|
annelito
10-01-2008, 12:49
Igår beställde jag frenetiskt frön för dryga 430 kr via odla.nu-erbjudandet och nu undrar jag, som nybörjare på det här:
Kan man så lite huller-om-buller och blanda vilka blommor som helst?
Hur väl måste man förbereda jorden? Räcker det att vända jord där gräs vuxit fram tills nu (ja, göra det när marken inte är så hård längre alltså) och sedan bara så frön eller måste man förbereda året innan och ha på speciell jord?
Finns det några "risker" med att bara strö frön här och där på tomten/runt huset (ja, utvalda platser) och hoppas på det bästa?
Vilka blommor lockar fjärilar till sig?
kerstin z5-6
10-01-2008, 13:04
Det beror på det är det ettåriga växter eller perenner ? Hur mycket svinn kan du tänka dej ? du har ju frö för ganska mycket pengar Är du bra på att se vad som är ogräs och inte ? så du inte rensar bort de dyrbara plantorna ? rensar du inte lär en hel del kvävas av ogräs
Mer jordförberedelse och bra jord ger alltid bättre reultat
Hur ska du veta vad växterna heter sen , om det är perenner du så så , om någon -du själv ? undrar ?
Är det perenner rek jag definitivt en annan såmetod . med ettåringar brukar det gå bra -men jag skulle förbereda jorden i rabatten betydligt mer .
Lars-Olof Arvids
10-01-2008, 13:44
CITAT (annelito @ 10-01-2008, 12:49)  Vilka blommor lockar fjärilar till sig? Titta här: http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...rd-vaxttips.htmHos mig är nog kungsmynta och backtimjan de bästa fjärilsblommorna. De är dessutom mycket tåliga och klarar torra, magra förhållanden utan problem. Även andra kryddväxter som t ex isop är populära, liksom rödklint och väddklint. Buddleja och röd solhatt har jag inte lyckats så bra med, men sett på andra håll att de är helt oslagbara på att locka fjärilar. Olle
annelito
10-01-2008, 21:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-01-2008, 13:04)  Det beror på det är det ettåriga växter eller perenner ? Hur mycket svinn kan du tänka dej ? du har ju frö för ganska mycket pengar Är du bra på att se vad som är ogräs och inte ? så du inte rensar bort de dyrbara plantorna ? rensar du inte lär en hel del kvävas av ogräs
Mer jordförberedelse och bra jord ger alltid bättre reultat
Hur ska du veta vad växterna heter sen , om det är perenner du så så , om någon -du själv ? undrar ?
Är det perenner rek jag definitivt en annan såmetod . med ettåringar brukar det gå bra -men jag skulle förbereda jorden i rabatten betydligt mer . Jag köpte nog frön av både ettåriga och perenner, kollade mest hur dom såg ut istället för att tänka "praktiskt". Tänker inte så mycket på svinnet, tänker mer "enkelt" och "chansning". Att skilja på ogräs och det man vill ska växa har jag ingen bra koll på, ser förresten inte allt väldigt lika ut till en början...?! I alla fall upplevde jag det så när det gröna i mitt köksland började kika fram första gången...väntade ett tag med att rensa och på så sätt körde jag med uteslutningsmetoden och lyckades på något vis att ta bort det som inte skulle vara kvar. Men att rensa är väl ett måste, men man kanske kan vänta tills man ser vad som kan tänkas vara vad? Hur jag vet vad jag har sått...jag får väl märka med etiketter...
sqrulan
10-01-2008, 22:26
 Men lite koll måste du ju ha på vad du ska så annars är pengarna bortkastade. Vore jag du så skulle jag nog läsa och studera lite innan jag sår och inte bara strö ut fröerna hur som helst. Du hittar massor av info på nätet om nästan alla växter. Märk med ettiketter så att du vet. Du blir bara orolig och lessen om det gror bra och du inte vet vad det är och hur du ska göra till vintern.Märkning är ett måste tycker jag. En spännande sommar kommer du att få och det är väl huvudsaken.
annelito
10-01-2008, 22:53
CITAT (sqrulan @ 10-01-2008, 22:26)   Men lite koll måste du ju ha på vad du ska så annars är pengarna bortkastade. Vore jag du så skulle jag nog läsa och studera lite innan jag sår och inte bara strö ut fröerna hur som helst. Du hittar massor av info på nätet om nästan alla växter. Märk med ettiketter så att du vet. Du blir bara orolig och lessen om det gror bra och du inte vet vad det är och hur du ska göra till vintern.Märkning är ett måste tycker jag. En spännande sommar kommer du att få och det är väl huvudsaken.  Ja, det är klart jag ska läsa på fröpåsarna var jag ska så, vattning, osv. Det vore ju inte schysst mot blommorna annars. Men helt klart ska det bli kul att se hur det blir.
kerstin z5-6
10-01-2008, 23:11
Vill du pröva annan metod behöver du inte söka på nätet -bara fråga här -min erf är att jag inte klarar att så på friland -annat än vissa ettåringar -
sqrulan
11-01-2008, 02:28
Att så på friland här,där jag bor är lika med noll nästan.Då måste sommaren vara super. Det mesta försår jag några veckor före 10 juni.
Eva i Skåne
11-01-2008, 08:32
Jag tror du blir grymt besviken om du bara strör ut frön lite här och var. Speciellt om du inte har rensat och jordförbättrat där ordentligt innan. Finns det etablerat gräs/ogräs där så kommer det kväva det mesta. Huller-om-buller tolkar jag som att du ska blanda fröer och bara strö ut. Det är säkert några sorter som kommer dominera och de flesta andra kommer inte få en chans. Att strö frön bland vildväxande gräs och hoppas på att något ska ta sig har gett noll-resultat hos mig. Sånt provade jag i mina optimistiska nybörjarår Jag har inte beställt fröer från Odla i år, men jag har för mig att man brukar få bra såråd med. Trots att jag bor i söder och Kerstin i norr så brukar inte direktsådder ge särskilt bra resultat hos mig heller Hoppas nu inte du känner dig nedtryckt. Det är råd i all välmening. Du kommer säkert få vackra resultat, om du följer åtminstone några råd. Lycka till
annelito
11-01-2008, 09:31
CITAT (Eva i Skåne @ 11-01-2008, 08:32)  Jag tror du blir grymt besviken om du bara strör ut frön lite här och var. Speciellt om du inte har rensat och jordförbättrat där ordentligt innan. Finns det etablerat gräs/ogräs där så kommer det kväva det mesta. Huller-om-buller tolkar jag som att du ska blanda fröer och bara strö ut. Det är säkert några sorter som kommer dominera och de flesta andra kommer inte få en chans. Att strö frön bland vildväxande gräs och hoppas på att något ska ta sig har gett noll-resultat hos mig. Sånt provade jag i mina optimistiska nybörjarår Jag har inte beställt fröer från Odla i år, men jag har för mig att man brukar få bra såråd med. Trots att jag bor i söder och Kerstin i norr så brukar inte direktsådder ge särskilt bra resultat hos mig heller Hoppas nu inte du känner dig nedtryckt. Det är råd i all välmening. Du kommer säkert få vackra resultat, om du följer åtminstone några råd. Lycka till  Nej, jag tar absolut inte illa upp! Det är därför jag rådfrågar proffsen här i forumet!  Jag hade väl mest hoppats på att det kanske funkar att sprida frön lite på måfå och få det att ta sig, men jag inser mer och mer att det kanske inte är så enkelt. Så det är nog som ni säger, bättre att förbereda jorden, så på rätt sätt och vara lite mer noggrann i planeringen. Men hur vet jag t ex om vissa blommor inte kan stå intill varandra...finns det blommor som tar över andra blommors yta och hur vet jag det i så fall? Finns det goda chanser att lyckas om jag gräver upp en yta som mest bestått av gräs/ogräs, fyller på med jord (någon speciell jord för att så blommor?) och sår lite planerat? Måste man tillsätta någon typ av näring när man sår på en yta där det förr vuxit gräs eller är det dömt att misslyckas på en sådan yta redan från början? Har förstått att en del ytor kräver att man täcker i några år för att döda det som kommer upp...gäller det även i mitt beskrivna fall? Tack alla som lägger ner tid på att ge oss nybörjare goda råd! Det är tack vare er man utvecklas och får upp ögonen för nya saker (och börjar tänka om!) !
Monica i Nässjö
11-01-2008, 09:44
Kan du inte tala om vilka fröer du köpt så blir det lättare att ge råd, sort för sort. En del, som t.ex vallmo, går alldeles utmärkt att bara strö ut, medans andra kan vara kinkigare och behöver försås inne i krukor först. Jag är förstås också lite nyfiken på vilka sorter du valde.
kerstin z5-6
11-01-2008, 12:06
och -Eftersom du sår för första gången och jag vill att du ska fortsätta med denna trevliga hobby föreslår jag : tala om vilka frö du ska så-något funkar säkert bra med direktsådd Skaffa redan nu -plastburkar typ bregott eller köttfärsförpackningar Så dina frö när det är dags i dessa i SÅ jord Skola ut dem -en och en i små byttor -eller ev direkt till den väl förberedda rabatten  om det är ettåringar och de är stora . Förbered stället : grepa och ta bort allt ogräs fyll på med bra jord perenner vill ha 30 cm som minst -ettåringar klarar sig med lite mindre djup jord
annelito
11-01-2008, 21:50
Här kommer listan på de fröer jag har beställt: Akleja 'Gardeners Store' Blåvinda 'Flagship mix' Fingerborgsblomma 'Foxy Mixed' Fingerborgsblomma 'Pams Choice' Islandsvallmo 'Pink Champange' Klätt 'Milas Queen' Luktärt 'Collection' Luktärt 'Singing the Blues' Lupin 'Russell Mixed' Nemesia 'Burning Embers' Pionvallmo 'Irish Velvet' Ringblomma 'Solar Flashback' Rysk martorn 'Blue Hobbit' Röd solhatt 'Double Decker' Solros 'Black Magic' Solros 'Calypso F1' Spanska flaggan Stockros 'Nigra' Zinnia 'Old Mexico' Ringblomma 'Triangle Flashback' Rosenskära 'Candy Stripe' Stockros 'Chaters Double Mixed' Hoppas inte någon "bannar" mig för att jag beställt lupinfrön, jag vet att många tycker att de är ogräs men jag tycker dom är så vackra! Och där sommarhuset står finns inga andra hus så det borde inte störa någon annan... Det är väldigt tomt på blommor och jag skulle vilja ha en prunkande sommar! Så här ser stället ut: http://manu1.manufrog.com/%7Eannelito/sommar/index.htmhttp://manu1.manufrog.com/%7Eannelito/sommar2/index.htmDet enda som växer ordentligt är syrén och det är inte lika vildvuxet som när bilderna togs (om någon är intresserad, många bilder...).
Eva i Skåne
11-01-2008, 22:55
Vilket underbart torp  Både inne och utomhus är det så vackert. Där blir plats till många fina blommor i sommar
kerstin z5-6
12-01-2008, 00:26
Blåvinda 'Flagship mix' Fingerborgsblomma 'Foxy Mixed'
Fingerborgsblomma 'Pams Choice'Blir stora fort men blommar inte i år -vänta till april maj o plantera ut de rosetter du har i juni -samma gäller stockrosor Islandsvallmo 'Pink Champange' Pionvallmo 'Irish Velvet' Klätt 'Milas Queen' Luktärt 'Collection' Luktärt 'Singing the Blues' Solros 'Black Magic' Solros 'Calypso F1' Spanska flaggan Stockros 'Nigra' Stockros 'Chaters Double Mixed' se råd fingerborgsblomma Zinnia 'Old Mexico' Ringblomma 'Triangle Flashback' Ringblomma 'Solar Flashback' Rosenskära 'Candy Stripe' Nemesia 'Burning Embers' De här ovan är ettåriga växter -alla utom Digitalis och stockrosor som kan vara både tvååriga och självså sig -eller perenna . Av de ovan kan vallmo och solros som möjligtvis kan sås ute direkt i rabatten .Resten förkultiverar du inne ganska sent -april maj räcker - Du avhärdar plantorna innan de planteras ut -Ett bra sätt är att titta på hur lång tiid de tar från sådd till blom -brukar stå på påsen ) Räkna bakåt i veckor o så då Lupin 'Russell Mixed' fila fröna med nagelfil något och lägg dem i blöt 24 tim -sen gror de bra i rumstemp mars april dessa sår du och ställer utomhus -de gror då i vår Rysk martorn 'Blue Hobbit' Röd solhatt 'Double Decker' Akleja 'Gardeners Store' har du möjlighet så skaffa dej et par vanliga lysrör för bättre resultat  Lycka till !
Kilmister
12-01-2008, 03:55
Ringblommor, vallmo och luktärtor får du säkert i parti och minut. Säkert mer än du vill. Resten är jag mer tveksam till. Att rensa och holla undan ogräset är nog ett måste förutom till de redan nämda. Så annars i räta rader så blir det lättare. Att se skillnad på ogräs och medvetet sådda saker är annars väldigt svårt när det endast är ett par groblad som visar sig. Jag klarar det i varje fall inte.
annelito
12-01-2008, 14:04
CITAT (Eva i Skåne @ 11-01-2008, 22:55)  Vilket underbart torp  Både inne och utomhus är det så vackert. Där blir plats till många fina blommor i sommar  Ja jag föll direkt för stället! Nu har vi ju "bott in oss" lite eftersom vi fick det i juni-07 så lite mer har ju hänt sedan bilderna. Men en sak är säker, det måste till blommor för att få det att kännas ännu finare. Och så lite hemtrevligare inomhus oxå. Det som fanns och blommade sedan tidigare hyresgäst var: Kungsljus Daglilja Bergsklint Praktlysing Pion Kaprifol Syréner Förgätmigej Och alla dessa blommade, kommer alla dessa att blomma även i år eller är det lika bra att rensa bort dom? Pioner blommar väl år efter år...?
kerstin z5-6
12-01-2008, 18:17
alla du nämner är perenner , buskar eller tvååriga växter -de sista kommer att ha självsått sig på ung samma plats så du kommer nog att uppleva även dem som perenner I vår klipper du ner allt fjolårsris runt perennerna
Gerillapudel
19-01-2008, 12:27
Från en nybörjare till en annan - strö inte ut!
Jag strödde förra året "på vinst och förlust", men jag lovar, det känns inte alls kul sen! Det mesta blommade inte förens i augusti, och många blommor blev inte på långa vägar så fina som de kunnat bli. Rabatterna ser konstiga ut, och när det kommer en vacker blomma önskar man att man gett den bättre förutsättningar...
Lycka till!
annelito
20-01-2008, 11:16
CITAT (Gerillapudel @ 19-01-2008, 12:27)  Från en nybörjare till en annan - strö inte ut!
Jag strödde förra året "på vinst och förlust", men jag lovar, det känns inte alls kul sen! Det mesta blommade inte förens i augusti, och många blommor blev inte på långa vägar så fina som de kunnat bli. Rabatterna ser konstiga ut, och när det kommer en vacker blomma önskar man att man gett den bättre förutsättningar...
Lycka till! Ok Gerillapudel, jag ska absolut tänka om! Har mer eller mindre kastat idén om att strö ut på vinst och förlust. Det blir nog roligare resultat om man planerar och inte slarvar. Tack för rådet!
annelito
13-02-2008, 15:10
Står det alltid på fröpåsarna var man bäst placerar växten? Skugga, sol? Tycker inte att jag har minne av att det står alla gånger...hur gör man då i så fall? Jag har ju ytor i alla väderstreck för mina blivande blommor och jag är nybörjare på detta så "idiotförklaringar" passar mig bäst.
Jag tror att alla dina frön som du har köpt trivs i sol. Men undvik att plantera dom vidd en vägg/kant - där blir det mycket varmt om sommaren och blomorna trivs inte lika bra. Måste bara säga att Ringblomman är just den blomman du kan lita på mest. Förra året blommade den så att det sprakade bara efter typ 50 - 60 dagar efter sådd, och den passar fint att ha lite här och där
ewa zon 3
13-02-2008, 17:14
Helt fantastiskt fint sommarhus! Om det blir stressigt med att gräva en massa nya rabatter så kanske stora planteringskärl typ krukor, halva tunnor, planteringslådor mm kan vara en lösning. Följande, om inte exakt samma namnsort, har jag provat i stora krukor och det blev jättefint. Fast man behöver vara där och vattna lite oftare då förstås. Blåvinda 'Flagship mix', Nemesia 'Burning Embers', Ringblomma 'Solar Flashback', Ringblomma 'Triangle Flashback' och Zinnia 'Old Mexico' /Ewa
Irene_L
13-02-2008, 17:22
Sen kan ni ju göra rabatter på höjden. Då behöver ni ju inte gräva bort en massa ogräs. Lägg markduk i botten och på med jord. Så gjorde jag med mina pallkragar......dirkt på gräsmattan. Väldigt smidigt! Lycka till med erat härliga hus!!!
Litenkikka
14-02-2008, 17:29
Hej på dig.. jag fick hem en ny bok i går. i växthuset som den hette.. där stod de att de är jätte fint att blanda men se till att du inte blandar mer 2 olika i en kruka och att dom ska ha samma jord och växer på samma sätt har jag för mej att de stod. du kan ju alltid söka på internet..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|