Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ang: syddvärgfotingar, diatomit, nemablom & tobaks/lökavkok
          Malcolmh
          Inlägg 08-01-2008, 11:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 13 519

Nu är det så att jag har fått ett ganska kraftigt angrepp av syddvärgfotingar/någon sorts symphynella; exakt vilken art vet jag inte, jag har haft lite svårt att hitta information av dom som liven. Även vanliga blomflugor är ett problem, och jag hade i nemablom i jorden för ca två veckor sedan. Har nemablom och syddvärgfotingarna någon effekt på varandra? Inget jag har hittat på nätet antyder det, så jag antar att jag hoppas på för mycket?

Jag skulle gärna testa diatomitjord (också känt som diatomé eller kiselgur) men har inte hittat något inköpsställe, är det någon som vet vart man kan hitta det i stockholmsområdet eller känner till en nätbutik med humana fraktkostnader?

Mina växter ser värre ut för var dag som går, och jag som har haft samma problem förut vet att det inte är många dagar kvar nu, och i min panik gjorde jag idag ett avkok på vitlök, lök, chili och jag tänkte även blanda i tobak i det och låta det få dra i ett par dagar. Är det någon som vet vad jag kan förvänta mej för resultat av det, och hur kommer det att påverka blomflugorna och nemablom'en? Jag är rädd att nemablom-nematoderna ska ta skada av avkoket, men dom får jag väl offra i så fall antar jag.

Är det någon som vet någon nätsida med bra information om syddvärgfotingar? Jag har svårt att hitta hitta bra information, och har tappat bort mina anteckningar ifrån sist jag fick samma ohyra. Då fick jag förresten helt enkelt kasta en del plantor och plantera om andra. T ex så har jag sett så varierande info som att jorden bör behandlas efter en vecka för att ha ihjäl nästa generation, medans en annan sida sade att det tar ett kvartal för nästa generation att dyka upp.

Ett tips: en sak som verkar fungera är att lägga gödslet (benmjöl, blodmjöl o dyl) man använder i en burk och hälla kokande vatten över det innan man blandar i det i jorden. Sedan låter jag det stå och kylas ner en stund, och använder sedan vattnet till att vattna med. Jag tror nog att dom krukorna med gödslet jag har gjort så på är dom som har varit fria ifrån dom små monstrena smile.gif

All hjälp uppskattas massor! Tack!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Malcolmh   Ang: syddvärgfotingar, diatomit, nemablom & tobaks/lökavkok   08-01-2008, 11:11
          Bassam   Hej Jag tycker att jag kan hjälpa dig om...   08-01-2008, 21:04
          flaxss   Hej Jag tycker att jag kan hjälpa dig om...   08-01-2008, 22:59
          Markus_H   Syddvärgfoting finns inte i nationalnyckeln, det f...   08-01-2008, 23:05
          flaxss   Nu är det så att jag har fått ett ganska kraftigt ...   08-01-2008, 23:07
          Tosan   Men hjälp! Den ser ut som några kryp jag har i...   08-01-2008, 23:24
          flaxss   Men hjälp! Den ser ut som några kryp jag har i...   09-01-2008, 13:02
          Tosan   Jo jag började ju leta å kolla igår, och de krypen...   09-01-2008, 17:19
          flaxss   Jo jag började ju leta å kolla igår, och de krypen...   09-01-2008, 17:25
          Tosan   Nej, jag tror inte heller det är symphylla, men nå...   09-01-2008, 18:52
          Bassam   Sorgmyggor och biologisk bek�mpning med nem...   09-01-2008, 20:15
          Tosan   Tack för hjälpen Bassam och Flaxxs... Mina sorgmyg...   09-01-2008, 21:07
          Markus_H   Tack för hjälpen Bassam och Flaxxs... Mina sorgmyg...   09-01-2008, 21:34
          Tosan   Ja det kan det va, fast jag tycker mina ser smalar...   09-01-2008, 22:24
          Markus_H   Ja det kan det va, fast jag tycker mina ser smalar...   09-01-2008, 22:55
          Malcolmh   Hej igen! Tack för infon Flaxss, nu är jag in...   10-01-2008, 10:01
          Tosan   Tack för länkarna Markus! Det är nog garantera...   10-01-2008, 11:50
          Bassam   hej jag läser på internet och hitta de är...   11-01-2008, 17:56
          Tosan   Tack, det där var bra och enkel info. Det verkar s...   11-01-2008, 22:09
          lissa   Nu har jag läst och letat nån timme efter någon so...   10-02-2008, 00:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon