CITAT (Bettson @ 26-01-2008, 14:38)

Fast är det inte viktigt att den som köper en hund vet vad han kan förvänta sig. När man korsar kan ju resultatet bli precis vad som helst. Inte vill man ha en hund som blir så stor att den lyfter köksbordet när man tänkt sig en medelstor sällskapshund.
/.../
Alltså, om tex en tax och en Jackrussel parar sig vet man att hunden blir någonting mellan dessa raser. Det blir
inte en hund som väger 40kg! Så lite koll har man om man vet vad föräldrarna har för ras.
Nu vet jag inte hur du menar men som jag läser tolkar jag det som att du tror att detta kan ske?
Så är det inte. Hunden får gener av sin mor och sin far, inget annat. Det blir ingen mutation som kan bli ett monster på 70kg såvida inte en av föräldrarna är eller har i sig en ras på 70kg...
Edit: glömde att markera att citatet är klippt..
CITAT (Bettson @ 26-01-2008, 19:31)

/.../
För övrigt om det vill sig riktigt illa med blandrasavel så finns det ju något som heter heterosiseffekten. Dvs korsningen behöver inte bli ett medelvärde av föräldrarnas egenskaper, det kan gå helt och h¨llet utanför föräldrarnas egenskaper.Tex kan du få en individ som är större än den största föräldern och mindre än den minsta.
Detta brukar ses som en positiv effekt....
Redigerat av Anma: 26-01-2008, 20:36