CITAT (Eva i Skåne @ 11-01-2008, 08:32)

Jag tror du blir grymt besviken om du bara strör ut frön lite här och var. Speciellt om du inte har rensat och jordförbättrat där ordentligt innan. Finns det etablerat gräs/ogräs där så kommer det kväva det mesta.
Huller-om-buller tolkar jag som att du ska blanda fröer och bara strö ut. Det är säkert några sorter som kommer dominera och de flesta andra kommer inte få en chans. Att strö frön bland vildväxande gräs och hoppas på att något ska ta sig har gett noll-resultat hos mig. Sånt provade jag i mina optimistiska nybörjarår
Jag har inte beställt fröer från Odla i år, men jag har för mig att man brukar få bra såråd med.
Trots att jag bor i söder och Kerstin i norr så brukar inte direktsådder ge särskilt bra resultat hos mig heller
Hoppas nu inte du känner dig nedtryckt. Det är råd i all välmening.
Du kommer säkert få vackra resultat, om du följer åtminstone några råd.
Lycka till

Nej, jag tar absolut inte illa upp! Det är därför jag rådfrågar proffsen här i forumet!

Jag hade väl mest hoppats på att det kanske funkar att sprida frön lite på måfå och få det att ta sig, men jag inser mer och mer att det kanske inte är så enkelt. Så det är nog som ni säger, bättre att förbereda jorden, så på rätt sätt och vara lite mer noggrann i planeringen.
Men hur vet jag t ex om vissa blommor inte kan stå intill varandra...finns det blommor som tar över andra blommors yta och hur vet jag det i så fall?
Finns det goda chanser att lyckas om jag gräver upp en yta som mest bestått av gräs/ogräs, fyller på med jord (någon speciell jord för att så blommor?) och sår lite planerat? Måste man tillsätta någon typ av näring när man sår på en yta där det förr vuxit gräs eller är det dömt att misslyckas på en sådan yta redan från början?
Har förstått att en del ytor kräver att man täcker i några år för att döda det som kommer upp...gäller det även i mitt beskrivna fall?
Tack alla som lägger ner tid på att ge oss nybörjare goda råd! Det är tack vare er man utvecklas och får upp ögonen för nya saker (och börjar tänka om!) !
"Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".