Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Såråd - vill någon förbarma sig?, förvirringen är stor...
          Nybörjar-Linda
          Inlägg 13-01-2008, 20:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 144
          Medlem nr: 11 467

Sitter med mina påsar från Impecta och försöker förstå mig på deras råd. Har också läst alla trådar där vi lite eller mycket oerfarna behöver råd för kommande sådder men jag tycker det är svårt... Jag ska så perenner och om jag förstått rätt så ska de sorter jag har antingen sås och flyttas ut efter någon dag för en uteperiod på ca 6-8 veckor eller så ska de sås inne senare (mars-april?)(ska upp med hylla och lysrör i tvättstugan och några lätta sorter får bo på fönsterbrädorna). Nu verkar folk vara i full gång med de sorter som ska ut men enligt Impectas såråd så ska de sås mars-maj??? Verkar sent tycker jag??

Dessa sorter ska jag så:

UTE:
          Alchemilla mollis (Jättedaggkåpa)
          Miscanthus sinensis (Glansmiskantus)
          Thalictrum rochebrunianum (Skuggviolruta)
          Lavendel (vanlig)
          Skärmlavendel
          Rudbeckia occidentalis "Green Wizzard"

INNE;
          Scabiosa caucasica (Höstvädd)
          Lychnis coronaria (Purpurklätt)
          Hyssopus officinalis "Roseus" (Rosa isop)
          Agastache scrophulariaefolia (Flenörtsisop)

Har tänkt att så "utesorterna" i slutet av januari, efter något dygn inne så tänkte jag skicka ut dem i barnens sandlåda (med förhoppningsvis ej fastfrusen sand i botten som jag kan sticka ner dem en bit i så de står stadigt) och sätta småkrukorna där och täcka allt med markväv och (vid ev tillgång) snö över detta - verkar det ok eller har ni andra råd??? Ska de in efter 6-8 veckor? Under lysrör eller räcker fönsterbräda? Eller kan de stå ute ända till det är dags för omskolning??

Innesorterna sår jag väl i mars (enligt vad många forumister verkar göra) och placerar under lysrör. Kan tyvärr inte få det särskilt svalt i min tvättstuga (ca 20 grader). Är det ok??

Är skraj att göra fel och hoppas innerligt att någon vill råda thanks.gif ... Just det, bor i Stockholmsområdet, zon 2-3.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 20:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon