Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken är din "sårådsbibel"?, Vill ha tips på bra böcker med såråd.
          *Ulrica*
          Inlägg 20-01-2008, 12:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Owe J @ 20-01-2008, 11:57) *
          Men det står så mycket intressant om frösådd i böckerna att de nästan är ett måste för de som är intresserade av frösådd.
          Nu är jag (ännu) inte sådär megaintresserad av frösådd i allmänhet utan mer hur varje sorts bör sås. Hur är såråden upplagda i boken? Kan du ge ett exempel?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 20-01-2008, 14:55
          Länk hit: #22

Gäster

Som ett tillägg till allt intressant som skrivits i den här tråden vill jag även rekomendera Jelittos katalog. De har såråd ( även på svenska) till alla fröer de själva säljer. Det finns på deras hemsida, men också i deras papperskatalog, som man faktiskt får gratis.
          Jelittos hemsida

Annars ser jag fram mot Kerstins bok, det finns faktiskt ett "hål" när det gäller bra frösådds-böcker på svenska. tummenupp.gif

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 20-01-2008, 15:27
          Länk hit: #23

Medlem

Ja, jag använde Jelittokatalogen när jag kollade upp mina fröer. Alla utom två fanns i katalogen (74 olika).

Ja, Kerstin, jag lovar att köpa boken när den kommer!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-01-2008, 16:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja Owe jag håller med dej Deno s verk är de mest omfattande -jag har ett av dem -de är täckande o bra men för nybörjare vet jag inte om man orkar med den boken

Men jag är tveksam till detta ?
          "Annars är egentligen frösådd löjligt enkelt, men samtidigt vansinnigt frustrerande. Får man tag på grobara fröer och uppgiften om varm-, kall-, ljusgroende och sedan har en luftig såjord som inte får torka ut - så gror säkert 95% av alla frön. Problemen ligger nog oftast först och sist i den förra meningen. "

Just de där sakerna vet jag att man som nybörjare inte alls är klar över -När ska man så -hur -ska såjorden vattnas , hur mycket ska den vattnas -hur behålls fukten ? När skolar man om -hur ? varför och vad är kall varm stratifiering -Hur gör man i kall zon - Måste man avhärda ? knepiga frö som gror böättre efter blötläggning ? 0sv oosv osv osv osv -de frågor som finns här varje år visar det .Kanske även vad gör man SEN det grott ?

Jag tror att ni som redan är här kanske inte har så mycket att hämta från mitt lilla "verk " smile.gif-det som står där kan ni nog redan smile.gif

Håller med om jelittos katalog -den är ett uppslagsverk smile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 20-01-2008, 16:25

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Owe J
          Inlägg 20-01-2008, 18:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 10 671

Nej, jag håller med dig att det inte är den första boken man ska köpa. Den riktar sig ju till de som hållit på ett tag och handlar mest om arter. Dvs. nästan inga grönsaker, ettåringar eller liknande. Däremot mycket vedartat.
          Råden är av typ vid 20“ljust(33% på 7-9 v) eller 20(2%)-5-20(80% på 4-8 v). Den senare tolkas som om den sås vid 20 grader gror 2%, efter 3 mån vid 20 och ytterligare tre vid 5 gror 80% på 4-8 veckor när temperaturen höjs till 20.
          Jag ser fram emot din skrift Kerstin. Nog vidhåller jag att det i princip är så enkelt som jag säger - men det förutsätter förstås att man har grundkunskaper om frösådd/hantering (det jag skrev är ju en väldigt grov förenkling). Bara det att det är nästan omöjligt att få tag på en bra såjord i affären är ett kapitel för sig.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 20-01-2008, 19:34
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Owe J @ 20-01-2008, 18:21) *
          Bara det att det är nästan omöjligt att få tag på en bra såjord i affären är ett kapitel för sig.
          Jag blir så nyfiken och vill passa på att fråga nu när en till "kunnig" person uttalar sig: vad använder du för såjord Owe?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-01-2008, 01:12
          Länk hit: #27

Medlem

Håller med dej owe -Såjorden med perlit är det närmaste jag kommit -kvaliten är lite ojämn -Blandar man i grus brukar den vara ok -smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Owe J
          Inlägg 21-01-2008, 08:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 10 671

Som Kerstin skriver är S-jorden med 25% (?) perlit det enda jag hittat som är någorlunda bra. Har intrycket att det inte alltid är 25% men jag blandar vid behov in mer och även lite grus. Vad jag absolut inte vill ha är något som efter en tid kakar ihop sig och inte släpper igenom vatten. När jag vattnar ska vattnet rinna igenom och absolut inte stanna kvar i en minut elelr mer. Tyvärr säljs inte produkten av de flesta affärerna.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 21-01-2008, 09:38
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Owe J @ 21-01-2008, 08:12) *
          S-jorden med 25% (?) perlit det enda jag hittat som är någorlunda bra.
          Vad är det för tillverkare, så att jag kan börja leta efter denna såjord?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 21-01-2008, 09:56
          Länk hit: #30

Gäster

Hasselfors - "den med älgen"
          Här hos mig finns den att köpa både på Plantskolan och Plantagen.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 21-01-2008, 10:00
          Länk hit: #31

Medlem

Känner igen den. Tror den finns på plantskolan i Rödbo, utanför Kungälv.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-01-2008, 10:37
          Länk hit: #32

Medlem

Använder sen ett par år uteslutande Älg jord smile.gif svårigheten ligger i att få lantmanna eller annan handel att ha den hemma och upptinad ! i januari ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 21-01-2008, 11:10
          Länk hit: #33

Medlem

Jag har 50 liter jord som jag tycker är rätt bra som jag blandar med stenflis. Den enda nackdelen med den är att den är helt svart så man ser inte när det behöver vattnas. Med sådderna löste jag det genom att ha sand ovanpå. Annan jord brukar vara mer torv i och då ser man lätt när den är torr. Jorden jag har är köpt just på Granngården och heter Weibulls Proffs Så- och kaktusjord. Köpte den i höstas när du, Kerstin påminde oss om att hamstra inför januari!

edit: hade glömt ett helt ord... laugh.gif

Redigerat av *Ulrica*: 21-01-2008, 11:12

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 23-01-2008, 08:37
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jag beställde "Så ett frö" på Tradera, grodata för 3500 Anueller/Bienner/Perenner för 61:- inkl. frakt men.......
          jag tycker att det är en förkortning av Tom Clothiers såråd översatt till svenska. Det är inga mer förklarande uppgifter än Toms
          Såtemp, groningstid,innomhus,utomhus m.m är exakt samma. Alla växtnamn är på latin så om man vill veta det svenska namnet är det till att söka på nätet , slå upp i annan bok eller vara kunnig på latinet.
          Med detta vill jag säga att det är lika enkelt att söka i T Clothiers lista ev. kopiera den och spara in på pengarna

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 23-01-2008, 09:01
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag har också "Förökning av trädgårdens alla växter" av Ingela Jagne. Den tycker jag är bra om man vill börja från grunden. smile.gif

Har sått frö sen jag var barn men bara på friland. De senaste åren har jag börjat så perennar och sommarblommor i miniväxthus. Boken tycker jag ger grundläggande råd. tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 23-01-2008, 10:06
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

CITAT (titti49zon6 @ 23-01-2008, 08:37) *
          Jag beställde "Så ett frö" på Tradera, grodata för 3500 Anueller/Bienner/Perenner för 61:- inkl. frakt men.......
          jag tycker att det är en förkortning av Tom Clothiers såråd översatt till svenska. Det är inga mer förklarande uppgifter än Toms
          Såtemp, groningstid,innomhus,utomhus m.m är exakt samma. Alla växtnamn är på latin så om man vill veta det svenska namnet är det till att söka på nätet , slå upp i annan bok eller vara kunnig på latinet.
          Med detta vill jag säga att det är lika enkelt att söka i T Clothiers lista ev. kopiera den och spara in på pengarna

Men sådana kopior är ju förbjudet angry.gif Har du mailat till säljaren och frågat hur det kommer sig??

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 23-01-2008, 10:48
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Nej Helen det har jag inte
          Eftersom han inte har med alla växter och kanske ändrat ett och annat ord så är det ingen exakt kopia
          men den är nästan identisk, så därför tycker jag att jag vill säga det här att det är bortkastade pengar
          när man kan få den gratis på nätet

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 23-01-2008, 10:55
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

CITAT (titti49zon6 @ 23-01-2008, 10:48) *
          Nej Helen det har jag inte
          Eftersom han inte har med alla växter och kanske ändrat ett och annat ord så är det ingen exakt kopia
          men den är nästan identisk, så därför tycker jag att jag vill säga det här att det är bortkastade pengar
          när man kan få den gratis på nätet

Ja, vad säger man? usch för sådana fuskisar thumbdown.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Ålandsroten
          Inlägg 03-02-2008, 14:05
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 13 812

Hejsan.. Jag har hittat goda såråd i några böcker.. Här kommer en liten lista..

Växtförökning. Lökar, frö och sticklingar. Steven Bradley Albert Bonniers förlag. ISBN 91-0-058132-1

Ger många goda tips om när man tar sticklingar och när man sår olika sorters fröer. Favoritbok.

Odla från egna frön. Mona Eriksson. Prisma. ISBN 91-518-3954-7

Ger många goda råd om hur man samlar frön och hur man förvarar dem över vintern.. och även såråd förstås.. En av mina favoriter.

Hittade även en lovande bok på biblioteket..den ger utförliga råd för varje art.. perenner.. för sådd.
          Det är:

Så Perenner- från frö till hjärtblad. Ulrika Gelius-Lundberg, Anna-Kari Gelius. Ica bokförlag. ISBN 91-534-2307-0

Lycka till.. jag behöver det också.. har inte riktigt börjat än.. bara sått Stor Bergsvallmo och för ner i källaren i +8 grader.. lär inte bilda rötter om temperaturen stiger över +10.. Misslyckades ifjol för då visste jag inte detta.. Håll tummarna...

Ålandsroten

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-02-2008, 00:15
          Länk hit: #40

Medlem

fast bergvallmo GROR bäst i rumstemp -det är efter grodd de ska ha det svalare fa nattetid -eller det är enklast så smile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 04-02-2008, 11:50

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 02:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon