Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grannen vill bygga skärmtak på uteplatsen, - jag gillar det inte
          Betty
          Inlägg 27-06-2008, 12:07
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (embees @ 27-06-2008, 12:54) *
          Men varför är det så att vissa ALDRIG behöver anpassa sig?

För så är det ju, många runtomkring tassar på tå gentemot en viss granne som själv inte har några problem att gå över lik för att trumfa sin åsikt/sak igenom. Dom finns överallt, totalt hänsynslösa utan någon förståelse alls för sina medmänniskor/grannar.

Det går oftast inte att diskutera med dem. Försöker man så resulterar det att dialogen man hade tänkt ta med grannen har övergått till en monolog FRÅN grannen.

De vet inte vad ordet kompromiss betyder eller så har de ingen förståelse att det ibland krävs att man gör just det .... kompromissar.

Ja tyvärr finns det en del sådana, men man kan ju inte banka och slå in förståndet i huvudet på dem, skulle inte funkat ens om det så vore lagligt... no.gif
          För att inte själv bli bitter och förgrämd över korkade människor så får man försöka göra det bästa av situationen - för sin egen skull. Enda sättet jag kommer på är att totalt ignorera sådana människor, låta bli att diskutera och slösa energi på dem över huvud taget. De är inte värda att man ska behöva vara på dåligt humör på grund av dem, min tid är mycket mer värd än så.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 28-06-2008, 07:22
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Ta det inte som en uppmaning att trappa upp konflikten, men i en tråd här på Odla för ett par år sedan var det en förtvivlad odlait som hade en granne som VARJE gång de var ute satte igång en eller annan maskin. Gräsklippare, trimmer och högtryckstvätt. En helt tillåten ljudterror blev hon utsatt för. Jag säger inte att du ska göra så hela tiden, men om du NÅGON gång vill få utlopp för vad du innerst inne känner (ilska, hämndbegär...) så är en motorgräsklippare bra att ha. Eller en billig trimmer, den låter förfärligt. naughty.gif

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-06-2008, 09:44
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Kompostkvarn? giggle.gif Nä jag tror det bara blir värre om man börjar ge igen. Gubben kommer ju hitta på ännu mer jävelskap säkert...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          embees
          Inlägg 30-06-2008, 21:26
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Kan man ignorera det så har man vunnit mycket. Att helt enkelt bestämma sig för att man INTE bryr sig. Att göra ett aktivt val är oftast inte svårt heller. När valet är gjort så rinner ilskan av en och man kan kanalisera sin energi på något positivt i stället.

Gör dina jättejobbiga grannar snopna genom att hälsa nästa gång du ser dem. Även om de inte hälsar tillbaka så fortsätt att bara säga hej eller vinka lite på avstånd. Inget diskuterande, bara ett enkelt hej i neutral ton.

Redigerat av embees: 30-06-2008, 21:28

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-08-2008, 00:44
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (embees @ 27-06-2008, 12:38) *
          whist.gif .... under tiden skadar det inte med lite surströmming..... innocent.gif

Visst är det väl surströmmingstider snart..........................innocent.gif

Fy sjutton för sådana grannar. Har själv bott i radhus och råkat i konflikt med grannarna redan innan vi flyttat in i våra nybyggda hus så jag vet hur det känns.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Ally
          Inlägg 19-04-2010, 23:08
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

Hittade det här tråden nu, nästan två år senare....
          Var har hänt under tiden?
          Nya grannar kanske? blomma.gif

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-04-2010, 18:47
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

har också krig med min granne. avseende plank gäller enligt plan o bygglagen max 1.8m högt minst 4,5m från tomtgräns. staket i tomtgräns max 1,2 m högt.något annat kräver bygglov. har också en besvärlig granne som ville bygga plank i tomtgränsen tillika min södersida med alla mina solrabatter.han frågade inte ens utan började bygga,på min förfrågan vad han höll på med fick jag svaret "det har du inte med att göra". då jag jobbar med byggfrågor o är lite insatt i reglerna stod jag på mig o fick då beskedet att hans far som sitter i byggnadsnämden i kommunen sagt att det var okej.det tyckte jag var ett roligt svar då det bekräftade min fördom om politiker som okunniga o maktpåvar.det blev ett reportage i lokaltidningen o planket kom ner snabbt.nu har jag en riktigt argsint granne men det gör inte mig något,det är han som lider o inte jag.skall bli roligt att se vad han kommer att göra med sin nyplanterade thujahäck som ersatte planket,det är nämligen gräns på 1,2 m därockså men det säjer jag inte förrän den blir så hög,har vass häcksax. .Ulf

Redigerat av malarmaster: 20-04-2010, 18:50

Citera
          Ralf
          Inlägg 20-04-2010, 19:03
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (malarmaster @ 20-04-2010, 19:47) *
          har också krig med min granne. avseende plank gäller enligt plan o bygglagen max 1.8m högt minst 4,5m från tomtgräns. staket i tomtgräns max 1,2 m högt.något annat kräver bygglov. har också en besvärlig granne som ville bygga plank i tomtgränsen tillika min södersida med alla mina solrabatter.han frågade inte ens utan började bygga,på min förfrågan vad han höll på med fick jag svaret "det har du inte med att göra". då jag jobbar med byggfrågor o är lite insatt i reglerna stod jag på mig o fick då beskedet att hans far som sitter i byggnadsnämden i kommunen sagt att det var okej.det tyckte jag var ett roligt svar då det bekräftade min fördom om politiker som okunniga o maktpåvar.det blev ett reportage i lokaltidningen o planket kom ner snabbt.nu har jag en riktigt argsint granne men det gör inte mig något,det är han som lider o inte jag.skall bli roligt att se vad han kommer att göra med sin nyplanterade thujahäck som ersatte planket,det är nämligen gräns på 1,2 m därockså men det säjer jag inte förrän den blir så hög,har vass häcksax. .Ulf

Mig veterligen står det inget om staket i plan o bygglagen, däremot har "alla" kommuner olika lokala regler för staket. Jag brukar råda folk att kontakta sin egen kommun innan dom något som helst arbete.
          För häckar har man oxå regler för trafiksäkerhetens skull men nån 1,2 meters maxhöjd har jag aldrig hört talas om utom i tex hörnor och utfarter.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-04-2010, 19:13
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

jodå,det står i plan o bygglagen om höjd på staket,plank osv. o avstånd till grannar. Boverket,plan o bygglagen.avseende häckar är det riktigt att det skiljer mellan kommunerna.i min kommun tog jag reda på vad som gäller även om häckar o här gäller max 1,2 m mot granne såtillvida grannarna inte är överens om annat.sedan finns det ju också trafikbestämmelser som du så riktigt påpekar men det är ju oftast mot gata o det gäller väl kanske inte som granne. Ulf

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-04-2010, 20:20
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Fast Ulf, jag tror inte att du bara rätt upp och ned får inte klippa i grannens häck även om den är högre än vad som är tillåtet. Det är vbäl så att först ska grannen ha möjlighet att själv rätta till felet...

Bee, som de andra skrev, det vore väldigt skoj att få höra hur det har gått.

Har någon av er gett upp och flyttat?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Bee
          Inlägg 20-04-2010, 20:47
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Som någon har sagt - besvärliga grannar flyttar aldrig! Så är det nog.Ingen av oss har flyttat. Idag råder väpnad fred. Eller ngt. Vet inte - vi talar inte med varandra! Fortfarande efter två år säger vi inte ett ord till varandra.
          Deras plank står kvar och det "permanenta" stycket markisväv de satt upp mot det finns också kvar.
          Förra året byggde vi ny altan. Vi byggde nytt räcke mot deras sida och vi var extremt noga med att hålla 180-centimetersgränsen på höjden!
          Hehe, Grannen på deras södra sida byggde också ny altan förra året. Han byggde ut mot väster och var överens med sina närmaste grannar om höjden på räcket (det är väldigt högt). En dag hörde jag frun hos min närmaste granne, den drabbade, säga något om att hon blev av med solljuset som behövdes för hennes växter! Gissa om jag log i mjugg!
          Samtidigt som jag är glad att vara av med dom (dom är rätt jobbiga typer) så är det trist att inte kunna leva i fred med grannarna. Förra sommaren kunde jag stå vid staketet och prata med en annan granne - då drog min besvärliga granne igång sin motorgräsklippare två meter ifrån oss.
          Sammanfattningsvis kan man säga - inget nytt under solen. Jag har fortfarande en flaska bubbel på lut utifall om att jag skulle se deras hus ute på Hemnet biggrin.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-04-2010, 21:07
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jisses vad jobbigt!

Jag är glad att jag bor som jag gör - med de flesta på behörigt avstånd. De stör oss ändå... smile.gif

Det är fascinerande, ändå!
          När man sitter och lider över en grannes idéer, fanstyg och störande beteende då går hjärnan på högvarv och förslagen på hur situationen ska "lösas" blir bara mer och mer invecklade och "sofistikerade" - folks uppfinningsrikedom är otrolig!!! När vi bodde i lägenhet spelade kärringen ovanför oss piano så fort jag satte mig för att plugga - helt hysteriskt!!! Vi hade storslagna planer på molotovcoqtails i saltomotal upp på hennes terrass biggrin.gif Kronofogden kickade till slut ut henne och sedan var det lugnt!

Bee, ge dem en pik! Spika upp en liten skylt vid deras hus med TILL SALU biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-04-2010, 09:40
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

när jag bodde i stan satt tanten i lägenheten under och tokblossade cigaretter, det sipprade upp i sovrummet (gammalt hus med en massa springor och sprickor)...
          de ovanför hade ungar som spelade bandy dagarna i ända (lät det som i alla fall) och modern gillade att dammsuga kl 6 på morgonen ranting.gif

...i en tidigare lägenhet, två våningar upp (lyhört), passade en kille på att ha fest och brudar när tanten åkte iväg för att hälsa på sin mor med sitt lilla barn... då fick polisen komma till slut... Jag saknar inte lägenhetslivet.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 23:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon