kan väl inte vara så svårt! Vara spydig och heta diskussioner, är väl inte samma sak, eller?
          Och det var för att jag höll med om just detta som jag svarade i tråden. Inga pekfingrar, inga värderingar. Och snigeln har så rätt, så rätt att vi är MÅNGA som verkligen gillar Odla vääääldigt mycket wub.gif och inte vill se det försämras på något sätt!

Och med det har jag sagt vad jag ville och backar därmed sakta och omärkbart ut genom dörren till Småpratsavdelningen igen... shy.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 05-01-2008, 12:21
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 10:11) *
          Min bild är att vårt forum i det stora hela fungerar alldeles utmärkt. Visst förekommer häftiga diskussioner och ibland blir det väl något onödigt hårt ord. Missförstånd uppstår, vilket är oundvikligt när så många människor med så olika värderingar och förväntningar möts. Det viktigaste är att det känns som att forumet genomsyras av en vilja att odla respekt och vänskap och att hantera ev meningsskiljaktigheter med gott humör. Ett tydligt regelverk är nog bra men i längden tror jag forumets fortsatta framgång är helt beroende av medlemmarnas vilja att vårda denna gemenskap.

Håller med i varenda stavelse. tummenupp.gif

Jag röstade NEJ i omröstningen - tycker inte att vi behöver några ytterligare moderatorer utöver Ingemar och Göran som i mitt tycke utför ett utmärkt arbete.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 05-01-2008, 12:26
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Betty @ 05-01-2008, 12:21) *
          ---
          Jag röstade NEJ i omröstningen - tycker inte att vi behöver några ytterligare moderatorer utöver Ingemar och Göran som i mitt tycke utför ett utmärkt arbete.

Bra, då röstade jag som du - Nej! vi behöver inga andra än Ingemar och Göran. kompiskram.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 05-01-2008, 12:29
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Kan inte låta bli att le lite, när jag märker att trådar om gott uppförande drar igång diskussioner, nästan lite smågräl.. det motverkar ju syftet, som är gott.

Många som bara inte TÅL att nån kommer med pekfingrar, va?

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 05-01-2008, 12:32
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Häpp, här kommer jag och vill lägga mej i.
          Jag tycker *Ulrica* har rätt i mycket i det hon skriver. Jag kan ju inte historiken huruvida hon är ovanligt känslig eller inte (blir lite konstigt att prata om dej som 3:e person Ulrica men nu pratar jag ju med alla egentligen...) men det kanske inte handlar om överkänslighet för egen del alla gånger. Jag t ex tror mej om att ha tillräckligt med skinn på näsan för att kunna ta en hel del men jag reagerar faktiskt också ibland å någon annans vägnar. Då handlar det väl inte om att man själv är så ömskinnad utan om att man kanske ärmer mån om sina medmänniskor än folk är i allmänhet.

Och jo, jag tycker nog också att det vore på sin plats ibland med en moderator som går in lite tidigare i en tråd som håller på att urarta så den riskerar att behöva plockas bort helt. Hur lätt är det inte att känslorna svallar över om man blir lite uppeldad av ett ämne man tycker är jätteintressant och inget hellre vill än att få fortsätta diskutera. Går dessutom "drevet" om det är vi som ska hålla på att försvara varann eller backa upp åsikter ja, då går det lätt över styr. Vore det inte bra då med en moderator som gick in och sa åt oss att dämpa tonläget en smula? Det förutsätter förstås att alla respekterar "rösten" och diskussionen kan fortsätta men på ett mer sakligt plan utan personangrepp och anklagelser.
          För tänker man efter så om man irl håller stormöten (som det här faktiskt också är fast i en annan form) så skulle det inte funka om man inte hade en ordförande som styr upp lite.

Vad var det mer jag hade tänkt kommentera?? dunno.gif Äsh, glömt det..får väl återkomma om det blir aktuellt igen...

edit: omformulerade lite text som blev svårtydd.

Redigerat av Cacki: 05-01-2008, 12:35

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 12:41
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 05-01-2008, 12:29) *
          Jag får mer känslan av att det misstolkas som pekfingrar... jag vill inte racka ner på någon eller peka finger... jo, kanske möjligtvis det dära kommunistrollet vi hade för ett tag sedan här och de tyska spammarna. Men mest vill jag värma vänlighet och tolerans... då är ju den som i onödan och outpekad tar illa vid sig och börjar försvara sig den som är känslig... eller?

Redigerat av *Ulrica*: 05-01-2008, 12:41

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-01-2008, 12:54
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Röstade Nej i den andra tråden.

Har iof inte läst allt hela tiden , jag kommer och går på Odla, men att diskutera ( domdera kanske en del säger ) och ha olika åsikter är en del av livet. Hur sjutton skulle det se ut om alla tyckte lika i allt ?

Sedan är det ju olika vad vi uppfattar som personangrepp , en del tål mer än andra , och det är också olika hur mycket vi är vana att stå upp för våra åsikter. En del är " konflikträdda" och uppfattar en het diskussion som en stor konflikt.

Vad jag vill ha sagt ? Att vi har redan forumansvariga som man kan vända sig till , fattar inte riktigt varför en del tycker att inte det räcker. Är deras " smärttröskel" för hög menar ni ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 05-01-2008, 13:34
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Har snabbläst hela tråden.
          Någon skrev att det inte finns bråk mm i de andra avdelningarna och om småprat inte skulle finnas skulle det inte bli det heller förmodligen. Vad jag fått återberättat för mig är att småprat kom till bland annat för att slippa tjafs i de andra avdelningarna och för att just småprat, som tydligen förekom flitligt överallt förr, skulle få en egen plats att hålla till på istället för att fylla trädgårdsavdelningarna.

Visst var det väl ungefär så det gick till när småprat kom till, ni som var med på den tiden?

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-01-2008, 13:38
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Farbror Blå @ 05-01-2008, 12:29) *
          Kan inte låta bli att le lite, när jag märker att trådar om gott uppförande drar igång diskussioner, nästan lite smågräl.. det motverkar ju syftet, som är gott.

*fniss*

Skarpsynt smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Cacki
          Inlägg 05-01-2008, 13:54
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Om frågan dragit iväg medan jag skrivit så ska jag kanske upplysa att jag svarar på Mamamaggans inlägg kl 12.54 Jag var tvungen att kila från datorn en stund.
          Förmodar att frågan delvis är ställd till mej. Visst är det så att vissa är mer konflikträdda och tar lättare illa vid sej än andra. Jämför det med vad som kan klassas som mobbing. Vi kanske helt enkelt borde försöka att skärpa känselspröten då lite till mans? Eftersom nog alla vill att forumet ska få fortsätta vara det trevliga ställe att vara på så kanske man ska försöka bli mer lyhörd för om någon känner sej påhoppad och också respektera detta då? Det tycker inte jag fungerar alla gånger här utan huxflux har diskussionen dragit iväg till något som jag är beredd att kalla drev och som förirrat sej långt utanför ursprungsämnet. Det är då jag skulle vilja se en skymt av en moderator

Jag vill inte säga att moderatorernas smärttröskel är för hög utan snarare närvaron här i så fall. Jag är inte så gammal här i gården och enda gången jag sett att de kommenterat i trådarna är vid samma tillfälle som Ulrica. fast jag har ändå varit här tillräckligt länge för att hinna bevittna riktigt otrevliga och oscyssta diskussioner också, då jag suttit och tänkt i mitt stilla sinne att var tusan är moderatorn?? Jag är iofs mer van vid ett annat forum där moderatorn deltar i diskussionerna hela tiden som vilken annan av oss som helst och där är stämningen överlag mycket lugnare för det mesta. Jo, jag vet att det finns de odlaiter som tycker att det forumet är mesigt men där tycker vi olika likaväl som vi gör i den här frågan, och det är ju tillåtet....
          För att det inte skall bli några missförstånd där någon tycker att jag ska hålla mej där istället om jag nu tycker att det är bättre så vill jag bara säga att jag trivs jättebra här på Odla också och att småpratsforumet är kanonkul men jag tror faktiskt att det kan bli ännu bättre med visa små justeringar. T ex aktivare moderatorer.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-01-2008, 14:03
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det är viktigt att vi tänker till lite innan vi "drar på", så att människor slipper bli kränkta i onödan.
          Det är viktigt att vi är lyhörda om någon känner sig kränkt och försöker fixa till det i efterhand.

Men det är också viktigt att försöka att inte så lätt "känna sig kränkt" och skrika ut det. Kanske avsikten inte alls fanns där, kanske har jag missförstått...

Utgångspunkten måste vara att de allra flesta människor vill gott ...

Är övertygad om att vi fixar detta tillsammans ....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Blomstertanten
          Inlägg 05-01-2008, 14:09
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 380
          Medlem nr: 2 004

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 09:45) *
          Jag har faktiskt aldrig läst något tjafs på trädgårdsavdelningen så det är möjligt att det inte hade behövts någon moderering då. Jag tror också som du att ägarna vill ha ett stort forum och att det därför finns en allmän avdelning. Men i min "fantasi där alla rullar runt bland mjuka kuddar aha", är det mest trädgårdsprat som gäller. Att folk har eget ansvar för vad de skriver låter ju jättefint men säg det till de tyska spammarna som gör reklam för viagra.... flirting.gif

Sök på ordet Round up och liknande så får du se motsatsen ! Snacka om att det hettat till i en del såna diskusioner

--------------------
          Glanshammar Närke Zon 3

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Vår vision är självklar och enkel, och samtidigt helt omvälvande. Den är allas lika värde och allas frihet. Vi kan inte drömma om, inte arbeta för, något mindre. Därför är vi socialister och feminister.

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon