Sverige är ju sedan länge delat upp i administrativa enheter kallade "län". Dessa har ibland förändrats, själv bor jag numera i Västra Götalands län, tidigare i Göteborgs- och Bohus län.
Dessutom har vi de gamla landskapen.
Bohuslän är förresten ett exempel på landskap som fått namn efter länet (Bohus län); andra namn på Bohuslän har tidigare varit Alvhem (området mellan Göta älv och Glomma), Ranafylke (nuvarande Bohuslän ungefär, då det var ockuperat av Norge från 800-talet), Ranrike (norra delen av nuvarande Bohuslän) och Älvsyssel (södra delen).
Hur som helst, i dagligt tal, vilket använder ni? Län eller landskap? Jag gissar på det senare? "Jag är född i Bohuslän" kan man ju exv säga om någon frågar varifrån man kommer, men aldrig skulle jag säga "Västra Götaland". Som förresten är alltför likt Västergötland.
Just Göteborgs- och Bohus län har förresten medfört att många Göteborgare, trots att Göteborg i huvudsak tillhör Västra Götaland, anser sig vara mer Bohuslänningar än Västgötar. Inte så underligt egentligen, men ändå.
Jag tycker det är synd att länen så ofta används när det hade varit bättre med landskapen. När det gäller statlig administration så förstår jag vitsen med län, och landsting, till viss del. Men i många andra sammanhang blir exempelvis "Västra Götaland" en alldeles för diffus benämning.
Mer fokus på landskapen tack!
--------------------
zon2.5
|