Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kolonilotter tips och bilder
          Wilmer
          Inlägg 02-11-2008, 23:00
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Man får nog aldrig gjort allt man vill.. Av olika anledningar. Men nu är växtsäsongen över på vår lott, närmast ska jag försöka hinna röra om i komposterna så sniglarna blir lite störda. Hoppas vintern håller sig borta en stund till. Gärna lite sol och torka också, för optimal kompostgrävning.

Snart börjar iallafall lite perennsådder, och så är det ju pysslandet med övervintrarna.

Kul att höra från era lotter!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Lillja
          Inlägg 03-11-2008, 08:02
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Nu är växtsäsongen över för det här året.
          Har slängt sågspån på gångarna, min gubbe snickrar
          mycket, bra att ta vara på sånt istället för att slänga.
          Hoppas på en varm höst, då kan jag hålla på länge.
          Tycker att de är jobbigt att hålla ogräset
          borta från gångarna.
          Lite deppigt ser det ut på kokonilotten just nu.
          Får väl hoppas på en jättefin sommar nästa år.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-11-2008, 11:00
          Länk hit: #143

Medlem

Nu blev jag nyfiken, hur blir det med sågspånet när det regnar, har du tjocka lager? Håller det borta ogräset litegrand också?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 05-11-2008, 12:08
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Lilja, jag skulle också vilja veta hur sågspånet verkar på gångarna. Har också en snickargubbe så jag har stor tillgång till det, kan ju inte lägga allt i komposterna. Är det riktigt fint spån du använder eller är det lite grövre?

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Lillja
          Inlägg 05-11-2008, 12:30
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Tror att det är lite blandat, blir ju lätt så när man snickrar hemma.
          Tycker väl ska funka.Det är ju bara vanligt virke, inget besprutat.
          Nog håller det borta ogräset om du lägger tidningar under.Om man
          vill kan man ju köpa på påse(kommer inte ihåg vad det heter men
          ni vet nog vad)och blanda då tjänar man ju en slant.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 06-11-2008, 15:43
          Länk hit: #146

Medlem

I år står min häst på spån i stället för torv, så jag ser gärna ett användningsområde för spånet. Torven var det ju inga problem att bli av med rolleyes.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 12-03-2009, 23:21
          Länk hit: #147

Medlem

Nu börjar snart kolonilottsåret! Mamma har varit där och inspekterat, jag har inte hunnit. Jag har köpt frilandsfuchsior som ska ner i jorden i år! Hade hoppats på pyssel i solen i helgen, men nu ligger snön så det verkar knepigt.. Hur går det för er andra?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-03-2009, 23:45
          Länk hit: #148

Medlem

Nu har jag i allafall lagt blå kongo på groddning - eller, ja, den hade redan långa rankor men nu får de ljus också. Sparrispotatis inköpt, måste få den i jorden tidigare i år. Vi hade Marine som bas-potatis, den blev jag väldigt nöjd med!! Har massa fina knölar kvar, så där finns till sättpotatis också.

I morgon hoppas jag solen håller sig framme, då blir det lite vårstädning och grillning för första gången i år på lotten. Härligt bravo.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          tantGröön
          Inlägg 28-03-2009, 09:53
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 21 731

Hej allihopa och tack för att ni delar med er av bilder och tips.
          Jag fick nycklarna till min kolonistuga igår, 150m2 tomt och en liten stuga på 11m2. Jag är så lycklig!
          Era inlägg och berättelser är mycket inspirerande!

/Jonna

Citera
          kasam
          Inlägg 29-03-2009, 08:55
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

CITAT (tantGröön @ 28-03-2009, 10:53) *
          Hej allihopa och tack för att ni delar med er av bilder och tips.
          Jag fick nycklarna till min kolonistuga igår, 150m2 tomt och en liten stuga på 11m2. Jag är så lycklig!
          Era inlägg och berättelser är mycket inspirerande!

/Jonna

Härligt!!!! Grattis!!!! smile.gif

Lätt att glömma: Ta en hel del foton innan du går igång o förändrar. Kul att ha sedan. (Jodå, jag missade själv att göra det när jag tog över min lilla trädgård och tycker det är rätt synd nu.)

/Kasam

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-03-2009, 21:54
          Länk hit: #151

Medlem

Så kul, grattis blomma.gif . Då hoppas du också på lite värme så att det sätter fart att växa nu då? Jag håller med Kasam, Jonna ta kort nu!! Det är sååå kul att se på utvecklingen!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          tantGröön
          Inlägg 30-03-2009, 17:20
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 21 731

Hej, ja det var ett bra tips. Jag ska se till att fotografera alla hörn.
          Som det är nu så vet jag ju inte riktigt vad som kommer att komma upp i rabatterna, jag antar att det tar ett år innan man lär känna kolonin?
          Jag har i alla fall börjar förbereda för ett grönsaksland, och förgror grönsaker hemma. så ja; låt värmen komma nu!!! Det kliar i fingrarna. biggrin.gif

Citera
          lena uppsala
          Inlägg 31-03-2009, 01:20
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 13 264

Inte utan att man blir lite avundsjuk,jag som "bara" har odlingslott.Vad underbart det måste vara med en liten stuga till.Men jag har 2 lotter a`60km(hur skriver man det?)där jag odlar allt möjligt,vill också ha "allt".Det blir grönsaker av olika slag,helst något nytt varje år,och många rosen buskar.Har köpt och fått många rotskott,så nu börjar det bli lite väl många rosor.Bärbuskar och lite jordgubbar måste jag ha också,bra att frysa in.Sen har jag massor av perenner och sommarblommor.Tänk om man hade lite större,så man kunde få plats med mer.Men jag ska inte klaga,har ju mycket ändå.Nu längtar jag väldigt efter att sätta igång,ska förbättra jorden,vi har lerjord(Uppsala)zon 3,med barkmull bl.a.
          Det är verkligen en underbar avkoppling och nöje att odla,det borde fler göra.Tänk när man får skörda sin egen potatis och alla grönsaker,då känner jag mig rik.Bifogad fil  lite_av_varje_033.jpg ( 813.5k ) Antal nedladdningar: 35

Citera
          Wilmer
          Inlägg 31-03-2009, 12:08
          Länk hit: #154

Medlem

Första året är extra spännende när man inte vet vad som poppar upp!

Lena, vi har också "bara" en odlingslott, men vi har nu byggt upp en redskapsbod 2*2 meter. Det är väldigt praktiskt!! När det börjar vräka ner kan vi ta en kaffepaus där också. Visst känner man sig rik när man kan påta i jorden och äta av sin skörd. Eller plocka blommor till vaserna hemma, eller som jag gjorde i många år, tog med till mormors äldreboende. Jag väntar så på att tjälen ska släppa taget, vill gräva ner komposten och förbereda för sådder!!!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          schmut
          Inlägg 21-04-2009, 14:56
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 18 818

ibland är man glad att man bor i zon 1 för här är det nästan tvärt om. jag har hunnit med för mycket och visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till sedan. fröer inköpta, mestadelen sådd. jorden fixad och all plats "paxad". så vad gjorde jag? jag tog mig an ännu en lott. lika dåligt skick som den förra, dvs övergiven sedan flertalet år, men nu även med bråte och sorkar.
          Bifogad fil  brate.jpg ( 170.78k ) Antal nedladdningar: 30

för tillfället är det mest grävning och räddning av jordgubbsrevor eftersom hela "gräsmattan" bestod av dem. utplantering av ärtor samt grönkål på den finare lotten. planering av bär-berget till dottern (smultron, jordgubbar och hallon). hemmavid sås det än mer nu när jag har 80kvm till att disponera.

jag gick alltså från att inte ha något att göra till att ha för mycket

--------------------
          odlingsblogg på engelska
          Never mind the greens

Citera
          officinalis
          Inlägg 27-04-2009, 12:58
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Här var det en till som fått en odlingslott. Vår är på 50kvm och den har även varit brukad förra året. Är än så länge lite osäker på vad som odlats innan, men har en idé om att försöka tänka på växtföljden i alla fall. Är dock lite fundersam vilken skillnad det gör när jag hämtat kompostjord ifrån gemensam grönmaterial/löv-kompost. Kanske får jag med jordburna sjukdomar där ändå?

Snigelproblemet har jag inte heller hört mig för om än, men jag tycker ölfällorna verkar vara en bra idé. Hur stora ska dom vara och hur har ni utformat dom på ett sätt som inte förstör utseendet i lotten?

Jag tycker jorden verkar fin, något lerigare än torvrik jord, men fortfarande lätt att gräva i. Kompostmaterialet jag hade på förbättrade jorden avsevärt. Hittade dock väldigt lite djur i jorden vilken förvånade mig eftersom jag på ett annat ställe där jag odlar hittar enormt mycket med gråsuggor, myror, tusenfotingar, maskar och lustiga skalbaggar (och övervintrande paddor ibland). Är jorden i vår lott näringsfattig? Jag tänkte jordförbättra med lite kogödsel också, främst jordgubbslandet vi fick ärva som har spritt sig lite väl mycket. Tror jag tar dom finaste plantorna och gräver om det landet. Har även Biobact-strö som näringstillskott och det hade jag tänkt ösa ut enligt anvisningarna nu i vår. Har även funderat på att ordna en ordentlig hink och vattna med nässelvatten under somrarna. Men jag kanske borde undvika nässelvattnet till exempelvis potatis eftersom nässlorna är så kväverika?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2009, 13:43
          Länk hit: #157

Medlem

Nu har jag svarat det lilla jag kunde bidra med i din andra tråd Officinalis!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          officinalis
          Inlägg 29-04-2009, 14:17
          Länk hit: #158

Medlem

Japp. Jag såg det. Tack!
          Den tråden finns här: Jord i kolonilott

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2009, 14:35
          Länk hit: #159

Medlem

Då kan jag svara på sniglefällorna... Ölfällorna fungerar fint så länge det inte regnar, med öppna "kärl" typ potatissalladsburkar etc. de går att gömma lite om man har tex.rabarber, potatis eller annan växtlighet. De luktar mumma om det är varmt på sommaren, bör tömmas ofta.. Och inte i närheten av där folk vistas. (Liklukt). Fick tips i en tråd här om att skära toppen av plastflaska, vända toppen innåt, tejpa fast - sedan har du en regnsäker ölfälla. Släng i brännbara skräppåsen - eller hur ni nu har det i respektive kommun.. Giftet lägger jag under tegelpannor runtom på lotten, snigelbaren matilda etc. gör kajjorna slarvsylta av för att mumsa isig kornen. Tegelpannorna är hyffsat estetiska.... Och tusen gånger billigare!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          officinalis
          Inlägg 29-04-2009, 15:53
          Länk hit: #160

Medlem

Usch låter inget trevligt. Snackars sniglar sad.gif. Men vad gör man inte för sina kära växter.
          Kemisk bekämpning får vi inte använda i i vårt kolonilottområde (odlingslottområde egentligen, inga hus och så).
          Hur pass döda blir dom i ölet egentligen? Kan man kompostera dem tro? Och vad för öl kan man använda? Dränks dom, eller är det alkoholen som dom dör av? Annars kan man väl köpa billig lättöl, eller kanske bara blanda malt humle och vatten?

Angående snigeltips så har jag en idé om att bygga som skydd runt stammarna av aluminiumburkar, jag inbillar mig att ifall man viker bra kanter på dem så kommer inte sniglarna att kunna ta sig upp på växten (förutsatt att bladen inte ligger mot backen då).

Redigerat av officinalis: 29-04-2009, 15:56

--------------------

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 17:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon