| |
|
  |
Kolonilotter tips och bilder |
|
|
|
|
11-06-2008, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 544
Medlem nr: 9 233

|
Numera är jag på kolonilotten varje dag, nästan, inte igår regna småspik, nu är det bara att vänta på skörden kunde ju varit lite varmare. Satte lite nya jordgubbsplanter idag rensade lite bland krydderna, sliter bort hallonplanter och björnbärsplanter som sprider sig överallt likaså mynterna, tur att regnet kom slipper att vattna. Mina Saskatoonbuskar har fullt med blommor likaså blåbärstryn spännande att se hur mycket bär man får.Nu hoppas jag på lite värme.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2008, 21:31
|

Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 9 461

|
Hej Mycket torrt är det här i skåne. Har mest hållt på attmåla gamla möbler inne i stugan så där har blivit rätt fint tycker jag. Här är bild på det jag målat:
soffa.jpg ( 109.16k )
Antal nedladdningar: 25
11juni_021skap.jpg ( 173.31k )
Antal nedladdningar: 47Har satt potatis och sått olika bönor och ärtor. Har så dåliga erfarenheter av mördarsniglar från i fjol så jag har inte sått något mer. Däremot har det kommit upp en massa ruccolasallad som självsått sig . Det sådde jag i fjor men åts av sniglar. något måste ha stannat kvar i marken för nu är jag jätteglad att jag kan få några ruccola blad i alla fall. Har ju bara haft kolonin i ett år så lite nytt har kommit igång som jag satte i höstas. t ex flaskborstgräs här:  I förgrunden jättetåtel som kommer att bli mycket högre. Ni ser så torrt det är i marken. Jag vattnar bara på potatis och det nysådda. Inte på något annat. De mer erfarna kolonisterna här har gett mig det rådet. Vissa håller på att vattna dagarna i ända för att få grön gräsmatta och på alla andra växter. Vet inte riktigt vilket som är bäst. JUst nu är det många digitalis som blommar i flera olika färger. Underbara är dom tycker jag. Digitalis/fingerborgsblomma Och sist men inte minst en bild på Zoya som hjälper mig i kolonin. I bakgrunden lite potatis.
--------------------
Hälsning från Annika *:•-:¦:-•:* med koloni i zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2008, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
Lillja, ja, nu är det lätt att åka dit och njuta! Zoyas matte, va mysigt du har det inne!! Helt min smak  Hoppas sniglarna inte är så aggresiva i år, vi har också problem med dem.. Jag vattnar bara sådder, nya plantor och det som börjar sloka. Gräset får dö, det repar sig. Så fin hjälp du har på kolonin också Kicki
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2008, 16:08
|

Medlem

|
Jo, jag är på min lott nästan varje dag, måste ju skörda. Tyvärr, zuccinin behöver lite varmare nätter, vill ruttna, lite har jag kunnat skörda. Grönkål har jag fått massor av, måste övertyga barnen hur nyttiga de är. Allt regn som har kommit har ju gjort susen för växterna, men ibland blir jag less när man kommer dit och allt ligger platt på marken, efter förra skyfallet så grävde jag upp några riddarsporrar, ids inte krusa och binda upp. Annars är jag nöjd med skörden. Har börjat planera för nästa år, måste låta zuccinin byta plats, sätter nog jordgubbar där. Blev sugen på fler saskatoon, bären är så himla goda, vet inte om jag har plats. Hoppas det slutar regna nu, har mycket att göra där.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2008, 15:28
|

Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 18-08-2008, 23:23)  Saskatoon? Vad är det, berättA!! En pinfärsk bild från lotten, jag kollar om "rocket" har börjat ruttna än eller inte. Den var fin-fin. potäter.jpgSaskatoon är en bärhäggmispel, min är på andra året och får redan bär, jättegoda är dem oxå. Smakar nästan som blåbär.Finns olika sorter, min skjuter ganska mycket rotskott, försöker få nya planter.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2008, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 6 885

|
Hej Måste tipsa om en suveränt bra multi-möbel att ha i en liten kolonistuga. Med denna + en våningssäng så har vi nu 4 bäddplatser i vår stuga. Denna möbel är både en enkel säng och en dubbelsäng + soffa och 3 stora förvaringslådor under. Täcke och bäddmadrass rullar jag upp i ett vackert tyg och fäster på ryggkanten så det blir en skön ryggdyna då den används som soffa.  Den finns ofta att få tag i begagnad om man inte vill betala fullt pris på IKEA. Hemnes dagbädd heter den.
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2008, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 18 818

|
oj vad jag blir sugen på att uppgradera mig från odlingslott till kolonilott. det är nästan tur att det är en ekonomisk fråga i mitt fall för annars hade jag impulshandlat en.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2008, 12:04
|

Medlem

|
Har också bara en odlingslott, vi har gemensam redskapsbod. Bra tycker jag, då slipper man dra med sig egna redskap, finns också hästbaja och kompost där. Wilmer, va fina de var drakmyntan, blev sugen har beställt frön. Nu håller man på att skörda och göra klart för vintern, var tvungen att köpa en frysbox för att få plats med allt. Har satt jordgubbsplanter där jag hade zuccinin, måste växelodla, är inte så lätt måste pussla, man har ju inte hur stort som helst. Grönkål är ju toppen, blir nya sorter nästa år. Ni ser ju hur det är, man planerar redan vad man ska sätta nästa år. Men kul är det, eller hur.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2008, 09:42
|

Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 18 818

|
CITAT (Wilmer @ 09-09-2008, 11:40)  Ja, en stuga vore toppen. Jag har också bara en odlingslott om man ska vara petig, men jag kallar alla lotter kolonilotter, de ligger ju i "kolonier". Har du en redskapsbod på din lott schmut, eller hur förvarar du dina redskap? jo, jag har en liten bod men vad den gör mer än rymmer redskap och kaffekoppar, är att ge mig drömmar om en riktig bod som man kan vara i... fast, om jag lägger mig i fosterställning så kan jag kanske övernatta där
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2008, 11:35
|

Medlem

|
 Ja, min är 2*2 meter så rent teoretiskt skulle det gå att sova där, men det får jag inte ändå. Så smidigt att ha gemensamma redskap, det skulle behövts om jag inte byggt redskapsboden. I början körde jag med redskapen i bilen, de är ju inte så billiga att man vill ha dem liggande på lotten. Lillja, kul att skörden blev så bra! Värt att köpa ny frys för  Är du sugen på vita drakmyntafrön så skicka ett PM, det är dags att skörda pinfärska nu. Jag konstaterade att grönkålen var full med sniglar igår, suck. Så här såg det ut härom dagen när jag gillrade ölfällor, taget c:a en minut senare: baren är öppen.jpg
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2008, 12:18
|

Medlem

|
I helgen var det härligt höstväder på lotten. Fick grävt ner plantor som jag köpte hos MariaS i Skara, samt grävt om lite plantor jag inte haft tid med tidigare. Hade planterat narcisser framför gullvivorna, vilket resulterat i att vi inte ser gullvivorna för alla bladen  Nu tog jag mig i kragen och flyttade om lite, nu står en buskpion framför gullvivorna, den är inte så tät nertill (än?) så i vår ska vi förhoppningsvis kunna njuta av gullvivorna också. Snart, förmodligen i morgon stängs vattnet av på vår koloni, så det var i sista momangen. INte kul att vara där utan vatten och toalett, men lite höstgrävning återstår. Det där med vattnet tycker jag verkligen är besvärligt, men det får gå. Så, en sista övervattning av allt nyplanterat och hoppas att hösten inte blir alltför torr, då blir det till att släpa vatten! Hur går det för er andra kolonister?
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2008, 16:12
|

Medlem
Antal inlägg: 56
Medlem nr: 13 141

|
JaaDu Wilmer - Vattnet stängdes av hos oss den 16 oktober. Vi har dock en fungerande toalett kvar och möjlighet att hämta vatten i vår klubbstuga. Tycker synd om dem med odlingslotter som måste ta med eget vatten och "knipa" när nöden faller på. Vi har ju koloniträdgårdar på vårt område och det innebär att de flesta av oss har egen stuga där vi kan bo. Jag flyttade hem därifrån i början av oktober och det känns skönt att komma hem till en lägenhet med alla dess bekvämligheter. Behöver ju nu inte springa genom halva området för att gå på toa, hämta tidningen, gå flera km för att handla bl a.
Jag försöker att inte tänka så mycket på det jag hade planerat att göra och inte fick gjort. Har för 3:e sommaren i rad haft mycket besvärligt med mina händer. Hade så stora planer på bl a en uteplats till, göra egna nya rosenbågar, ta en ordentlig match med Kersen/Kvickroten osv osv... Får satsa på nästa säsong.
Nu blir det av att vila från trädgården och pyssla om växter på fönsterbräda och balkong och drömma om och planera för nästa vår. Jag måste ju förstås fara ut till lotten åtminstone en gång i månaden under vintern för att pyssla om alla övervintrare i stugan. Där är knökafullt med pelargoner, änglatrumpeter, fuchsior, liljor, begonior.... Så ska ju vinrankan klippas, växthuset städas, vattentunnorna ska tömmas, rosorna täckas ...... En hel del kvar att göra med andra ord.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2008, 18:47
|

Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 9 461

|
CITAT (sarah68 @ 26-08-2008, 11:37)  Hej Måste tipsa om en suveränt bra multi-möbel att ha i en liten kolonistuga. Med denna + en våningssäng så har vi nu 4 bäddplatser i vår stuga. Denna möbel är både en enkel säng och en dubbelsäng + soffa och 3 stora förvaringslådor under. Täcke och bäddmadrass rullar jag upp i ett vackert tyg och fäster på ryggkanten så det blir en skön ryggdyna då den används som soffa.  Den finns ofta att få tag i begagnad om man inte vill betala fullt pris på IKEA. Hemnes dagbädd heter den. Stort tack för tipset. Kan den verkligen bli en dubbelsäng. ? Ska genast undersöka för jag är inte alls nöjd med den bäddsoffan jag nu har i min koloni. Plus att den du visade är så fin.
--------------------
Hälsning från Annika *:•-:¦:-•:* med koloni i zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|