Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur "fan" kör dagens ungdommar?, jag blev omkörd av en
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2008, 23:57
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Lilla Birka @ 22-01-2008, 23:20) *
          Nej, de har gjort en till , förra året. Den ligger lite tidigare vid anslutningen av väg 56 som går mot Kungsör.

Bor ni här allihop? giggle.gif

Jag undrar hur många som hamnat i diket på andra sidan rondellen när man kört ut från stan.

Nej jag är oskyldig det var inte jag som körde åt fel håll whist.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 23-01-2008, 00:01
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 23:57) *
          Bor ni här allihop? giggle.gif

Jag undrar hur många som hamnat i diket på andra sidan rondellen när man kört ut från stan.

Nej jag är oskyldig det var inte jag som körde åt fel håll whist.gif

Nej, jag har inte sett någon ännu som hamnat nere i slänten där, men visst ligger det väldigt nära till hands. Förresten är det nästan lika illa när man kommer från Flens-hållet och ska in i den rondellen.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Berith
          Inlägg 23-01-2008, 06:27
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag är väldigt glad att ni vänsterblinkande inte förekommer i "mina" rondeller, det räcker med dom som redan finns här och ställer till det. slap.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Orcus
          Inlägg 23-01-2008, 08:07
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 7 384

CITAT (Berith @ 23-01-2008, 06:27) *
          Jag är väldigt glad att ni vänsterblinkande inte förekommer i "mina" rondeller, det räcker med dom som redan finns här och ställer till det. slap.gif

förstår inte riktigt detta. vad är problemet med att se en bil blinka åt vänster i en rondell?
          Jag tycker det bara är bra för då visar den personen att den ska fortsätta snurra runt inne i rondellen.

--------------------
          Mvh Olsson, Bollnäs Hälsingland.

Titta in på ORCUSNET.TK för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 23-01-2008, 08:10
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Är det en EPA-traktor man ser? Hmm, enligt vägverkets sida så får inte nya epatraktorer registeras. Så är det en ombyggd ny bil man ser så heter den a-traktor. Men i folkmun komer de nog att kallas epa-trakotr för evigt oavsett vad vägverket skriver. smile.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 23-01-2008, 08:19
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Orcus @ 23-01-2008, 08:07) *
          förstår inte riktigt detta. vad är problemet med att se en bil blinka åt vänster i en rondell?
          Jag tycker det bara är bra för då visar den personen att den ska fortsätta snurra runt inne i rondellen.

Ok, vi säger väl det då. biggrin.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 23-01-2008, 08:32
          Länk hit: #87

Medlem

Men om det är en väldigt stor rondell med fler utfarter än fyra så är det rätt svårt att veta om vänsterblinkaren verkligen tänker fortsätta eller om den helt plötsligt räknar med att bakomvarande ska förstå att vänsterblinkandet även gäller för (plötsligt) utfart till höger. Det är inte tydligt om man kör med vänsterblinkersen på i en rondell, tycker jag alltså.

Men det värsta är de som inte blinkar ut ur en rondell! Hur fasen ska jag som ska in veta om jag kan köra in eller om jag ska vänta tills bilen passerat mig. Grrr. Men det har jag redan skrivit om för länge sedan. Aj aj aj. Skulle inte dragit upp det igen kanske...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-01-2008, 08:57
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 23-01-2008, 08:32) *
          Men om det är en väldigt stor rondell med fler utfarter än fyra så är det rätt svårt att veta om vänsterblinkaren verkligen tänker fortsätta eller om den helt plötsligt räknar med att bakomvarande ska förstå att vänsterblinkandet även gäller för (plötsligt) utfart till höger. Det är inte tydligt om man kör med vänsterblinkersen på i en rondell, tycker jag alltså.

Men det värsta är de som inte blinkar ut ur en rondell! Hur fasen ska jag som ska in veta om jag kan köra in eller om jag ska vänta tills bilen passerat mig. Grrr. Men det har jag redan skrivit om för länge sedan. Aj aj aj. Skulle inte dragit upp det igen kanske...

Inte fasiken blinkar jag åt vänster när jag ska ut ur rondellen då blinkar jag såklart åt höger precis som man ska oavsett hur stor rondellen är. Man får väl självklart alltid vara uppmärksam när man kör bil och man kan ju inte åka omkring och misstänka att folk ska åt höger när dom blinkar åt vänster.
          Man blinkar för att visa övriga bilister vart man är på väg och om alla bemödade sig om att göra det så skulle trafiken flyta mycket bättre.

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 23-01-2008, 08:59
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 23-01-2008, 08:57) *
          Inte fasiken blinkar jag åt vänster när jag ska ut ur rondellen då blinkar jag såklart åt höger precis som man ska oavsett hur stor rondellen är. Man får väl självklart alltid vara uppmärksam när man kör bil och man kan ju inte åka omkring och misstänka att folk ska åt höger när dom blinkar åt vänster.
          Man blinkar för att visa övriga bilister vart man är på väg och om alla bemödade sig om att göra det så skulle trafiken flyta mycket bättre.

ja jag tror säkert att du blinkar som du ska. men jag ser ju andra som inte blinkar ut alls elelr glömmer att slå om från sin vänsterblink till höger, som de ska.. då blir det som du skriver dåligt flyt i trafiken. men det tänker ju inte de på...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-01-2008, 09:08
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 23-01-2008, 08:59) *
          ja jag tror säkert att du blinkar som du ska. men jag ser ju andra som inte blinkar ut alls elelr glömmer att slå om från sin vänsterblink till höger, som de ska.. då blir det som du skriver dåligt flyt i trafiken. men det tänker ju inte de på...

Ja tyvärr är det ju så att det finns en massa folk (i alla åldrar) ute o kör som inte borde ha körkort, därför är det viktigt att vara uppmärksam.

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 23-01-2008, 09:25
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Nu närmar man sig ju 40 och har tagit ett sent körkort så man reagerar ju på folk som inte vet hur man ska uppföra sig i en "cirkulationsplats" flirting.gif

-Ska man köra direkt till höger så "behöver" man inte blinka höger för det finns bara ett håll att åka. Jag brukar dock göra det ändå.
          -Blinka höger när du ska lämna "cikulationsplatsen". Detta gör jag alltid. Många slarvar med detta. Mycket irriterande om det är en hårt trafikerad "Cirkulationsplats". Förstår jag att du ska lämna rondellen så kan jag kasta mig in i den fortare.
          -Blinka vänster om du inte ska till höger eller rakt fram. Ligg i den vänstra filen om det finns 2.
          -Således så blinkar jag vänster om jag jag ska till "klockan 9" eller hela varvet runt. Sedvanligt filbyte om du ska ut "klockan 9" och blinkar då naturligtvis "höger".
          -Ska du hela varvet runt så blinkar du vänster och sedan höger när du ska lämna "cirkulationsplatsen."

Min uppfattning är att många slarvar i cirkulationsplatser. Hur svårt är det att visa vad du avser göra?
          Jag älskar cirkulationsplatser. Myyyycket smidigt om alla sköter sig.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Trädgårdsflanöre...
          Inlägg 23-01-2008, 09:28
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 12 368

Höger eller vänsterblink.
          Man skall vara glad att bilen framför HAR blinkersspak.
          Troligen ett extra tillbehör på många nya bilar. unsure.gif

Hur många gånger har man inte legat bakom en bil som svänger en massa gånger UTAN att använda blinkersen!!!

Blev en gång så irriterad, då jag legat bakom en som svängt flera gånger och vi hamnade till sist på samma bensinstation.
          Då upplyste jag honom, att båda hans blinkers var trasiga!!! Vilken min man fick......

--------------------
          Trädgården är en form av självbiografi.
          fritt efter Sydney Eddison

Citera
          krellus
          Inlägg 23-01-2008, 09:31
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Trädgårdsflanören @ 23-01-2008, 09:28) *
          Hur många gånger har man inte legat bakom en bil som svänger en massa gånger UTAN att använda blinkersen!!!

Och hur många gånger beror det inte på att personen i fråga pratar i mobilen. Det sker mycket ofta.. rent livsfarligt.
          Ser man någon som "svajjar" i filen och byter hastighet mellan 65-90 mycket så är det nästan alltid en mobil med i bilden.

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 23-01-2008, 09:34
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag tycker det här med att blinka/inte blinka är ett jobbigt kapitel även utanför - eller framförallt utanför rondeller. Det är ju kommunikation det handlar om, en bilist skall tala om för andra bilister vart h*n tänker ta vägen. Att det då skall vara så jämrans svårt att göra just det!
          Man kan stå vid den lilla vägen och vänta på att få svänga höger ut på den stora vägen tex. Det kommer bilar från vänster hela tiden. Vänta, vänta, vänta. Frustrationen/irritationen/blodtrycket ökar. Och så kommer en dåre och blinkar samtidigt som han svänger in på den lilla vägen! Eftersom han har en bil alldeles bakom sig hinner jag inte ut den gången heller. H*n kunde väl ha talat om (blinkat) i god tid så hade jag hunnit köra ut! Fy för såna bilister. Detta händer nästan varje dag jag skall till jobbet på morgonen thumbdown.gif Det är ofta samma elände när jag kommer hem efter jobbet och måste göra vänstersväng över stora vägen in på den lilla.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-01-2008, 09:36
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (krellus @ 23-01-2008, 09:31) *
          Och hur många gånger beror det inte på att personen i fråga pratar i mobilen. Det sker mycket ofta.. rent livsfarligt.
          Ser man någon som "svajjar" i filen och byter hastighet mellan 65-90 mycket så är det nästan alltid en mobil med i bilden.

Ja det borde vara förbjudet att prata i mobil när man kör eller åtminstone lag på högtalarsystem så folk inte behöver hålla i mobilen eller ha lurar i öronen.

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 23-01-2008, 09:39
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Blev en gång så irriterad, då jag legat bakom en som svängt flera gånger och vi hamnade till sist på samma bensinstation.
          Då upplyste jag honom, att båda hans blinkers var trasiga!!! Vilken min man fick......

laugh.gif tummenupp.gif

Redigerat av Kathy: 23-01-2008, 09:40

Citera
          Orcus
          Inlägg 23-01-2008, 13:13
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 7 384

hehe, klockrent tummenupp.gif

verkligen roligt att läsa i den här tråden vad alla retar upp sig på smile.gif

det som också är roligt är att det knappt är någon som skrivit något om fortkörare i tråden även fast det var väl det som tråden började handla om smile.gif eller är det jag som blivit blind för ordet fortkörning? innocent.gif

Redigerat av Orcus: 23-01-2008, 13:14

--------------------
          Mvh Olsson, Bollnäs Hälsingland.

Titta in på ORCUSNET.TK för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 23-01-2008, 14:02
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jaa se gubbar, bråttom, bråttom har dom nono.gif åkte in till samhället för att handla, min gröna BMW och jag höll
          lagstadgade 90 km/tim på E4...vad tror ni då hände?????? Plötsligt blev vi omkörda av två Volvobilar med herrar/gubbar bakom ratten och fort gick det, minst 110 knyck så inte är det bara ungdommar som är respektlösa och har svårt att hålla hastighetsgränserna.
          Där dom körde om är det dessutom skymd sikt

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          krellus
          Inlägg 23-01-2008, 15:17
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (titti49zon6 @ 23-01-2008, 14:02) *
          Jaa se gubbar, bråttom, bråttom har dom nono.gif åkte in till samhället för att handla, min gröna BMW och jag höll
          lagstadgade 90 km/tim på E4...vad tror ni då hände?????? Plötsligt blev vi omkörda av två Volvobilar med herrar/gubbar bakom ratten och fort gick det, minst 110 knyck så inte är det bara ungdommar som är respektlösa och har svårt att hålla hastighetsgränserna.
          Där dom körde om är det dessutom skymd sikt

Ärligt talat så är det inte bara "gubbar" som håller på så där.

Och till trädgårdsflanören... Vilken grej du var med om på macken. Bra jobbat! tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Sirpa
          Inlägg 31-01-2008, 18:18
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 4 725

CITAT (anna_rispan @ 22-01-2008, 13:55) *
          Aanderss: jag hoppas att du ringde polisen när epa.n körde om dig?
          O jag vet känslan.
          Hjärtat hamrar på som fan när man blir omkörd av galningar som inte respekterar det som är bestämt.

Och varför skulle det ringas till polisen ?

Och varför blir du rädd när du blir omkörd ?

--------------------
          Pelargon & Lilje freak i zon5

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 09:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon