Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ja eller nej till moderator på Odla?
          Ja eller nej till moderator på Odla?
          Skulle du välkomna en moderator på Odla?
          Ja [ 35 ] ** [37.63%]
          Nej [ 52 ] ** [55.91%]
          Vet inte, kanske, vill veta mer först. [ 6 ] ** [6.45%]
          Totalt antal röster: 93
          Gäster kan inte rösta 
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2008, 12:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är vad du har sett ja. Jag har sett att dom skrivit i flera trådar och tycker att dom sköter forumet mycket bra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-01-2008, 13:18
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Definitivt JA till moderatorer.

Som det är nu verkar det finnas en del "självtillsatta forumpoliser" som indirekt eller direkt dikterar forumet. Bytt ut dessa mot riktiga moderatorer istället så att alla medlemmar får samma chans.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-01-2008, 13:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Betty @ 05-01-2008, 12:26) *
          Jag röstade NEJ. Men jag anser att du har fel när du säger att det inte finns några moderatorer nu. Vår webmaster Ingemar och Göran modererar forumet - och jag tycker att de gör det bra.

Jag håller med. tummenupp.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-01-2008, 13:21
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Magdis @ 05-01-2008, 13:20) *
          Jag håller med. tummenupp.gif

Jag med

Och så har dom lite annat att göra också, glömm inte det

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-01-2008, 13:24
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Tezzla @ 05-01-2008, 13:18) *

Som det är nu verkar det finnas en del "självtillsatta forumpoliser" som indirekt eller direkt dikterar forumet. Bytt ut dessa mot riktiga moderatorer istället så att alla medlemmar får samma chans.

Ett tillägg: men sen spelar det ganska liten roll vad vi tycker eftersom det ändå i slutändan är forumägarna som bestämmer. Hade de velat ha moderatorer så tror jag att de hade skaffat såna.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 13:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 12:31) *
          Jag menade att som det är nu har vi inga moderatorer alls, i den formen som moderatorer brukar fungera i forum. Däremot har vi forumadministratörer som då och då tar bort trådar om någon medlem ber om det. En moderator är en person som läser i forumet och själv eller med hjälp uppmärksammar om en diskussion börjar spåra ur, påminner om got nätetikett och forumets regler, flyttar inlägg som hamnat fel, tar bort spam på eget initiativ etc. etc. UTAN att medlemmarna måste be om det.

Och hur har Du tänkt Dig att dessa moderatorer skulle utses? Och vilka skulle det bli som kan tänka sig att ställa upp som moderatorer?
          Själv kan jag inte tänka mig att censurera andra, och jag skulle t.ex. ha väldigt svårt att acceptera att Du hade rätt att censurera eller plocka bort mina inlägg, däremot är det helt OK attr Du anmäler mina inlägg till forumägarna som i sin tur tar avgörandet.
          Gita

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-01-2008, 13:31
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Gita @ 05-01-2008, 13:28) *
          Och hur har Du tänkt Dig att dessa moderatorer skulle utses? Och vilka skulle det bli som kan tänka sig att ställa upp som moderatorer?
          Själv kan jag inte tänka mig att censurera andra, och jag skulle t.ex. ha väldigt svårt att acceptera att Du hade rätt att censurera eller plocka bort mina inlägg, däremot är det helt OK attr Du anmäler mina inlägg till forumägarna som i sin tur tar avgörandet.
          Gita

Att moderera innebär inte att censurera utan att utifrån klart uppsatta forumregler bedöma när någon passerat en gräns.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2008, 13:32
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gita

bravo.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 13:32
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Oj, oj, oj. Nu blev detta helt plötsligt en väldigt konstig diskussion om definitionen på ordet "moderera" och "moderator" och ifall man uppsakattar Göran eller Ingemar.... wacko.gif

1. Att vilja ha en moderator på ett forum betyder inte att man tycker att forumadministratörerna är dåliga på något sätt.
          2. En moderator är en moderator och en forumadministratör är en forumadministratör.
          3. Ingemar och Göram är forumadministratörer, dvs. de har alldeles för mycket annat att pyssla med för att hinna vara moderatorer. Däremot har det hänt att forumet har varit i akut behov av moderering och de har då gått in och gjort detta. Men de är inte moderatorer. De är bra på det de gör men det betyder inte att det skulle kunna vara bra att även ha en eller flera moderatorer.
          4. Vill du veta vad en moderator är och gör så kan du läsa mer här.

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-01-2008, 13:36
          Länk hit: #30

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Tezzla @ 05-01-2008, 13:18) *

Risken är väl att samma personer som vill bli moderatorer ofta är just de "självtillsatta forumpoliser" som tidigare haft synpunkter åt alla håll. (Talar inte om Odla nu, utan generellt). Moderatorer kan vara en bra idé, men tycker behovet verkar litet på Odla. Förutom att radera spam så hade de inte haft mycket att göra. Visst, det går att radera trådar, flytta trådar, komma med pekpinnar, men det här är ju ett rätt snällt forum trots allt.

Om Odla, en kommersiell site, inför betalda (antar jag, vem vill arbeta ideellt åt ett vinstinriktat företag?) moderatorer så kan Odla antagligen dessutom hamna i situationer där de inte längre kan skylla på "oj, det där missade vi..." om någon tråd som kan tolkas rasistiskt får stå kvar, etc, exempelvis.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Tezzla @ 05-01-2008, 13:31) *
          Att moderera innebär inte att censurera utan att utifrån klart uppsatta forumregler bedöma när någon passerat en gräns.

Exakt, och sådana personer behövs här också.

Om inte annat för att svara på frågor som t ex "Är det ok att posta om webshop X" eller vad det nu kan vara som är tveksamt. En sådan person kan flytta poster som hamnar fel, hjälpa nybörjare tillrätta om de vill det, hjälpa till att göra information mer tillgänglig och i största allmänhet vara en tillgång och en resurs för medlemmarna.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          herkules
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

nåväl, det är ju bara att kika på omröstningsresultatet så var det väl slutdiskuterat sedan ang fler moderatorer på odla. flirting.gif
          demokratiskt och bra.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 13:37
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Gita

På samma sätt som de utses på alla andra forum där ute på webben. Jag är inte forumadministratör så jag vet inte exakt hur det går till. Är du med på något annat större forum så har du säkert sett att det finns moderatorer där. De brukar vara frivilliga och det brukar vara så att för att en person inte ska ta på sig för mycket så tar man ett ämne var och det finns väldigt tydligt specificerat vilka befogenheter de har. Missköter sig en moderator så blir den avsatt. Och det är inte meningen att någon vill cencurera dej, utan att påminna om etiketten i de fall det behövs. Skulle det vara så himla jobbigt för dej tror du?

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-01-2008, 13:37
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Det här har diskuterats innan och även då kom vi väl fram till att det är bra att det är högt i taket och att Göran och Ingemar sköter forumet på ett sätt som vi gillar!

Jag säger definitivt NEJ till moderatorer som väljs bland medlemmarna, det kommer alltid att väcka misstro.

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-01-2008, 13:40
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Pirum @ 05-01-2008, 13:36) *
          Risken är väl att samma personer som vill bli moderatorer ofta är just de "självtillsatta forumpoliser" som tidigare haft synpunkter åt alla håll. (Talar inte om Odla nu, utan generellt). Moderatorer kan vara en bra idé, men tycker behovet verkar litet på Odla. Förutom att radera spam så hade de inte haft mycket att göra. Visst, det går att radera trådar, flytta trådar, komma med pekpinnar, men det här är ju ett rätt snällt forum trots allt.

Om Odla, en kommersiell site, inför betalda (antar jag, vem vill arbeta ideellt åt ett vinstinriktat företag?) moderatorer så kan Odla antagligen dessutom hamna i situationer där de inte längre kan skylla på "oj, det där missade vi..." om någon tråd som kan tolkas rasistiskt får stå kvar, etc, exempelvis.

Jag kan inte riktigt se de problem du räknar upp. Jag har erfarenhet från massor av forum där detta med moderatorer funkar utmärkt. Och så finns det naturligtvis vissa forum där det funkat mindre bra, men då beror det nästan alltid på att det skett lite knepiga tillsättningar av mods. Jag tror nästan Odla är det enda forum jag har erfarenhet från som inte har moderatorer.

Redigerat av Tezzla: 05-01-2008, 13:42

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 13:43
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Tezzla @ 05-01-2008, 13:31) *

Det måste ju hur som helst bygga på "tyckande". Ulrica tyckte ju t.ex. att inleda ett inlägg med "Snälla Du" var att överträda det acceptablas gräns.
          Jag är dock fortfarande nyfiken på hur ni som företräder ytterligare moderatorer förutom forumägarna anser hur och av vem dessa skall utses.
          Gita

CITAT (Tezzla @ 05-01-2008, 13:40) *
          Jag tror nästan Odla är det enda forum jag har erfarenhet från som inte har moderatorer.

Odla har ju de aktiva forumägarna som moderatorer och det är mycket bättre.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 05-01-2008, 13:45
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Fenja @ 05-01-2008, 13:37) *
          Det här har diskuterats innan och även då kom vi väl fram till att det är bra att det är högt i taket och att Göran och Ingemar sköter forumet på ett sätt som vi gillar!

Jag säger definitivt NEJ till moderatorer som väljs bland medlemmarna, det kommer alltid att väcka misstro.

Mvh
          Fenja

Håller med! Högt i tak tycker jag är jättebra. Sen när det verkligen gått till allvarliga personangrepp och lögnspridning har Ingemar och Göran satt P för det.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-01-2008, 13:46
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 05-01-2008, 13:43) *
          Det måste ju hur som helst bygga på "tyckande". Ulrica tyckte ju t.ex. att inleda ett inlägg med "Snälla Du" var att överträda det acceptablas gräns.
          Jag är dock fortfarande nyfiken på hur ni som företräder ytterligare moderatorer förutom forumägarna anser hur och av vem dessa skall utses.Gita
          Gita

(min färgmarkering)

Bra fråga!

Edit: skrivfel

Redigerat av aq42: 05-01-2008, 13:46

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-01-2008, 13:47
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Gita @ 05-01-2008, 13:43) *
          Gita

Tycker du, men inte jag smile.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-01-2008, 13:47
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 13:37) *
          På samma sätt som de utses på alla andra forum där ute på webben. Jag är inte forumadministratör så jag vet inte exakt hur det går till.

På andra forum jag frekventerar brukar ordningen vara att administratören sköter modererandet så länge det går. När forumet blir för stort för att den personen själv kan hålla koll utser han bland dem han litar på ytterligare en som kan läsa trådar (alla trådar!) och hålla efter så att reglerna efterlevs.
          Den personen får titeln moderator eftersom han inte har samma rättigheter som en administratör (som i princip kan kallas forumets gud eftersom han är allsmäktig och beslutar även över moderatorerna).
          Oftast utses någon han känner personligen eller någon som varit på forumet väldigt länge och som visat sig vara pålitlig.
          Ytterligare moderatorer utses efter merit och egenskaper, dvs uppförande, förmåga att diskutera utan att gräla, förmåga att ta kritik utan att bli defensiv, förmåga att framföra kritik utan att gå till personangrepp samt en drös andra personliga egenskaper som varierar beroende på vad forumet vill och strävar efter.
          Det säger sig självt att för att få en uppfattning om allt det där krävs det att medlemmen som ska tillfrågas har varit aktiv väldigt länge och regelbundet.

I en del forum har de moderatorgrupper som tar fram två tre kandidater som de sen röstar på inom gruppen, andra har rundabordsdiskussioner etc men grundförfarandet har varit ungefär det samma.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon