|
Sverige är ju sedan länge delat upp i administrativa enheter kallade "län". Dessa har ibland förändrats, själv bor jag numera i Västra Götalands län, tidigare i Göteborgs- och Bohus län.
Dessutom har vi de gamla landskapen.
Bohuslän är förresten ett exempel på landskap som fått namn efter länet (Bohus län); andra namn på Bohuslän har tidigare varit Alvhem (området mellan Göta älv och Glomma), Ranafylke (nuvarande Bohuslän ungefär, då det var ockuperat av Norge från 800-talet), Ranrike (norra delen av nuvarande Bohuslän) och Älvsyssel (södra delen).
Hur som helst, i dagligt tal, vilket använder ni? Län eller landskap? Jag gissar på det senare? "Jag är född i Bohuslän" kan man ju exv säga om någon frågar varifrån man kommer, men aldrig skulle jag säga "Västra Götaland". Som förresten är alltför likt Västergötland.
Just Göteborgs- och Bohus län har förresten medfört att många Göteborgare, trots att Göteborg i huvudsak tillhör Västra Götaland, anser sig vara mer Bohuslänningar än Västgötar. Inte så underligt egentligen, men ändå.
Jag tycker det är synd att länen så ofta används när det hade varit bättre med landskapen. När det gäller statlig administration så förstår jag vitsen med län, och landsting, till viss del. Men i många andra sammanhang blir exempelvis "Västra Götaland" en alldeles för diffus benämning.
Mer fokus på landskapen tack!
Det tycker nog jag med... Häruppe blir det lätt knas med det där, vi bor i Lappland, men i Västerbottens län. Det där blir ganska krångligt för alla som inte bor i Lappland som inte vet att västerbottens län och västerbottens landskap inte är samma sak.
zaaritha
19-01-2008, 22:17
Jag säjer antingen Skaraborg eller Västergötland!
Snöflinga
19-01-2008, 22:22
Landskap absolut ... tänker nostalgiskt tillbaka då det fanns landskapsbokstäver på bilarna, ganska kul när man träffade på en T- märkt bil i Italien och fick vänner för livet
Aqvakul
19-01-2008, 22:27
I södra Sverige så är det väl mest landskapen som gäller. Har dock en känsla av att många från Lappland, gärna säger Västerbotten eller Norrbotten. Har jag fel?
Jag säger att jag bor i Hälsingland och inte i Gävleborgslän....som utrycket är...-Dra ända in i Hälsingland...
Gossen Ruda
19-01-2008, 22:31
Normalt använder jag landskapet fast dom flesta vet var Göteborg ligger. Som ett litet kuriosa kan jag nämna att vi insektsamlare använder landskap och församlingarna som lägesbestämning för våra insamlade och observerade djur. Dom har varit oförändrade i lång tid. Snöflinga förresten, det var länsbokstäverna som fanns på bilarna förr.
Hehe. Bohuslän har ju alltid haft en dragningskraft på folk från västkusten! Taube och allt. Min far och hans släkt (i huvudsak fiskare) är från södra sidan om Göta Älv, Västra Frölunda. Själv bor jag sen mer än 30 år på sydvästra sidan av Hisingen, Torslanda, dvs BOHUSLÄN! Jag - och min far - minns den gamla kartan där Hisingen var indelat som ett M, där just Torslanda låg utanför Västergötland  Det har jag retat far för i alla år. Att jag bor i Bohuslän men han är minsann både född i och bor i Västergötland. Inget illa menat åt Västgötar (hur stavar man väschötar) men far vill helst vara bohuslänning och menar att skärgården bara MÅSTE vara Bohuslän, både norr och söder om älven! Så är icke fallet
Piccante
19-01-2008, 22:34
CITAT (Snöflinga @ 19-01-2008, 22:22)  Landskap absolut ... tänker nostalgiskt tillbaka då det fanns landskapsbokstäver på bilarna, ganska kul när man träffade på en T- märkt bil i Italien och fick vänner för livet  fastdet var väl länsbokstav på bilarna? Länen har väl funnits sedan 1600-talet som administrativ indelning, landskap är ju kulturella gränser.
mamamaggan
19-01-2008, 22:40
Föredrar nog landskap . Men ibland heter ju länet och landskapet detsamma, t ex Södermanland , Västmanland, Dalarna men jag tycker det är lite konstigt med Örebro län när landskapet heter Närke. Föredrar även de gamla benämningarna med socknar osv eftersom jag släktforskar.
CITAT (aq42 @ 19-01-2008, 22:27)  I södra Sverige så är det väl mest landskapen som gäller. Har dock en känsla av att många från Lappland, gärna säger Västerbotten eller Norrbotten. Har jag fel? Du har nog ganska rätt.. säger man att man är från Lappland tror folk att man kommer från norrbotten... Säger man södra lappland blir de bara förvirrade. Då är det ju lättare att säga att man är från Västerbotten...
Gossen Ruda
19-01-2008, 22:51
Bee, gränsen på Hisingen är fortfarande ett M. Åker du från Torslanda till exempelvis Tingstadtunneln börjar du färden i Bohuslän. Strax efter gamla flygfältet är du i Västergötland. Vid Volvo tillbaka i Bohuslän. Strax innan Shell i Västergötland igen. Där förblir du utom ca en km före tunneln då det blir Bohuslän en bit. Tur att det inte finns gränskontroller.  Ordningen beror på att nån svensk kung fick ett par socknar av den norske eller danske kungen som råkade rå om dom. 1600-talet eller nån gång då.
Lilla Birka
19-01-2008, 22:54
CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 22:40)  Föredrar nog landskap . Men ibland heter ju länet och landskapet detsamma, t ex Södermanland , Västmanland, Dalarna men jag tycker det är lite konstigt med Örebro län när landskapet heter Närke. Föredrar även de gamla benämningarna med socknar osv eftersom jag släktforskar. Nej Södermanlands län är en stympad variant av Södermanlands landskap! Stockolms län har ju hela Södertörn som ju ligger i landskapet Södermanland. Västmanlands län har norpat en bit i nordvästra änden och Östergötlands län en bit i södra änden! Och Örebro län omfattar en bra bit av Västmanland och (tror jag) Värmland! Västmanland har ju också blivit stympat och Östergötland och Småland har inte läns- och landskapsgräns gemensamt. Liksom Hälsingland och Gästrikland och Västernorrlands län omfattar ju både Medelpad och Ångermanland. Jämtlands län är väl både Härjedalen och Jämtland?
Aqvakul
19-01-2008, 22:57
Förr kallades de som bodde i Västernorrlands län (i princip Medelpad och Ångermanland) av de från grannlänen för "klyktattare". ursprunget var att de hade registreringsbokstaven Y på sina fordon. Det var ju inte något särskilt trevligt tillmäle!
mamamaggan
19-01-2008, 23:01
Lilla Birka det var inte så jag menade. Visst är inte gränserna för landskapen och länen desamma . Det var mera namnen jag menade .
Gossen Ruda
19-01-2008, 23:01
P-bönder var ett vanligt skällsord en gång i Göteborg.
Lilla Birka
19-01-2008, 23:02
CITAT (aq42 @ 19-01-2008, 22:57)  Förr kallades de som bodde i Västernorrlands län (i princip Medelpad och Ångermanland) av de från grannlänen för "klyktattare". ursprunget var att de hade registreringsbokstaven Y på sina fordon. Det var ju inte något särskilt trevligt tillmäle!  Haha, en del av dem sa själva att de var klyktattare och jag tror nog ingen menade något illa med det, det var väl mera som skämt, som att de kallar sig för rumpmasar i Avesta o Krylbo
Aqvakul
19-01-2008, 23:04
CITAT (Lilla Birka @ 19-01-2008, 23:02)   Haha, en del av dem sa själva att de var klyktattare och jag tror nog ingen menade något illa med det, det var väl mera som skämt, som att de kallar sig för rumpmasar i Avesta o Krylbo ....eller "sillastrypare" i Blekinge. Mjällby AIF:s supporterklubb har föresten tagit det namnet som sitt.
Lilla Birka
19-01-2008, 23:08
CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 23:01)  Lilla Birka det var inte så jag menade. Visst är inte gränserna för landskapen och länen desamma . Det var mera namnen jag menade . Aha, förlåt mej, men nu fick jag ju chans att briljera med mina geografiska kunskaper
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2008, 22:51)  Bee, gränsen på Hisingen är fortfarande ett M. Åker du från Torslanda till exempelvis Tingstadtunneln börjar du färden i Bohuslän. Strax efter gamla flygfältet är du i Västergötland. Vid Volvo tillbaka i Bohuslän. Strax innan Shell i Västergötland igen. Där förblir du utom ca en km före tunneln då det blir Bohuslän en bit. Tur att det inte finns gränskontroller. Ordningen beror på att nån svensk kung fick ett par socknar av den norske eller danske kungen som råkade rå om dom. 1600-talet eller nån gång då. Vi får tacka för freden i Roskilde 1658! Annars skulle Syrhåla forfarande vara gränskontroll (för er som inte vet: Syrhåla är numera bara namnet på en busshållplats, resten av området heter antingen Burlycke (eller Bulycke beroende på) eller Volvo eller helt enkelt Torslanda) En annan kul grej som minner om andra tider: på predikstolen i vår kyrka står det danska skrivtecken. Kyrkan är jättegammal och har anor från 1200-talet. Det blir ändå inte den äldsta i drift varande kyrkan i Göteborg eftersom den inte blev "svensk" förrän just efter freden i Roskilde 1658. Lite OT men ändå kul!
Eva i Skåne
19-01-2008, 23:19
I Skåne är det numera lätt. Skåne län är just landskapet Skåne, men så har det ju inte alltid varit.
Jag säger att jag bor i Roslagen, norra Roslagen om man ska vara exakt, men det är ju varken län eller landskap. Uppsala län i Uppland.
*Stintan*
19-01-2008, 23:33
Jag föredrar att använda landskapsnamnen eftersom det säger mig mer än länsnamnen.
CITAT (Eva i Skåne @ 19-01-2008, 23:19)  I Skåne är det numera lätt. Skåne län är just landskapet Skåne, men så har det ju inte alltid varit. Varför börjar Skåne län norr om Hallandsåsen? Varje gång jag åker söderut undrar jag över det.
CITAT (aq42 @ 19-01-2008, 22:57)  Förr kallades de som bodde i Västernorrlands län (i princip Medelpad och Ångermanland) av de från grannlänen för "klyktattare". ursprunget var att de hade registreringsbokstaven Y på sina fordon. Det var ju inte något särskilt trevligt tillmäle! Nja, enligt en jamte så var det visst två släkter (eller möjligtvis flera) som bodde på varsin sida länsgränsen, och var naturligtvis osams. De i Z-län blev kallade surjamtar, och de i Y-län fick således heta klyktattare. Och historien ska visst härleda till långt före registreringsskyltarnas tid. Däremot tror jag att begreppen "återuppstod" när vi fick bokstäver på bilarna, i deras fall då Y och Z
mamamaggan
20-01-2008, 00:32
CITAT (Lilla Birka @ 19-01-2008, 23:08)  Aha, förlåt mej, men nu fick jag ju chans att briljera med mina geografiska kunskaper  Helt OK.
aanderss
20-01-2008, 06:36
säger landskap
Och jag är skaraborgare och västgöte. Såklart!
Eva i Skåne
20-01-2008, 13:29
CITAT (Bee @ 19-01-2008, 23:40)  Varför börjar Skåne län norr om Hallandsåsen? Varje gång jag åker söderut undrar jag över det. Kanske inte skåne län och skåne landskap är helt exakt då Båstad t ex ligger norr om hallandsåsen, men tillhör skåne län. ---------------- Har nu hittat detta inlägg i stormtråden så jag hade visst inte fel. Berith har hittat följande: "Skåne är Sveriges sydligaste landskap och ingår i landsdelen Götaland. Landskapet sammanfaller i sin helhet med Skåne län, tidigare delat i Malmöhus och Kristianstads län."Som svar till Bee vill jag gissa att det inte är så enkelt att ha län/landskapsgränsen mitt på åsen utan det är smidigare att lägga gränsen på endera sidan.
Gossen Ruda
20-01-2008, 14:04
Gränsen mellan Skåne och Halland går mitt på åsen men strax innan motorvägen svänger den av mot norr för att sen vända västerut mot havet. Därför ligger Båstad mm i Skåne, även så Hallands väderö. Förmodligen har det med freden i Brömsebro 1645 att göra. Då fick Sverige Halland på 30 år för att sen få både Skåne och Halland för gott i Roskilde 1658. Danskarna ville väl behålla Båstad.
Eva i Skåne
20-01-2008, 14:14
Tack för förklaringen Åke
Jag säger nog att jag är smålänning.. Men jag tror inte att jag säger att jag kommer från småland om nån undrar. Då säger jag bara Jönköping, småland är så stort så nån skulle ju kunna tro att man kommer från Växjö eller Kalmar.. Gud bevars.. ha ha
Hmmm säger nog också Småland, men det är klart ibland får man ju förtydliga med Jönköpings län så man hamnar på rätt plats
anna_rispan
21-01-2008, 11:20
Hmmm, jo det är nog landskap som är aktuellt för mig. Länsindelningar har inte varit så aktuella eftersom det känns mer politiskt och jag har inte engagerat mig i sådana frågor. Jag gillar att turista i Sverige och då är landskap skoj.
Jag bor definitivt i Bohuslän. På västkusten. Möjligen tillhörande Vgregion, men Bohuslän är det som räknas
CITAT (Markus_H @ 19-01-2008, 22:34)  fastdet var väl länsbokstav på bilarna? Länen har väl funnits sedan 1600-talet som administrativ indelning, landskap är ju kulturella gränser. Visst var det så att A var sthlms stad B sthlms län C uppsala län M malmö län I Gotland resten kommer jag inte ihåg - men vill gärna ha tillbaka dom! Så manser var folk kommer ifrån när dom är dumma i trafiken!!
Hannele
21-01-2008, 17:57
CITAT (Pirum @ 19-01-2008, 21:40)  aldrig skulle jag säga "Västra Götaland" Västra Götaland säger jag, för så står det ju överallt, i varenda papper, blankett och tidningsartikel.
Håller på R-län som inte finns längre  tyvärr. vilket minsann märks i en rad olika sammanhang som vi inte ska gå in på här!
Eva-Helene
21-01-2008, 18:51
Jag bor i Ångermanland, men ändå i Västerbotten. Länsgränsen går mellan Saluböle och Ava medan landskapsgränsen går en bit söder om Hörnefors. Själv säger jag att jag är från Ångermanland, delvis för att jag hitintills bara bott inom landskapsgränsen. Vår fina landskapsblomma - som f.ö. är min favorit bland de vilda blommorna - är en annan orsak.
Elisabeth G
21-01-2008, 19:46
Landskap så klart. Född i Halland och boende i Skåne är det inga problem. Landskap och län heter ju samma. Men inte sjutton sa jag Jönköings län när jag bodde i Småland. Då bodde jag i Småland och inget annat. CITAT (Eva-Helene @ 21-01-2008, 18:51)  Jag bor i Ångermanland, men ändå i Västerbotten. Länsgränsen går mellan Saluböle och Ava medan landskapsgränsen går en bit söder om Hörnefors. Själv säger jag att jag är från Ångermanland, delvis för att jag hitintills bara bott inom landskapsgränsen. Vår fina landskapsblomma - som f.ö. är min favorit bland de vilda blommorna - är en annan orsak. Saluböle - vilket härligt ortnamn. Böle låter så himla rejält. Och styvmorsviolen är så vacker. En liten, anspråkslös blomma som är så otroligt vacker där den växer vid dikesrenen. Ett av mina barndomsminnen (i Halland dock) är när min storasyster tog realexamen och jag gick på grannens mark och plockade en stor bukett styvmorsvioler till henne.
CITAT (Elisabeth G @ 21-01-2008, 19:42)  Landskap så klart. Född i Halland och boende i Skåne är det inga problem. Landskap och län heter ju samma. Men inte sjutton sa jag Jönköings län när jag bodde i Småland. Då bodde jag i Småland och inget annat. Jag säger inte att jag bor i Jönköpings län, utan i Jönköping. Eftersom det är just det jag gör.  Både Jönköpings län OCH kommunen är väldigt stor. För att inte tala om småland. Som sagt, visst kan det slinka ur mig "man är ju smålänning.." men inte "jag kommer från småland".
CITAT (gunvor @ 21-01-2008, 17:53)  Visst var det så att A var sthlms stad B sthlms län C uppsala län M malmö län I Gotland resten kommer jag inte ihåg - men vill gärna ha tillbaka dom! Så manser var folk kommer ifrån när dom är dumma i trafiken!! AC= Västerbotten BD= Norrbotten X= Gävleborg?
mamamaggan
21-01-2008, 20:49
D Södermanland
U Västmanland
K Blekinge
Z Jämtland ( var det väl ?)
S Värmland
G Kronoberg
R Skaraborg
B Göteborg
W Dalarna
Lilla Birka
21-01-2008, 23:17
Nej Göteborg var O, och Gotland var I, Östergötland E, Jönköping F, Kalmar H, Blekinge K, Kristianstad L, Malmöhus M, Halland N, Älvsborg P, Närke T, Västernorrland Y, resten ahr ni skrivit redan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|