|
|
  |
Debattklimatet på Odla |
|
|
|
24-01-2008, 00:12
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (mamamaggan @ 23-01-2008, 11:38)  Nu har det uppstått lite förvirring i begreppen tror jag. Att inte gilla är detsamma som att ogilla och nästan hata. Att vara neutral är att inte ta ställning d v s inte göra/säga någonting alls. Alltså att inte dra sig undan , att inte kommentera o s v. Att inte utföra någon handling som kan tolkas som om man tar ställning för eller mot. Om du t ex ville vara neutral så hade du inte skrivit i den här tråden.
Nej man behöver inte gilla alla rödhåriga bara för att man gillar en rödhårig. Absolut inte! Men det är inte det som det här handlar om.
Vad det handlar om är att inte döma ut människor för en sak som inte har att göra med hur de är som människor. Det är diskriminering . För att kunna ogilla någon så måste man väl ha haft kontakt med den personen , fått veta hur den är och hur den tänker. Först då gör man sitt ställningstagande , alla människor måste väl få en chans ?
Hoppas du kan hålla med om att alla är olika . Alla kan ju inte tycka lika, det vet vi , men varför ska man vara fördömande mot en hel grupp bara på grund av till exempel deras hårfärg? Eller säga att alla rödhåriga kan inte älska varandra just på grund av att de är rödhåriga ?
oTänkm jag visste vilken ögonfärg du hade och sa att alla med den ögonfärgen får inte gå i skolan för det är bortkastad tid ? Hur skulle du känna det då? [Jag också hoppas att du kan hålla med mig att mänskligheten delar sig på män och kvinnor, som föder barn, ännu så länge. Om olikheter, ja, de kan diskuteras men jag är inte övertygat att de respekteras i Sverige. Alla måste ha körkort på symaskinen. Alla måste ha särskillt matte, för att det kan finnas någon som inte kan. Ja, bättre att sluta för att inte störa gettingbo. Meditationer om ögonfärg och hårfärg har ingen betydelse i detta sammanhang. Och ja, jag är inte fördömande mot någon grupp av människor... oTänkm jag visste vilken ögonfärg du hade och sa att alla med den ögonfärgen får inte gå i skolan för det är bortkastad tid ? Hur skulle du känna det då?Jag kan lära mig själv och måste undervisa mina barn åtminstone i matte så detta spelar inte någon roll för mig, men tyvärr är skolan obligatorisk. MVH/clivia
Redigerat av clivia: 24-01-2008, 08:10
|
|
|
|
|
24-01-2008, 00:27
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Anders zon 1 @ 23-01-2008, 22:44)  Here we go again....  säger det samma undra vem av oss i ankdammen som är '' och bland dom kanske en och annan Rödnäbbad böganka''
|
|
|
|
|
24-01-2008, 00:33
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-01-2008, 16:40)  Ibland liknar detta mest en ankdamm med en massa snattrande fjäderfä och bland dom kanske en och annan Rödnäbbad böganka. (Tyvärr inte mina ord, knyckt från På spåret) inte dina ord ?? vem skrev det då ? din vän tomten eller ?? , och ''tyvärr'' tyckte du också . så då hade du hoppas på att det va dina ord då . om du skrev tyvärr kvittar väl om det är ''knyckt'' ,, du skrev det och du lär dig aldrig . debattklimatet på odla borde du kanske själv fundera över också vad ska vi nu debattera om gossen ruda då ?? om ankorna i dammen kanske ,, pssst !! gossen ruda har du sett dom andra ankorna,, akta dig den rödnäbbade ankan bits  quack quack quack
Redigerat av flaxss: 24-01-2008, 00:36
|
|
|
|
|
24-01-2008, 00:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (flaxss @ 24-01-2008, 00:27)  säger det samma
undra vem av oss i ankdammen som är '' och bland dom kanske en och annan Rödnäbbad böganka'' Tycker iofs det är ett framsteg att Ruda erkänner att ankor kan vara bögar, då förekommer det ju i naturen  förlåt! skulle ju inte provocera men kom att tänka på en gammal tråd där homo-pingvinerna på Berlins zoo omnämndes.
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2008, 00:37
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 24-01-2008, 00:35)  Tycker iofs det är ett framsteg att Ruda erkänner att ankor kan vara bögar, då förekommer det ju i naturen  förlåt! skulle ju inte provocera men kom att tänka på en gammal tråd där homo-pingvinerna på Berlins zoo omnämndes. Klart det är ,, det ska vi ju fira  även gossen ruda har nu skrivit att det finns homosexuella ankor ,, quack quack quack
|
|
|
|
|
24-01-2008, 08:25
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Med risk för en del går igång igen. Ankdammsliknelsen tycker jag passar in tyvärr. Nån skriver ett inlägg, kanske helt oskyldigt eller inte så oskyldigt. Någon går igång och skriver ett elakt svar för h*n känner sig påhoppad. Motsvar kommer samtidigt som andra lägger sig i. Sen kommer ytterligare inlägg som kanske handlar om rätten att skriva inlägg om vissa saker eller något annat. Resultatet blir 3 sidor med många totalt meningslösa inlägg där dom flesta handlar om helt andra saker. Släng in en liten sten i en ankflock så ser ni liknelsen.
För dom som inte såg På spåret i lördags. För några år sen upptäcktes i Pildammsparken i Malmö i gravandshanne som betedde sig som en hona, höll ihop med en hanne mm. Eller om det kanske var en hona som hade en hanes fjäderdräkt. Denna ickehändelse fick stort genomslag i HBT-kretsar som ett bevis för att även homobeteenden finns i djurvärlden. Att det var 1 på ett antal miljoner var det ingen som brydde sig om. Naturen är inte ofelbar.
I lördagens På spåret slutade en av resorna just i Malmö. En av stadsfrågorna var sen just denna and, frågan gällde vilken art. Eftersom varken Pia Conde eller Thomas Pettersson visste det framkastade han förslaget om Rödnäbbad böganka. Kvicktänkt och roligt för dom flesta men knappast upprörande. Om man inte är en gravand kanske.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
24-01-2008, 08:32
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
På spåret är ett trevligt program och Thomas Pettersson är en kul typ. När komikern Thomas sa "rödnäbbad böganka" så var det ev lite småkul. Lösryckt ur sitt sammanhang är det faktiskt inte alls kul.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2008, 08:40
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (mamamaggan @ 23-01-2008, 21:18)  Att vara neutral är att inte säga varken att man gillar eller ogillar saker, att inte ta ställning för eller mot något. Om du säger att du inte gillar en sak så är du inte neutral , du har tagit ställning . Att inte gilla något är att ogilla detsamma.
Men nu hamnade vi långt utanför vilket syfte mitt inlägg egentligen hade. Förstår förtfarande inte. Låt mig ta ett exempel; på frågan om jag gillar blodpudding svarar jag nej. Får då frågan om jag ogillar blodpudding och svarar också då nej.. Enligt ditt resonomang skulle jag ljuga i ett av mina svar. Sanningen är att jag inte är speciellt förtjust i blodpudding men tycker att det går att äta,alltså svarar jag ärligt på båda frågorna. Att man inte gillar en företeelse behöver absolut inte betyda att man ogillar densamma. Gita
|
|
|
|
|
24-01-2008, 09:10
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (aq42 @ 24-01-2008, 08:32)  På spåret är ett trevligt program och Thomas Pettersson är en kul typ. När komikern Thomas sa "rödnäbbad böganka" så var det ev lite småkul. Lösryckt ur sitt sammanhang är det faktiskt inte alls kul. Håller med. Antar att Gossen tyckte att han var fyndig när han skrev som han gjorde men i mina ögon såg det enbart fånigt ut. CITAT (Gita @ 24-01-2008, 08:40)  Förstår förtfarande inte. Låt mig ta ett exempel; på frågan om jag gillar blodpudding svarar jag nej. Får då frågan om jag ogillar blodpudding och svarar också då nej.. Enligt ditt resonomang skulle jag ljuga i ett av mina svar. Sanningen är att jag inte är speciellt förtjust i blodpudding men tycker att det går att äta,alltså svarar jag ärligt på båda frågorna. Att man inte gillar en företeelse behöver absolut inte betyda att man ogillar densamma. Gita Är du politiker Gita?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-01-2008, 09:13
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Stintan43 @ 24-01-2008, 09:10)  Är du politiker Gita? Skulle det föreställa en komplimang??? Gita
|
|
|
|
|
24-01-2008, 09:26
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 24-01-2008, 09:13)  Skulle det föreställa en komplimang??? Gita  tyckte det fanns vissa likheter bara. (i ditt resonemang ovan ang gilla och ogilla)
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-01-2008, 09:28
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (clivia @ 23-01-2008, 23:27)  Jaha, nästan som i verkligheten, menar du? MVH/clivia Nej, inte i min verklighet. Där förs betydligt mer meningsfulla diskussioner. Det är förmodligen därför som den här tråden är intressant som studieobjekt i människobeteende.
|
|
|
|
|
24-01-2008, 10:14
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2008, 08:25)  Med risk för en del går igång igen. Ankdammsliknelsen tycker jag passar in tyvärr. Nån skriver ett inlägg, kanske helt oskyldigt eller inte så oskyldigt. Någon går igång och skriver ett elakt svar för h*n känner sig påhoppad. Motsvar kommer samtidigt som andra lägger sig i. Sen kommer ytterligare inlägg som kanske handlar om rätten att skriva inlägg om vissa saker eller något annat. Resultatet blir 3 sidor med många totalt meningslösa inlägg där dom flesta handlar om helt andra saker. Släng in en liten sten i en ankflock så ser ni liknelsen. kan du inte utveckla detta mer så att jag förstår vad du menar ?? jag har bestämt mig för att inte svar dig mer . kankse ett onödigt inlägg av mig må så vara . eller kankse jag är tvungen att svara igen men för tillfället är det så
Redigerat av flaxss: 24-01-2008, 10:16
|
|
|
|
|
24-01-2008, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Anders zon 1 @ 24-01-2008, 11:36)  Jag har hört att rödnäbbade bögankor har rudor som favoritföda.....  hmm
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2008, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem nr: 4 598

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2008, 08:25)  Med risk för en del går igång igen. Ankdammsliknelsen tycker jag passar in tyvärr. Gossen Ruda, om du nu ("tyvärr") tycker att folk på forumet beter sig som ankor, hur kommer det sig att du trots denna insikt startar två trådar med provokativt innehåll? Kanske trivs du i ankdammar med kvackande bögankor när allt kommer omkring?
--------------------
En oblyg viol är också en viol.
|
|
|
|
kompostjord
|
27-01-2008, 00:22
|
Gäster

|
Gossen, jag ser att du fått mängder med tipps på hur du skall vara och vad du skall säga samt hur du bör handla. Jag har själv fått många tipps här i avdelningen småprat. Bra och tack alla som vill hjälpa.
|
|
|
|
|
27-01-2008, 09:40
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jo du kompostjord, det är otroligt vad mycket hjälpsamma och kloka människor det finns på forumet. Det finns tom en del som försöker varva in goda råd med personangrepp men det lyckas inte så bra, hatet lyser igenom. Det finns dock en lösning, på kontrollpanelen finns en länk som heter Ignorerade medlemmar. Där kan man lägga upp en lista med medlemmar vars inlägg man vill blockera och då blir det bara en vit ruta för dom inläggen. Där kan man lägga in dom som kommer med personangrepp, goda men ovälkomna råd och som är allmänt otrevliga. Bara själva åtgärden att lägga in dom där sänkte blodtrycket mot mera normala värden. Ett tips till dom som kanske inte gillar mig och mina åsikter, men betänk risken att inte ha något att klaga på.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
kompostjord
|
27-01-2008, 10:04
|
Gäster

|
Gossen och jag skall ut och fiska i eftermiddag, och ni får inte följa med.
Redigerat av kompostjord: 27-01-2008, 10:04
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|