Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > våldtäkt, Beltram
          Tezzla
          Inlägg 12-02-2008, 15:39
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Har snigeln och LadyG möjligtvis varit med under rättegången och läst alla rapporter och allt material? Man kan nästan tro det...

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Ralf
          Inlägg 12-02-2008, 15:52
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Jag tror ej sista ordet är sagt i detta men jag är rädd, rädd för Sveriges rättsväsende nu.
          För övrigt läste jag idag om åklagaren som blev åtalad för incest. Tror det var i Uddevalla år 2002. En lika stor rättsskandal med ett enormt tragiskt slut.

Bild tagen dagen efter brottsdatumet.

Redigerat av Ralf: 12-02-2008, 16:00

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-02-2008, 16:24
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Iofs är det bra att vi har långa preskribtionstider så även äldre brott kan anmälas och redas ut. Men vad jag har förstått utan att orka läsa allt om detta mål så finns det ingen teknisk bevisning? Ett 9 år gammalt övergrepp stöds endast av två vittnen, blir väldigt svårt att ta ställning till skuldfrågan då. Kanske inte ska dra allt för mycket slutsatser av denna domen och om den dömde förrän sista ordet är sagt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-02-2008, 16:27
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Tezzla @ 12-02-2008, 15:39) *
          Har snigeln och LadyG möjligtvis varit med under rättegången och läst alla rapporter och allt material? Man kan nästan tro det...

Nej, det har jag inte haft tid och möjlighet till. Däremot har läst in en hel del och förvånats över det tveksamma bevisläget. Möjligen kan kan läsningen av domen belysa hur domstolen resonerat. Känns som tingsrätten tagit intryck av debatten om för milda domar i våldtäktsmål. Kan inte befria mig från tanken att man också påverkats av den tilltalades utländska bakgrund. Det kommer säkert ett överklagande och därefter en hovrättsdom. Vi får se tiden an...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          krellus
          Inlägg 12-02-2008, 16:40
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Jag är mest förvånad över att en kändis faktiskt blev fälld... hade räknat med det omvända. För mig bevisar det att rättvisan trots allt fungerar.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-02-2008, 16:45
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (krellus @ 12-02-2008, 16:40) *
          Jag är mest förvånad över att en kändis faktiskt blev fälld... hade räknat med det omvända. För mig bevisar det att rättvisan trots allt fungerar.

Jag är inte alldeles säker på att "rättvisan" är lika bra på att hantera chilenska operasångare som svenska försäkringsdirektörer.

--------------------

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 12-02-2008, 16:48
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (krellus @ 12-02-2008, 16:40) *

På vad grundar ditt ställningstagande när du använder ordet fungerar?

Redigerat av Ralf: 12-02-2008, 16:48

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          LadyG
          Inlägg 12-02-2008, 16:48
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 16:27) *
          Nej, det har jag inte haft tid och möjlighet till. Däremot har läst in en hel del och förvånats över det tveksamma bevisläget. Möjligen kan kan läsningen av domen belysa hur domstolen resonerat. Känns som tingsrätten tagit intryck av debatten om för milda domar i våldtäktsmål. Kan inte befria mig från tanken att man också påverkats av den tilltalades utländska bakgrund. Det kommer säkert ett överklagande och därefter en hovrättsdom. Vi får se tiden an...

De juridiska experter jag hunnit läsa in, mig på anser att domen borde prövas i Hovrätten. Talande tycker jag.
          Det finns statistik från 2005 hos BRÅ som i mitt tycke pekar på att invandrare och utländska medborgare (i synnerhet ickenordiska) bedöms annorlunda än vanliga svenssons.

"Jämfört med personer födda i Sverige av svenskfödda föräldrar är det fyra gånger vanligare att personer födda utomlands är misstänkta för dödligt våld och rån. Vidare är det tre gånger vanligare att de är misstänkta för misshandel och fem gånger vanligare att de misstänks för sexualbrott."
          http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=3&id=191

Edit: Stavningsfel

Redigerat av LadyG: 12-02-2008, 16:49

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-02-2008, 16:54
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

I mina ögon bevisar den här domen ingenting med tanke på hur rättegången gått till med konstiga människor involverade. Rättvisa? För vem då?

Det brukar heta att "det ska vara ställt utom allt rimligt tvivel" för att en människa ska kunna dömas men frågan är om det har gällt här. Ska bli intressant att se hur domstolen resonerat.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ralf
          Inlägg 12-02-2008, 16:58
          Länk hit: #90

Medlem

Läste nånstans enkelsammanfattat

Målsägaren kunnat visa upp en sammanhängande berättelse som stöds av trovärdiga vittnen

Den åtalades påstående om en sammansvärning är ej trovärdigt och advokatens påstående om ev. utredningsfel är, om dom är sanna, av mindre betydelse, så att dom ej skulle ha påverkat denna rättegång.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          netaave
          Inlägg 12-02-2008, 17:15
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Men herregud karln har begått en våldtäkt och har dessutom ett pågående ärende i Varberg om sexuellt ofredande av en 6-åring. Klart som korvspad att han är skyldig.

Citat ur Uppsala nya tidning

"I hovrätten för västra Sverige väntar ytterligare ett mål mot Beltran på ett avgörande. För snart ett år sedan friades han i Varbergs tingsrätt från ett åtal om sexuellt utnyttjande av en sexårig flicka. Den domen överklagades av åklagaren.
          Något förhandlingsdatum är ännu inte bestämt. En förhandling kan inte hållas förrän tidigast sent i vår."

Tror snarare det är så att han blev friad för att han är en kändis, och jag är glad över att han nu blivit dömd för det här.
          Låt drägget sitta i fängelse och utvisa honom sedan.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-02-2008, 17:29
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (netaave @ 12-02-2008, 17:15) *
          Men herregud karln har begått en våldtäkt och har dessutom ett pågående ärende i Varberg om sexuellt ofredande av en 6-åring. Klart som korvspad att han är skyldig.

"I hovrätten för västra Sverige väntar ytterligare ett mål mot Beltran på ett avgörande. För snart ett år sedan friades han i Varbergs tingsrätt från ett åtal om sexuellt utnyttjande av en sexårig flicka. Den domen överklagades av åklagaren.
          Något förhandlingsdatum är ännu inte bestämt. En förhandling kan inte hållas förrän tidigast sent i vår."

Tror snarare det är så att han blev friad för att han är en kändis, och jag är glad över att han nu blivit dömd för det här.

Min första reaktion på detta var att vässa mina argument och ta en rejäl diskussion med dig, neetave. Men när jag läst ditt sista stycke några gånger,så inser jag att det är lönlöst att argumentera med någon som bara slänger sig ett antal svepande formuleringar på det sätt som du gör. Jag skulle aldrig kall någon "drägget" eller uttrycka glädje över att någon blev satt i fängelse. Om du vill utvisa människor så får du väl söka jobb på migrationsverket...

thumbdown.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 12-02-2008, 17:52
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Vart ska man utvisa svenska medborgare Netaave? Åtminstone har jag läst att han har svenskt pass....

Detta är ett typiskt fall för överklaganden, oavsett om om dagens domslut varit si eller så.
          Alla i emsemblen "vet" och väljer att tiga i 8-9år. Det är väl inte riktigt det som är finessen med långa preskriptionstider?
          Med all massmedial bevakning så har väl stora delar av befolkningen en synpunkt i ärendet. För min del tror jag att Hovrätten kommer döma annorlunda.

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-02-2008, 18:38
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (netaave @ 12-02-2008, 17:15) *

Är det inte bättre att domstolen får avgöra hans skuld först innan vi dömer honom i ett mål till? Jag vet att många reagerar väldigt känslomässigt när man läser om rättsfall speciellt som i detta när det gäller eventuella övergrepp mot barn men jag tycker inte att vi ska ha ett rättsamhälle där man är skyldig till motsatsen har bevistas.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Tezzla
          Inlägg 12-02-2008, 18:52
          Länk hit: #95

Medlem

*Bort*

Jag läste slarvigt.

Redigerat av Tezzla: 12-02-2008, 18:53

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 12-02-2008, 22:15
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Vill inte ta Tito i försvar för visst ska han straffas om han nu har utfört denna våldtäckt men det jag tycker är väldigt underligt att det har tagit 8-9 år innan detta har anmälts.
          Eller vet någon här när denna påstådda våldtäckt anmäldes efter att den har utförts?
          Varför har det inte skett tidigare? Anmälan alltså.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-02-2008, 22:37
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 12-02-2008, 22:15) *
          Vill inte ta Tito i försvar för visst ska han straffas om han nu har utfört denna våldtäckt men det jag tycker är väldigt underligt att det har tagit 8-9 år innan detta har anmälts.
          Eller vet någon här när denna påstådda våldtäckt anmäldes efter att den har utförts?

Jovisst är det underligt att det tagit så lång tid!

--------------------

zon 1

Citera
          Tezzla
          Inlägg 12-02-2008, 22:50
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 12-02-2008, 22:15) *

Jag förstår inte varför tiden spelar någon roll. Har det hänt så har det hänt. Har han våldtagit så har han. Varför skulle det vara något "fuffens" för att det gått lång tid? Tjejen var drygt 18 år när det hände och vem kan klandra henne för att hon inte anmälde på en gång?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          aanderss
          Inlägg 12-02-2008, 22:52
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

i sommar tror jag de blir hovrätten

Citera
          Netha
          Inlägg 12-02-2008, 23:04
          Länk hit: #100

Gäster

CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 22:37) *
          Jovisst är det underligt att det tagit så lång tid!

Faktiskt så tycker jag inte alls att det är underligt.
          Känner själv till ett fall där kvinnan blev våldtagen många ggr men fortfarande idag inte anmält
          trots att det är mer än 30 år sedan det hände.

Hon höll /håller tyst om det för att inte skada släktens rykte
          .. i andras ögon var de ofelbara. sad.gif

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 13:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon