Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mannen som talar med hundar
          Berith
          Inlägg 09-01-2008, 08:50
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (herkules @ 09-01-2008, 08:45) *
          ja, det gör ju det, det finns liksom inga andra anledningar till varför hunden reagerar som den gör och varför i hela fridens dar skulle karln springa omkring med en eldosa i handen om det inte är för att korrigera hundstackarn med el?
          kan man det minsta pyttelilla om hundars kroppsspråk så syns det.
          det gäller att inte blunda för verkligheten.. :-/

Jag blundar inte för verkligheten, jag ser ju också att hunden "hukar" för nåt. Jag bara undrade var informationen fanns om att hunden hade elhalsband. Trodde att det kanske stod nånstans, inte bara att det var nåt som du informerade oss andra om.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          KURT
          Inlägg 09-01-2008, 08:54
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Berith @ 09-01-2008, 09:50) *
          Jag blundar inte för verkligheten, jag ser ju också att hunden "hukar" för nåt. Jag bara undrade var informationen fanns om att hunden hade elhalsband. Trodde att det kanske stod nånstans, inte bara att det var nåt som du informerade oss andra om.

Förutom dosan, så kan man ju se att hunden förutom halsbandet, har ytterligare en band runt bröstet.

Citera
          Berith
          Inlägg 09-01-2008, 08:59
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (KURT @ 09-01-2008, 08:54) *
          Förutom dosan, så kan man ju se att hunden förutom halsbandet, har ytterligare en band runt bröstet.

Joodå jag såg också två halsband.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-01-2008, 09:10
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har skrivit till TV:4:s tittarombudsman om detta, protesterar mot att de visar tortyrmetoder och bett att de ska spela in en serie med Anders Hallgren istället som visas i TV4 så att många kan se programmet- då kan man se en man som verklige talar med hundar.

Det vore bra om ni som är emot dessa metoder också protesterar mot dessa till TV4, så kanske de lyssnar.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          herkules
          Inlägg 09-01-2008, 09:24
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (MimmiH @ 09-01-2008, 09:10) *
          Jag har skrivit till TV:4:s tittarombudsman om detta, protesterar mot att de visar tortyrmetoder och bett att de ska spela in en serie med Anders Hallgren istället som visas i TV4 så att många kan se programmet- då kan man se en man som verklige talar med hundar.

Det vore bra om ni som är emot dessa metoder också protesterar mot dessa till TV4, så kanske de lyssnar.

i de program som sänds i dag så utfärdas det en varning i början på programmen att c-m använder redskap och metoder som ej är tillåtna i sverige.
          har jag hört, jag har inte sett ngt program på länge.
          det är bra med folk som engagerar sig för djuren mimmi - keep up the spirit!

CITAT (Berith @ 09-01-2008, 08:50) *

ehhh - tror du det skrivs ut bokstavligen att en av västvärldens hundgurus använder sig av el i sin dressyr? förutom den varning som utfärdas i början av programmen.
          skulle inte tro det..
          det är inget jag informerar er andra om, man kan se det.

men nu hoppar jag den här tråden - har svarat trådskaparen - nej, jag är inte speciellt förtjust i ceasar millan.. ;-)

Redigerat av herkules: 09-01-2008, 09:23

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Berith
          Inlägg 09-01-2008, 09:58
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (MimmiH @ 09-01-2008, 09:10) *
          Jag har skrivit till TV:4:s tittarombudsman om detta, protesterar mot att de visar tortyrmetoder ---

Jättebra ide.

Har sett ganska många program om CM i svensk TV men just det där med elhalsbandet missade jag tydligen. Undrar när dom sände det...? Och konstigt att man inte läst/sett några reaktioner om det?

Nåväl... jag har också svarat trådskaparen, jag gillar CM och kommer också att se programmen i fortsättningen.

CITAT (herkules @ 09-01-2008, 09:24) *
          i de program som sänds i dag så utfärdas det en varning i början på programmen att c-m använder redskap och metoder som ej är tillåtna i sverige.
          har jag hört, jag har inte sett ngt program på länge.
          ---

Ska kolla noga i början nästa gång för att se vad det står!

"har jag hört, jag har inte sett ngt program på länge" den var lite rolig... giggle.gif

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-01-2008, 10:17
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Berith @ 09-01-2008, 09:58) *
          ....
          Nåväl... jag har också svarat trådskaparen, jag gillar CM
          ...

Men det gäller väl inte nu när du vet att han använder sig av tortyr?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 09-01-2008, 10:27
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Får jag fråga om det har förekommit elhalsband (om det nu är sant) i något av de program som sänts i svensk TV? Jag tror jag har sett de flesta avsnitten men har inte sett varken elhalsband eller stackel, utan bara hans "vanliga" metod med kroppspråk. Varför be TV4 sluta sända serien om de bara visar det som faktiskt är bra och som fungerar?

Att det smalare koppel som sitter högre upp på halsen är tortyr håller jag inte med om. Det här handlar om hundar som ligger som en rem i "vanliga" koppel som de inte ens känner längre och drar och nästan kvävs av år ut och år in. Cesars tunna koppel som känns onekligen lite mer men används bara i någon minut tills hunden lärt sig att inte dra. Det känns ju bara när den drar och det är ju liksom vitsen. Vilket är värst? Den lilla lärostunden där kopplet faktiskt är lite obehagligt för hunden eller åratal av slitande? Det har man ju sett otaliga exempel på genom åren. Han byter ju snart till hundens vanliga halsband har jag sett. Notera också att efter bara några sekunder släpper han faktiskt kopplet. Det är helt slakt eftersom han styr hunden med kroppsspråk. Nä, där kan jag inte hålla med.

Man måste komma ihåg också att det här ofta är lite svårare fall som har gått bortom "mjuka" metoder med lock och pock, godis och lek som kanske hade varit bra annars.

Det känns väldigt olikt honom att använda elhalsband, men är det så så är det så. Håller dock med om att man måste kunna censurera lite själv också.

Kakaduan

Citera
          Ophelia
          Inlägg 09-01-2008, 10:47
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag tycker han är suverän och skulle absolut ta hjälp av honom om jag skulle ha pajat en hund i min ägo (vilket jag hoppas ALDRIG ska behöva inträffa för hundens skull). Kanske lämpligt att se HELA programmet och även ta lärdom av varningstexterna. Vi människor har en viss förmåga att selektera ut vad vi tycker är bra och inte är bra. Plocka fram det sunda förnuftet.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 09-01-2008, 10:51
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Kakaduan @ 09-01-2008, 10:27) *
          Får jag fråga om det har förekommit elhalsband (om det nu är sant) i något av de program som sänts i svensk TV? Jag tror jag har sett de flesta avsnitten men har inte sett varken elhalsband eller stackel, utan bara hans "vanliga" metod med kroppspråk. Varför be TV4 sluta sända serien om de bara visar det som faktiskt är bra och som fungerar?

Svar ja, det har gått i svensk TV och jag har sett det också.
          Jag försår att inte alla människor har förmåga att "läsa" hundar, det är inget konstigt med det. Vi har olika intressen och kunskaper.
          Men att han använder elhalsband på den aktuella hunden är inte nån som helst tvekan om.
          Eftersom det är förbjudet i Sverige, så är det tveksamt om det ska sändas.
          Visst kan TV4 fortsätta sända programmen, men dom kanske ska granskas kritiskt innan dom går ut i etern nu när det är känt.

Precis som du säger så har även CM en del tänkvärda ideér om hur man kan fostra besvärliga hundar.
          Men har man dålig kunskap själv så är det inte helt lätt att sålla agnarna från vetet.

Att elhalsband är psykisk tortyr för en hund råder det heller ingen tvekan om dessvärre.
          Jag har också själv träffat en hund som blivit utsatt för det när hans ägare skulle "korrigera felbeteenden".
          Han har definitivt tagit skada av det och är ängslig, rädd, krypig o.s.v. vilket han definitivt inte var innan.
          Mår psykiskt dåligt med andra ord thumbdown.gif

Redigerat av AnitaO: 09-01-2008, 10:52

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          KURT
          Inlägg 09-01-2008, 11:10
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Eftersom de flesta problemen med husdjur beror på misstag som begås av ägarna, så borde han väl i stället använda elhalsbanden på husse och matte i stället?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-01-2008, 11:14
          Länk hit: #52

Gäster

Personligen tycker jag man bör vara oerhört kritisk till denna typ av program. De är väldigt förföriska och huvudpersonen får en närmast magisk framtoning vilket är syftet antar jag. Det finns flera liknande program t.ex. Dr Phil och Supernannyn.

Är det någon som tror att svåra problem oavsett om det gäller människor eller djur kan lösas på detta enkla sätt?

Bara titeln på programmet "talar med hundar" ger mig dåliga vibrationer. Att förändra beteenden är ett långt och mödosamt arbete.

Programmen är lättköpta men se dem för vad de är, underhållning.

När det gäller värderingar och förhållningssätt till hundar kan jag inte tänka mig någon mer framstående på området än Anders Hallgren. Han är mycket konsekvent och tydlig i hur hundar skall bemötas. Barbro Börjesson är också mycket duktig utan att sänka sig till "snabba lösningar"

Nu tror jag inte att dessa "magiker" på TV tar sig an "omöjliga" hundar eller människor. Urvalet är säkert mycket noggrant, allt för att deras s.k. förmåga skall framstå i all sin glans.

När jag läser denhär tråden slår det mig hur många av djurvännerna här är beredda att glida på sina värderingar och hitta anledningar till att man i vissa fall kan använda sig av tortyr.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 09-01-2008, 11:15
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (KURT @ 09-01-2008, 11:10) *
          Eftersom de flesta problemen med husdjur beror på misstag som begås av ägarna, så borde han väl i stället använda elhalsbanden på husse och matte i stället?

yes.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Berith
          Inlägg 09-01-2008, 12:10
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 09-01-2008, 11:14) *
          ----
          När jag läser denhär tråden slår det mig hur många av djurvännerna här är beredda att glida på sina värderingar och hitta anledningar till att man i vissa fall kan använda sig av tortyr.

Aldrig nånsin! nono.gif

-----------
          Ojojoj.... fastnade i gamla trådar där CM också förekommit. Länkar inte till nån men det var intressant att se vad som tyckts tidigare. yes.gif

--------------------

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 09-01-2008, 14:00
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

CITAT (Berith @ 08-01-2008, 17:33) *
          Vilket avsnitt var det som han använde det? Skulle vara intressant att se, för som jag sa förut, det låter väldigt långt från hur han jobbar i dom avsnitten jag sett.

Jag menade mera allmänt att man inte ska använda våld eller metoder som gör hunden strykrädd (som elhalsbandet!). Behöver man använda sånt för att få hunden att lyda så är man jäkligt svag som hundägare.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Anma
          Inlägg 09-01-2008, 14:15
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag blir lite fundersam här. Tyvärr kan jag inte se filmen, den bara laddar och laddar, blir aldrig klar! Igår fick den ladda i en timme utan att något hände...

Min fundering är att det verkar som att det inte syns någon dosa på hunden? Elhalsband ser ut som ett antiskallhalsband med en ganska stor dosa på, den borde ju synas?bild på elhalsband

Obs! Jag är absolut mot elhalsband!
          Har däremot ett antiskallhalsband som använs med luktfri spray. Min stora vovve skäller ut alla som går förbi tomten på stugan, med den är han tyst.

Redigerat av Anma: 09-01-2008, 14:21

Citera
          Berith
          Inlägg 09-01-2008, 17:05
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Sailor Pluto @ 09-01-2008, 14:00) *

Jag menade mera allmänt att man inte ska använda våld eller metoder som gör hunden strykrädd (som elhalsbandet!). Behöver man använda sånt för att få hunden att lyda så är man jäkligt svag som hundägare.

Ok, trodde att du också hade sett avsnittet då. Håller med dej fullständigt när det gäller användning av våld.

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 09-01-2008, 22:26
          Länk hit: #58

Gäster

Så otäckt att se hur hunden betedde sig. Hur sjutton kan man pina ett djur på detta vis? sad.gif

Bara programtiteln .. Mannen som talar med hundar .. ger min dåliga vibbar.
          Vitfrontade tänder och brett leende = CM som framställs som ett geni vad gäller hunduppfostran.
          Programmet handlar minst lika mycket om att glorifiera CM, som att visa hur man uppfostrar hundar.
          Näää! Gillar inte såna program! thumbdown.gif

Däremot ser jag med glädje hon Barbro i Gokväll...
          hon verkar vara seriös och anv aldrig elchocker. smile.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 10-01-2008, 08:35
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (herkules @ 08-01-2008, 19:36) *
          kolla spike and the cat

Usch. Det ser illa ut. no.gif

Självklart kan jag inte vara med och förespråka någonting sånt där.

Tack Herkules för att du visade mig, det var egentligen vad jag efterlyste när jag skrev mitt första inlägg. Jag ville veta vad det är som gör en del människor så upprörda, nu förstår jag.

Vet ju att Svenska Kennelklubben tagit avstånd till Ceasar Millan, och det väger tungt för mig. Men å andra sidan har jag ju själv inte sett några sådana där program. Och sedan har det visat sig att de som jag pratat med som varit upprörda, inte har sett några program alls, så jag har ju undrat över den egentliga problematiken. Nu vet jag.

Fortfarande tycker jag att Ceasar Millan är bra med sina hundar, det jag sett, och fortsätter se. Men jag tar absolut avstånd till sådana där metoder, jag också, de tycker jag INTE är bra!!! Det är tur att vi i Sverige har en helt annan hund- (och djur-, och barn-) kultur.

I de program jag sett, och det jag uppskattar med honom, är att han bryr sig om hundarnas mentala mående. Glada, nyfikna, frimodiga hundrar, är vad jag sett. (och jag har sett många program) Faktiskt ALDRIG en hund som denna på filmen, som kröp utefter väggen... Det är sorgligt, tycker jag. Man har inte djur på de premisserna...

Lyckan i att ha husdjur av skilda slag, är ju just den kärleksfulla relationen som man så "enkelt" kan få. De har det i generna, och vi med.

Något som alltid har fascinerat mig, är hur väl en häst eller hund VILL "vara till lags" och göra det man ber den om. Det är helt fantastiskt faktiskt!!! De har styrka, muskler och/eller rovdjurständer, och kan slita en i bitar om de skulle vara inställda på det. Istället är deras glada önskan att få arbeta för oss, leka med oss, och vara oss till lags, göra som vi önskar.

Om de bara förstår vad vi önskar. Kommunikationen måste fungera, och det är upp till oss människor att få dem att förstå, inte tvärtom. Det är ju ändå VI som ska ha den högsta intelligensen, sägs det... smile.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 10-01-2008, 08:50
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Gunilla T @ 09-01-2008, 11:14) *
          Personligen tycker jag man bör vara oerhört kritisk till denna typ av program. De är väldigt förföriska och huvudpersonen får en närmast magisk framtoning vilket är syftet antar jag. Det finns flera liknande program t.ex. Dr Phil och Supernannyn.

Är det någon som tror att svåra problem oavsett om det gäller människor eller djur kan lösas på detta enkla sätt?

- - -

Nu tror jag inte att dessa "magiker" på TV tar sig an "omöjliga" hundar eller människor. Urvalet är säkert mycket noggrant, allt för att deras s.k. förmåga skall framstå i all sin glans.

Mycket kloka ord.

Ja, jag tittar emellanåt även på Dr Phil. Och han har många kloka poänger.
          Men en av de "mer värdefulla" lärdomarna med dessa program, är just skillnaderna i våra kulturer, för de kommer verkligen fram! Det var mycket jag inte visste förut, som jag vet idag. Rent ytligt, hade jag en uppfattning om att våra "västerländska" kulturer var ganska lika. Haha, vad man kan missta sig.

Något som hänt med Dr Phils program sedan starten, är att först skulle han bota/trolla bort alla gästers problem över en TV-inspelning. Det gick ju inte alls (såklart). Men han lär sig av sina misstag. Numera är han mycket tydlig med att tala om att arbetet är långsiktigt, det handlar om fortsatt terapi, behandlning, osv.

Jag tycker ofta det är roligt att titta på Dr Phil, och jag lär mig mycket. Men man får både sålla själv, och censurera!!! Plocka ut guldkornen, och det jag själv behöver/har nytta av. Gäller både Dr Phil och Ceasar Millan. Tycligen har jag ett behov av att lära mig/upptäcka de BRA saker som de OCKSÅ har att förmedla.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon