|
|
  |
GI- metoden, Ofarlig... |
|
|
|
19-01-2008, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Anma - titta på länken och sedan länka vidare till kostråd bland länkarna på högerkanten. ANki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
19-01-2008, 13:18
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 4 285

|
CITAT (Anma @ 19-01-2008, 10:47)  Vad är kolhydrater av "rätt sort"? Det får du fråga en GI:are om. Det är de som hävdar att det finns bra kolhydrater. Det är därför jag satte ordet rätt inom " ".
|
|
|
|
|
19-01-2008, 13:24
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Antar att det är de långsamma kolhydraterna , med lågt GI , som menas. De ska ju ge ett lägre och jämnare påslag av blodsockret.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
19-01-2008, 13:34
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val.
|
|
|
|
|
19-01-2008, 13:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Magdis @ 19-01-2008, 13:34)  Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val. Jag är böjd att hålla med dig. LCHF-dieten är väl främst menad att hjälpa diabetiker att hålla ett jämt blodsocker?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
19-01-2008, 13:37
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Magdis @ 19-01-2008, 13:34)  Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val. Håller med, kolhydrater behövs också, men långsamma.
|
|
|
|
|
19-01-2008, 13:40
|

Medlem
Antal inlägg: 544
Medlem nr: 9 233

|
CITAT (aq42 @ 18-01-2008, 21:05)  Kör med denna enkla metod, som inte har något särskilt namn. Ät ordentliga regelbundna mål Ät inte en massa smått emellan Ät inte onödigt mkt Ät varierat Ät inte för mkt socker Ät inte för mkt fett Det är OK att synda ibland Rör på dig
edit skrivfel Yes, de är sä här man ska leva, blir det för omständigt så tröttnar man fort, själv lever jag så o har inte nåt besvär med vikten, o jag som springer hela dagen på jobbet(line på volvo) jag behöver ju oxå riktig mat.
|
|
|
|
|
19-01-2008, 14:41
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
CITAT (Anma @ 18-01-2008, 18:52)  Spelar ingen roll vilken metod man kör, jag tar GI för att det fungerar för mig.  Sötsuget försvinner vilket det inte gör med vanlig nyttig mat... Jag behöver gå ner 5-7kg. Mitt mål är att väga 5 kg mindre till långfredagen. Bör gå, dt är långt under 1kg/v... Ni andra, vad har ni för mål? OT: Sailor Pluto, din länk till Daisy hope... Jag gick in där, och en jourhund har tagit mitt hjärta.... Gubben säger NEEEEJ!!! Räcker med två hundar! Medan jag går in där och kikar på den lille hela tiden.... SUCK!
Min käre sambo sa också nej till en hund till, när vi bara hade en hund. Sen tittade han på bilderna på den nya vovven och föll pladask . Så om gubben din inte har sett bilderna på hemsidan så är det ett tips!
Mitt mål är att bli mer slimmad och inte lika "putig" om magen och låren. Har tänk minska en klädstorlek till badsäsongen börjar i juni. Ligger nu på mellan 42 och 44 beroende på vart kläderna kommer ifrån. Idag har jag provat att träna med min balansboll i ca 1 tim och 20 minuter (inkl. stretchning). Jäklar vad mör jag är överallt ! Ett sånt pass två gånger i veckan med varierade övningar tillsammans med långpromenader varje dag kommer att göra underverk!
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
19-01-2008, 17:45
|
Medlem

|
CITAT (Magdis @ 19-01-2008, 13:34)  Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val. Nej, så är det inte. Vi behöver protein och fett, det är essentiellt. Det är däremot inte kolhydrater. Den lilla mängd glukos som hjärnan behöver kan vi själva bilda av protein. Dessutom är det, om man skulle vara orolig, i praktiken omöjligt att äta helt kolhydratfritt.
|
|
|
|
|
19-01-2008, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (gunvor @ 19-01-2008, 06:27)  http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktk...ticle1600044.abEn gång för många år sedan "sympatibantade" jag med en tjej som fått läkarorder om att gå ner 13 kilo. Hon hade en matsedel från Sahlgrenska sjukhuset. Den började med en bananvecka - 1 kilo mer dag! Så småningom skulle vi äta räkor - mycket räkor och så var det stora blodiga biffar m m . Hon gick ner sina 13 kilo och jag blev väl av med en del av bara farten! Det vettigaste är givetvis att äta rätt saker och att röra på sig rätt. I dag blir det nog inte mycket ut o röra på sig - tidigt vaken efter en natt med störd sömn - det stormar och snart måste hundarna ut o kissa - undrar om man vågar tvinga ut dom! Jag kan berätta att den s.k. Sahlgrenska dieten inte alls kommer från Sahlgrenska sjukhuset, det är bara båg! Det har funnits Sahlgrenska soppor också, de var heller inte utarbetade från Sahlgrenska sjukhuset, det låter bara bättre att kalla alla humbug-dieter för något som antyder vetenskap! Även Karolinska i Solna och Huddinge sjukhus har fått låna ut sina namn till helt huvudlösa dieter!
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
19-01-2008, 22:48
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Är det ingen här som kommer ihåg ananas-dieten ? Ät bara osockrad ananas varannan ( eller var det två dagar i rad?) dag coh väldigt lite " vanlig mat " resterande dagar ?
Apropå GI så är ju de senaste rönen att vi blir inte feta av allt fett utan av sockret. Om man sover för lite får man problem med blodsockret och blir fet. Likaså om man äter lätt-produkter t ex lättmargarin mm.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
20-01-2008, 11:26
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 22:48)  Är det ingen här som kommer ihåg ananas-dieten ? Ät bara osockrad ananas varannan ( eller var det två dagar i rad?) dag coh väldigt lite " vanlig mat " resterande dagar ?
Apropå GI så är ju de senaste rönen att vi blir inte feta av allt fett utan av sockret. Om man sover för lite får man problem med blodsockret och blir fet. Likaså om man äter lätt-produkter t ex lättmargarin mm. Min man bantade med ananasdieten när han var ung. Han höll på en vecka och vill fortfarande, efter många år, knappt se en ananas.
|
|
|
|
|
20-01-2008, 17:32
|
Medlem

|
Jag fortsätter att envisas med att jag behöver då åtminstone kolhydrater!  Särskilt en dag som denna, då jag varit på gymmet och tränat tung styrketräning. Annars skulle inte mina muskler orka mycket. Men en kolhydratfri diet kanske funkar om man vill hålla vikten utan att röra sig överhuvudtaget.
|
|
|
|
|
20-01-2008, 18:47
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Magdis nu är väl den här kolhydratfattiga kosten inte i första hand menad för friska sunda smala motionerande personer utan det har fungerat för massor av människor att med hjälp av denna kost gå ner i vikt och då var det människor med typ 2 diabetes och som var överviktiga som rekommenderades att äta så.
Det går alltså utmärkt att gå ner i vikt med denna metod och även att hålla önskad vikt. Många diabetespatienter har dessutom kunnat sluta ta mediciner. Många med andra krämpor tycker också att dom mår mycket bättre av den här kosten. Man behöver inte vara sjuk för att äta LCHF, man mår faktiskt bra av det. Jag rekommenderar att man läser på Annika Dalqvists blogg som Anki på Öland länkar till högst upp på denna sida, där finns det massor av länkar till information om LCHF
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-01-2008, 19:42
|

Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076

|
Kul och intressant tråd! Min dotter kör med GI nu, hon behöver gå ner minst 10 kg. Jag äter också GI men inte för att jag behöver banta, ligger egentligen i underkant i BMI men jag äter det bara för att det ska kännas lättare för henne då vi äter samma mat. Vi har kört rivstart i två veckor nu och ska börja fas 2 i morrn. I rivstarten åt vi nästan inga kolhydrater alls, bara kött/fisk och grönsaker och rätt så mycket fett. Nu ska vi dra ner på fettet och lägga till lite långsamma kolhydrater som fullkorns-bulgur, -pasta, quinoa och någon frukt. Det jag märkt förutom att jag gått ner kanske 2 kilo på dom här två veckorna är att jag sovit bättre på nätterna och därmed blivit piggare och fått mer energi. Har mått riktigt bra faktiskt, ändå har jag fuskat rejält på helgerna när vi åkt upp till stugan, min sambo och jag. Min dotter känner också att hon mått mycket bättre och sovit bättre på nätterna men däremot har hon inte gått ner mer än ca ett kilo. Konstigt, borde ju ha varit tvärtom En bra bok om GI är Ola Lauritzens GI in the city, där förklaras GI ingående och så finns massor med härliga recept. Den har vi gått mycket efter.
--------------------
Felicia, glad odlare i Zon 7
|
|
|
|
|
20-01-2008, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Magdis @ 20-01-2008, 17:32)  Jag fortsätter att envisas med att jag behöver då åtminstone kolhydrater!  Särskilt en dag som denna, då jag varit på gymmet och tränat tung styrketräning. Annars skulle inte mina muskler orka mycket. Men en kolhydratfri diet kanske funkar om man vill hålla vikten utan att röra sig överhuvudtaget. Jag håller med dig helt och hållet. Jag försökte tänka mig att springa en mara på den kosten och blev trött vid blotta tanken. Men om man sätter kosten i sitt sammanhang, hålla vikten utan att röra sig som du säger, så fungerar det säkert jättebra.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
20-01-2008, 21:56
|
Medlem

|
CITAT (Magdis @ 20-01-2008, 17:32)  Jag fortsätter att envisas med att jag behöver då åtminstone kolhydrater!  Särskilt en dag som denna, då jag varit på gymmet och tränat tung styrketräning. Annars skulle inte mina muskler orka mycket. Men en kolhydratfri diet kanske funkar om man vill hålla vikten utan att röra sig överhuvudtaget. Jag tränar inte själv i någon större omfattning. Cykling och promenader blir det för min del. Men jag har hört från många som kör mycket strikt LCHF att de, efter en övergångsperiod, förbättrat sina resultat och sin uthållighet sedan de bytte kost. När andra kroknar och måste ha tillskott av kolhydrater fortsätter de för fullt.
|
|
|
|
|
20-01-2008, 22:00
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth G @ 20-01-2008, 21:56)  Jag tränar inte själv i någon större omfattning. Cykling och promenader blir det för min del. Men jag har hört från många som kör mycket strikt LCHF att de, efter en övergångsperiod, förbättrat sina resultat och sin uthållighet sedan de bytte kost. När andra kroknar och måste ha tillskott av kolhydrater fortsätter de för fullt. Det låter intressant!
|
|
|
|
|
20-01-2008, 23:34
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag kan bara träna lite lätt med promenader och lågintensivt på grund av min nackskada så för min del behöver jag inte kolhydrater för att orka. Gubben har börjat med styrketräning ingen efter ett uppehåll på 5 år (sedan min skada) och blir vrååååålhungrig efter en stund efter träning. Nu ska han försöka följa samma meny som jag ett tag för att se om han orkar fortsätta på samma sätt med tyngderna. Återkommer om resultatet om någon vecka...
|
|
|
|
|
20-01-2008, 23:40
|
Medlem

|
Orkar kanske man gör men jag tvivlar på att man får nåt resultat av styrketräningen. Det som händer är väl då att kolhydratreserverna i musklerna förbrukas och när man sen inte fyller på depåerna börjar musklerna brytas ner istället.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|