Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Landskap och län, -Vad föredrar ni?
          Pirum
          Inlägg 19-01-2008, 21:40
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Sverige är ju sedan länge delat upp i administrativa enheter kallade "län". Dessa har ibland förändrats, själv bor jag numera i Västra Götalands län, tidigare i Göteborgs- och Bohus län.

Dessutom har vi de gamla landskapen.

Bohuslän är förresten ett exempel på landskap som fått namn efter länet (Bohus län); andra namn på Bohuslän har tidigare varit Alvhem (området mellan Göta älv och Glomma), Ranafylke (nuvarande Bohuslän ungefär, då det var ockuperat av Norge från 800-talet), Ranrike (norra delen av nuvarande Bohuslän) och Älvsyssel (södra delen).

Hur som helst, i dagligt tal, vilket använder ni? Län eller landskap? Jag gissar på det senare? "Jag är född i Bohuslän" kan man ju exv säga om någon frågar varifrån man kommer, men aldrig skulle jag säga "Västra Götaland". Som förresten är alltför likt Västergötland.

Just Göteborgs- och Bohus län har förresten medfört att många Göteborgare, trots att Göteborg i huvudsak tillhör Västra Götaland, anser sig vara mer Bohuslänningar än Västgötar. Inte så underligt egentligen, men ändå.

Jag tycker det är synd att länen så ofta används när det hade varit bättre med landskapen. När det gäller statlig administration så förstår jag vitsen med län, och landsting, till viss del. Men i många andra sammanhang blir exempelvis "Västra Götaland" en alldeles för diffus benämning.

Mer fokus på landskapen tack!

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tosan
          Inlägg 19-01-2008, 21:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Det tycker nog jag med... Häruppe blir det lätt knas med det där, vi bor i Lappland, men i Västerbottens län. Det där blir ganska krångligt för alla som inte bor i Lappland som inte vet att västerbottens län och västerbottens landskap inte är samma sak.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-01-2008, 22:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag säjer antingen Skaraborg eller Västergötland!

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 19-01-2008, 22:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Landskap absolut ... tänker nostalgiskt tillbaka då det fanns landskapsbokstäver på bilarna, ganska kul när man träffade på en T- märkt bil i Italien och fick vänner för livet kompiskram.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-01-2008, 22:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

I södra Sverige så är det väl mest landskapen som gäller. Har dock en känsla av att många från Lappland, gärna säger Västerbotten eller Norrbotten. Har jag fel?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Floppy
          Inlägg 19-01-2008, 22:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Jag säger att jag bor i Hälsingland och inte i Gävleborgslän....som utrycket är...-Dra ända in i Hälsingland...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2008, 22:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Normalt använder jag landskapet fast dom flesta vet var Göteborg ligger. Som ett litet kuriosa kan jag nämna att vi insektsamlare använder landskap och församlingarna som lägesbestämning för våra insamlade och observerade djur. Dom har varit oförändrade i lång tid. Snöflinga förresten, det var länsbokstäverna som fanns på bilarna förr.

Redigerat av Gossen Ruda: 19-01-2008, 22:31

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bee
          Inlägg 19-01-2008, 22:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Hehe. Bohuslän har ju alltid haft en dragningskraft på folk från västkusten! Taube och allt. Min far och hans släkt (i huvudsak fiskare) är från södra sidan om Göta Älv, Västra Frölunda. Själv bor jag sen mer än 30 år på sydvästra sidan av Hisingen, Torslanda, dvs BOHUSLÄN! Jag - och min far - minns den gamla kartan där Hisingen var indelat som ett M, där just Torslanda låg utanför Västergötland biggrin.gif biggrin.gif Det har jag retat far för i alla år. Att jag bor i Bohuslän men han är minsann både född i och bor i Västergötland.

Inget illa menat åt Västgötar (hur stavar man väschötar) men far vill helst vara bohuslänning och menar att skärgården bara MÅSTE vara Bohuslän, både norr och söder om älven! Så är icke fallet tongue.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-01-2008, 22:34
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Snöflinga @ 19-01-2008, 22:22) *
          Landskap absolut ... tänker nostalgiskt tillbaka då det fanns landskapsbokstäver på bilarna, ganska kul när man träffade på en T- märkt bil i Italien och fick vänner för livet kompiskram.gif

fastdet var väl länsbokstav på bilarna? Länen har väl funnits sedan 1600-talet som administrativ indelning, landskap är ju kulturella gränser.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2008, 22:40
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Föredrar nog landskap . Men ibland heter ju länet och landskapet detsamma, t ex Södermanland , Västmanland, Dalarna men jag tycker det är lite konstigt med Örebro län när landskapet heter Närke. Föredrar även de gamla benämningarna med socknar osv eftersom jag släktforskar.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Tosan
          Inlägg 19-01-2008, 22:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (aq42 @ 19-01-2008, 22:27) *
          I södra Sverige så är det väl mest landskapen som gäller. Har dock en känsla av att många från Lappland, gärna säger Västerbotten eller Norrbotten. Har jag fel?

Du har nog ganska rätt.. säger man att man är från Lappland tror folk att man kommer från norrbotten... Säger man södra lappland blir de bara förvirrade. Då är det ju lättare att säga att man är från Västerbotten...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2008, 22:51
          Länk hit: #12

Medlem

Bee, gränsen på Hisingen är fortfarande ett M. Åker du från Torslanda till exempelvis Tingstadtunneln börjar du färden i Bohuslän. Strax efter gamla flygfältet är du i Västergötland. Vid Volvo tillbaka i Bohuslän. Strax innan Shell i Västergötland igen. Där förblir du utom ca en km före tunneln då det blir Bohuslän en bit. Tur att det inte finns gränskontroller. laugh.gif

Ordningen beror på att nån svensk kung fick ett par socknar av den norske eller danske kungen som råkade rå om dom. 1600-talet eller nån gång då.

--------------------

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 19-01-2008, 22:54
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 22:40) *
          Föredrar nog landskap . Men ibland heter ju länet och landskapet detsamma, t ex Södermanland , Västmanland, Dalarna men jag tycker det är lite konstigt med Örebro län när landskapet heter Närke. Föredrar även de gamla benämningarna med socknar osv eftersom jag släktforskar.

Nej Södermanlands län är en stympad variant av Södermanlands landskap! Stockolms län har ju hela Södertörn som ju ligger i landskapet Södermanland. Västmanlands län har norpat en bit i nordvästra änden och Östergötlands län en bit i södra änden!

Och Örebro län omfattar en bra bit av Västmanland och (tror jag) Värmland! Västmanland har ju också blivit stympat och Östergötland och Småland har inte läns- och landskapsgräns gemensamt. Liksom Hälsingland och Gästrikland och Västernorrlands län omfattar ju både Medelpad och Ångermanland. Jämtlands län är väl både Härjedalen och Jämtland?

Redigerat av Lilla Birka: 19-01-2008, 22:54

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-01-2008, 22:57
          Länk hit: #14

Medlem

Förr kallades de som bodde i Västernorrlands län (i princip Medelpad och Ångermanland) av de från grannlänen för "klyktattare". ursprunget var att de hade registreringsbokstaven Y på sina fordon. Det var ju inte något särskilt trevligt tillmäle!

Redigerat av aq42: 19-01-2008, 22:58

--------------------

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-01-2008, 23:01
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Lilla Birka det var inte så jag menade. Visst är inte gränserna för landskapen och länen desamma . Det var mera namnen jag menade .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2008, 23:01
          Länk hit: #16

Medlem

P-bönder var ett vanligt skällsord en gång i Göteborg.

--------------------

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 19-01-2008, 23:02
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (aq42 @ 19-01-2008, 22:57) *
          Förr kallades de som bodde i Västernorrlands län (i princip Medelpad och Ångermanland) av de från grannlänen för "klyktattare". ursprunget var att de hade registreringsbokstaven Y på sina fordon. Det var ju inte något särskilt trevligt tillmäle!

w00t.gif Haha, en del av dem sa själva att de var klyktattare och jag tror nog ingen menade något illa med det, det var väl mera som skämt, som att de kallar sig för rumpmasar i Avesta o Krylbo

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-01-2008, 23:04
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Lilla Birka @ 19-01-2008, 23:02) *
          w00t.gif Haha, en del av dem sa själva att de var klyktattare och jag tror nog ingen menade något illa med det, det var väl mera som skämt, som att de kallar sig för rumpmasar i Avesta o Krylbo

....eller "sillastrypare" i Blekinge. Mjällby AIF:s supporterklubb har föresten tagit det namnet som sitt.

--------------------

zon 1

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 19-01-2008, 23:08
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 23:01) *
          Lilla Birka det var inte så jag menade. Visst är inte gränserna för landskapen och länen desamma . Det var mera namnen jag menade .

Aha, förlåt mej, men nu fick jag ju chans att briljera med mina geografiska kunskaper biggrin.gif

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 19-01-2008, 23:16
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2008, 22:51) *
          Bee, gränsen på Hisingen är fortfarande ett M. Åker du från Torslanda till exempelvis Tingstadtunneln börjar du färden i Bohuslän. Strax efter gamla flygfältet är du i Västergötland. Vid Volvo tillbaka i Bohuslän. Strax innan Shell i Västergötland igen. Där förblir du utom ca en km före tunneln då det blir Bohuslän en bit. Tur att det inte finns gränskontroller. laugh.gif

Ordningen beror på att nån svensk kung fick ett par socknar av den norske eller danske kungen som råkade rå om dom. 1600-talet eller nån gång då.

Vi får tacka för freden i Roskilde 1658! Annars skulle Syrhåla forfarande vara gränskontroll biggrin.gif
          (för er som inte vet: Syrhåla är numera bara namnet på en busshållplats, resten av området heter antingen Burlycke (eller Bulycke beroende på) eller Volvo eller helt enkelt Torslanda)
          En annan kul grej som minner om andra tider: på predikstolen i vår kyrka står det danska skrivtecken. Kyrkan är jättegammal och har anor från 1200-talet. Det blir ändå inte den äldsta i drift varande kyrkan i Göteborg eftersom den inte blev "svensk" förrän just efter freden i Roskilde 1658.
          Lite OT men ändå kul!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon