Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sveriges Giftigaste växt
          Vesko
          Inlägg 23-10-2008, 11:16
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 19 488

Bolmört, belladonna, ,.....

Citera
          Azur
          Inlägg 23-10-2008, 12:20
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Sofiia @ 14-01-2008, 15:35) *
          En annan mindre trevlig, inte giftig dock är ju Angelica archangelica ssp. Litoralis som ger otrevliga brännskador. En professor vid min institution (biologi! men inte så insatt i växter) var ovetande om detta och hade av någon orsak rivit upp archangelican en solig dag --> han fick allvarliga brännskador på sin hand thumbdown.gif

Jag undrar lite om han inte misstog Jätteloka för Strandkvanne...
          Strandkvanne har använts som grönsak i matlagning, har svårt att tro att den skulle ge kontakteksem. Men jättelokan gör det förstås.

Här i Täby har kommunen under ett antal år bekämpat Jätteloka, så den är hyfsat ovanlig här nu, jag har bara sett ett enda större bestånd, vid Gillingebanan. I Huddinge, där jag bodde tidigare, var den extremt vanlig, och bildade på många platser enorma bestånd där ingenting annat kunde växa.

Citera
          BroderBotanik
          Inlägg 17-11-2008, 14:27
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 19 667

Alla växter ur potatissläkten som tex belladonna o änglatrumpet osv kan ni ta bort från listan direkt. Det krävs ingen liten dos av det för att dö om man säger så...
          mjöldryga kan ni ochså räkna bort, rätt svårt att dö av lsd till att börja med.. om man inte tar jättemycket och hoppar från hustak.
          Ja ni kan nog räkna bort dom flesta svenska svampar. Röd flugsvamp till exempel är det många som äter för ett rus, det handlar bara om hur man tillagar det. Toppslättsskivling är ur ett släkte som är innehåller dom vanligaste hallucinogena svamparna som finns och är det är jättevanligt att folk tar dos x 8 eller liknande utan men för livet. Så man kan inte bara räkna på hur giftig en växt är och tro att man ska dö av det. Det måste vara något som stoppar blodcirkulationen
          För att en växt ska räknas som den dödligaste i Sverige tycker jag att det inte ska göra någon skillnad hur man intar den eller hur man preparerar den.

Den dödligaste är väl då förmodligen papaver somniferum eller Ricinus Communis Gibsonii... risinträd...

Citera
          Christoffer
          Inlägg 18-11-2008, 14:06
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

CITAT (BroderBotanik @ 17-11-2008, 14:27) *
          Alla växter ur potatissläkten som tex belladonna o änglatrumpet osv kan ni ta bort från listan direkt. Det krävs ingen liten dos av det för att dö om man säger så...
          mjöldryga kan ni ochså räkna bort, rätt svårt att dö av lsd till att börja med.. om man inte tar jättemycket och hoppar från hustak.
          Ja ni kan nog räkna bort dom flesta svenska svampar. Röd flugsvamp till exempel är det många som äter för ett rus, det handlar bara om hur man tillagar det. Toppslättsskivling är ur ett släkte som är innehåller dom vanligaste hallucinogena svamparna som finns och är det är jättevanligt att folk tar dos x 8 eller liknande utan men för livet. Så man kan inte bara räkna på hur giftig en växt är och tro att man ska dö av det. Det måste vara något som stoppar blodcirkulationen
          För att en växt ska räknas som den dödligaste i Sverige tycker jag att det inte ska göra någon skillnad hur man intar den eller hur man preparerar den.

Den dödligaste är väl då förmodligen papaver somniferum eller Ricinus Communis Gibsonii... risinträd...

När det gäller mjöldrygan har du tyvärr fel; jag tror att du förväxlar LSD med lysergsyran. Men
          det är inte den som är farlig i mjöldrygan utan ergotaminet, då det just är något som stoppar blodcirkulationen och kan ge kallbrand som man kan dö av om man inte amputerar.
          Jag har själv provat ergotamin-tabletter och även en liten dos gör väldigt ont i händer och
          fötter (sämre blodcirkulation).

Papaver somniferum är det nog väldigt svårt att dö av, då svenskodlad papaver somniferum
          inte producerar nog med morfin i sin saft. Utländsk opievallmo innehåller mer morfin, men
          det räcker ändå aldrig med en enda växt för att dö. Ur varje planta kan du max få ut 80mg
          opium, och det är max 8mg morfin, och med tanke på att magen bryter ner en stor del av
          morfinet, så skulle jag inte räkna papaver somniferum som särskilt giftig, men däremot väldigt gt farlig på så sätt att det kan ge ett starkt beroende.

Men som vanligt så är individuell känslighet att ha i beaktande. Jag har stött på en kvinna som tog en enda värktablett med kodein i och fick andningssvårigheter.

Lustigt nog, med alla giftskriverier om växter ur potatisfamiljen, så minns jag att en
          man (när jag var i hemtjänsten) hade en flaska mot nervös huvudvärk, som var baserad
          på belladonnaextrakt och barbiturater! Och det fanns på svenska apotek förr i tiden.
          En blandning som ingen läkare skulle skriva ut idag (fast den finns nog garanterat inte längre).

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 20-11-2008, 13:37
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Azur, Jovisst kan olika sorters kvanne ge kontaktexem.
          Liksom våra flockblommiga grönsaksväxter.

Men det är OCKSÅ en hälsoväxt och grönsak.
          Liksom persilja och morötter.

Samerna gjorde förr en blandning av gröna blad som syrades och sparades till vintern.
          Kvannen var väl kanske endera krydda eller konservering eller båda.
          De andra bladen som ingår har jag just nu glömt, men det är visst massor av C-vitaminer i någon av dom.
          En tistelart, var det så det var? Äh - jag minns inte.

Men kvanne smakar gott och kryddigt i alla fall.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-11-2008, 21:57
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Ricinfrön kan man mörda med!

Citera
          Dilara
          Inlägg 27-11-2008, 11:51
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem nr: 8 879

Tibast ska man inte glömma!

--------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •

Citera
          Ciczi
          Inlägg 30-11-2008, 20:00
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Inne i Malmö vid Ystadvägen växer ett större bestånd av amerikanskt kermesbär (Phytolacca americana). De är vackra och dekorativa men lite väl glada i att sprida sig på vissa ställen. I en del parker i Malmö betraktas de som rent ogräs.

Nu till saken. En dag i somras mötte jag en man (som för att uttrycka sig milt; inte riktigt hade alla gafflarna i rätt låda). Han gick och kalasade på en klase med bär och på håll såg jag först inte vad det var men när han kom närmre så såg jag att det var amerikanska kermesbär. Och han käkade massor.
          När han ville bjuda mig så sa jag såklart nej tack och meddelade honom att de var giftiga men han mumsade glatt vidare. Han verkade dock leva ganska bra den mannen och kanske var det för att han hade käkat förmånga kermesbär som han inte hade alla gafflarna i rätt låda.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          CillaM
          Inlägg 01-12-2008, 22:18
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Det verkar vara en svag differens mellan hur giftiga de är och hur man gör vin av dom, Kermesbären. Informationen hittade jag här på odla . En annan och högst intressant information är denna. Informationen är från 1989 om jag läst rätt. Nu kommer väl varenda kotte börja odla Kermesbär laugh.gif

Citera
          BroderBotanik
          Inlägg 12-12-2008, 13:44
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 19 667

CITAT (Christoffer @ 18-11-2008, 14:06) *
          När det gäller mjöldrygan har du tyvärr fel; jag tror att du förväxlar LSD med lysergsyran. Men
          det är inte den som är farlig i mjöldrygan utan ergotaminet, då det just är något som stoppar blodcirkulationen och kan ge kallbrand som man kan dö av om man inte amputerar.
          Jag har själv provat ergotamin-tabletter och även en liten dos gör väldigt ont i händer och
          fötter (sämre blodcirkulation).

Papaver somniferum är det nog väldigt svårt att dö av, då svenskodlad papaver somniferum
          inte producerar nog med morfin i sin saft. Utländsk opievallmo innehåller mer morfin, men
          det räcker ändå aldrig med en enda växt för att dö. Ur varje planta kan du max få ut 80mg
          opium, och det är max 8mg morfin, och med tanke på att magen bryter ner en stor del av
          morfinet, så skulle jag inte räkna papaver somniferum som särskilt giftig, men däremot väldigt gt farlig på så sätt att det kan ge ett starkt beroende.

Men som vanligt så är individuell känslighet att ha i beaktande. Jag har stött på en kvinna som tog en enda värktablett med kodein i och fick andningssvårigheter.

Lustigt nog, med alla giftskriverier om växter ur potatisfamiljen, så minns jag att en
          man (när jag var i hemtjänsten) hade en flaska mot nervös huvudvärk, som var baserad
          på belladonnaextrakt och barbiturater! Och det fanns på svenska apotek förr i tiden.
          En blandning som ingen läkare skulle skriva ut idag (fast den finns nog garanterat inte längre).

Det har du rätt i.
          Ricin är nog det giftigaste av de alla. 0.5 mg räknas vanligtvis som dödlig dos.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 28-01-2009, 09:37
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

CITAT (Azur @ 23-10-2008, 13:20) *
          Jag undrar lite om han inte misstog Jätteloka för Strandkvanne...
          Strandkvanne har använts som grönsak i matlagning, har svårt att tro att den skulle ge kontakteksem. Men jättelokan gör det förstås.

Här i Täby har kommunen under ett antal år bekämpat Jätteloka, så den är hyfsat ovanlig här nu, jag har bara sett ett enda större bestånd, vid Gillingebanan. I Huddinge, där jag bodde tidigare, var den extremt vanlig, och bildade på många platser enorma bestånd där ingenting annat kunde växa.

Nej det var nog strandkvanne och han visste nog vad det var men inte att den hade sådan effekt. Den ger inte i sig eksem men med solljus ger den väldiga brännskador. Visst kan du använda den i matlagning men undvik solen därefter så är det ingen fara.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          godanro
          Inlägg 20-02-2009, 18:37
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 20 040

CITAT (Fenja @ 11-01-2008, 16:29) *
          Kolla här: Giftinfomationscentralen
          Mvh
          Fenja

Har inte tänkt på att gå in på giftinformationscentralen.
          Snabbt enkelt och bra
          Det är inte det första man tänker på när man sitter så här.
          tummenupp.gif Toppen tummenupp.gif

Citera
          Myrilla
          Inlägg 04-05-2009, 21:59
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 8 047

Tänkte just säga/skriva det... Belladonna, är inte den tokgiftig??

-Anna-

--------------------

Citera
          Christoffer
          Inlägg 08-05-2009, 09:49
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Allt är ett gift, det är bara mängden som avgör, men om man jämför belladonnan med t ex odört, som det krävs endast tre blad för att dö av, så är odört giftigare.
          Men så är alla olika känsliga. Och går man på mediciner samtidigt, som ibland även
          kan förstärka verkningarna av växten, ja, då är det kanske kört.
          Belladonna har använts i tinktur i Sverige en gång i tiden, men det betyder inte
          att det är sådant man ska göra nuförtiden wink.gif

Citera
          norpan__
          Inlägg 15-06-2011, 20:18
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 55 793

Av de vilda växterna i Sverige är sprängörten nog en av de allra giftigaste. Den innehåller cicutoxin som framförallt är koncentrerat i den uppsvällda stjälkbasen och rötterna. Symtom kan komma inom ett par minuter till någon timme. Det påverkar det centrala nervsystemet. Dödsfall från Norge och även Lettland finns där man förväxlat växten med en annan (förmodligen hundkex som är ätlig. Nordisk stormhatt som bl.a. innehåller aconitin är också mycket giftig. Aconitin är termolabilt mao det förädras och blir ofarligt vid upphettning vilket Linné fick erfara på sin Lapplänska resa när han såg en dam sammla stormhatts blad. Som hon sedan tillagade och åt! Björnloka innehäller furokummariner som är fototoxiska. Får man saften på huden och är exponerad för solljus blir det som brännsår, har själv fått erfara detta när jag var liten men då var det från jättelokan. På björnlokan är furokummarinerna koncentrerade till det yttersta delen på stjälken så skalar man av barken på unga stjälkar går den att äta, smaken är lik celleri. Den har använts mycket som föda av Nordamerikas och Canadas indianer (då en annan art Heracleum lanatum) som alltid skalade stjälken innan den åts. Samerna skalade också alltid fjällkvannen innan den åts. Odört innehåller bl.a. konin liksom vildpersilja där halten uppges vara betydligt mindre.

Citera
          KRT
          Inlägg 15-06-2011, 20:44
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Finns massor av giftiga växter i Sverige, menar ni inhemska eller importerade?
          Spontant säger jag ändå RICIN, fruktansvärt giftig och fanns m på en lista över världens 10 dödligaste gifter, tillsammans m ormgift och något alfa-strålande grundämne (kommer inte ihåg vilket, men detvar samma som den ryska avhopparen i London dog av för några år sedan....).

De flesta giftiga trädgårdsväxter är väl egentligen inte så hemska; jag menar vem tuggar i sig digitalisblad, eller snaskar på lite blommor.... Största risken är ju förväxlingar så med lite sunt förnuft så. Skulle faktiskt gissa att läkemedel är betydligt farligare, varje år blir tex flera barn förgiftade av järn(!)tabletter!!!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          fvd
          Inlägg 15-06-2011, 20:45
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Fingeborgsblomma innehåller digitalis som används i hjärtmediicin kan man dö av vid överdoseing. När jag var liten dog två av mina undulater av den.

--------------------
          Zon 1

Citera
          KRT
          Inlägg 15-06-2011, 20:50
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Och förr, innan man kunde isolera/framställa digitalis, använde man örten som är giftig i för stora doser. Men hur många människor tuggar i sig en näve digitalisblad?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Azur
          Inlägg 15-06-2011, 23:32
          Länk hit: #59

Gäster

feltryck. ignorera. (varför kan man inte radera inlägg på odla?)

Redigerat av Azur: 15-06-2011, 23:34

Citera
          fvd
          Inlägg 16-06-2011, 09:35
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Nej men det är ledsamt när barnens husdjur dör. Jag bara kom att tänka på den här händelsen som har etsat sig fast i mitt minne. Mamma hade ställt en bukett med blommor bredvid buren och undulaterna åt av dem.Tydligen kan inte tama djur skilja på giftigt och nyttigt. Jag är inte rädd för giftiga växter jag har fingeborgsblomma i min trädgård.Det var kanske lite utanför meningen med den här tråden, men jag kände att jag ville tala om det eftersom det kan hända igen.

--------------------
          Zon 1

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-12-2025, 07:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon