Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kolonilotter tips och bilder
          Inger S
          Inlägg 10-02-2008, 17:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 13 141

Avundas Dig Annika med det fina vårvädret ni hade i går. Här har det varit nermulet hela dagen och också kommit en hel del regn, men vi har haft ca 4 gr. Jag har ändå varit ute på min kolonilott några timmar idag. Farit runt i stugan och klippt ner ungefär hälften av pelargonerna och så har alla mina stackars övervintrare fått en lite skvätt vatten var. Det tog ett par timmar. Resten får jag ta en annan dag. Tyvärr har nog inte alla klarat sig. Gick sen runt och kollade in läget på tomten. Har en hel del krukor med sådder i. Frösådderna från Styvclematis och blå Kronclematis visar ännu inga livstecken, men i två såpottor är det rikligt med julrosbabysar. Jag har plockat fröna från egna plantor och känner mig mäkta stolt. Kardonen eller om det nu är Kronärtskocka har överlevt än så länge. Hemma på fönsterbrädan har några frön av Slingerstormhatt tittat upp. Visst är det härligt att våren snart är här.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 12-02-2008, 12:27
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

CITAT
          Oh Wilmer vilket urval Du gjort i din fröbeställning. Jag har beställt massor med fröer på grönsaker och perenner, trots att jag har massvis med fröer kvar från förra och förrförra året. Dessutom har jag drivbänken full av höstsådder. Hade lovat mej själv att ta det lilla lugna, men vad hjälpte de när man sitter och bläddrar i katalogerna och helt glömmer bort att det bara är en liten jordbit man har och där allt ska få plats. Jag fortsätter att drömma.

Jag hade lovat mig själv att släppa loss yes.gif Har en ny trädgård att fylla också. Man kan nog aldrig få för många fröer tror jag. Det finns krukor att fylla i värsta fall..

Kronärtskocka verkar häftigt, jag tycker blomman är ursnygg. Har du någon bild Inger?

Kicki

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Inger S
          Inlägg 12-02-2008, 18:17
          Länk hit: #43

Medlem

Ja det har jag, men tyvärr kan jag inte vare sej infoga den här eller lägga upp den i mitt album. Får felmeddelande om att den är för stor.
          Jag lutar nog i alla fall åt att det är Kardon som överlevt vintern. De ser ju nästan likadana ut, men Kardon blommar först andra året.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 17-02-2008, 10:46
          Länk hit: #44

Medlem

Nu har jag läst i trädgårdsboken om både Kardon och Kronärtskockan. Verkar inte helt lätta att övervintra g.gif

Jag har också försökt hitta en bra förklaring av hur man lägger upp bilder. Jag själv fick så bra hjälp när jag började! Jag är inte så bra på att förklara, men själv gör jag så här även om det kan finnas lättare sätt;

Lägg in din bild i Paint, där kan du förminska den. Spara ner, sedan ska det gå att ladda upp den nya bilden. Det är till att trixa lite innan man får det som man vill. Hoppas det hjälpte något? Lycka till, fråga gärna på support annars, det finns många som är bättre på att förklara än jag!

Kicki

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-02-2008, 12:12
          Länk hit: #45

Medlem

I helgen dödade jag den första mördarsnigel på lotten. 3 cm lång bebbe, men hur många ägg kunde inte den ha producerat i sommar?!

Jag såg också att jag lyckats driva upp en pion från frö!! Yipee!! Jag sådde den förra våren, så tålamod gäller. Små röda blad stack upp nu wub.gif

Överallt stack tulpanblad upp. Förra året ruttnade de flesta bort så i år planterade jag dem efter tips med grus under, dessutom upphöjda bäddar. TYVÄRR myllade jag ner benmjöl i jorden, så räven har varit ett stort problem. Nu täckte jag med fiberduk, får se om det håller räven borta. (Innan hade jag plast, också för att hålla värsta vätan borta).
          Magnolian hade små knoppar och buskpionen hade små blad. Det var tilloch med läge för lite ogräsrensning.

Vill höra era rapporter!

Kicki

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Inger S
          Inlägg 20-02-2008, 15:59
          Länk hit: #46

Medlem

Jag var både i förrgår och i går på lotten och röjde. Först en översyn av alla övervintrarna i stugan, fika på den inglasade delen av min altan och så tog jag itu med att klippa ner fjolårsris i min stora kryddrabatt. Ett par grannar kom in och undrade vad det var som luktade så gott. Gick sen en runda på området och så var det dax för lite mat inne på min veranda. I förrgår sken solen och det var riktigt njutbart, men i går blev det kallt om rumpan.

Så tittade jag till mina frösådder förstås. De små babyplantorna av min rosa/lila/vita julros lever än och fick ett nytt lövtäcke som skydd. Kardonens bladspetsar hade gått åt i helgens kyla, men jag hoppas att det fortfarande är liv i rötterna. Sen gick jag och spånade på nåt nytt och tokigt för min Murgröna, som klättrar på ett dött plommonträd. Funderar på att försöka sätta fast en liggande lerkruka i en grenklyka och sen låta Murgrönan växa in i bottenhålet och sen är det meningen att den ska liksom välla ut ur den liggande krukan. Låter det heltokigt? - Ja då passar det hos mej.
          På framsidan av verandan har jag två balkonglådehållare fastskruvade. I dem hade jag förra året stora lerkrukor med de största pelargonerna i. Det var annorlunda och ganska snyggt, men i år har jag planer på att smeta in Yogurth på utsidan av krukorna så dom förhoppningsvis får den där lite gamla och mossiga ytan. Hoppas det funkar.

Har skickat efter böcker från Adlibris och ur dem får jag naturligtvis ännu mer stolliga idéer. Gjuta vattenspegel direkt i gräsmattan - kan det va nåt? Snickra egna rosenportaler - nja vet inte om jag klarar det. Pilflätning däremot är jag helsugen på. Har ju en massa egenflätat (av äppelgrenar) i min trädgård och tycker det är urkul att fläta, men pilflätning har jag aldrig provat. Kanske blir det av i år.

Lyckas fortfarande inte lägga in bilder.

Citera
          Zoyas matte
          Inlägg 20-02-2008, 16:37
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 9 461

CITAT (Inger S @ 20-02-2008, 15:59) *
          Det var annorlunda och ganska snyggt, men i år har jag planer på att smeta in Yogurth på utsidan av krukorna så dom förhoppningsvis får den där lite gamla och mossiga ytan. Hoppas det funkar.

Åh det såg jag förra veckan på programmet "Iris", men de visade aldrig hur det blev (vad jag kunde se i alla fall). Berätta?? Stämmer det att det blir "mossigt och gammalt". I så fall ska jag börja med det genast. 000.gif

--------------------
          Hälsning från Annika *:•-:¦:-•:*
          med koloni i zon 1

Citera
          Inger S
          Inlägg 20-02-2008, 16:46
          Länk hit: #48

Medlem

Jag vet inte Annika, men jag hoppas och tror att det blir så. Det är väl vattnet inifrån krukan som håller ytan fuktig och då lär ju mossor och alger trivas. Man ska förstås använda naturell Yughurt och nu ska det visst finnas någon utländsk sort som ska vara tjockare i konsistensen. Jag ska i alla fall försöka och jag hoppas att vi båda lyckas.

Citera
          Zoyas matte
          Inlägg 20-02-2008, 19:31
          Länk hit: #49

Medlem

Hej Inger.
          Testa i den avdelningen som heter "test-forum" längre ner , på att få in bilder.
          Har du bilder (foto) liggande i någon mapp på din dator. ?
          Jag ska försöka hjälpa dig i det forumet. Det hade varit så kul att få se några foton .
          (har skickat meddelande till dig!)

Redigerat av Zoyas matte: 20-02-2008, 19:46

--------------------
          med koloni i zon 1

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-02-2008, 21:13
          Länk hit: #50

Medlem

Jag ska också testa krukmosse grejjen. Jag köpte billiga stora krukor på IKEA förra året som jag planterade pelargoner och lite annat i som jag hade på lotten. Tänkte att jag inte skulle bli så ledsen om någon stal billiga krukor.. Det bästa med krukorna var att de blev härligt mellerade och algiga väldigt snabbt. Jag rekomenderar dem på grund av det!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-02-2008, 22:12
          Länk hit: #51

Medlem

våt lott.jpg

Såhär såg lotten ut för ett tag sedan. Där kommer min drömrabatt växa fram i vår - HOPPAS JAG!! Det har varit rätt blött där i vinter...

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Inger S
          Inlägg 20-02-2008, 23:42
          Länk hit: #52

Medlem

Tack Zoyas matte - just nu orkar jag inte för timmen är sen, men jag ska försöka i testforum. Har inte observerat att det fanns ett testforum tidigare. Har skrivit till Odla och frågat varför de bilder jag tidigare lagt in har försvunnit och varför jag vare sig kan lägga in dem igen eller lägga in nya. Jo jag har kopierat in bilder på min dator. Har tom försökt kopierat dem för att klistra in i inläggen, men det går inte det heller. Kopiera går ju men "klistra in" är gråmarkerad hur jag än gör. Hoppas få svar av Webmaster.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-02-2008, 23:57
          Länk hit: #53

Medlem

Lycka till Inger, det är riktigt kul när man kommer igång!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Inger S
          Inlägg 22-02-2008, 17:26
          Länk hit: #54

Medlem

Nu har jag i alla fall fått hjälp med några foton, som jag nu lagt in i mina album.
          Tydligen var bilderna för stora, men det förstår jag inte för några av dem har redan tidigare legat där?
          Bifogad fil  En_vindlande_blomsterentre.jpg ( 105.05k ) Antal nedladdningar: 58

Har varit inne på testforum och lyckats plocka ut foton och lagt dem i texten, men nu lyckas jag visst inte - varför?
          Jo men visst - det lyckades.....

Citera
          Zoyas matte
          Inlägg 22-02-2008, 18:36
          Länk hit: #55

Medlem

Åh en sån frodig underbar koloni.
          Har tittat i dina album. Såna plattor på gångarna hade jag velat ha. (som det fotot som heter "en entre")

--------------------
          med koloni i zon 1

Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-02-2008, 22:09
          Länk hit: #56

Medlem

Pladunk, där svimmade jag av avund! Är det där läckra till höger riddarsporrar? Jag får ett akut habegär. Så vackert du har det!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Inger S
          Inlägg 23-02-2008, 14:28
          Länk hit: #57

Medlem

Ja Wilmer det är en rosa Riddarsporre, fådd av min ena syster för några år sedan. Har i år flyttat den, för den stod bredvid Honungsrosen på rosbågen och där frodades den inte så bra som jag hade tänkt. Får se om den klarat flytten. Har spanat efter frön på den, men än så länge har den inte satt några frön. Visst är den vacker. Fotot har ett par på nacken. Skulle vilja ha vita Riddarsporrar också.

Zoyas matte - Har tagit ett par år att få till det med plattgångarna. Lotten hade ju från början en rak entré med dubbla plattor. Vid det mycket omfattande dräneringsarbetet jag fick göra (hade förstås köpt den hjälpen) så satt jag länge på trappan och funderade på hur jag skulle göra med plattor och gångar. Ville inte ha några raka kanter utan bara svepande vindlande gångar att traska runt på. Köpte hem 18 ton grus och så utgick jag från trappen vid huset och två punkter vid tomtgränsen ut mot vägen utanför. Fick ju också hela tiden ta hänsyn till var dräneringarna gick. Kryddlandet som finns på foto i mitt album hör till den allra torraste och soligaste platsen på hela tomten. Runt om den går alltså plattgångar med dräneringsrör under.
          Jag gjorde aldrig någon pappersskiss, utan utgick hela tiden från en bild jag hade i huvudet. Det var ett mycket stort arbete men jag tog en liten bit i taget och är faktiskt ganska nöjd med resultatet. Gissa om jag har fått kommentarer för min lott - både på ont och gott. Tyvärr så kommer de negativa kommentarerna bakom ryggen. Försöker se det som avundsjuka och bör väl känna stolthet.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 24-02-2008, 11:47
          Länk hit: #58

Medlem

Smaken är ju som baken, synd att man inte kan prata öppet om vad man tycker på ett trevligt sätt! Det finns ju de som, obegripligt för mig, tycker att det är snyggt med öppen jord och en planta mitt på. Din lott ser för mig ut som drömmen!

Kicki

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Inger S
          Inlägg 24-02-2008, 13:03
          Länk hit: #59

Medlem

Mja Kicki - solen har också fläckar (gapskratt) och så även min lott. Odlingslandet är fullt med ogräs. Baksidan av stugan där jag har mina kompostbingar, rishögar och träramar där jag drar upp plantor från frö ser nog inte så fint ut från grannens sida. Den sydöstra delen av tomten är fin men jag kommer knappast dit för på vägen hänger långa lågt växande grenar ned från äppelträdet Ingrid Marie. Så ska vi väl inte tala om det norvästra hörnet där Kers/Kirskål fullständigt invaderat. Har som tröst läst om Feng Chui att just i norväst ska man ha det lite risigt och oordnat och jag försöker trösta mej med det - fniss...
          Jo skämt åsido så är jag faktiskt mäkta stolt över det jag lyckats åstadkomma efter sju sorger och åtta bedrövelser. Vad tycker du om "muren"?
          Bifogad fil  Mur_av_huggen_torv_640.jpg ( 163.54k ) Antal nedladdningar: 66

Här utmed den allmänna grusvägen och i ca 10 meter, mellan mina två ingångar till lotten, går dräneringsrör. Här kan jag inte plantera någon häck för dels så skulle rötterna gå ner och täppa till rören och dels skulle inte häckplantorna må så bra. Jag kan inte heller gjuta för ett staket. Drömmen vore ju förstås en kallmur, men..... Den här torvmuren blev ett alternativ, men än efter två somrar och vintrar har jag inte lyckats få något, inte ens mossa att växa här än. Fåglarna gillar att plocka bomaterial och några gnällspikar tycker det ser anskrämligt ut. Försöker slå dövörat till (jag är hörselskadad) och i stället lyssna på dem som tycker den är urläcker. I somras på min födelsedag fick jag av en svåger några vettar, som jag lät sitta på "muren". Unikt - ja så har jag ju det.

Får jag skryta l - i - t - e så kan jag tala om att kommunen i somras gav mig pris för min lott. Gissa om jag var stolt som en tupp och fick många varma gratulationer från dem på området som gladdes för just min skull. Det värmde vill jag lova.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 24-02-2008, 22:04
          Länk hit: #60

Medlem

Kul!
          Klart att du får dela med dig av glädjen (det är inte skryt!).

Kicki

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 01:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon