Malcolmh
Nu är det så att jag har fått ett ganska kraftigt angrepp av syddvärgfotingar/någon sorts symphynella; exakt vilken art vet jag inte, jag har haft lite svårt att hitta information av dom som liven. Även vanliga blomflugor är ett problem, och jag hade i nemablom i jorden för ca två veckor sedan. Har nemablom och syddvärgfotingarna någon effekt på varandra? Inget jag har hittat på nätet antyder det, så jag antar att jag hoppas på för mycket?

Jag skulle gärna testa diatomitjord (också känt som diatomé eller kiselgur) men har inte hittat något inköpsställe, är det någon som vet vart man kan hitta det i stockholmsområdet eller känner till en nätbutik med humana fraktkostnader?

Mina växter ser värre ut för var dag som går, och jag som har haft samma problem förut vet att det inte är många dagar kvar nu, och i min panik gjorde jag idag ett avkok på vitlök, lök, chili och jag tänkte även blanda i tobak i det och låta det få dra i ett par dagar. Är det någon som vet vad jag kan förvänta mej för resultat av det, och hur kommer det att påverka blomflugorna och nemablom'en? Jag är rädd att nemablom-nematoderna ska ta skada av avkoket, men dom får jag väl offra i så fall antar jag.

Är det någon som vet någon nätsida med bra information om syddvärgfotingar? Jag har svårt att hitta hitta bra information, och har tappat bort mina anteckningar ifrån sist jag fick samma ohyra. Då fick jag förresten helt enkelt kasta en del plantor och plantera om andra. T ex så har jag sett så varierande info som att jorden bör behandlas efter en vecka för att ha ihjäl nästa generation, medans en annan sida sade att det tar ett kvartal för nästa generation att dyka upp.

Ett tips: en sak som verkar fungera är att lägga gödslet (benmjöl, blodmjöl o dyl) man använder i en burk och hälla kokande vatten över det innan man blandar i det i jorden. Sedan låter jag det stå och kylas ner en stund, och använder sedan vattnet till att vattna med. Jag tror nog att dom krukorna med gödslet jag har gjort så på är dom som har varit fria ifrån dom små monstrena smile.gif

All hjälp uppskattas massor! Tack!
Bassam
Hej
Jag tycker att jag kan hjälpa dig om du kan skriva latinska namn, eller om du kan förklara hur växter ser ut när de fick den här sjukdomen eller du kan också gör en bild och skicka, vi sätter många på det här rummet och försöka lösa växter problem, alla sjukdomar och insekter som attackera växter, nu vi kan hitta lösning tillsamman,
Obs: jag hoppas att du kan skicka mera för klarning.
Lycka till
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 08-01-2008, 21:04) *
Hej
Jag tycker att jag kan hjälpa dig om du kan skriva latinska namn, eller om du kan förklara hur växter ser ut när de fick den här sjukdomen eller du kan också gör en bild och skicka, vi sätter många på det här rummet och försöka lösa växter problem, alla sjukdomar och insekter som attackera växter, nu vi kan hitta lösning tillsamman,
Obs: jag hoppas att du kan skicka mera för klarning.
Lycka till

http://en.wikipedia.org/wiki/Symphyla ,, så här heter den på latin , men jag tror inte det är en sådan som du har i jorden.
Piccante
Syddvärgfoting finns inte i nationalnyckeln, det finns bara 3 arter i landet av släktet Symphylella.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Malcolmh @ 08-01-2008, 11:11) *
Nu är det så att jag har fått ett ganska kraftigt angrepp av syddvärgfotingar/någon sorts symphynella; exakt vilken art vet jag inte, jag har haft lite svårt att hitta information av dom som liven. Även vanliga blomflugor är ett problem, och jag hade i nemablom i jorden för ca två veckor sedan. Har nemablom och syddvärgfotingarna någon effekt på varandra? Inget jag har hittat på nätet antyder det, så jag antar att jag hoppas på för mycket?

Jag skulle gärna testa diatomitjord (också känt som diatomé eller kiselgur) men har inte hittat något inköpsställe, är det någon som vet vart man kan hitta det i stockholmsområdet eller känner till en nätbutik med humana fraktkostnader?

Mina växter ser värre ut för var dag som går, och jag som har haft samma problem förut vet att det inte är många dagar kvar nu, och i min panik gjorde jag idag ett avkok på vitlök, lök, chili och jag tänkte även blanda i tobak i det och låta det få dra i ett par dagar. Är det någon som vet vad jag kan förvänta mej för resultat av det, och hur kommer det att påverka blomflugorna och nemablom'en? Jag är rädd att nemablom-nematoderna ska ta skada av avkoket, men dom får jag väl offra i så fall antar jag.

Är det någon som vet någon nätsida med bra information om syddvärgfotingar? Jag har svårt att hitta hitta bra information, och har tappat bort mina anteckningar ifrån sist jag fick samma ohyra. Då fick jag förresten helt enkelt kasta en del plantor och plantera om andra. T ex så har jag sett så varierande info som att jorden bör behandlas efter en vecka för att ha ihjäl nästa generation, medans en annan sida sade att det tar ett kvartal för nästa generation att dyka upp.

Ett tips: en sak som verkar fungera är att lägga gödslet (benmjöl, blodmjöl o dyl) man använder i en burk och hälla kokande vatten över det innan man blandar i det i jorden. Sedan låter jag det stå och kylas ner en stund, och använder sedan vattnet till att vattna med. Jag tror nog att dom krukorna med gödslet jag har gjort så på är dom som har varit fria ifrån dom små monstrena smile.gif

All hjälp uppskattas massor! Tack!

som jag skrev tror jag inte att du har Symphyla i dina växter , och om det nu skulle va det hur kom du fram till det och vad kommer dom ifrån ??

jag tror att det kan vara en tropisk hoppstjärt du har ?? vad tror du om det ?? det liknar Symphyla också , men dock finns det Symphyla som äter av rötterna ( dock flesta av dom är nedbrytare ) . du kan ju läsa på sidan vad dom äter där står ju med rötter m.m.

och den ohyran du har ( vad det än är ) ,, så ta ut växterna i duschen och skölj med en hård stråle och få veck alla jord plus all ohyra ( ta varmt vatten ) sen så tar du alla växter och dränker rötterna i vattenbad och låt stå under natten . sen köper du ny jord och plantera om allt . kolla dom ''nakna'' rötterna noga efter ev ohyra . och skulle ohyran komma tillbaka köper du provado pinnar och stoppar ner i jorden .
Tosan
Men hjälp! Den ser ut som några kryp jag har i några sådder. De dök upp när jag hällde i nemablom, så jag har tagit för givet att det var nematoderna. "mina" kryp är mellan 0,5 - 2 mm långa ungefär, vita och ruskigt snabba. Iofs tyckte jag det var konstigt att jag inte såg dem nån annanstans...
Vad gör man? Provadospray? Men överlever nematoderna det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 08-01-2008, 23:24) *
Men hjälp! Den ser ut som några kryp jag har i några sådder. De dök upp när jag hällde i nemablom, så jag har tagit för givet att det var nematoderna. "mina" kryp är mellan 0,5 - 2 mm långa ungefär, vita och ruskigt snabba. Iofs tyckte jag det var konstigt att jag inte såg dem nån annanstans...
Vad gör man? Provadospray? Men överlever nematoderna det?

så här ser nematoder ut http://www.bioproduction.dk/images/IMG0066.jpg

tror inte att du har Symphyla ( kan nästan säga med 100% att du inte har dom bland dina sådder )

det du ev kan ha är sorgmyggor . kankse därför du har nematoder ?
Tosan
Jo jag började ju leta å kolla igår, och de krypen jag har nu ser ut som symphylla, men pyttesmå. Nematoderna ser ju inte alls ut så... Inte sorgmyggelarverna heller...

Men jag testar provado på de där krypen, funkar inte det tar jag radar, å så får jag väl hälla dit nya nematoder om ett tag.

Förbaskat ändå, har aldrig haft ohyra förr, det senaste halvåret har jag hunnit med allt! crazy.gif
Fast jag tycker det är lite märkligt att jag såg dem första ggn några minuter efter att jag hällt i nematoderna.... Funderar på om de bott under jorden innan och kom upp när jag vattnade...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 09-01-2008, 17:19) *
Jo jag började ju leta å kolla igår, och de krypen jag har nu ser ut som symphylla, men pyttesmå. Nematoderna ser ju inte alls ut så... Inte sorgmyggelarverna heller...

Men jag testar provado på de där krypen, funkar inte det tar jag radar, å så får jag väl hälla dit nya nematoder om ett tag.

Förbaskat ändå, har aldrig haft ohyra förr, det senaste halvåret har jag hunnit med allt! crazy.gif
Fast jag tycker det är lite märkligt att jag såg dem första ggn några minuter efter att jag hällt i nematoderna.... Funderar på om de bott under jorden innan och kom upp när jag vattnade...

är det nya sådder för i år ??

vad jag har förstått så är Symphyla en sällsynt art här som enbart finns 3arter . och dom i sverige är nedbrytare . men det finns arter i andra delar av världen som äter rötter som man bland annat kan få in i växthus . så Tosan då måste du ha först skaffat en växt från utlandet som har fått in Symphyla i jorden . sedan måste du ha fört över Symphyla till dina sådder
(då dom inte kan sprida sig i luften) ,, vilket jag inte tror du har gjort . därav har jag svårt att tro att du har det i jorden hos dina ev nya sådder för i år . om du inte fått med det i jorden !!??

plus står det ju på sidan att dom är 2-10mm långa .
Tosan
Nej, jag tror inte heller det är symphylla, men nåt som ser ungefär likadant ut, vad det nu är... Och gud vet varifrån det kommer, hade det följt med jorden borde det ju va i alla krukor, åtminstone alla från samma påse, men det är bara 6 krukor som drabbats. g.gif

Iaf ser det ut som provadosprayen hjälper, alla utom 2 var stilla sist jag tittade. När man inte vet vad det är så vet man ju heller inte vad de gör för skada.
Funderar på om jag ska behöva börja sterilisera all såjord innan jag använder den, eller om jag bara haft otur det här året.
Bassam
Sorgmyggor och biologisk bek�mpning med nematoder

Bruksanvisning

� Nematoderna levereras uppblandat i lera och är avsett att behandla 10-20 stora krukor eller 5-10 m2 jord.
� Påsens innehåll löses upp i vatten och vattnas ut på krukjorden (du bör behandla alla plantor i det utrymme, där det är problem med den vuxna myggan).
� Veckan efter behandlingen skall jorden hållas lätt fuktig.
� Bäst effekt när vid en jordtemperatur på 20-25 grader C.

Följ behandlingen:
Nematoderna bekämpar endast larvstadierna i jorden. Därför kommer man inte omedelbart se en minskning av antalet vuxna myggor, men efter 2-3 veckor kommer antalet minskas drastiskt, eftersom nästa generation av sorgmyggor är bekämpad i jorden.
Med hjälp av att hänga upp gula klisterskivor, kan den vuxna myggan fångas och snabbare effekt uppnår.

Nematoderna levereras i en mängd av 10 miljoner i en blandning av fin lera. Detta antal räcker till en yta på 5-10 m2. Nematoderna, som också kallas rundmaskar, är mikroskopiskt små. Efter utvattning av produkten, söker nematoderna sig aktivt runt i jorden sökande efter sorgmyggelarver. När en larv är funnen, infekteras den av nematoderna och dör. Den döda larven fungerar som ett hölje där nematoderna kan föröka sig. Dessa nematoder kan endast leva av insektslarver och skadar därmed inte plantor
Nematoderna levereras i en mängd av 10 miljoner i en blandning av fin lera. Detta antal räcker till en yta på 5-10 m2. Nematoderna, som också kallas rundmaskar, är mikroskopiskt små. Efter utvattning av produkten, söker nematoderna sig aktivt runt i jorden sökande efter sorgmyggelarver. När en larv är funnen, infekteras den av nematoderna och dör. Den döda larven fungerar som ett hölje där nematoderna kan upp föröka sig. Dessa nematoder kan endast leva av insektslarver och skadar därmed inte plantor.

OBS fånga vuxna sormyggel så jag har gjort klassiska fällor - en skål vatten med socker och lite diskmedel. Jag förökar på internet för att hitta de här informationen som kan hjälpa dig. också jag ska säga nematoder har sex fasoner, om du vill bildar på dem, jag ska skicka den när min son kommer och hjälpa mig att sätta bilder.
Lycka till

Tosan
Tack för hjälpen Bassam och Flaxxs...
Mina sorgmyggor är för smarta för att gå i fällor... Satte upp gula klisterlappar, hade lite olika fällor med vinäger och diskmedel, läsk och diskmedel och kaffe med grädde. Fick kanske 5 st på en vecka och kaffet funkade bäst crazy.gif
Men jag har nematoder hemma, har nu planterat om alla krukväxter och ska ge varenda en nematoder. De krukor som haft de andra krypen ska få nya nematoder om några dar.
Fast jag undrar verkligen vad de där krypen kan va för nåt...
Piccante
CITAT (Tosan @ 09-01-2008, 21:07) *
Tack för hjälpen Bassam och Flaxxs...
Mina sorgmyggor är för smarta för att gå i fällor... Satte upp gula klisterlappar, hade lite olika fällor med vinäger och diskmedel, läsk och diskmedel och kaffe med grädde. Fick kanske 5 st på en vecka och kaffet funkade bäst crazy.gif
Men jag har nematoder hemma, har nu planterat om alla krukväxter och ska ge varenda en nematoder. De krukor som haft de andra krypen ska få nya nematoder om några dar.
Fast jag undrar verkligen vad de där krypen kan va för nåt...

Undrar om du kan ha fått hoppstjärtar i dina krukväxter?

Hoppstjärtnymfer (larver) kan se ut så här.
Tosan
Ja det kan det va, fast jag tycker mina ser smalare ut, men det är ju lite svårt att jämföra en 2 mm lång grej med en förstoring...
Vet du vad de gör för skada och var de kan komma ifrån?
Piccante
CITAT (Tosan @ 09-01-2008, 22:24) *
Ja det kan det va, fast jag tycker mina ser smalare ut, men det är ju lite svårt att jämföra en 2 mm lång grej med en förstoring...
Vet du vad de gör för skada och var de kan komma ifrån?

För krypidentifiering rekomenderar jag följande sajt: www.entomologi.se
För hoppstjärtar: www.collembola.org
Malcolmh
Hej igen!

Tack för infon Flaxss, nu är jag inte så säker på att det är symphylella jag har utan du kan mycket väl ha rätt i att det är hoppstjärtar. Jag kom fram till at det skulle vara symphylella igenom att kolla upp det på nätet, och visst kan det nog ha varit så att jag läst om dom på en utländsk site och tagit fel. Utseende, uppförande och symptomen hos växterna låter precis likadant dock. Symphylella ska man visst kunna få av jord eller gödsel som inte har steriliserats av det jag läste.

Flaxss och Bassam, ledsen, men jag hittar ingen bra info om dom som jag kan länka nu. Det jag har är mest ur minnet ifrån när jag fick dom sist och lade ner en himla massa tid på att läsa upp mej om dom på diverse siter.

Markus, symphylella ska vist ha hetat syddvärdgfoting förr enligt en site, och det var det enda svenska namnet jag fick hittade så jag
skrev det smile.gif Ledsen att vara så förvirrande.

Bassam, bladen skrumpnar nerifrån växterna och uppåt. Hjärteskärande att se.

Tosan, mina kryp kom upp ur jorden när jag vattnade med. Precis som symphylella ska göra. Lycka till hur som helst!

Nu är i alla fall den jorden slängd. Jag följde rådet att gräva upp (och tog sticklingar) och ska plantera om i ny frisk jord smile.gif Tack för er hjälp! smile.gif
Tosan
Tack för länkarna Markus!
Det är nog garanterat en hoppstjärt, det fanns några arter som var ungefär likadana, och jag har ju bara sett dem i naturlig storlek.
Då är det bara att hoppas att de har gett fan i fröna... Men det lär ju visa sig så småningom.
Såg förresten att de ömsar skinn flera ggr, och det får mig att misstänka att jag kan ha haft dem i fler sådder och framförallt sticklingar. Men de verkar ju inte tåla provadon, och sticklingarna har jag sprayat pga löss och spinn och har hittat vitt "boss" i krukorna sedan och trott det kommit från lössen...
Nåja, mysteriet är iaf löst smile.gif
Bassam
hej
jag läser på internet och hitta de är informationen som kan hjälpa dig också.

Hoppstjärtar lever i markens övre delar, helst vid hög fuktighet och kan uppträda i massor i krukjord vid vattning.
De lever normalt av multnande växtdelar och groende frön och angrepp på unga plantor är sällsynta.
Växtskydd
Uppträder djuren i krukväxter, kan krukorna vattendränkas och djuren därefter skummas bort. Övertäckning av kr
ukjorden med t.ex. tegelkross kan också minska problemen med dessa fuktighetsälskande djur.
Lycka till
Tosan
Tack, det där var bra och enkel info.
Det verkar som jag blivit av med dem nu, men jag ska kolla mer noga i fortsättningen. Sen är det bara att hoppas att de inte hunnit äta upp fröna.
lissa
Nu har jag läst och letat nån timme efter någon som ser ut som dom i en av mina krukor... Men hoppstjärtarna och symphyla ser ju inte alls lika dana ut, för hoppstjärtarna är ju kortare och mer kompakta, åtminstonde på korten som jag har sett när jag har googlat unsure.gif den sistnämda är tydligen så gott som genomskinlig, och dom jag har ser ut så, men min var brun..Sen kom det fram tusenfotingar och "hundrafotingar" fritt översatt..En av dom äter växtdelar och dom andra smådjur, så nu blr jag knasig på vilken jag såg idag när jag rörde om jorden i en kruka med gammal jord där jag hade blåklint, och ville så samma sort igen.. Typiskt såg jag den när jag hade sått nästan alla fröna, så vad händer nu?? Bara vänta och se?? Men jag försöker beskriva min så kanske någon känner igen den.
Pilsnabb, tobaksfärgad, ca 15mm lång, ca 1-1.50 mm bred, aningen tillplattad, massa ben , men fråga mig inte om den hade antenner , kluven stjärt eller ögon.., för jag gillar inte såna djur och ryseer bara jag tänker på dom , så pytte detaljerna har jag nog förträngt..
Jag hoppas att ni inte tycker att jag har kapat tråden för mycket, unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon