Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjäääälp!, Mina hundar förstör min trädgård
          Fenja
          Inlägg 16-01-2008, 20:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Kirskål sprider sig SNABBT med både rötter och frö, men du ska veta att du troligen aldrig får bort det när det väl etablerat sig. Om du söker här på forumet så kan du se vilket ogräs det är. Klipp när de blir en 10 cm, med tiden skjuter den en tät, tät matta.

Du kan säkert få plantor och rötter från många här på Odla, inklusive mig!

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 20:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 11 937

Jag vet att det för de flesta är HAT med kirskål laugh.gif
          Men jag tror detta kan passa mig perfekt! Och om mina hundar lyckas förstöra det kan jag ju alltid hyra ut hundarna till de som INTE vill ha denna kål tongue.gif
          Frågan är om denna "matta" kan hållas kort så att jag och hundar kan gå på den?
          När ska den sättas och hur?

Verkar vara svårt att få tag på i handeln (?) så jag tar gärna plantor från er härinne.

Citera
          Betty
          Inlägg 16-01-2008, 20:48
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (MariaS @ 16-01-2008, 19:30) *
          Jag skulle nog spärra av gräsmattan under en tid och så en gräsblandning som tål lite mer slitage. Det finns många blandningar att välja på. De brukar finnas som: "Slitstarkt för sommarstugan" eller en blandning för "Fotbollsplan".
          Så då i det nya gräsfröt så snart som möjligt, då gror det direkt när det är rätt temperatur till våren. Vovvarna lär väl inte gilla läget i början, men det är väl en smäll de får ta biggrin.gif

Kolla med Granngården, de har mycket att välja på i grädfröblandning och tar hem annars.

Det där tycker jag är det bästa tipset hittills. tummenupp.gif

Att fylla hela tomten med kirskål tror jag inte på, tänk om du nån gång i framtiden skulle vilja ha nåt annat.... då blir det inte så lätt...

CITAT (Maria G @ 16-01-2008, 20:38) *
          Verkar vara svårt att få tag på i handeln (?) så jag tar gärna plantor från er härinne.

Tror inte vanlig kirskål saluförs öht... men det finns en varigerad sort som man brukar kunna hitta på växtmarknader.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 22:11
          Länk hit: #24

Medlem

Tusen tack! Tror jag försöker tipset från Maria.S 000.gif

Kom ju på att jag har vintergröna redan, tror det är Vinca minor. Växer jättefint under mina träd på uppfarten.
          Hur kan jag "flytta" lite av den till annat ställe? Tänkte sätta den under vissa träd i trädgården men vet inte hur jag ska "plantera" den och när det ska göras g.gif
          Hjälp whistling.gif

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 16-01-2008, 22:27
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Ja du, det är ett problem. Förut hade vi stora hundar. Stövare 22 kg och jämthund strax under 30. Men eftersom de är jagande hundar har vi inte lyckats få dem att stanna på tomten så vi har hundgård. Även i stán. Undrar hur det går nu när vi skaffat tax. Men under sensommar och höst var det inga problem. Tukt och herrans förmaning om Åsa-Nisse brukar säga. Men det är svårare än man kan tro att få hundar att hålla till där de får vara.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-01-2008, 22:47
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Överbölingen @ 16-01-2008, 22:27) *
          Ja du, det är ett problem. Förut hade vi stora hundar. Stövare 22 kg och jämthund strax under 30. Men eftersom de är jagande hundar har vi inte lyckats få dem att stanna på tomten så vi har hundgård. Även i stán. Undrar hur det går nu när vi skaffat tax. Men under sensommar och höst var det inga problem. Tukt och herrans förmaning om Åsa-Nisse brukar säga. Men det är svårare än man kan tro att få hundar att hålla till där de får vara.

Även mina hundar är i ca. den viktklassen du nämner men när vi talar om Dogue de Bordeaux så är det kanske det tredubbla och är individen "sprallig" så sätter det sina spår - ett av mina barn har en sådan så jag vet efter hennes besök

ingrid

Citera
          CillaM
          Inlägg 16-01-2008, 22:57
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag håller med Fenja, det ser ut mer som om det är för mycke skugga i din skogsaktiga trädgård, det och att det verkar vara en del barrisar med i bilden. Inte mycket gräs som lär växa där, men som andra påpekar, kirs klarar sig nog finfint där w00t.gif

CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 17:10) *
          Av bilderna att döma ser det ut att vara en massa stora träd, lite skostomtsaktigt, som ger en hel del skugga? DET kan vara en av anledningarna till att gräset inte frodas.
          Mvh
          Fenja

Citera
          Mica548
          Inlägg 16-01-2008, 23:10
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 414

Hej Maria,
          Som några andra har påtalat är det en hel del träd, och det funkade säkert för tidigare ägare med bara dem som "negativ" påverkan på gräsmattan. När nu hundarna nu ökar på påfrestningarna på gräset tror jag att det blir för mycket.

Tipset att så extra härdigt gräs håller jag fullständigt med om och om du inte är allt för kär i träden skulle jag gallra ut lite (inte ta bort allt, alt. ta bort allt och sätta lägre träd/buskar) så att det kommer in mer sol på de slitna delarna.

Sen finns det ju en hel del marktäckande växter som du skulle kunna odla under träden, tex. vintergröna (Vinca minor) eller gullgröna (Waldstenia ternata) och kombinera det med andra skuggtåliga växter, tex Hosta eller ormbunkar/strukbräken. Detta innebär inte att du behöver ersätta ALL gräsmatta, utan bara så mycket att den delen som finns kvar inte (om den fortfarande är sliten då) tar överhand av intrycket. Som du själv sa: - Trädgården är till för mig OCH hundarna."

Jag rekommenderar starkt Christina Ilminges bok "Trädgårdens golv - martäckande växter och markbeläggningar". Den borde passa dig perfekt! tummenupp.gif

Lycka till!

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 23:29
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Mica548 @ 16-01-2008, 23:10) *
          Hej Maria,
          Som några andra har påtalat är det en hel del träd, och det funkade säkert för tidigare ägare med bara dem som "negativ" påverkan på gräsmattan. När nu hundarna nu ökar på påfrestningarna på gräset tror jag att det blir för mycket.

Tipset att så extra härdigt gräs håller jag fullständigt med om och om du inte är allt för kär i träden skulle jag gallra ut lite (inte ta bort allt, alt. ta bort allt och sätta lägre träd/buskar) så att det kommer in mer sol på de slitna delarna.

Sen finns det ju en hel del marktäckande växter som du skulle kunna odla under träden, tex. vintergröna (Vinca minor) eller gullgröna (Waldstenia ternata) och kombinera det med andra skuggtåliga växter, tex Hosta eller ormbunkar/strukbräken. Detta innebär inte att du behöver ersätta ALL gräsmatta, utan bara så mycket att den delen som finns kvar inte (om den fortfarande är sliten då) tar överhand av intrycket. Som du själv sa: - Trädgården är till för mig OCH hundarna."

Jag rekommenderar starkt Christina Ilminges bok "Trädgårdens golv - martäckande växter och markbeläggningar". Den borde passa dig perfekt! tummenupp.gif

Lycka till!

Tackitacki rolleyes.gif
          Jag har som sagt redan Vinca Minor på ett annat ställe (utanför trädgården på uppfarten)
          Men hur flytta in en del av den? Och när ska man göra det? Nu?

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-01-2008, 23:32
          Länk hit: #30

Medlem

Du kan gräva upp och dela befintliga Vinca Minorplantor i vår när de börjar få lite tillväxt. Ofta går det också att ta långa revor från dem, det täcker att få med någon rot så växer de vidare på den nya platsen. De finns numera i flera olika blomfärger och en sort med variegerade blad.
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 23:40
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Fenja @ 16-01-2008, 23:32) *
          Du kan gräva upp och dela befintliga Vinca Minorplantor i vår när de börjar få lite tillväxt. Ofta går det också att ta långa revor från dem, det täcker att få med någon rot så växer de vidare på den nya platsen. De finns numera i flera olika blomfärger och en sort med variegerade blad.
          Mvh
          Fenja

Tack Fenja,

Nu är jag ju inte så haj på detta med att plantera confused.gif
          När jag väl rivit upp en bit-hur placerar jag den på nya stället? Ska den grävas ner en bit/behövs ny jord eller "lägger" man bara den på nya stället?
          Jo jag är idiot jag vet naughty.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-01-2008, 23:45
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Maria G @ 16-01-2008, 23:40) *
          Tack Fenja,

Nu är jag ju inte så haj på detta med att plantera confused.gif
          När jag väl rivit upp en bit-hur placerar jag den på nya stället? Ska den grävas ner en bit/behövs ny jord eller "lägger" man bara den på nya stället?
          Jo jag är idiot jag vet naughty.gif

Du är ingen idiot - ursäkta min hårda ton

Citera
          Maria G
          Inlägg 16-01-2008, 23:59
          Länk hit: #33

Medlem

Där blev det nog lite fel-syftade inte alls på ditt inlägg biggrin.gif
          Menade bara att jag känner mig som en idiot bland alla duktiga här inne wub.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-01-2008, 10:53
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har också ett antal tassar som far som dårar runt den s.k. gräsmattan......Största delen ser ut så här

Bifogad fil  gras1.jpg ( 32.56k ) Antal nedladdningar: 22

på en del av tomten kom helt plötsligt en grön fin mjuk matta.....

Bifogad fil  gras2.jpg ( 21.44k ) Antal nedladdningar: 25

Något slags ogräs hade tagit över. Absolut ingenting en trädgårdsentusiast skulle kalla gräsmatta men grönt och fint och mjukt verkar tåligt......

Bifogad fil  gras3.jpg ( 44.75k ) Antal nedladdningar: 23

Alla korten är tagna idag i blötan...... kanske någon vet vad det gröna är smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Maria G
          Inlägg 17-01-2008, 12:18
          Länk hit: #35

Medlem

Hej Anki,

Vi verkar ha samma problem..Hur har du löst det? Eller du har gett upp giggle.gif
          Har ingen aning om mattan du har, men en sån kan jag lätt tänka mig!
          Ska ju testa med gräs men tror bara att jag kommer bli besviken. Vill ha en matta-material spelar ingen roll!
          Eftersom den delen ser för jävlig ut har man liksom ingen lust att göra fint i resten av trädgården.

Har du några tips kanske?

Finfina hundar du har smile.gif

Citera
          pleximaster
          Inlägg 17-01-2008, 12:24
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Tror att du dels bör ta bort lite grenar och kanske något/några träd så att det blir mer ljus på marken. Sedan luckra upp jorden och så fotbollsgräs (typ). Det du också kan göra är att lägga ner gräsarmeringsplattor i gummi. Dessa är rutmönstrade med håligheter där gräset växer i. Används för att förstärka gräsmattor som man parkerar bilar på eller går mycket. Väldigt effektiva borde funka till hundars tassar också även om dessa är mindre. Finns ett antal olika fabrikat men kommer inte på namnen just nu. Tyvärr inte helt billiga.

mvh plexi

Citera
          Maria G
          Inlägg 17-01-2008, 12:42
          Länk hit: #37

Medlem

Jo jag har kollat Ecoraster och det är svindyrt crying.gif
          Man har ju det bl.a i hästhagar och det skulle funkat men som sagt alldeles för dyrt. (21 kr för en platta 33x33cm)
          Scandifarm

Tack ändå smile.gif Får knata upp till Granngården och se om de har ngt gräs som är slitstarkt smile.gif
          ecoelast1.jpg

Redigerat av Maria G: 17-01-2008, 12:46

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-01-2008, 12:52
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Om du ändå går dit, köp en mindre mängd "sommarstugegräs" och mer "fotbollsgräs" som den sen blandar med varandra innan du sår. Sommarstugegräset är mer slitstarkt i skuggan och stöttar då fotbollsgräset.

Lycka till.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-01-2008, 13:29
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Maria G @ 17-01-2008, 12:18) *
          ....................... Hur har du löst det? Eller du har gett upp giggle.gif ................

Haha... har gett upp - fast jag har del av trädgården utanför hundstaketet så där odlar jag lite och har ett växthus. Innanför staketet pryder jag med pelargoner i kruka upphängda på väggar, verandan och staketet. Har också en hylla för pelargoner på planket som syns bakom det gröna "gräset".

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-01-2008, 13:35
          Länk hit: #40

Medlem

Du bör nog gräva ner plantorna som du delar eller tar bitar av, glöm inte att fylla planteringsgropen med vatten flera gånger och låta det sjunka undan innan du sätter den nya plantan. Om du tar revor så gör du en likadant och stoppar ner den delen där det finns rötter eller anlag för rötter.
          Det finns inga dumma frågor, alla har vi lärt oss från början flirting.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-10-2026, 10:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon