Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ingen rädder för vargen här?
          Solstorm
          Inlägg 06-02-2008, 11:08
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT
          2005 fanns det 120 vargar och innan den nästan utrotas på -70 talet fanns det uppemot 2000 stycken.
          2000 vargar på 70-talet? Är det naturvårdsverkets siffror? I slutet på 60-talet fick jag lära mig i skolan att det bara fanns 6 vargar kvar i Sverige.

CITAT
          De områden där det idag finns varg är ju de områden där det bedrivs allra minst djurskötsel i Sverige!

Räknas Småland och Halland och uppåt som områden där det bedrivs allra minst djurskötsel i Sverige?

Jag har inte sett ett enda inlägg som säger att man ska ha ihjäl vargarna. Bara människor som inte tycker om dem eller vill ha dem där de själva bor. Ingen har sagt att de ska dödas. Ändå blir det så många upprörda inlägg. Mitt förslag var att skjuta dem med gummikulor så de känner sig jagade och blir skygga igen.

Förr jagades inte rådjuren i områden där jag bor. När de var i min trädgård stod de lugn och tittade på mig och fortsatte äta. Jag var tvungen att klappa i händer och ropa åt dem och då GICK de iväg, inte sprang. Numera jagas de och jag ser dem inte alls lika ofta längre. Jag ser spåren av deras härjningar i trädgården, men om jag öppnar dörren och går ut så rusar de iväg. De har blivit mycket skyggare tack och lov.

Jag känner ingen människa som blivit angripen av varg, har bara tredjehandsuppgifter på det, eftersom det var så längesedan de människorna levde. Jag tycker det var läskigt med den vargen som blev påkörd på Boråsvägen kanske det var. Ett skyggt vilddjur som blir skadat ska fly om det inte känner sig trängt. Den här vargen gick fram och ställde sig mot bilen visade tänder.

Citera
          KURT
          Inlägg 06-02-2008, 11:59
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns vad jag vet inga vargflockar i vare sig Småland eller Halland! De försök som har gjorts med att skrämma vargar med gummikulor (t ex vargen Ylva) eller genom att skrämma med snöskoter har inte fungerat långsiktigt. En varg som kan gå upp till 50-100 km med dag är det inte lätt att skrämma bort.

Jag har träffat på många hundar som visat tänderna mot mig (utan att jag har kört på dem innan) - vad skall man göra åt det?

Citera
          Grå
          Inlägg 06-02-2008, 12:10
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Solstorm @ 06-02-2008, 11:08) *
          2000 vargar på 70-talet? Är det naturvårdsverkets siffror? I slutet på 60-talet fick jag lära mig i skolan att det bara fanns 6 vargar kvar i Sverige.

Ja, fast någon gång i tiden har det ju funnits uppemot 2000 vargar och det gissar jag inte var EFTER 70-talet?
          På 70-talet ansågs vargen vara utrotad, men det tror jag du kunde lista ut själv, eller?

(Tillägg via redigering:)

Det finns ca 400- 450 sibiriska tigrar kvar och tjuvjagas fortfarande för att små fula dvärgar ska få pillen att stå. Är det också bra, eller spelar det ingen roll med tigrar för att de inte är "här"?

CITAT (Solstorm @ 06-02-2008, 11:08) *
          Mitt förslag var att skjuta dem med gummikulor så de känner sig jagade och blir skygga igen.

Ja, jag gissar att både du och jag skulle springa rätt bra om man sköt på oss med gummikulor - hur humant är det egentligen?
          Du får väl flytta? Småland är stort...

Redigerat av Grå: 06-02-2008, 12:15

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-02-2008, 12:17
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Dribbla runt med argumenten att fenomenet si dödar bara 0,07 hundar medan fenomenet så dödar 0,4 hundar är bara statistiskt trams. Siffrorna kvarstår:

Agria försäkrar en tredjedel av landets alla hundar. Under perioden 2000-2005 betalade de ut ersättning för följande:
          Bilar: 7 238
          Vådaskott: 135
          Rovdjur: 84
          Annat vilt: 51

Det framgår tydligt av siffrorna att rovdjur inte är det farligaste för lösspringande hundar. Vargen får nämligen dela post med andra rovdjur som också dödar hund, t ex järv. Älgar sparkar ihjäl älghundar emellanåt, posten Annat vilt. Fast det är fortfarande vanligare att jakthundar blir skjutna av sina jägare än att de blir tagna av rovdjur, det kan inget sifferdribblamnde i världen påstå något annat.

Relatera det till Grimsö forskningsstations rapport om att knappt hjälften av alla påstådda attacker från varg egentligen hade andra orsaker.

Jag tycker det ser ut som att vargen får klä skott för en massa saker den inte gjort.

Visst måste det väl finnas plats för rovdjur i svenska skogar?

Redigerat av LadyG: 06-02-2008, 12:18

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 06-02-2008, 12:28
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (LadyG @ 06-02-2008, 12:17) *
          Visst måste det väl finnas plats för rovdjur i svenska skogar?
          Är det någon här som har påstått något annat? unsure.gif

CITAT (Grå @ 06-02-2008, 12:10) *
          Det finns ca 400- 450 sibiriska tigrar kvar och tjuvjagas fortfarande för att små fula dvärgar ska få pillen att stå.
          Vad har detta med svensk rovdjurspolitik att göra? Och vem/vilka är det du väldigt nedsättande kallar för "små fula dvärgar"?

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-02-2008, 12:33
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 12:28) *
          Är det någon här som har påstått något annat? unsure.gif

Allt är inte centrerat runt Odla.
          De jägare som ansöker om skyddsjakt på varg verkar då rakt inte anse att vargen har en plats i svenska skogar. Hur de kan avgöra att de verkligen skjuter rätt varg, det vill jag gärna veta. Hur kan de vara så säkra på att vargen de skjuter är den rätta? Framför allt, hur hade de tänkt att vargen skulle lära sig att hålla sig borta om den dödas hela tiden?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 06-02-2008, 12:47
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (LadyG @ 06-02-2008, 12:33) *
          Allt är inte centrerat runt Odla.
          Förvisso inte, men nu var det här vi förde diskussionen och det verkar inte finnas någon här som står för åsikten att vargen borde utrotas eller ens att fri jakt på vargar skulle bli tillåtet. dunno.gif

Hur tycker du att vi ska lösa problemet med att människor i vissa delar av Sverige får sina liv begränsade av vargar samt sina tamdjur och hundar dödade?

CITAT (LadyG @ 06-02-2008, 12:33) *
          De jägare som ansöker om skyddsjakt på varg verkar då rakt inte anse att vargen har en plats i svenska skogar.
          Det får du gärna utveckla! Hur vet du det?

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-02-2008, 13:11
          Länk hit: #68

Medlem

Jag är mer intresserad av att få svar på mina frågor.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 06-02-2008, 18:38
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 12:28) *
          Vad har detta med svensk rovdjurspolitik att göra? Och vem/vilka är det du väldigt nedsättande kallar för "små fula dvärgar"?

Små, fula och elaka dvärgar? Alla dem som tror att de blir mer män för att de äter pulver gjorda av ben från bengaliska tigrar? Vilka trodde du?
          Vad det har med svensk rovdjurspolitik att göra är att det uppenbarligen är lättare att engagera sig i att inte utrota rovdjur som finns någon annanstans än där man själv befinner sig.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 06-02-2008, 18:53
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Åsiktsfrihet? Är det förbjudet att inte tycka om varg?

Citera
          Grå
          Inlägg 06-02-2008, 19:01
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Snigelhatare @ 06-02-2008, 18:53) *
          Är det förbjudet att inte tycka om varg?

biggrin.gif
          Finns det något djur du tycker om..? wink.gif

Skämt åsido, om inte diskussioner får hetta till när ämnet ligger en varmt om hjärtat, så är det ingen mening med att ha forum. Flata nickedockesamtal kan de syssla med i regeringskansliet...
          Och jag anser att det är just att ta ställning och vråla ifrån som vi måste lära oss att göra, inte klä oss i gula kycklingdräkter och tyst stå med plakat och låta omvärlden göra som den vill i allafall. (Syftar på en ganska lam demonstration mot tuppfäktning som just nu visas som nyhetsreportage på aftonbladet, orkar inte hitta länken)

120 vargar i ett land som sverige är katastrofalt lite och främst med tanke på att de inte utrotats av naturliga skäl, utan enbart för att vi tycker att utrymmet tillhör oss - en syn som hängt med sedan långt innan bibeln skrevs - och om vi ska hävda vår supremitet med att Gud sagt det - så sa han ju faktiskt att människan skulle förvalta allt levande på jorden. Inte ta ihjäl det, gräva ner det och bygga hus över det.

/Grå

Redigerat av Grå: 06-02-2008, 19:14

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 06-02-2008, 19:36
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Grå @ 06-02-2008, 19:01) *
          120 vargar i ett land som sverige är katastrofalt lite
          Hur många vargar tycker du vi ska ha i Sverige och hur ska problemet med att människor i vissa delar av Sverige får sina liv begränsade av vargar samt sina tamdjur och hundar dödade?

Citera
          herkules
          Inlägg 06-02-2008, 19:54
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 19:36) *
          Hur många vargar tycker du vi ska ha i Sverige och hur ska problemet med att människor i vissa delar av Sverige får sina liv begränsade av vargar samt sina tamdjur och hundar dödade?

var i sverige får man som människa sitt liv begränsat pga varg? tamdjur går att skydda och hunden får man hålla reda på, det kan faktiskt inte bli enklare.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-02-2008, 20:33
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Nu låter jag kanske provocerande, det är inte avsikten men varför ska människor begränsa sina liv? Ser man till fakta så är ju inte varg ett sådant problem att det går ut över människors liv. Begränsar de då sina liv så gör de det med egen vilja på irrationell grund. Jag är mer rädd för oprovocerat gatuvåld när jag går ut, en jag går ut för det. inte kan man stänga in sig för allt som skulle kunna hända....

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Grå
          Inlägg 06-02-2008, 21:16
          Länk hit: #75

Medlem

Jag anser att vi ska ge plats åt precis så många som det behövs för att stammen ska bli stark, självständig och livskraftig utan risk att den utarmas p.g.a inavel eller utrotas i ett enda slag vid nästa epidemi.
          Vi är så herrans duktiga på att avla fram en massa underliga hundraser - den ena anskrämligare än den andra. Tänk om vi kunde lägga ner den mödan på att med bara ett litet finger med i spelet avla fram ett gäng riktigt vilda, snygga, friska och självständiga vargstammar istället?

Fast det är klart - det finns ju ingen som kan sälja en kull vargvalpar för 15000 styck, så det är ju inte intressant...

Citera
          Grå
          Inlägg 06-02-2008, 21:24
          Länk hit: #76

Medlem

Jag tycker faktiskt att tjädertuppar, grävlingar och huggormar är ganska obehagliga att möta, när det gäller griniga tjädertuppar med rumpan i topp, öppen näbb och allmänt hotfull blick brukar jag försöka smyga iväg åt ett annat håll och hoppas att de inte fått syn på mig.

Men den småländska skogen vore inte desamma utan någon av dessa märkliga varelser, jag smyger hellre än jagar bort dem.

Grävlingarna lurvar runt på gården här ständigt och när jag hade höns var det snabbmatsrestaurang, när inte grannbygdens jakthundar kom hit och inbillade sig att de blivit fågelhundar. Jag skulle inte vilja ha en grävlingskäke runt min vad, men tycker nog inte att mitt liv är så förtvivlat begränsat.

Jag har en ruggigt vacker huggormshona som bor nere vid sågen och både jag och hundarna kan gott hålla oss ifrån hennes stråk.

Lokatter finns det i skogarna här, men de ställer aldrig till med något.

Skulle det flytta hit en varg så skulle den riva rådjur som det också är gott om och DÅ skulle det bli ett herrans liv här ute i buskarna - fast då på jägarna som blir av med ett byte.

Och då har vi ju det där med jägarna.

Skyddsjakt i all ära men det mitt liv begränsas mest av är faktiskt att när jag är ledig på helgerna och helst av allt vill tillbringa större delen av dygnets ljusa timmar ute i tassemarkerna med mina hundar SÅ KAN JAG INTE DET.

För då kommer hobbyjägarna från stan med sina stirriga stövare och ska leka Teddy Roosewelt hela jäkla dagen, och vem 17 vågar vistas ute i skogen när de är där med testosteronet sprutande ur öronen och skjuter på allt som rasslar i buskarna och deras hundar springer efter mina med den fåniga GPS-antennen viftande som en vindrutetorkare i hällregn?

Vargar som begränsar människors liv ... pyttsan.

Redigerat av Grå: 06-02-2008, 21:45

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 06-02-2008, 21:49
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (herkules @ 06-02-2008, 19:54) *
          var i sverige får man som människa sitt liv begränsat pga varg?
          CITAT (Markus_H @ 06-02-2008, 20:33) *
          Ser man till fakta så är ju inte varg ett sådant problem att det går ut över människors liv. Begränsar de då sina liv så gör de det med egen vilja på irrationell grund.
          Två pyttesmå, enstaka exempel: jag kommer ihåg en gång i höstas då barnen på ett dagis inte fick vara ute på dagisgården för att det kanske fanns en varg i närheten (sen tror jag det visade sig att så ej var fallet). För något/några år sedan var två kvinnor i skogen för att plocka bär när de blev omringade av två vargar som cirklade runt dem en längre tid.

Tycker ni att det är acceptabelt?

Jämför med kvinnor som inte vågar gå ut på kvällen för att de är rädda för att bli våldtagna. Oavsett om en rädsla är rationell eller ej så bör den väl respekteras?

Citera
          Grå
          Inlägg 06-02-2008, 21:54
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 21:49) *
          För något/några år sedan var två kvinnor i skogen för att plocka bär när de blev omringade av två vargar som cirklade runt dem en längre tid.

Att barn inte får vara ute för att det KANSKE finns en varg och det sedan visar sig att det inte fanns någon varg är väl knappast ett bra exempel.

Och tro det eller ej, men ja, jag tycker det är alldeles fantastiskt acceptabelt att två vargar cirkulerar runt kvinnor som plockar bär i skogar där det finns varg. Vill de inte möta varg när de plockar bär får de väl hålla sig till skogar där det inte finns varg eller ännu hellre - odlingar och för att vara riktigt trygg - Hemköps fruktavdelning.

Citera
          herkules
          Inlägg 06-02-2008, 22:31
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 21:49) *
          Två pyttesmå, enstaka exempel: jag kommer ihåg en gång i höstas då barnen på ett dagis inte fick vara ute på dagisgården för att det kanske fanns en varg i närheten (sen tror jag det visade sig att så ej var fallet). För något/några år sedan var två kvinnor i skogen för att plocka bär när de blev omringade av två vargar som cirklade runt dem en längre tid.
          /../

ja, jag tycker det är acceptabelt.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-02-2008, 22:42
          Länk hit: #80

Medlem

Herules, jag håller med dig. SGT-jägarna tycker det däremot inte (Skjut, Gräv, Tig). Illegal jakt på varg är så omfattande att Länsstyrelsen helst inte tillåter skyddsjakt, eftersom de helt enkelt inte vet hur stor avskjutning på varg det är egentligen.

"Vargen skickas i dag till Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, där dödsorsaken ska slås fast en gång för alla.

Det är praxis att obducera döda vargar.

– Jag blir inte förvånad om vargen är skjuten. Tjuvjakt är den klart största orsaken till att vargar dör i Sverige. Det skjuts 20–25 vargar illegalt varje år enligt forskarnas beräkningar, säger rovdjursforskaren Olof Liberg.

Beräkningen bygger på hur många djur med radiosändare som spårlöst försvinner." (AB)

--------------------

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 07:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon