|
|
  |
Vett och etikett, till en trevligare stämning! |
|
|
|
05-01-2008, 16:35
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Marina i Hällekis @ 05-01-2008, 16:30)  "klippetiklopp" Nu vet jag att flera kommer att bli väldigt upprörda, men jag menar att nedanstående text, bevisar att det kan vara viktigt att ställa upp i tid.
men om man uppfattar tonen som otrevlig, kan man väl ställa upp i tid, utan att skrika på moderatorer?...eller är det bättre om någon annan "tar smällen"?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:36
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Marina i Hällekis @ 05-01-2008, 16:30)  Lite konstigt ändå att det är de som förespråkar att de vill ha heta diskussioner, inte tycker att andra ska få tycka annorlunda.
Själv som sagt, säger jag ifrån både när jag själv blir illa berörd och även som i det här fallet andra. Även om det nu är lugnt, kan man, väl tänka till lite så att det inte blir otrevligt, så att andra, än enskild är nöjd.
Nu vet jag att flera kommer att bli väldigt upprörda, men jag menar att nedanstående text, bevisar att det kan vara viktigt att ställa upp i tid.
"När de kom för att hämta kommunisterna brydde jag mig inte, jag var ju inte kommunist. När de kom för att hämta fackföreningsfolket brydde jag mig inte, jag var ju inte med i någon fackförening. När de kom för att hämta judarna och zigenarna brydde jag mig inte, jag var ju inte jude eller zigenare. När de kom för att hämta de homosexuella brydde jag mig inte, jag var ju inte homosexuell. När de kom för att hämta mig, fanns det ingen kvar som kunde hjälpa mig..."
Nu fattar jag tamejsjutton ingenting av den här diskussionen. Antingen ligger inte min IQ på samma nivå som dom flesta andra eller så är det nåt annat som felar... Vad är det där för jämförelse?? PS. jag är säkert nåt, men inte är det upprörd
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:37
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 08:18)  Jag tycker att det är de forumansvarigas ansvar att se till att det är en trevlig stämning på forumet...//.... Det är faktiskt varje medlem som har ett eget ansvar att hålla en schysst linje och bidra till en trevlig stämning då man är på besök på ett forum.
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
05-01-2008, 16:38
|
Gäster

|
Jag har aldrig bett om moderator, nu har du läst fel! Det är en del i ledet som gör att det blir missförstånd! Men jag blev inte sur för det!
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:38
|
Medlem

|
CITAT (Kathy @ 05-01-2008, 16:37)  Det är faktiskt varje medlem som har ett eget ansvar att hålla en schysst linje och bidra till en trevlig stämning då man är på besök på ett forum. håller med...forumet är ju vi som deltar och skriver där
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:41
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (freddie @ 05-01-2008, 16:32)  Ptrecis!  Det är ju detta som är så svårt, i och med att det handlar om skriftspråk. Jag tror man måste acceptera att detta bara är ett internetforum och inte en sällskapsklubb! Först och främst handlar det alltså om utbyte av kunskaper och åsikter. Blir annars lätt så att man ställer för höga krav och tolkar in massa konsigheter i andras inlägg. Reaktionen säger alltså mer om mig själv än om skribenten. Anser jag. Amen! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:42
|
Medlem

|
tycker nog inte att stämningen blir så mycket bättre av sådanna här trådar eller omröstningstråden om moderatorer. minns en tidigare medlem som drev en tes till absurdum om nått "lexikon" aktigt som skulle vara bra på odla....hjälpte inte, men det blev lite grinigt till slut
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:45
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 05-01-2008, 16:38)  håller med...forumet är ju vi som deltar och skriver där  Skumläste lite till i den här tråden och såg något om Odlas rykte. Yepps, det är vi medlemmar som skapar det ryktet utifrån vad vi skriver och hur vi skriver.
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Berith @ 05-01-2008, 16:36)  Nu fattar jag tamejsjutton ingenting av den här diskussionen. Antingen ligger inte min IQ på samma nivå som dom flesta andra eller så är det nåt annat som felar...
Vad är det där för jämförelse??
PS. jag är säkert nåt, men inte är det upprörd Fattar heller inte vad Marina vill berätta med den jämförelsen! Så då är vi två, Berith!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
05-01-2008, 16:47
|
Gäster

|
CITAT (Berith @ 05-01-2008, 16:36)  Nu fattar jag tamejsjutton ingenting av den här diskussionen. Antingen ligger inte min IQ på samma nivå som dom flesta andra eller så är det nåt annat som felar...
Vad är det där för jämförelse??
PS. jag är säkert nåt, men inte är det upprörd Det enda jag ville var att påpeka att inte alla känner sig välkomna här och tycker att det är synd. Att jag inte sedan kan peka ut en människa jag ville stötta, med att skriva anledningen, så syftade dikten till att det inte kan skada att vara hjälpsam och solidarisk utan att stå för det ena eller andra. Hoppas att min mening nu är tydlig, för nu klarar inte min nacke mer dataskrivande idag. Trevlig kväll!
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Egentligen håller jag mig alltid utanför trådar som vållar strid. Men nu kliar det såååå mycket i fingrarna...
Jag är medlem hos Odla sen Göran startade det. många gånger längtar man tillbaka till den tiden, men tiden står ju inte still
Att förbanna Småprat långt in i ett skrymsel hjälper inte. Även småprat hat sin berättigande del här på forumet.
Men jag tycker tonen har blivit så rå, varför skall man såra andra människor? Varför gå till personangrepp? Varför slår under bältet eller förlojliga människan?????
Under alla år jag hade touristrum, lärde jag mig en sak. Nämligen aldrig disskutera politik, religion och helst inte barn uppfostran.
Varför, jo politik, här finns nästan bara en sida som slår radikalt ner på dom som tänker annorlunda. Religion, ja det har vi ju sett hur det går nyligen ( troende blir klassade som mindre vetande eller liknande) och barn uppfostran är alltid kontroversiellt. Det skall man helst inte ens disskutera med sina egna barn, i alla fall om man har sina egna åsikter.
Men varför skall vi inte kunna pratar om olika åsikter, olika uppfattningar osv utan att blir sårande, blir så personligt???
Jag vill definitivt inte har någon moderator här från forumet. För att den ena har högt i taket och den andra är känsligt, hur skulle det går till här??
Jag har inte upplevd några självutnämda forumspoliser här. Är det om någon har en fast mening/uppfattning? Jag tycker Göran och Ingemar gör så gott dom kann men dom tror väl också på det goda i människan och att vi vuxna kan tar ansvar........
Att det finns bråkstakar här, ja det håller jag med.... Och dom kanske skall stoppas lite tidigare......
Elisabeth
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:52
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
På vilket sätt gör den här tråden att någon känner sig välkomnare? Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
05-01-2008, 16:54
|
Medlem

|
CITAT (Fenja @ 05-01-2008, 16:52)  På vilket sätt gör den här tråden att någon känner sig välkomnare? Mvh Fenja Touché! .......... Förmodligen inte alls....
Redigerat av Kathy: 05-01-2008, 16:55
|
|
|
|
|
05-01-2008, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Fenja @ 05-01-2008, 16:52)  På vilket sätt gör den här tråden att någon känner sig välkomnare? Mvh Fenja ...eller tvärtom. Vem skrämmer den bort?
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
05-01-2008, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2008, 16:51)  Men varför skall vi inte kunna pratar om olika åsikter, olika uppfattningar osv utan att blir sårande, blir så personligt??? Elisabeth Detta tycker jag är en mycket relevant fråga! Jag anser att forum på internet är perfekta i det aveendet att man ju faktiskt SLIPPER personkonflikter. Vi är ju anonyma för varandra och åsikterna och diskussionen får så att säga fritt spelrum. ALLA får ta plats och utrymme! Men för att det skall fungera måste vi enas om syftet med forummet. Är det enbart en sällskapsklubb, eller är det ett kunskaps- och debattforum? Kan det vara både och? Och hur skall det i så fall se ut?
Redigerat av freddie: 05-01-2008, 17:03
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
05-01-2008, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Egentligen förstår jag inte vad det är en del tycker är så fel på forumet. Här är väl inte särskilt mycke bråk eller har jag missat något. Jag kan inte hitta någon tråd på jättelänge som varit speciellt otrevlig. Men tydligen har det hänt något som jag inte läst eftersom det startas trådar med önskemål om förändringar.
Marina säger att hon fått PM men då tycker jag att det hade varit bättre att den som känt sig förfördelad tagit upp det direkt med den/de som var berörda. Jag har aldrig förstått det här med att hålla på och skicka PM till varandra om innehåll i trådar istället för att vara öppen med vad man tycker. Inte konstigt sen om det blir missförstånd.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-01-2008, 17:28
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 17:24)  Egentligen förstår jag inte vad det är en del tycker är så fel på forumet. Här är väl inte särskilt mycke bråk eller har jag missat något. Jag kan inte hitta någon tråd på jättelänge som varit speciellt otrevlig. Men tydligen har det hänt något som jag inte läst eftersom det startas trådar med önskemål om förändringar.
Marina säger att hon fått PM men då tycker jag att det hade varit bättre att den som känt sig förfördelad tagit upp det direkt med den/de som var berörda. Jag har aldrig förstått det här med att hålla på och skicka PM till varandra om innehåll i trådar istället för att vara öppen med vad man tycker. Inte konstigt sen om det blir missförstånd. YES!!!!!!!!!!!!!! Bra sagt .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
05-01-2008, 17:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (freddie @ 05-01-2008, 17:02)  Detta tycker jag är en mycket relevant fråga! Jag anser att forum på internet är perfekta i det aveendet att man ju faktiskt SLIPPER personkonflikter. Vi är ju anonyma för varandra och åsikterna och diskussionen får så att säga fritt spelrum. ALLA får ta plats och utrymme! Men för att det skall fungera måste vi enas om syftet med forummet. Är det enbart en sällskapsklubb, eller är det ett kunskaps- och debattforum? Kan det vara både och? Och hur skall det i så fall se ut?  Freddie jag tycker att det är ett kunskaps och debattforum. Vill man ha ett rent sällskapsforum så finns det gott om andra foren på nätet. Jag är medlem i 7 foren nu, en del stängda och har lärt känna många trevliga människor under dom 10 -11 år jag är ute privat på nätet. Även en del här känner mig personligen, bl.an. Göran. Jag tycker inte att man skall gå med i ett sånt forum här bara för att bråka, undvika alla personliga kontakter utan vara öppen för nya trädgårdskontakter. För det är trots allt ett trädgårdsfoum. Tjat och tjafs behövs inte, är så onödig som man bara kan tänka sig. Tänk på istället att vi skall ha trevligt Elisabeth
|
|
|
|
|
05-01-2008, 17:46
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 17:24)  Egentligen förstår jag inte vad det är en del tycker är så fel på forumet. Här är väl inte särskilt mycke bråk eller har jag missat något. Jag kan inte hitta någon tråd på jättelänge som varit speciellt otrevlig. Men tydligen har det hänt något som jag inte läst eftersom det startas trådar med önskemål om förändringar.
Marina säger att hon fått PM men då tycker jag att det hade varit bättre att den som känt sig förfördelad tagit upp det direkt med den/de som var berörda. Jag har aldrig förstått det här med att hålla på och skicka PM till varandra om innehåll i trådar istället för att vara öppen med vad man tycker. Inte konstigt sen om det blir missförstånd.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
05-01-2008, 17:50
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Jag ber om ursäkt för att jag stal Marinas tråd och förvandlade den till en tråd om moderering. Jag vill också be om ursäkt för att jag har uttryckt mej på ett sätt som jag i efterhand ser kan verka mästrande, det var absolut inte min intention. Ämnet ligger mej varmt om hjärtat vilket fick mej att handla överilat. Naturligtvis tycker jag att det allmänna forumet ska finnas kvar. Jag önskar alla en trevlig lördagkväll och ber om överseende för mitt impulsiva sätt i den här diskussionen.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|