Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grannen vill bygga skärmtak på uteplatsen, - jag gillar det inte
          Bee
          Inlägg 19-05-2008, 19:56
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Uppdatering 19 maj:
          Idag när vi kom hem från jobbet hade planket glesats ut de stadgade 30%-en :

Bifogad fil  Grannens_galler.jpg ( 404.99k ) Antal nedladdningar: 71

Jag är inte nöjd men vad jag förstod från mannen på Stadsbyggnadskontoret är jag chanslös när det gäller att få bättre genomsiktlighet.

Det satt också en stor lapp på vår dörr om att vi skulle laga deras rostiga lykta de hade haft på sitt altanräcke och som hade fallit ner en sen kväll på vår altan för några veckor sen så glaset gått sönder. Detta hände ett par veckor före planket. Om det var blåsten eller två katter - varav den ena kan ha varit vår - som jagat varandra vet vi inte. Ingen såg när det hände. Jag gick över med lampan och fick bara tala med ena dottern så jag berättade för henne att den fallit ner hos oss. Ingen förälder kom till dörren. Några dagar senare stod den på vår framsida och där har den stått sen dess. Jag hade tänkt slänga den men vill ge dom chansen att prata om det.
          Så mycket för det.

Men jag tycker nog att grannen gör sig bra bakom galler! Lägg märke till markisen. Det är den gamla trasiga som tycks ha blivit lagad.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          CillaM
          Inlägg 19-05-2008, 20:37
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Med tanke på allt som hänt så tycker jag du är enormt tålig och tålamodig. Stå på dig!

Citera
          Bee
          Inlägg 19-05-2008, 21:24
          Länk hit: #63

Medlem

Tack. Ja, jag hoppas att det räcker nu. Jag orkar inte bråka mer med det här. Livet går vidare. Ingen grannsämja där men det kan jag gott leva utan. Det finns trevliga grannar också!

--------------------

Citera
          Knytt
          Inlägg 29-05-2008, 10:05
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Men vilken galning! Stackare.
          Och varför skulle ni laga deras gamla lykta? Och varför gå bärsark för att ni inte gillar hans byggnadsplaner. Han är ju vansinnig!

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          gjodar
          Inlägg 19-06-2008, 13:35
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 12 721

Personligen så hade jag dragit en slägga igenom hans ''staket'', för när det gäller oresonligt folk så bråkar jag gärna.

Citera
          sjusorterskaka
          Inlägg 25-06-2008, 14:19
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 17 000

Jisses, klart man blir besviken när man inte får igenom sina byggplaner men man behöver ju inte bete sig som en barnunge i sandlådan för det.
          Fast trots allt hade jag nog haft svårt att låta bli att hämnas när det väl gått så långt.

Vi är ju knappast de goaste vänner med våra närmsta grannar (ganska långt ifrån), men vi respekterar ändå varandras åsikter och försöker rätta oss efter dem. Har man valt att bo nära andra så får man ju anpassa sig liksom.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-06-2008, 14:28
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Bee @ 19-05-2008, 20:56) *
          Uppdatering 19 maj:
          Idag när vi kom hem från jobbet hade planket glesats ut de stadgade 30%-en :

Bifogad fil  Grannens_galler.jpg ( 404.99k ) Antal nedladdningar: 71

Det satt också en stor lapp på vår dörr om att vi skulle laga deras rostiga lykta de hade haft på sitt altanräcke och som hade fallit ner en sen kväll på vår altan för några veckor sen så glaset gått sönder. Detta hände ett par veckor före planket. Om det var blåsten eller två katter - varav den ena kan ha varit vår - som jagat varandra vet vi inte. Ingen såg när det hände. Jag gick över med lampan och fick bara tala med ena dottern så jag berättade för henne att den fallit ner hos oss. Ingen förälder kom till dörren. Några dagar senare stod den på vår framsida och där har den stått sen dess. Jag hade tänkt slänga den men vill ge dom chansen att prata om det.
          Så mycket för det.

Jag tycker det är otroligt att de anklagar er för att deras korkade lykta gått sönder, det kan de ju knappast bevisa! herrejösses. Jag som har svårt att skälla ut nån skulle blivit skogstokig... de har problem den saken är klar. Ge dem lyktan tillbaks, det är inte era sopor

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Betty
          Inlägg 25-06-2008, 14:47
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Håller med! Ställ lampan på deras sida, ev. med en lapp med meddelandet om att ifall den ställs hos er igen så åker den i soptunnan en gång för alla. Såna där människor gör mig bara så... ranting.gif !

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Bee
          Inlägg 25-06-2008, 21:02
          Länk hit: #69

Medlem

Nu har det gått några veckor. Med lampeländet blev det så att grannen var på oss om att betala för den trasiga lampan och jag blev så förskräckligt arg (för att uttrycka det tryckbart) så jag slängde till honom en 50-lapp och sa att hädanefter ville jag inte höra ett ord till från honom. Punkt. Detta har han hållit.

Men han har utökat planket:
          Bifogad fil  Tillskottet.jpg ( 565.27k ) Antal nedladdningar: 110

Ser ni det vänstra hörnet?
          Bifogad fil  bastmattan.JPG ( 432.12k ) Antal nedladdningar: 57

Denna bastmatta sätter han upp varje dag med hjälp av en sopborste. Kommer det besök tas den ner och när besöket gått åker den snabbt upp igen. Spelar ingen roll om jag står en halvmeter ifrån och stirrar på honom.

Dottern och hennes pojkvän tyckte det var en vänlig gest att sätta upp en använd snusbit på vårt köksfönster. Lappen vi skrev till dom att ta bort snuset knycklades ihop och kastades på vår framsida. Vi tolkar detta som att det var en föräldrasanktionerad åtgärd.

Jag har lovat mig själv att den dag jag ser deras hus på Hemnet så skall jag korka upp en flaska champagne! Jag är urless på den här affären!

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 25-06-2008, 21:30
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Vilket otroligt taskigt beteende! Grannfamiljen grämer sig tydligen fortfarande över att du sa nej till deras skärmtak. Ohälsosamt för dem, skulle jag tro. Det verkar dessutom som om eländet eskalerat.
          Har du inte själv funderat på att flytta? Det kan förstås kännas som om grannen vunnit striden, men hur mycket otrivsamhet och fånerier ska man behöva hantera?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Bee
          Inlägg 25-06-2008, 21:41
          Länk hit: #71

Medlem

Nej, jag flyttar inte! Om han vunnit? Tja, det beror på hur man ser det. Han höstar inte in några popularitetspoäng bland de övriga grannarna heller... Jag bidar min tid innocent.gif

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 25-06-2008, 22:00
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Ja, du skrev visst tidigare att övriga grannar är helt trevliga, så i bästa fall kan ni ju tillsammans skratta gott ( rotfl.gif ??) åt de nya påhitten.
          Ska dendär bastmattan förresten motsvara skärmtaket, som grannen inte fick, eller har den någon vettig funktion överhuvudtaget? Vilket besvär att hissa den upp och ner!

Håll ut! whist.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          embees
          Inlägg 25-06-2008, 22:32
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Bee @ 25-06-2008, 22:02) *
          Nu har det gått några veckor. Med lampeländet blev det så att grannen var på oss om att betala för den trasiga lampan och jag blev så förskräckligt arg (för att uttrycka det tryckbart) så jag slängde till honom en 50-lapp och sa att hädanefter ville jag inte höra ett ord till från honom. Punkt. Detta har han hållit.

Men han har utökat planket:
          Bifogad fil  Tillskottet.jpg ( 565.27k ) Antal nedladdningar: 110

Ser ni det vänstra hörnet?
          Bifogad fil  bastmattan.JPG ( 432.12k ) Antal nedladdningar: 57

Denna bastmatta sätter han upp varje dag med hjälp av en sopborste. Kommer det besök tas den ner och när besöket gått åker den snabbt upp igen. Spelar ingen roll om jag står en halvmeter ifrån och stirrar på honom.

Dottern och hennes pojkvän tyckte det var en vänlig gest att sätta upp en använd snusbit på vårt köksfönster. Lappen vi skrev till dom att ta bort snuset knycklades ihop och kastades på vår framsida. Vi tolkar detta som att det var en föräldrasanktionerad åtgärd.

Jag har lovat mig själv att den dag jag ser deras hus på Hemnet så skall jag korka upp en flaska champagne! Jag är urless på den här affären!

Öppna upp en burk surströmming ute på din terrass nästa gång de är ute. naughty.gif Du kan ju själv gå in för att slippa stanken, såvida du inte är surströmmingsälskare förstås..... giggle.gif

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          CurlySue
          Inlägg 26-06-2008, 09:07
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

jag röstar på surströmming... kanske kan du hitta ett parti utgången nånstans...
          som du öppnar varje dag och ställer precis vid deras staket. Sen så skaffar du en elektrisk fläkt...som du sedan styr in luftströmmen mot deras altan... sweatingbullets.gif
          Ont skall med Ont fördrivas!

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-06-2008, 10:24
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Bee @ 25-06-2008, 22:02) *

Herregud, det där är ju en sjuk människa... Uppenbarligen skäms karln i alla fall annars skulle han ju inte ta ner den när gästerna kommer rolleyes.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 26-06-2008, 10:28
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Förstår att det är en jättejobbig situation, men ändå. Varför är den där bastmattan så irriterande? Vore väl skönt att slippa se grannarna i det här fallet confused.gif

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          Bee
          Inlägg 27-06-2008, 10:47
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (TantGredelin @ 26-06-2008, 11:28) *
          Förstår att det är en jättejobbig situation, men ändå. Varför är den där bastmattan så irriterande? Vore väl skönt att slippa se grannarna i det här fallet confused.gif

Helt rätt! På sätt och vis är det så. Just nu är den hörnan av altanen en skräphörna, jag saknar mina blomkrukor och ampeln jag brukade ha där. Funderar på om inte ett nät kunde bli bra där tex pipranka eller humle kunde klänga. Då blir det en grön tät matta.
          Men av strategiska skäl avvaktar jag smile.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 27-06-2008, 11:35
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Försök att göra något positivt av situationen i stället för att reta dig på den där grannen. Ignorera dem så mycket det bara går, låt inte den där människan få stjäla din energi och dra ner ditt humör - det är han inte värd!

När vår radhusgranne inte lyckades få oss att måla vårt nya plank mellan våra tomter i just den färg som de önskade så gick de till kommunen och krävde att vi skulle flytta in vår redskapsbod till 4,5 m från tomtgränsen, den hade dit in tills stått ca 1 meter från planket med grannens muntliga tillstånd i 3 år... Se alltid till att ha skriftligt tillstånd för allt - man vet aldrig om grannsämjan kommer att haverera av någon anledning i framtiden!
          Först var jag väldigt sur över den barnsliga hämndaktionen men så bestämde jag mig för att inte låta min tillvaro förmörkas av en otrevlig granne. Vi trivs ju annars så bra här och alla de andra grannarna är jättetrevliga.
          Jag har i flera år önskat att det skulle finnas en lämplig plats för en liten pergola på vår lilla tomt men har tidigare inte sett någon möjlighet till det - nu kom lösningen tack vare att vi blev tvungna att flytta på boden. Idag är jag helt tillfreds med den nya situationen, tack vare grannens barnsliga beteende fick vi en perfekt plats för den pergola jag länge önskat! tummenupp.gif

Försök att vända det som har hänt till något positivt, du har nu chansen att fixa till en mysig skugghörna! Det finns massor av intressanta växter som trivs i skuggiga lägen! smile.gif

Redigerat av Betty: 27-06-2008, 11:40

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          embees
          Inlägg 27-06-2008, 11:38
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Bee @ 27-06-2008, 11:47) *
          Helt rätt! På sätt och vis är det så. Just nu är den hörnan av altanen en skräphörna, jag saknar mina blomkrukor och ampeln jag brukade ha där. Funderar på om inte ett nät kunde bli bra där tex pipranka eller humle kunde klänga. Då blir det en grön tät matta.
          Men av strategiska skäl avvaktar jag smile.gif

whist.gif .... under tiden skadar det inte med lite surströmming..... innocent.gif

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          embees
          Inlägg 27-06-2008, 11:54
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (sjusorterskaka @ 25-06-2008, 15:19) *
          Jisses, klart man blir besviken när man inte får igenom sina byggplaner men man behöver ju inte bete sig som en barnunge i sandlådan för det.
          Fast trots allt hade jag nog haft svårt att låta bli att hämnas när det väl gått så långt.

Vi är ju knappast de goaste vänner med våra närmsta grannar (ganska långt ifrån), men vi respekterar ändå varandras åsikter och försöker rätta oss efter dem. Har man valt att bo nära andra så får man ju anpassa sig liksom.

Men varför är det så att vissa ALDRIG behöver anpassa sig?

För så är det ju, många runtomkring tassar på tå gentemot en viss granne som själv inte har några problem att gå över lik för att trumfa sin åsikt/sak igenom. Dom finns överallt, totalt hänsynslösa utan någon förståelse alls för sina medmänniskor/grannar.

Det går oftast inte att diskutera med dem. Försöker man så resulterar det att dialogen man hade tänkt ta med grannen har övergått till en monolog FRÅN grannen.

De vet inte vad ordet kompromiss betyder eller så har de ingen förståelse att det ibland krävs att man gör just det .... kompromissar.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 01:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon