Sidor: 1, 2
aanderss
Jag var nyss i byn och körde i 50 med en bil och jag blev omkörd utav en epa traktor som hade en skylt som visade att de var ett långsamtgående fordon. Hur "fan" kör de om de kör om en bil i 50 km/h. Till råga på allt så svängde han 5 meter efter han kört om mig.
Aqvakul
Det märks att du inte är en ungdom längre, aandersss. giggle.gif

Var du en mönstergosse i den åldern? Jag var det inte!
aanderss
CITAT (aq42 @ 22-01-2008, 10:31) *
Det märks att du inte är ungdom längre, aandersss. giggle.gif

gör de?
*Stintan*

rotfl.gif rotfl.gif Mönstergosse har jag aldrig varit heller!

Tyvärr är det ju inte bara ungdomar som kör som idioter.
Kakaduan
Jag tycker över huvud taget att folk kör väldigt vårdslöst på senaste tiden. Man placerar sig illa, planerar inte sin körning och blinkers verkar vara ett tillval till bilen som folk inte köper längre. Fattar inte varför ingen kan använda blinkers - är det så jobbigt?

Kakaduan
aanderss
en epa traktor för väll bara gå i 30? denna körde minst i 60
Bee
CITAT (Kakaduan @ 22-01-2008, 10:47) *
Jag tycker över huvud taget att folk kör väldigt vårdslöst på senaste tiden. Man placerar sig illa, planerar inte sin körning och blinkers verkar vara ett tillval till bilen som folk inte köper längre. Fattar inte varför ingen kan använda blinkers - är det så jobbigt?

Kakaduan

Man hinner inte med det där tramset med blinkers. Man har för bråttom biggrin.gif
Eller så vet man inte var den spaken sitter...
Tosan
CITAT (Kakaduan @ 22-01-2008, 10:47) *

Kakaduan

Mmm, och använder de den så är det bara för att de ska se åt vilket håll de håller på att svänga... Man håller ut pekfingret när man lix vrider på ratten...
Förresten höll jag på att krocka med grannens son för en liten stund sedan. Försökte förklara att små volvos ska inte va å brottas med fullsizejänkare, fast han hörde mig visst inte g.gif
aanderss

både ja och nä men inte bröt jag i mot trafikreglrna
KURT
I rubriken talas det om ungdomar, men det framgår inte om du verkligen såg vem som körde fordonet?

Själv skulle jag undvika att döma grupper av individer efter vad en person gör.
aanderss
CITAT (KURT @ 22-01-2008, 10:55) *
I rubriken talas det om ungdomar, men det framgår inte om du verkligen såg vem som körde fordonet?

Själv skulle jag undvika att döma grupper av individer efter vad en person gör.

ja det var en elev till naturbruksgymnasiet och bilen är känd i byn för att föraren kör som en dåre
Myosotis
En gång när jag stannade vid ett övergångsställe för att släppa över en fotgängare, blev jag omkörd av en medelålders tant som körde alldeles för fort. Det var nära att hon hade kört på fotgängaren som ju hade börjat gå eftersom jag stannat. Så nej, det är inte bara ungdomar. Sen irriterar jag mig också väldigt på alla som kör typ 75 där det är 90, men sen när det blir 50 så kör de 65 eller nåt. Det är väl 30 och 50 som är allra viktigast att hålla (cyklande ungar och sånt). Och det är faktiskt oftast gubbar som kör så.
aanderss
minns en gång polisen hade kontroll en morgon och kollade trimmade fordon. på 2 timmar tog de 12 fordon och alla de tog var elever till grundskolan, folkhögskolan eller naturbruksgymnasiet
LadyG
Det är lite dålig koll på epatraktorer och moppar.
Förhoppningsvis lugnar de ner sig innan någon kör ihjäl sig.
aanderss
CITAT (LadyG @ 22-01-2008, 11:09) *
Det är lite dålig koll på epatraktorer och moppar.
Förhoppningsvis lugnar de ner sig innan någon kör ihjäl sig.

ja man får hoppas de
Berith
Och jag tycker att yrkeschaufförerna kör sämst, dom som borde kunna mest eftersom dom har det som yrke. Dom till och med blinkar vänster i rondellerna. slap.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 22-01-2008, 11:15) *
Dom till och med blinkar vänster i rondellerna. slap.gif

Ska man väl göra om det är åt vänster man ska flirting.gif

rättat stavfel
Myosotis
Och jag tycker att yrkeschaufförerna kör sämst, dom som borde kunna mest eftersom dom har det som yrke. Dom till och med blinkar vänster i rondellerna. slap.gif

Vadå? Det gör jag också. Det är det vi lärde oss på körskolan för inte så många år sen. Man behöver inte blinka vänster, men det är bra om man gör det. Om man ska till vänster alltså.
Förövrigt är min granne lastbilschaufför och han kör jättebra, håller alltid hastigheten etc. Men han är säkert ett undantag.
aanderss
enligt körskolan här i byn skall man blinka 2 gånger om man skall vänster i en rondell. först blinka vänster och precis innan man svänger skall man blinka höger.
Berith
CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 11:21) *
Ska man väl göra iom det är åt vänster man ska flirting.gif

biggrin.gif Höger! Man blinkar höger för att visa vilken av utfarterna man ska ta. Men man blinkar inte vänster när man kör in i rondellen eller tar sej ett varv där inne.
aanderss
skall man rakt fram i en rondell så blinkar man innan man kör ur den
Tosan
Det är aldrig fel att blinka innan du ska in i rondellen, men meningen är att man med placeringen ska visa var man tänkt sig. Däremot ska man alltid blinka när man kör ut.
Men, när jag tog körkort skulle man blinka innan, och föreställa sig rondellen som en vanlig korsning...
LadyG
Det finns ingen plikt att blinka när man ska in i rondellen. Det är enbart när man byter fil man behöver blinka.

Se Vägverkets PDF sidan 6.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1...plats_utg_6.pdf

Myosotis

Vadå? Det gör jag också. Det är det vi lärde oss på körskolan för inte så många år sen. Man behöver inte blinka vänster, men det är bra om man gör det. Om man ska till vänster alltså.
Förövrigt är min granne lastbilschaufför och han kör jättebra, håller alltid hastigheten etc. Men han är säkert ett undantag.
Malvia
CITAT (LadyG @ 22-01-2008, 11:29) *
Det finns ingen plikt att blinka när man ska in i rondellen. Det är enbart när man byter fil man behöver blinka.

Se Vägverkets PDF sidan 6.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1...plats_utg_6.pdf

Just det, i rondellen kan man bara köra åt vänster.

Däremot ska du blinka höger innan du kör ur rondellen.
*Stintan*
CITAT (aanderss @ 22-01-2008, 11:24) *
enligt körskolan här i byn skall man blinka 2 gånger om man skall vänster i en rondell. först blinka vänster och precis innan man svänger skall man blinka höger.

Japp först vänsterblink och sedan högerblink innan avfarten.
LadyG
CITAT (Malvia @ 22-01-2008, 11:35) *

Japp, och du blinkar när du ska ur rondellen för att du gör ett körfältsbyte.
Tänker man på vilket körfält man är i och om måste byta blir det ganska lätt att gissa när man ska blinka smile.gif

CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 11:36) *
Japp först vänsterblink och sedan högerblink innan avfarten.

Då lär de ut fel.

Läs Vägverkets PDF om hur man ska köra i rondell som jag postade ovan. Sidan 6.
Berith
CITAT (Malvia @ 22-01-2008, 11:35) *

Puh! sweatingbullets.gif Jag trodde att dom hade gjort om reglerna, eftersom ni var så säkra på att man också skulle blinka vänster.

Man vet ju aldrig vart dom ska, dom som blinkar åt vänster. rolleyes.gif
Malvia
CITAT (aanderss @ 22-01-2008, 10:29) *
Jag var nyss i byn och körde i 50 med en bil och jag blev omkörd utav en epa traktor som hade en skylt som visade att de var ett långsamtgående fordon. Hur "fan" kör de om de kör om en bil i 50 km/h. Till råga på allt så svängde han 5 meter efter han kört om mig.

Spec. killar i en viss ålder tror att de är odödliga.

Föraren hade visst bråttom eftersom h*n glömde att det var en Epa-traktor som framfördes.
Undrar om denne kör så på uppkörningen för B-körkort?

Dessutom finns det dom som inte kan ligga bakom nån som kör laglydigt.
*Stintan*
Alla rondeller har inte flera körfält och då underlättar det om man blinkar. Ska man byta körfält ska man ju alltid blinka oavsett man befinner sig i en rondell eller inte.
Gita
CITAT (Berith @ 22-01-2008, 11:25) *
biggrin.gif Höger! Man blinkar höger för att visa vilken av utfarterna man ska ta. Men man blinkar inte vänster när man kör in i rondellen eller tar sej ett varv där inne.

Jag har också fått lära mig att man blinkar endast när man skall ut ur rondellen och det är väl det mest logiska.
Gita
Berith
CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 11:43) *
Alla rondeller har inte flera körfält och då underlättar det om man blinkar. Ska man byta körfält ska man ju alltid blinka oavsett man befinner sig i en rondell eller inte.

Det där med att inte blinka vänster gäller väl alla rondeller, oavsett hur många körfält det är.

Tror inte att det är förbjudet att blinka vänster, det är väl som i trafiken för övrigt, man får väl blinka åt höger och/eller vänster även om man kör rakt fram. dunno.gif
LadyG
CITAT (Berith @ 22-01-2008, 12:00) *
Det där med att inte blinka vänster gäller väl alla rondeller, oavsett hur många körfält det är.

Tror inte att det är förbjudet att blinka vänster, det är väl som i trafiken för övrigt, man får väl blinka åt höger och/eller vänster även om man kör rakt fram. dunno.gif

Nej, du får blinka om du tycker det är nödvändigt men det finns ingen lag som kräver att du blinkar när du kör in i rondellen.

Det lagen kräver är att du blinkar när du byter körfält, t ex när du lämnar rondellen.
Berith
CITAT (LadyG @ 22-01-2008, 12:01) *
Nej, du får blinka om du tycker det är nödvändigt men det finns ingen lag som kräver att du blinkar när du kör in i rondellen.

Det lagen kräver är att du blinkar när du byter körfält, t ex när du lämnar rondellen.

Japp, precis. Men det lät tidigare i tråden som om man skulle blinka vänster.

Men jag ändrade rikting på tråden. Sorry aanderss! tummenupp.gif Hoppas att nån vänder tillbaka den igen.
LadyG
CITAT (Berith @ 22-01-2008, 12:06) *
Japp, precis. Men det lät tidigare i tråden som om man skulle blinka vänster.
Men jag ändrade rikting på tråden. Sorry aanderss! tummenupp.gif Hoppas att nån vänder tillbaka den igen.

Vi får väl blinka vänster och svänga tillbaka i rätt riktning biggrin.gif
mamamaggan
Det värsta med denna EPA-traktor är väl att man som medtrafikant förväntar sig att den endast ska kunna köras i högst 30.

Håller med om att en hel del kör som idioter nu för tiden. Om de nu inte är rädda om sina egna liv så borde de begripa att de riskerar andras. Har t o m blivit omkörd på fel sida , alltså på höger sida , av ett gäng ungdomar som inte gillade att jag saktade ner från 90 till de 70 som skylten sa att man skulle köra. De visade inte på något sätt att de ville köra om utan kom bara farande i c:a 100 knyck på vägrenen till höger om mig. Trodde att min backspegel på den sidan skulle ryka men den klarade sig med någon centimeter.

MariaS
CITAT (Berith @ 22-01-2008, 11:25) *

När jag tog tungt körkort för några år sedan, gällde den ny lagen (?) redan, men min körskollärare förklarade: "Man kan aldrig blinka för mycket."
Redan för 30 år sedan när jag tog b-körkortet, fick jag lära mig att tänka som om en cirkulationsplats är en förlängd korsning. Ska jag till vänster - blinka vänster, ska jag till höger - blinka höger i god tid innan korsning. Tillägget som kommit på körskolorna sedan dess är att man också blinkar sig ur cirkulationsplatsen. Detta är altså rekomendationer från körskolor.
Inget av det jag skrivit ovan är enligt lag, cirkulationsplats är inte filbyte! Man behöver altså INTE blinka sig runt en cirkulationsplats!
Jag kör enligt principen "Man kan aldrig blinka för mycket", liksom min gubbe (Yrkeschaufför) och alla våra vänner (Också yrkeschaufförer) som alla kör enligt hastighetsbegränsningar och lagar. Faktum är att det är FÅ svenska yrkesförare som bevisats köra för fort, olagligt osv. De nya digitala färdskrivarna sätter nämligen stopp för detta! Hur det är på bussfronten vet jag dessvärre inte, inte min avdelning.

Så till Aanderss del. Det finns utredningar som visar att ungdomar mellan 16 och 25 år (läs pojkar dessutom), är den grupp som är mest belagd med fortkörningsböter och andra typer av böter som finns i trafiken.
Håller med om att dessa grabbar borde lugna ner sig något. Visst jag har också varit ung och åkt trimmad moped, men på den tiden pratar vi kanske om trimningar från 30 till max 40km/h. Det var ju läbbigt att åka fortare än så i bara t-shirt och shorts.
Berith
CITAT (MariaS @ 22-01-2008, 12:51) *
När jag tog tungt körkort för några år sedan, gällde den ny lagen (?) redan, men min körskollärare förklarade: "Man kan aldrig blinka för mycket."
Redan för 30 år sedan när jag tog b-körkortet, fick jag lära mig att tänka som om en cirkulationsplats är en förlängd korsning. Ska jag till vänster - blinka vänster, ska jag till höger - blinka höger i god tid innan korsning. Tillägget som kommit på körskolorna sedan dess är att man också blinkar sig ur cirkulationsplatsen. Detta är altså rekomendationer från körskolor.
Inget av det jag skrivit ovan är enligt lag, cirkulationsplats är inte filbyte! Man behöver altså INTE blinka sig runt en cirkulationsplats!
Jag kör enligt principen "Man kan aldrig blinka för mycket", liksom min gubbe (Yrkeschaufför) och alla våra vänner (Också yrkeschaufförer) som alla kör enligt hastighetsbegränsningar och lagar. Faktum är att det är FÅ svenska yrkesförare som bevisats köra för fort, olagligt osv. De nya digitala färdskrivarna sätter nämligen stopp för detta! Hur det är på bussfronten vet jag dessvärre inte, inte min avdelning.

---

Eftersom du skrev till mej så svarar jag. rolleyes.gif

"Jag kör enligt principen "Man kan aldrig blinka för mycket", liksom min gubbe (Yrkeschaufför) och alla våra vänner (Också yrkeschaufförer) som alla kör enligt hastighetsbegränsningar och lagar."

Joomen ibland blir blinkningarna lite för mycket, speciellt vänsterblinkningarna i rondellerna. Många gånger när jag ligger bakom en som blinkar vänster (enkelfiliga rondeller) och jag ska till höger i nästa utfart så nog sjutton ska den vänsterblinkande det också och svänger precis framför mej! H*n ska inte alls till vänster, bara för att h*n började med att blinka vänster när h*n körde in i rondellen. Neejdå, h*n ska till höger i nästa utfart. Och dom allra flesta av dom bilförarna är yrkeschaufförer. yes.gif Alltifrån taxi till långtradare.
anna_rispan
Aanderss: jag hoppas att du ringde polisen när epa.n körde om dig?

O jag vet känslan. Hjärtat hamrar på som fan när man blir omkörd av galningar som inte respekterar det som är bestämt.
MariaS
CITAT (Berith @ 22-01-2008, 13:46) *

"Jag kör enligt principen "Man kan aldrig blinka för mycket", liksom min gubbe (Yrkeschaufför) och alla våra vänner (Också yrkeschaufförer) som alla kör enligt hastighetsbegränsningar och lagar."

Joomen ibland blir blinkningarna lite för mycket, speciellt vänsterblinkningarna i rondellerna. Många gånger när jag ligger bakom en som blinkar vänster (enkelfiliga rondeller) och jag ska till höger i nästa utfart så nog sjutton ska den vänsterblinkande det också och svänger precis framför mej! H*n ska inte alls till vänster, bara för att h*n började med att blinka vänster när h*n körde in i rondellen. Neejdå, h*n ska till höger i nästa utfart. Och dom allra flesta av dom bilförarna är yrkeschaufförer. yes.gif Alltifrån taxi till långtradare.

OK. Får bättra mig då angel_not.gif bara blinka när jag ska ut
Azola
CITAT (Tosan @ 22-01-2008, 10:53) *
Mmm, och använder de den så är det bara för att de ska se åt vilket håll de håller på att svänga... Man håller ut pekfingret när man lix vrider på ratten...
Förresten höll jag på att krocka med grannens son för en liten stund sedan. Försökte förklara att små volvos ska inte va å brottas med fullsizejänkare, fast han hörde mig visst inte g.gif

Tänk att de aldrig lär sig Tosan .. att störst går först !! giggle.gif
Tosan
CITAT (Azola @ 22-01-2008, 14:40) *
Tänk att de aldrig lär sig Tosan .. att störst går först !! giggle.gif

Jo en del är riktigt morska. Sticker ut en liten nissan wellpapp mitt framför nosen på en drygt 2-tons koloss
MariaS
CITAT (Tosan @ 22-01-2008, 14:43) *
Jo en del är riktigt morska. Sticker ut en liten nissan wellpapp mitt framför nosen på en drygt 2-tons koloss

Hmmm g.gif att de aldrig lär sig. Råkar ständigt ut för samma häromkring, det är precis som om det kliar i lilla polo folie, när de får en 2,5 ton Hemi framför sig. Men ärn har de inte lyckats angel_not.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 22-01-2008, 13:46) *

Japp blinkar man fel så blinkar man för mycket men kör man åt det håll man blinkar kan det inte vara fel flirting.gif flirting.gif
Berith
CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 15:19) *
Japp blinkar man fel så blinkar man för mycket men kör man åt det håll man blinkar kan det inte vara fel flirting.gif flirting.gif

Neej inte om det är en situation när man ska blinka, men om man blinkar när man inte ska blinka blir det heltokigt. crazy.gif

Fast egentligen tror jag att det är så här: man blinkar åt det håll man ska svänga - istället för som en del gör: svänger åt det håll dom blinkar. g.gif
Tobb
CITAT (aanderss @ 22-01-2008, 10:53) *
en epa traktor för väll bara gå i 30? denna körde minst i 60

Är det inte någon av Epa och A-traktor som ska ha stela axlar men behöver inte ha hastighetsspärr?

Dessutom har man hört om de som har en dold spärr som man kan lägga i så den inte ska kunna gå fortare, om tex pilosen vill kolla fordonet.
anna_rispan
Jag fattar ingenting men det står allt om A-traktor på vägverkets hemsida. epa finns visst inte längre. bara i folkmun antar jag?

vägverket

Orcus
Fortkörare gör mig egentligen inte så mycket bara de inte kör för fort på 30-50sträckor eller som idioter. jag irriterar mig verkligen på dom som kör långsammare än skriven hastighet, var på väg efter E4an för ett tag sen, 110väg och där ligger det några och kör 80 på dubbelfiliga vägen och när det blev enkelfiligt så sakta de ner ändå mer, det är såna som ställer till idiotomkörningar.

Har råkat ut för säkert ett tiotal händelser här nu bara de senaste månaderna i vinter och samtliga gånger är det äldre/gamlingar som orsakat det.

I rondeller tex när det är två filigt så är det flera som legat i höger fil och ska rakt fram men istället för att hålla sig i sin fil så kör de så rakt det bara går i rondellen så att den som ligger i vänsterfil får tvärnita för att inte bli uppmosad mot mittrefugen.

eller som en gång när jag kom på vägen här i stan där det är tvåfiligt, jag ligger i högerfil kommer på att jag ska till vänster, så jag börjar blinka vänster för att visa att jag ska till vänster, då kommer en äldre person i en "finare bil" och tror han äger vägen och gasar på för att komma före, den gången blir jag arg och vägrar svänga tillbaka till höger så han får ge sig och bromsa in, hade han bara hållit jämn fart så hade trafiken flytit mycket smidigare.
Tobe3
Det finns fortfarande EPA-traktorer.
En ombyggd personbil eller lastbil med 1/10 utväxling av orignalutväxlingen. Har stel bakaxel. Dessa kan gå betydligt fortare än de 30 km/H de MAX får köra i. Kostar över 30.000 för upprostade och plasticpaddinglagade exemplar. crazy.gif

A-traktorn är den som fortfarande får nyregistreras och får ABSOLUT INTE gå i mer än 30 km/H. Nu trixas det med dubbla växellåder och "dolda" knappar, så att det går att få upp farten betydligt mycket mer. Har kommit ikapp kamikatzepiloter som kört nästan i 100.
Blir förståss otroligt dålig väghållning med det korta axelavståndet. -fear-.gif
anna_rispan
CITAT (Tobe3 @ 22-01-2008, 17:14) *
Det finns fortfarande EPA-traktorer.
En ombyggd personbil eller lastbil med 1/10 utväxling av orignalutväxlingen. Har stel bakaxel. Dessa kan gå betydligt fortare än de 30 km/H de MAX får köra i. Kostar över 30.000 för upprostade och plasticpaddinglagade exemplar. crazy.gif

A-traktorn är den som fortfarande får nyregistreras och får ABSOLUT INTE gå i mer än 30 km/H. Nu trixas det med dubbla växellåder och "dolda" knappar, så att det går att få upp farten betydligt mycket mer. Har kommit ikapp kamikatzepiloter som kört nästan i 100.
Blir förståss otroligt dålig väghållning med det korta axelavståndet. -fear-.gif

mm, okej finns gör de säkert. men det får inte bli några nya. de gamla kanske räknas som veteranfordon?? hmmm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon