Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Debattklimatet på odla; utan påhopp, bara seriösa inlägg
          anna_rispan
          Inlägg 27-01-2008, 20:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

cic: nej det tror jag inte. det är väl några som tycker olika här?

Citera
          vindspel
          Inlägg 27-01-2008, 20:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (pejori @ 27-01-2008, 20:20) *
          håller med dej där...det jag inte tycker är viktigt, kan jag uppfatta som tjafs, fast det är ett ämne som ligger dej varmt om hjärtat.
          tror man ska vara försiktig med att dömma ut ämnen som tjafs, för att man själv inte bryr sig eller gillar det.

sen ...påhopp...tja vad är påhopp egentligen?....en spydig komentar eller en ren kränkning ....det är ju också väldigt personligt vad man uppfattar som spydigt och kränkande.
          tror man får försöka bli lite "hårdhudad" på nätet och inte ta allt så personligt....det är ett skrivet ord från någon som inte har en aning om vem du är.....då är det värre när dom man känner IRL skriver något kränkande...

är också av den uppfattningen att man kan disskutera det mesta...att undvika änmen som är brännbara, tror jag gör forumet till en ja-sägarklubb där ingen vågar opponera sig eller säga emot

Nog farligt att bli "hårdhudad"..ribban höjs då ständigt och vad ska det sluta. Det smittar även av sig i den "verkliga" världen.

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-01-2008, 20:40
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (herkules @ 27-01-2008, 20:15) *
          nä, det var inte så jag menade, pm:a forumansvarig så tråden blir låst, pm till olika medlemmar om vad man tycker och tänker spårar för det mesta ur och så läggs privata meddelanden ut på forumet - big nono! det absolut bästa som jag ser det är att helt enkelt ge fullständigt fasen i de trådar som man inte gillar.

tummenupp.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 20:41
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

självklart finns det ämnen som innehåller massor med känslor och som riskerar att spåra ur, roundups vara eller inte vara...politik...relion...sexualitet och bidrag...det är alltid någon som känner sig påhoppad och kränkt....
          tycker fortfarande inte klimatet är så fel, men man får kanske ta sig en funderare på i vilket ämne man startar en tråd...vissa ämnen är förenade med konflikter redan från början...
          att låta bli att läsa eller skriva är lättare sagt än gjort, om det är ett ämne som ligger en varmt om hjärtat

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          vindspel
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (MimmiH @ 27-01-2008, 20:12) *
          Jag väljer också bort de trådar jag inte är intresserad av. Tycker att debattklimatet kan bli bättre om man undviker att gå in och kommentera i trådar man inte är intresserad av och kalla det tjafs exempelvis. Tycker också att det är värdefullt att aven känsliga ämnen kan få diskuteras av dem som har behov av det. Vi är ju som sagt olika och har olika syn på vad som är viktigt, tjafs, påhopp osv. Man kan ändå försöka följa allmän netikett.

tummenupp.gif Man ska inte nedvärdera vad andra tycker är viktigt.....bra skrivit

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (MimmiH @ 27-01-2008, 20:12) *
          Jag väljer också bort de trådar jag inte är intresserad av. Tycker att debattklimatet kan bli bättre om man undviker att gå in och kommentera i trådar man inte är intresserad av och kalla det tjafs exempelvis. Tycker också att det är värdefullt att aven känsliga ämnen kan få diskuteras av dem som har behov av det. Vi är ju som sagt olika och har olika syn på vad som är viktigt, tjafs, påhopp osv. Man kan ändå försöka följa allmän netikett.

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 20:42
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 20:39) *
          Nog farligt att bli "hårdhudad"..ribban höjs då ständigt och vad ska det sluta. Det smittar även av sig i den "verkliga" världen.

nej...nu missuppfattade du mej...
          med hårdhudad menade jag inte att man skulle bli känslokall, bara att man inte skulle ta allt så personligt

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-01-2008, 20:44
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 20:32) *
          Det ska vi naturligtvis komma fram till tillsammans. Se var gränsen går. Mycket bra synpunkt.

Men , hur ska det gå till rent praktiskt ?

Finns inte risken att det blir tjafs/påhopp om det ska stötas och blötas ?

Ursäkta men jag tycker att det alltmer börja likna någon sorts " domstol" där vad som skrivs ska prövas och dömas ! Och av vilka ? Ska alla få säga sin mening? Om någon av olika anledningar inte kan delta i ett sådant förfarande , hur gör vi då?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          vindspel
          Inlägg 27-01-2008, 20:45
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (pejori @ 27-01-2008, 20:22) *
          ett litet tillägg...
          det finns massor av personer som har svårt att uttrycka sig i skrift och blir lätt missuppfattade....det får man också ta i beräkning när man läser inlägg....det som låter bra i huvudet, kanske inte ser lika bra ut i skrift

Bra insikt. Då finns det skäl nog att inte döma i förhand utan istället fråga välvilligt vad h*n menar tummenupp.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 20:47
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 27-01-2008, 20:44) *

Ursäkta men jag tycker att det alltmer börja likna någon sorts " domstol" där vad som skrivs ska prövas och dömas ! Och av vilka ? Ska alla få säga sin mening? Om någon av olika anledningar inte kan delta i ett sådant förfarande , hur gör vi då?

det är en knivig fråga, så det bästa är nog att låta ADMIN avgöra vad som får skrivas och inte... tummenupp.gif
          låt dom ta bort inlägg/trådar som stöter sig eller låsa dom tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-01-2008, 20:48
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (pejori @ 27-01-2008, 20:47) *
          det är en knivig fråga, så det bästa är nog att låta ADMIN avgöra vad som får skrivas och inte... tummenupp.gif
          låt dom ta bort inlägg/trådar som stöter sig eller låsa dom tummenupp.gif

D v s som vi har det i dag!

Bra då kom vi fram till det!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          vindspel
          Inlägg 27-01-2008, 20:49
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (cic @ 27-01-2008, 20:36) *
          Det är ju för att alla håller med varandra. wink.gif

Jag undviker helt enkelt att ge mig in i "svåra" diskussioner på nätet med fok jag inte känner. I alla fall när jag märker att jag inte kommer nånvart och det blir en otrevlig ton. Lägger helt enkelt inte min energi på sånt.

Inte håller vi med varandra förrutom på en punkt....ha ett vänligt och respektfullt forum. Sen får olika åsikter komma fram hur vi ska nå dit. Man kan diskutera utan att bråka kompiskram.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 20:50
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 20:45) *
          Bra insikt. Då finns det skäl nog att inte döma i förhand utan istället fråga välvilligt vad h*n menar tummenupp.gif

japp...och istället för att vända alla taggar utåt vid en sådan fråga, så får man försöka förklara att det rör sig om missförstånd/feltolkningar av det man skrivit

redigerat bort dum komentar

Redigerat av pejori: 27-01-2008, 20:52

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-01-2008, 20:50
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (herkules @ 27-01-2008, 20:15) *
          nä, det var inte så jag menade, pm:a forumansvarig så tråden blir låst, pm till olika medlemmar om vad man tycker och tänker spårar för det mesta ur och så läggs privata meddelanden ut på forumet - big nono! det absolut bästa som jag ser det är att helt enkelt ge fullständigt fasen i de trådar som man inte gillar.

Jag tycker inte att man ska pm:a forumansvariga hur som helst. Det kan lätt bli så att någon som bara tycker att det tjafsas för mycket gör det utan att det kanske förekommit övertramp i tråden. Att skicka oförskämda PM till andra medlemmar förstår jag inte vitsen med.

Tror också att det bästa är att helt enkelt strunta i trådar man inte gillar.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 20:53
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 20:49) *
          Inte håller vi med varandra förrutom på en punkt....ha ett vänligt och respektfullt forum. Sen får olika åsikter komma fram hur vi ska nå dit. Man kan diskutera utan att bråka kompiskram.gif

japp....och det kan vara besvärligt att tala om för andra vad dom får skriva/ säga och hur dom ska formulera sig...ber om ursäkt för det blush.gif

CITAT (mamamaggan @ 27-01-2008, 20:48) *
          D v s som vi har det i dag!

Bra då kom vi fram till det!

tummenupp.gif tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          vindspel
          Inlägg 27-01-2008, 20:55
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 27-01-2008, 20:44) *

Jag personligen tror att vi inte gett denna diskusion en ärlig chans innan. Vi ser ju här vad medlemmarna tycker är stötande. Som att angripa olika grupper, angripa en medlem för att den har en annan åsikt än en själv, försvara sina synpunkter för att man tror man blivit missförstodd t.ex.
          Med respekt kommer vi nog långt. Får se hur det artar sig.

Jag svarar mycket nu för att jag startat tråden och vill ta ansvar för den men absolut inte bestämma.

--------------------

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 27-01-2008, 20:56
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT
          ett litet tillägg...
          det finns massor av personer som har svårt att uttrycka sig i skrift och blir lätt missuppfattade....det får man också ta i beräkning när man läser inlägg....det som låter bra i huvudet, kanske inte ser lika bra ut i skrift

Bra synpunkt! tummenupp.gif Det är väldigt viktigt att vara medveten om. Fast även dom som är bra på att uttrycka sig i skrift kan bli misstolkade. Om man blir upprörd över något så är det ju dessutom lätt att läsa lite slarvigt vilket kan leda till missförstånd och ännu mer ilska, och sedan är pajkastningen igång. Tror att det går att undvika en del missförstånd genom att dels noggrannt läsa igenom sina egna inlägg ett par gången innan man skickar dom, dels göra detsamma med andras inlägg som man vill kommentera.

Redigerat av Anders zon 1: 27-01-2008, 20:59

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 27-01-2008, 20:57
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Hej igen!

Jag vill nu försöka berätta vad jag upplever som jobbigt. Det är när en tråd om ett ämne A helt plötsligt överöses av kommentarer om att person x sa något elakt. Grundämnet kanske är hur intressant som helst. Måste det intressanta bara försvinna då eftersom man ska strunta i det jobbiga och således sluta skriva i tråden helt?

Om jag startar en tråd om rosa gerberor. O det skrivs om rosa gerberor. Sen råkar person x skriva att person y är ju helt fläng som vattnar ovanifrån. Ja då önskar jag att de två kan reda ut sina missförstånd ifred. Att person g, k, m , h och å hoppar in och skriver att person x är dum hjälper väl inte någon? Hellre då att försöka medla som någon nämnde ovan. Om man nu ska blanda sig i det alls??

Jag vet inte. Bara luftar det som bryr min hjärna just för tillfället.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-01-2008, 20:58
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (pejori @ 27-01-2008, 20:53) *
          japp....och det kan vara besvärligt att tala om för andra vad dom får skriva/ säga och hur dom ska formulera sig...ber om ursäkt för det blush.gif
          tummenupp.gif tummenupp.gif

Så är det ju. Går man dessutom in i en tråd man egentligen inte är intresserad av och som enda kommenterar skriver t.ex. "lägg ner nu" så blir det ju inte bättre precis .

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 27-01-2008, 21:00
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag tycker nog att debattklimatet är OK här på Odla. t.o.m. lite mesigt ibland. Tycker inte det är fel med olika åsikter och man kan mycket väl diskutera religion ,politik, sexuell läggning m.m. Och jag tycker inte det är fel med lite tuffa tag så länge det håller sig inom lagens och forumägarnas gränser. Kan man inte ta att någon inte har likartade värderingar så tycker jag helt enkelt att man inte skall ge sig in i debatter. det är inte farligt att bli motsagd, däremot ar det farligt när inte ren dumhet och överpräktighet inte blir bemött. Och ämnen som man inte kan/får diskutera tenderar lätt att också bli farliga.
          Gita

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-11-2025, 02:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon