Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ja eller nej till moderator på Odla?
          Ja eller nej till moderator på Odla?
          Skulle du välkomna en moderator på Odla?
          Ja [ 35 ] ** [37.63%]
          Nej [ 52 ] ** [55.91%]
          Vet inte, kanske, vill veta mer först. [ 6 ] ** [6.45%]
          Totalt antal röster: 93
          Gäster kan inte rösta 
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2008, 13:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Tezzla @ 05-01-2008, 13:40) *
          Jag kan inte riktigt se de problem du räknar upp. Jag har erfarenhet från massor av forum där detta med moderatorer funkar utmärkt. Och så finns det naturligtvis vissa forum där det funkat mindre bra, men då beror det nästan alltid på att det skett lite knepiga tillsättningar av mods. Jag tror nästan Odla är det enda forum jag har erfarenhet från som inte har moderatorer.

Det kanske är därför som Odla fungerar så bra som det gör.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 13:53
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 13:46) *
          Bra fråga!
          Ja, visst är det en bra fråga!
          MEN, jag ska inte bara upprepa den, jag ska försöka svara på den också! tummenupp.gif

Eftersom jag aldrig har haft något forum eller varit moderator så har jag självklart ingen aning om svaret, men jag kollade vad Wikipedia har att säga om saken, och vips:

"Choosing a moderator

Different boards choose moderators in different ways. As noted, on some boards moderators are just friends of the owner. On more serious boards, administrators and senior staff generally choose moderators from among long-time, respected, level-headed members.

There are generally sufficient volunteers for moderator positions that it's unnecessary for even large, professional boards to pay them. Boards with paid subscriptions may waive them for staff.

In Slash-based sites like Slashdot, moderators are semi-randomly selected by the software among registered users within a certain posting frequency range (not obsessed posters nor non-contributors). Their task is limited to five evaluations ("points") that they can distribute among any recent comment."

Läs mer om vad en moderator är och gör här.

CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 13:48) *
          Om nästan 40% av 45 personer tycker att vi behöver en moderator så borde det väl vara en indikation på att inte alla tycker att Odla fungerar så jättebra!

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 13:53
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 13:37) *
          Och det är inte meningen att någon vill cencurera dej, utan att påminna om etiketten i de fall det behövs. Skulle det vara så himla jobbigt för dej tror du?

Ja, det beror väl på, t.ex Din och min syn på vad som är "vett och etikett" verkar skilja sig rejält.
          Nej, jag tycker fortfarnde inte att det skall utses moderatorer bland medlemmarna. Känns jobbigt att någom med extra ömma tår skall begränsa min frihet att säga min mening. Tycker det bästa med detta fora är att det mestadels är hög takhöjd.
          En och annan forumpolis kan man orka med om det är så att denna inte har några befogenheter.
          Gita

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-01-2008, 13:54
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 13:48) *

Och det är ju en definitionsfråga. Vissa tycker det funkar bra, andra att det funkar mindre bra.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-01-2008, 13:55
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 13:51) *
          Ja, visst är det en bra fråga!
          MEN, jag ska inte bara upprepa den, jag ska försöka svara på den också! tummenupp.gif

Eftersom jag aldrig har haft något forum eller varit moderator så har jag självklart ingen aning om svaret, men jag kollade vad Wikipedia har att säga om saken, och vips:

"Choosing a moderator

Different boards choose moderators in different ways. As noted, on some boards moderators are just friends of the owner. On more serious boards, administrators and senior staff generally choose moderators from among long-time, respected, level-headed members.

There are generally sufficient volunteers for moderator positions that it's unnecessary for even large, professional boards to pay them. Boards with paid subscriptions may waive them for staff.

In Slash-based sites like Slashdot, moderators are semi-randomly selected by the software among registered users within a certain posting frequency range (not obsessed posters nor non-contributors). Their task is limited to five evaluations ("points") that they can distribute among any recent comment."

Läs mer om vad en moderator är och gör här.

Var det någon som blev klokare av detta?

Ni som förespråkar moderatorer måste väl ha några mer konkreta idéer om hur de ska utses, innan ni lanserar förslaget?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-01-2008, 13:57
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 13:55) *

Ni som förespråkar moderatorer måste väl ha några mer konkreta idéer om hur de ska utses, innan ni lanserar förslaget?

Läs LadyG's inlägg på förra sidan. Tror du har missat det.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 13:58
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Gita @ 05-01-2008, 13:53) *
          Känns jobbigt att någom med extra ömma tår skall begränsa min frihet att säga min mening.
          varför skulle en forumadministratör utse en moderator som har extra ömma tår? Det skulle ju bara leda till bråk! Och återigen, det handlar INTE om att begränsa människors åsikter!!!!! Jag tycker du ska ta och läsa på lite om vad en moderator gör för något! Tex. finns det en utmärkt artikel här

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-01-2008, 14:00
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 13:55) *

Jag tyckte att jag lämnade ett tydligt förslag?

Men det ignorerades tydligen, inget ovanligt på det är forumet. Ska man märkas ska man trampa till på några av de där ömma tårna så det blir ett jävla liv verkar det som, annars är det ingen som vare sig ser eller läser.

CITAT (Tezzla @ 05-01-2008, 13:57) *
          Läs LadyG's inlägg på förra sidan. Tror du har missat det.

Tack Tezzla, nu blev jag riktigt glad. smile.gif

Backar hastigt tillbaka från mitt förra påstående i och med ditt inlägg!

Redigerat av LadyG: 05-01-2008, 14:00

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 14:01
          Länk hit: #49

Medlem

Ytterligare en sajt för er som ännu inte verkar ha fattat vad en moderator gör, denna gången på svenska:

Vad är en moderator

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-01-2008, 14:07
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Vad är det som gör att du tror att vi inte fattar vad en moderator är/gör? Jag vill inte att någon annan än Göran och Ingemar ska rota runt i vårat forum!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2008, 14:07
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Egentligen är det en ganska fånig diskussion tycker jag eftersom forumägarna redan i tidigare diskussion uttalat att dom inte vill ha moderatorer.
          På andra forum jag är på händer det titt som tätt att inlägg och trådar plötsligt bara raderas väldigt godtyckligt.

Varför ska vi behöva ha folk här som talar om för oss vad vi får säga och inte. Vi är väl vuxna människor som kan tänka själva. Går det överstyr någon gång, vilket händer, så plockas tråden bort. Jag tror inte att stämningen skulle bli ett dugg bättre för att någon går in i trådarna och och viftar med pekfingret, tvärtom.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 14:08
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 13:58) *
          varför skulle en forumadministratör utse en moderator som har extra ömma tår? Det skulle ju bara leda till bråk! Och återigen, det handlar INTE om att begränsa människors åsikter!!!!! Jag tycker du ska ta och läsa på lite om vad en moderator gör för något! Tex. finns det en utmärkt artikel här

Jag börjar misstänka att Du är ute efter att få bli moderator, pekpinnar och tillrättavisningar verkar ligga väl till för Dig.
          Gita ( som nu var lite elak, men bara lite)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-01-2008, 14:11
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 14:07) *
          Egentligen är det en ganska fånig diskussion tycker jag eftersom forumägarna redan i tidigare diskussion uttalat att dom inte vill ha moderatorer.
          På andra forum jag är på händer det titt som tätt att inlägg och trådar plötsligt bara raderas väldigt godtyckligt.

Varför ska vi behöva ha folk här som talar om för oss vad vi får säga och inte. Vi är väl vuxna människor som kan tänka själva. Går det överstyr någon gång, vilket händer, så plockas tråden bort. Jag tror inte att stämningen skulle bli ett dugg bättre för att någon går in i trådarna och och viftar med pekfingret, tvärtom.

Klokt och välformulerat! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2008, 14:18
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 14:07) *

Håller med dig! Pekfingrar irriterar nog mer än dom lugnar!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Alba
          Inlägg 05-01-2008, 14:30
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag tycker att Göran och Ingemar sköter forumet väldigt bra. Jag gillar att det är högt i tak.
          Det är enkelt att rapportera till dem om det är inlägg som irriterar mig och sedan är det upp till dem att avgöra.

Jag har sett på andra forum hur moderator styr upp efter eget huvud och ger inte en chans till sakliga diskussioner. Så vill jag inte ha det här.

Jag tycker att Stintan uttrycker det väldigt bra i sitt inlägg. tummenupp.gif

CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 14:07)

Varför ska vi behöva ha folk här som talar om för oss vad vi får säga och inte. Vi är väl vuxna människor som kan tänka själva. Går det överstyr någon gång, vilket händer, så plockas tråden bort. Jag tror inte att stämningen skulle bli ett dugg bättre för att någon går in i trådarna och och viftar med pekfingret, tvärtom.CITAT

Redigerat av Alba: 05-01-2008, 14:31

Citera
          Berith
          Inlägg 05-01-2008, 14:42
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Alba @ 05-01-2008, 14:30) *
          Jag tycker att Göran och Ingemar sköter forumet väldigt bra. Jag gillar att det är högt i tak.
          Det är enkelt att rapportera till dem om det är inlägg som irriterar mig och sedan är det upp till dem att avgöra.
          ---

Hur irriterad jag än kan bli på andras åsikter skulle jag aldrig komma på tanken att "rapportera" till I&G. smile.gif Jag funderar nog inte ens i dom banorna, att vi har olika rang här så nån kan tänkas känna sej över nån annan och placera andra under sej.

Kommer inte ihåg om jag skvallrade ens i skolan, och nu bedömer jag mej alldeles för gammal för att göra det.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-01-2008, 14:53
          Länk hit: #57

Medlem

Jag blir väldigt förundrad över hur det kan bli såhär.... confused.gif

Jag och några till har inte klagat på någon person, har inte varit otrevlig eller velat något illa, har inga kontroversiella åsikter (?!).
          Jag ville bara stödja åsikten att vi bör värna vänlighet och gott bemötande på forumet.... att det kanske finns behov av någon som medlar, kan svara på frågor om hur forumet fungerar, som kan flytta poster som hamnar fel, hjälpa nybörjare tillrätta om de vill det, hjälpa till att göra information mer tillgänglig och i största allmänhet vara en tillgång och en resurs för medlemmarna.

Borde inta alla bara nicka instämmande? Klart att vi ska vara snälla mot varandra? Klart att vi inte vill ha spammare och troll som bråkar och förstör?

Nej, i stället blir man ifrågasatt och gnälld på.... confused.gif

Är man elak och kommer med "pekpinnar" om man gillar lite ordning, ansvarsfullhet och vänlighet? unsure.gif Fattar verkligen inte varför alla hetsar upp sig så?

Med detta dra jag mig ur diskussionen om vett och etikett och eventuella moderatorer.

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 15:15
          Länk hit: #58

Medlem

Tycker inte att man skall blanda ihop snällhet med mesigt gulligullande. Att låta ren dumhet stå oemotsagd är inte snällt, det är bara fegt.
          Och när det gäller ordning så finns det väl inget som dödar all kreativiet som alltför sträng ordning.
          Slutligen tycker jag som så, att tål man inte en smäll så skall man inte sticka ut hakan. Lite vänligare uttryckt; klarar man inte att bli emotsagd så skall man inte heller föra fram några som helst åsikter.
          För min del tycker jag Forumet varit snällt intill tristess senaste halvåret, jag saknar t.ex. Andersen, Reserv med flera med sina vassa, intelligenta , inte alltid så snälla inlägg.
          Gita

Citera
          Berith
          Inlägg 05-01-2008, 15:18
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 14:53) *
          Jag blir väldigt förundrad över hur det kan bli såhär.... confused.gif

Jag och några till har inte klagat på någon person, har inte varit otrevlig eller velat något illa, har inga kontroversiella åsikter (?!).
          Jag ville bara stödja åsikten att vi bör värna vänlighet och gott bemötande på forumet.... att det kanske finns behov av någon som medlar, kan svara på frågor om hur forumet fungerar, som kan flytta poster som hamnar fel, hjälpa nybörjare tillrätta om de vill det, hjälpa till att göra information mer tillgänglig och i största allmänhet vara en tillgång och en resurs för medlemmarna.

Borde inta alla bara nicka instämmande? Klart att vi ska vara snälla mot varandra? Klart att vi inte vill ha spammare och troll som bråkar och förstör?

Nej, i stället blir man ifrågasatt och gnälld på.... confused.gif

Är man elak och kommer med "pekpinnar" om man gillar lite ordning, ansvarsfullhet och vänlighet? unsure.gif Fattar verkligen inte varför alla hetsar upp sig så?

Med detta dra jag mig ur diskussionen om vett och etikett och eventuella moderatorer.

Men du kan väl inte bli förvånad att "det blir så här" när du efterlyser nån som kan hålla ordning på oss. Oss andra antar jag... smile.gif

Och även om du inte namngett någon person så blir det ju alla vi andra som du klagar på. smile.gif

"Jag ville bara stödja åsikten att vi bör värna vänlighet och gott bemötande på forumet" - är det nån som sagt nåt om att vilja ha ovänlighet och dåligt bemötande? smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Alba
          Inlägg 05-01-2008, 15:21
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Berith @ 05-01-2008, 14:42) *
          Hur irriterad jag än kan bli på andras åsikter skulle jag aldrig komma på tanken att "rapportera" till I&G. smile.gif Jag funderar nog inte ens i dom banorna, att vi har olika rang här så nån kan tänkas känna sej över nån annan och placera andra under sej.

Kommer inte ihåg om jag skvallrade ens i skolan, och nu bedömer jag mej alldeles för gammal för att göra det.

Jag menade det som en hänvisning till de som förespråkar moderator på Odla. Hur enkelet som helst att meddela forumansvariga.....utan att behöva någon polis i forumet.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon