Nu måste jag få gnälla av mig.....
Var in till stan idag med en kille som jag är utomstående kontaktperson till.
Väl inne i stan så skulle vi ta oss runt lite, gå i affärer, titta på folk och fika.
1. Jag begriper inte hur det kommer sig att människor inte kan flytta på sig då man kommer med rullstol?
Jag försöker ändå vara smidig och inte gå mitt i gatan utan på sidan...men det finns tyvärr ingen hänsyn.
2. De allra flesta mindre butiker har trappsteg (inte en utan flera) upp till entréndörren.
3. Okej då, vi gav oss på en butik med trappsteg och då kommer nästa hinder. När man är halvvägs upp för trappan, så ska man öppna dörren till butiken och då går dörren
utåt vilket gör att jag som ledsagare inte kan gå bakom rullstolen och backa in i butiken utan får vända rullstolen framåt och köra uppför trappan, vilket var ett projekt i sig.
4. Sen är det en dörr till innan man väl är inne i butiken och det gick bara inte att hålla bägge öppna, samtidigt som man skulle köra in rullstolen.

Här fanns det dock flera hjälpsamma människor som höll upp alla dörrar som gick.
5. Tummen upp för Åhléns City som har handikappanpassat hela varuhuset.....trodde jag.
Restaurangen hade trångt mellan borden så det var knivigt att ta sig fram med rullstolen omd et satt folk vid borden.
Tummen ner för att de har
trappsteg inne på restaurandelen.
I vilket fall som helst så blev det en lyckad dag för killen jag var ute med och det är huvudsaken.
Redigerat av Kathy: 16-02-2008, 16:41