Nybörjar-Linda
Sitter med mina påsar från Impecta och försöker förstå mig på deras råd. Har också läst alla trådar där vi lite eller mycket oerfarna behöver råd för kommande sådder men jag tycker det är svårt... Jag ska så perenner och om jag förstått rätt så ska de sorter jag har antingen sås och flyttas ut efter någon dag för en uteperiod på ca 6-8 veckor eller så ska de sås inne senare (mars-april?)(ska upp med hylla och lysrör i tvättstugan och några lätta sorter får bo på fönsterbrädorna). Nu verkar folk vara i full gång med de sorter som ska ut men enligt Impectas såråd så ska de sås mars-maj??? Verkar sent tycker jag??

Dessa sorter ska jag så:

UTE:
Alchemilla mollis (Jättedaggkåpa)
Miscanthus sinensis (Glansmiskantus)
Thalictrum rochebrunianum (Skuggviolruta)
Lavendel (vanlig)
Skärmlavendel
Rudbeckia occidentalis "Green Wizzard"

INNE;
Scabiosa caucasica (Höstvädd)
Lychnis coronaria (Purpurklätt)
Hyssopus officinalis "Roseus" (Rosa isop)
Agastache scrophulariaefolia (Flenörtsisop)

Har tänkt att så "utesorterna" i slutet av januari, efter något dygn inne så tänkte jag skicka ut dem i barnens sandlåda (med förhoppningsvis ej fastfrusen sand i botten som jag kan sticka ner dem en bit i så de står stadigt) och sätta småkrukorna där och täcka allt med markväv och (vid ev tillgång) snö över detta - verkar det ok eller har ni andra råd??? Ska de in efter 6-8 veckor? Under lysrör eller räcker fönsterbräda? Eller kan de stå ute ända till det är dags för omskolning??

Innesorterna sår jag väl i mars (enligt vad många forumister verkar göra) och placerar under lysrör. Kan tyvärr inte få det särskilt svalt i min tvättstuga (ca 20 grader). Är det ok??

Är skraj att göra fel och hoppas innerligt att någon vill råda thanks.gif ... Just det, bor i Stockholmsområdet, zon 2-3.

Gloriana
Lavendel är varmgroende - vill ha extra varmt dvs minst 20 grader eller nåt. De är också tröga att gro - om inte fröna ramlar ner i en grusgång för då gror det som tusan.

Annars gör du så här:

De kallgroende, det bör framgå av fröpåsarna, sår du och låter stå inne ngn vecka för att fröna ska suga åt sig lite vatten. Sen ut med dem, gärna under snö (om du kan hitta nån ha ha). Det är viktigt att krukorna inte torkar ut men de får heller inte vara plaskblöta. Sen är det bara att vänta. Är man otålig köper man ett begagnat kykskåp för det räkcker med en temperatur 3-5 grader. När våren kommer gror det när tiden är rätt. Jag håller inte på och tar in efter en viss tid utan låter naturen ha sin gång. Om man bor norröver tjänar man tid på att ta in dem men det är onödigt i Stockholm tycker jag.

De varmgroende skulle jag vänta med att så tills de kan stå ute för det är svårt att ge rätt ljus inne.

Här är några bra länkar där du kan läsa:

http://www.algonet.se/~sta-bod/frosida.htm
http://www.alpiner.se/Forokning.html

Och låna böcker på biblioteket om detta - det finns massor. Det är bara att pröva - du kommer att både lyckas och misslyckas. Lycka till!
kerstin z5-6
om du inte har så svalt men bra ljus så ordnar sig allt ändå -du får jättefína plantor smile.gif
Du har bra uppdelning på dina frö o tänker rätt vad jag kan se .)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon