Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Debattklimatet på odla; utan påhopp, bara seriösa inlägg
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 21:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 20:58) *
          /..../. "lägg ner nu" så blir det ju inte bättre precis .

sånt kan jag reta mej på också

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-01-2008, 21:03
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (anna_rispan @ 27-01-2008, 20:10) *
          (...) Är det två som missförstår varandra tycker jag att de kan reda ut det utan varsin hejaklack. Men det är visst bara jag som tycker det o då får jag väl försöka acceptera det då... (...)

Hejaklack låter lite negativt. Jag förstår hur du menar och det ligger mycket i det, men de gånger jag har lagt mig i så handlade det om vad jag upplevde som påhopp på någon. Vederbörande blir ledsen, vågar inte vara sig själv längre etc., och då är det väl bra att skicka en tröstekram eller nåt? Ärligt talat har jag svårt att låta bli. Det jämnar till viss del ut den negativa stämningen. Även om jag blev rejält förbannad på vissa, känns det som om jag har blivit kompis med andra, och för mig är det faktiskt det som överväger!

Redigerat av Myosotis: 27-01-2008, 21:04

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 21:03
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:00) *
          Jag tycker nog att debattklimatet är OK här på Odla. t.o.m. lite mesigt ibland. Tycker inte det är fel med olika åsikter och man kan mycket väl diskutera religion ,politik, sexuell läggning m.m. Och jag tycker inte det är fel med lite tuffa tag så länge det håller sig inom lagens och forumägarnas gränser. Kan man inte ta att någon inte har likartade värderingar så tycker jag helt enkelt att man inte skall ge sig in i debatter. det är inte farligt att bli motsagd, däremot ar det farligt när inte ren dumhet och överpräktighet inte blir bemött. Och ämnen som man inte kan/får diskutera tenderar lätt att också bli farliga.
          Gita

sant...sant

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Betty
          Inlägg 27-01-2008, 21:06
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag instämmer i allt som herkules har skrivit i den här tråden. Och jag tror att du, vindspel, har fel i nedanstående citat.
          CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 20:36) *
          Min åsikt ( märk väl min) är att vi är kan reda upp saker här utan att forumansvarig skall behöva vara en översynsman. Vi är ju vuxna människor. Vi kan sköta sånt själva så det inte går överstyr.......Detta är min åsikt och jag förstår vad du menar och andra kqanske tycker som du...vi ser vad det andra tycker tummenupp.gif

Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat. Javisst, vi är vuxna människor - de flesta av oss i alla fall, men det är inte alltid möjligt att se till själva så att det inte går överstyr. Glöm inte att precis vem som helst kan regga sig här, ja till och med dubbel-, trippel- o.s.v. regga sig med flera nicknames. Det finns såna som bara är ute efter att förstöra stämningen, syssla med trolling på olika forum.
          För övrigt tror jag att just den här sortens tråd som du nu har startat kan vara i farozonen för att kunna bli en "bråktråd", en sån där tråd som kan spåra ur...

Redigerat av Betty: 27-01-2008, 21:08

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Hannele
          Inlägg 27-01-2008, 21:06
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (pejori @ 27-01-2008, 20:42) *
          man inte skulle ta allt så personligt

Precis, det kan aldrig bli någon diskussion, om olika åsikter tas personligt.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-01-2008, 21:08
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tycker nog att debattklimatet är OK här på Odla. t.o.m. lite mesigt ibland. Tycker inte det är fel med olika åsikter och man kan mycket väl diskutera religion ,politik, sexuell läggning m.m. Och jag tycker inte det är fel med lite tuffa tag så länge det håller sig inom lagens och forumägarnas gränser. Kan man inte ta att någon inte har likartade värderingar så tycker jag helt enkelt att man inte skall ge sig in i debatter. det är inte farligt att bli motsagd, däremot ar det farligt när inte ren dumhet och överpräktighet inte blir bemött. Och ämnen som man inte kan/får diskutera tenderar lätt att också bli farliga.
          Gita

Håller helt med.

CITAT (Myosotis @ 27-01-2008, 21:03) *
          Hejaklack låter lite negativt. Jag förstår hur du menar och det ligger mycket i det, men de gånger jag har lagt mig i så handlade det om vad jag upplevde som påhopp på någon. Vederbörande blir ledsen, vågar inte vara sig själv längre etc., och då är det väl bra att skicka en tröstekram eller nåt? Ärligt talat har jag svårt att låta bli. Det jämnar till viss del ut den negativa stämningen. Även om jag blev rejält förbannad på vissa, känns det som om jag har blivit kompis med andra, och för mig är det faktiskt det som överväger!

Bra skrivet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-01-2008, 21:11
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Gita

Instämmer.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 21:13
          Länk hit: #48

Medlem

sedan finns det en aspekt till...och det är att vi inte har en susning om hur andras dag har varit...det finns dagar när jag går igång på en skitsak, medans jag normalt inte skulle bry mej om en dylik komentar...
          allt beroende på händelser och hälsotillstånd.
          vi är bara människor

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 27-01-2008, 21:14
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Betty @ 27-01-2008, 21:06) *
          Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat.

Och när har en tråd urartat? Vem bestämmer det? Dom som alltid är präktiga och politiskt korrekta eller dom som värnar om yttrande- och tankefriheten.
          Gita

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 21:16
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:14) *
          Och när har en tråd urartat? Vem bestämmer det? /.../

forumansvariga tummenupp.gif
          någon pm-ar och dom avgör...är det uppåt väggarna så låser/tar dom bort det tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          vindspel
          Inlägg 27-01-2008, 21:16
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

Jag instämmer i allt som herkules har skrivit i den här tråden. Och jag tror att du, vindspel, har fel i nedanstående citat.
          Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat. Javisst, vi är vuxna människor - de flesta av oss i alla fall, men det är inte alltid möjligt att se till själva så att det inte går överstyr. Glöm inte att precis vem som helst kan regga sig här, ja till och med dubbel-, trippel- o.s.v. regga sig med flera nicknames. Det finns såna som bara är ute efter att förstöra stämningen, syssla med trolling på olika forum.
          För övrigt tror jag att just den här sortens tråd som du nu har startat kan vara i farozonen för att kunna bli en "bråktråd", en sån där tråd som kan spåra ur...

Vi har med gemensam kraft jagat bort "troll" från forumet ex den religösa fanatikern som Berith så fyndigt hittade på snyggast.nu........det gjorde vi bra och klarar det igen tummenupp.gif
          Denna tråden är klart och tydligt stämplad som en icke bråktråd så den chansen finns inte.

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Gita
          Inlägg 27-01-2008, 21:19
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (pejori @ 27-01-2008, 21:13) *
          vi är bara människor

Precis, och det måste vi få vara på gott och ont.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 27-01-2008, 21:19
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag tror att hur man än diskuterar och vänder och vrider kommer det alltid att finnas folk som gör vad som helst för att hålla lågan levande (fortsätta tjafsa fast tråden börjar dö ut), känna sig påhoppad eller göra ett påhopp antingen medvetet eller omedvetet. För att inte tala om trollen...

Trots det är det bra att föra en diskussion om det. Även om jag inte tror att det leder till någon bestående ändring.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-01-2008, 21:20
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat.

Det har vi ju redan. Och jag tycker att det är viktigt att just forumansvariga ska göra bedömningen om en tråd ska tas bort eller inte. Det ska inte vi medlemmar göra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Betty
          Inlägg 27-01-2008, 21:29
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:14) *
          Och när har en tråd urartat? Vem bestämmer det? Dom som alltid är präktiga och politiskt korrekta eller dom som värnar om yttrande- och tankefriheten.
          Gita

Om en tråd urartar så till vida att t.ex. jag själv kränks så pm:ar jag forumansvarig och ber att få tråden bortplockad.
          Med mitt inlägg menade jag varken dom som alltid är präktiga och politiskt korrekta eller dom som värnar om yttrande- och tankefriheten.

CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:20) *
          Det har vi ju redan. Och jag tycker att det är viktigt att just forumansvariga ska göra bedömningen om en tråd ska tas bort eller inte. Det ska inte vi medlemmar göra.

Precis!

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-01-2008, 21:30
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 18:42) *
          Gossen Ruda startade ju som bekant en tråd med namnet "debattklimatet på odla". Då inga seriösa svar kunde ges då han tydligen inte är så poppis bland vissa så fortsätter jag.
          Han skrev
          1. varför vissa trådar spårar ur
          2. motangrepp om förhoppning att övertyga andra att ens åsikter är rätt.

Först vill jag säga att det får stå för Gossen om han tror sig veta orsaken dvs ett antal besserwissrar. Detta vill jag att ni kan kommentera själva vad ni anser om det.
          Trådar i "vissa ämnen"...vilka är dessa ämnen och kan vi kanske undvika dem eller.......
          Vad är ett seriöst svar???

Alla har inte samma åsikter och tur är väl det. Men att respektera andras åsikter och inte tycka att de är ignoranta för den skull är inte demokratiskt eller humant.

3. Hur kan vi förbättra klimatet på odla
          Kan vi hjälpas åt att reda upp detta så långt det är möjligt.

Jag gav ett förslag i Gossens tråd vilket var att vi skulle ha våra riktiga namn och bild på oss för att vi inte skulle dölja oss bakom ett nickname och datorn. Kanske vi skulle stå för det vi gör då, inte vet jag.

Förslag två av mig är att när ni ser att någon blir missförsådd så medla. Det fungerar alldeles utmärkt vet jag då jag själv varit med om det.

Vad tycker ni????? Ge förslag och diskutera respektfullt för jag vet att ni alla kan det. Bråk börjar nästan alltid med missförstånd.
          smiley_small_hug.gif

1/2) Jag tror att vissa trådar spårar ur pga att man inte håller sig till ämnet utan när argumenten tryter så drar man till med andra saker och sen har man helt plötsligt flera parallella diskussioner i samma. Sen måste man kunna skilja på sak och person. Man kanske retar sig på en person som man inte alltid är överens med men man ska inte angripa personen utan personens argument. Men vissa har tyvärr svårt att hålla sig från att förolämpa eller gå till personagrepp.

3) Man får ta personligt ansvar för vad man själv gör. vi kan inte kontrollera varandra.

Att ha riktiga namn på Odla vet jag att många inte tycker om. Jag vill gärna kunna vara på ett forum som ganska anonym person och bli dömd för vad jag gör här inte för vad folk tror om mig annars. Jag har ju ett civilt liv utanför nätet men "alla" måste inte veta vad personen Markus tycker och gör på nätet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Betty
          Inlägg 27-01-2008, 21:31
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 21:16) *
          Vi har med gemensam kraft jagat bort "troll" från forumet ex den religösa fanatikern som Berith så fyndigt hittade på snyggast.nu........det gjorde vi bra och klarar det igen tummenupp.gif
          Denna tråden är klart och tydligt stämplad som en icke bråktråd så den chansen finns inte.

Jodå, den risken finns tyvärr alltid på ett öppet forum.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 21:36
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 18:42) *
          /..../ då han tydligen inte är så poppis bland vissa så fortsätter jag.
          Han skrev

det var ju det där hur man skriver
          tror mera på att hans ÅSIKTER inte alltid är så populära......

CITAT (Betty @ 27-01-2008, 21:31) *
          Jodå, den risken finns tyvärr alltid på ett öppet forum.

tror jag med

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 27-01-2008, 21:36
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (pejori @ 27-01-2008, 21:16) *
          forumansvariga tummenupp.gif
          någon pm-ar och dom avgör...är det uppåt väggarna så låser/tar dom bort det tummenupp.gif

Men är det inte precis så det redan fungerar? Så det kan ju inte vara det Betty menar.
          Gita

Citera
          Betty
          Inlägg 27-01-2008, 21:38
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:36) *
          Men är det inte precis så det redan fungerar? Så det kan ju inte vara det Betty menar.
          Gita

Jodå, precis så. Läs mina inlägg en gång till Gita.

--------------------

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon