| |
|
  |
Ingen rädder för vargen här? |
|
|
|
Gunilla T
|
05-02-2008, 10:02
|
Gäster

|
Så glad jag blir när jag läste denhär tråden...ingen som skriker att vargarna skall skjutas.
Roligt att det finns så många djurvänner här..kram på er!
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
05-02-2008, 10:24
|
Gäster

|
Kram tillbaka! Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (KURT @ 05-02-2008, 08:39)  Även på landet får man regelbundet besök av älgar och rådjur i trädgården. Det här att djur skulle bli rädda av jakt är nog till en stor del en myt. Vid jakten jagas det ju i allmänhet i ett lugnt tempo, och de djur som skjuts lär sig ju inget. Dels lär sig inte skjutna djur något (men de upprepar inte sitt beteende iofs) men tyvärr skjuter man ofta fel djur oxå. De gjorde studier på det i Norge. När ett samhälle hade mycket problem med lodjur som ofta gick in på gårdar och tog katter och höns mm så gick jägarna ut i skogen och satte sig på pass och sköt lodjur. Upphörde lodjursproblemet för det? Nej, jägarna sköt lodjur i skogen och sköt de som hävdade sina revir där. De lodjur som kom fram till bebyggelsen var de som inte hade revir utan var undanträngda från skogen och sökte sig till öppnare landskap.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 11:10
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Jag förstår inte hur jägare skall kunna skjuta enstaka individer i en vargflock? Då måste kunna identifiera de enskilda individerna, veta vilken position resp. varg har i flocken, så att de inte skjuter alfa-hanen eller alfa-honan. Annars riskerar ju bara flocken att splittras, och en massa ensamma vargar som inte är speciellt effektiva jägare ensamma skall ha mat! Och att vid ett och samma tillfälle lyckas skjuta en hel flock är inte speciellt sannolikt.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Precis. Och nu ska "ett 40-tal" jägare (anonyma så klart, "vargkramarna" är ju såååå farliga..) ut i skogarna i Voxnareviret utanför Edsbyn och skjuta en av de sju vargarna i reviret. Därigenom tror man sig komma tillrätta med sitt problem.
Nu ville dom iofs skjuta 3 st men Naturvårdsverket gav bara tillstånd till en men det känns ändå inte troligt att folk blir mindre rädda för att det är fyra vargar istället för sju. Rädslan för varg har jägarna tutat i oss/dom såpass att den förmodligen finns kvar vare sig vargarna finns kvar eller inte.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
05-02-2008, 14:20
|
Gäster

|
Vilken kunskap ni har om vargar och deras beteenden...imponerad!
Har en känsla av att vargen ofta blir "oskyldigt dömd"..läste någonstans att man numera kan ta DNA prov på rivna tamdjur och därmed kunnat utesluta vargen som förövare, oftast har det varit hundar som rivit djuren.
Agria brukar ge ut statistik varje år och de hävdar att vargdödade jakthundar inte alls är så vanligt. Fler hundar skadas och dödas av jägarna själva än av vargen. Har tyvärr inte kvar artikeln.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 14:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 14:20)  Fler hundar skadas och dödas av jägarna själva än av vargen. Oj, nu måste jag protestera! Såna "rykten" är inte bra att sprida utan en säker källa som uppbackning. Det är helt okej att ni gillar vargar och kanske tillochmed är jaktmotståndare men det där var kanske lite väl magstarkt! Vargdödade hundar i Sverige under november och december 2007:"December 22 december. En blandrashund attackerades och dödades av varg när hunden drev rådjur. Attacken inträffade i Gunnita, Värmland. 21 december. En wester terrier dödades av varg i Ekshärad, Värmland. Hundägarna släppte ut terriern när de skulle ut hämta ved på kvällen. Terriern kom inte tillbaka och efter en stund kunde ägarna konstatera att hunden dödats av varg på gårdstomtens gräsmatta, några meter från boningshuset. 15 december. En tax vargdödades i Åtorp, Örebro län. Detta var den tredje hunden som dödats av vargar från Hasselforsreviret sedan 16 oktober 2007.
November 27 november. En Cairnterrier släpptes ut för en kvällsrunda i trakterna av Karlskoga och Gyttorp. Terriern kom aldrig tillbaka och en vecka senare hittades resterna av hunden. Länsstyrelsens besiktning visade att hunden sannolikt dödats av varg. 17 november. En schillerstövare dödades av varg strax söder om Vansbro i Dalarna. Stövaren angreps och dödades under pågående hardrev. Detta är den femte hunden som angripits i höst av vargar i Äppelboområdet. 10 november. En femårig jämthund dödas av varg strax väster om Hofors. Hunden skällde ståndskall på älg då den plötsligt attackerades och dödades."Källa: Svenska Jägareförbundets lista över vargdödade hundar.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
05-02-2008, 14:50
|
Gäster

|
Jag vet att jag läste detta i Agrias statistik (inte Jägarförbundets) men har tyvärr inte artikeln kvar. Är ingen vän av ryktesspridning så eftersom jag inte har källan kvar kan vi väl lämna det därhän Okej?
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
I vargreviren utgör vargen ungefär samma risk som trafiken för jakthundrar, men andra skador (skadskjutning, bortsprungna hundar , olyckor och rena sjukdomar dominerar). Men det är alltså i vargreviren. http://www.viltskadecenter.se/
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:06
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 14:50)  Jag vet att jag läste detta i Agrias statistik (inte Jägarförbundets) men har tyvärr inte artikeln kvar. Är ingen vän av ryktesspridning så eftersom jag inte har källan kvar kan vi väl lämna det därhän Okej? Ja, visst, men menar du att Agria skulle ha statistik på att fler hundar dödas och skadas av jägare än av vargar? Det låter som en dåligt påhitt av någon som inte gillar jakt.... För att öka förståelsen för att det här med vargar är ett ganska komplext problem så ber jag er att läsa den här artikeln skriven av en besiktningsman (kvinna) på länsstyrelsen i Värmland: En besiktningsmans vardag.Det är säkert lätt att älska vargar om man bor i en storstad och bara ser dem på TV (stockholmare klagar på fästingar i stället). Men bor man i ett vargområde och har småbarn, husdjur och hundar och dessutom rör sig mycket i skog och mark så tror jag att man får en lite mer nyanserad bild av vargfrågan. Exempel: I samband med riksdagsvalet 2006 folkomröstade fyra kommuner i Dalarna om rovdjursfrågan. Frågan löd: Ska kommunen verka för att det ska bli möjligt att freda tamdjur och hundar vid ett direkt rovdjursangrepp även utanför hägn? Det sammanlagda resultatet i de fyra dalakommunerna var att 71,6 procent röstade ja, 19,4 procent röstade nej och 9 procent blankt. Sen måste inte allt vara så svart eller vitt. Bara för att jag skriver detta så innebär inte det att jag vill att alla vargar i Sverige bör utrotas. Jag vet inte hur problemet ska lösar, det är jag alldeles för oinsatt för att uttala mej om. Men jag vet att något måste förändras i den svenska rovdjurspolitiken.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT Varje år anmäls ett flertal fall av varg- och andra rovdjursangrepp på tamdjur i Sverige. Men ofta är rovdjuren helt oskyldiga. Av de 145 anmälningar som gjorts hittills i år hade skadorna i drygt hälften av fallen andra förklaringar. Det visar statistik från viltskadecentret på Grimsö forskningsstation.
–Det är svårt att avgöra dödsorsaken hos ett tamdjur. Många vet inte alls hur rovdjursskador ser ut och finns det en varg i trakten är det lätt att vargen får skulden för alla döda djur som hittas, säger Jens Karlsson på Grimsö viltskadecenter.
Vid flera av länsstyrelsens besiktningar visade det sig att djuren var sjuka eller skadade och hade dött av naturliga orsaker. Vid andra tillfällen hade hundar varit framme. I ett fall anmälde en hästägare att hästen rivits av ett lodjur. Men DNA-prover visade att det inte fanns några spår av lodjurs- eller varg-DNA på platsen – däremot hittades DNA från hund. Förra året användes DNA-tester vid tio tillfällen men i år har antalet provtagningar ökat.
–I sommar har prover tagits på skadade och döda djur vid samtliga besiktningar. Vi hoppas kunna sammanställa resultatet i höst. Metoden har använts i USA men aldrig tidigare i Sverige i den här skalan, säger Jens Karlsson.
En djurägare vars djur skadas eller dödas av rovdjur har rätt till ersättning från staten. Men det är inte alltid rovdjur som varit framme. Enligt Johan Månsson, besiktningsman på Länsstyrelsen i Uppsala, är hundar ett stort problem.
–Många fårägare vittnar om att lösspringande hundar är ett stort problem. Det finns ett stort mörkertal av rivna tamdjur som aldrig anmäls till oss, eftersom djurägaren inte får någon ersättning när det är en hund som rivit djuren, säger Månsson. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_255091.svdEdit: Glömde länken CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 14:50)  Jag vet att jag läste detta i Agrias statistik (inte Jägarförbundets) men har tyvärr inte artikeln kvar. Är ingen vän av ryktesspridning så eftersom jag inte har källan kvar kan vi väl lämna det därhän Okej? Menar du något i stil med: CITAT Under åren 2000-2005 betalade Agria ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma tid hade 135 hundar skadats eller dödats av vådaskott från jägare.
- Man pratar mycket om att man måste försvara sina hundar mot rovdjur och det är naturligt att man resonerar så, men samtidigt står rovdjuren bara för en procent av olyckorna, säger Ulf Stridsberg. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=561586
Redigerat av LadyG: 05-02-2008, 15:14
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
05-02-2008, 15:19
|
Gäster

|
Ulrica, påstår du att jag hittar på saker bara för att jag inte gillar jakt?
Backade eftersom jag inte kunde verifiera mitt inlägg, räckte inte det? Vad vill du mera?
Och...bara väntade på argumentet "lätta att säga för er som inte bor i .."
Synd, hade gärna fortsatt att diskutera med människor som har kunskap och intresse av djur och natur.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
05-02-2008, 15:29
|
Gäster

|
Tack Lady G -det var exakt detta jag hade läst. Bussigt att du letade och hittade!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:29
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 15:19)  Ulrica, påstår du att jag hittar på saker bara för att jag inte gillar jakt? Nej, nej det var ju inte du, det var ju på Agria du hade läst det! Lugn! CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 15:19)  Synd, hade gärna fortsatt att diskutera med människor som har kunskap och intresse av djur och natur. Så om man ifrågasätter svensk rovdjurspolitik då har man inte kunskap och intresse av djur och natur och går därför inte att diskutera med?
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:34
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 15:29)  Tack Lady G -det var exakt detta jag hade läst. Bussigt att du letade och hittade!!! Varsågod, jag tycker det är synd att vargen pekas ut när det oftast inte är vargens fel.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:37
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 15:18)  Under åren 2000-2005 betalade Agria ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma tid hade 135 hundar skadats eller dödats av vådaskott från jägare. Ja, siffror går ju inte att förneka. Usch. Så hemskt. Men... att Agria betalar ut ersättning är ju inte det samma som att det är det totala antalet hundar angripna av rovdjur, dels finns det oförsäkrade hundar (enligt Agria är jakthundar den största gruppen oförsäkrade hundar) och dels finns det andra försäkringsbolag. Jag tyckte att Grimsö forskningsstation/Viltskadecenter hade bra information på sin sida. Där står det tyvärr att vargangrepp på hundar och tamdjur sannolikt kommer att öka.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
05-02-2008, 15:43
|
Gäster

|
Ulrica.. är jag rentvådd från "farlig " ryktesspridning nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:44
|

Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 15:37)  Ja, siffror går ju inte att förneka. Usch. Så hemskt. Men... att Agria betalar ut ersättning är ju inte det samma som att det är det totala antalet hundar angripna av rovdjur, dels finns det oförsäkrade hundar (enligt Agria är jakthundar den största gruppen oförsäkrade hundar) och dels finns det andra försäkringsbolag. Jag tyckte att Grimsö forskningsstation/Viltskadecenter hade bra information på sin sida. Där står det tyvärr att vargangrepp på hundar och tamdjur sannolikt kommer att öka. Samma forskningsstation jag citerade tidigare: "Varje år anmäls ett flertal fall av varg- och andra rovdjursangrepp på tamdjur i Sverige. Men ofta är rovdjuren helt oskyldiga. Av de 145 anmälningar som gjorts hittills i år hade skadorna i drygt hälften av fallen andra förklaringar. Det visar statistik från viltskadecentret på Grimsö forskningsstation." Lätt att skrika varg, men DNA-test visar att vargen är tämligen oskyldig. iaf i drygt hälften av fallen. Bilar dödade under samma period över 7 000 hundar, men det talas det tyst om. Sila mygg och svälja kameler?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2008, 15:58
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 15:44)  Bilar dödade under samma period över 7 000 hundar, men det talas det tyst om. Skyddsjakt på bilar? Nä, allvarligt... oj.... 7000? Hur klantiga är folk med sina hundar egentligen?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|