Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Debattklimatet på odla; utan påhopp, bara seriösa inlägg
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 21:39
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:36) *
          Men är det inte precis så det redan fungerar? Så det kan ju inte vara det Betty menar.
          Gita

ja...det är så det fungerar nu....tror betty menade det också.... tummenupp.gif
          va bra...Betty hann svara själv giggle.gif

Redigerat av pejori: 27-01-2008, 21:40

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-01-2008, 21:43
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:20) *
          Det har vi ju redan. Och jag tycker att det är viktigt att just forumansvariga ska göra bedömningen om en tråd ska tas bort eller inte. Det ska inte vi medlemmar göra.

Precis som vi inte ska något " civilgarde" ute i samhället utan låta polis och domstolsväsende ta hand om sådant som bryter mot lagen.

Tycker att det är bra som det är i dag både i samhället och på odla när det gäller vem som avgöra om ett " brott " är begånget eller inte . Sedan inte sagt att vi alltid " måste slå varandra på käften" !

Redigerat av mamamaggan: 27-01-2008, 21:44

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gita
          Inlägg 27-01-2008, 21:46
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Betty @ 27-01-2008, 21:06) *
          Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat.

Jag läser inte ditt inlägg som om du efterlyser något som redan finns, det är ju lite som att slå in öppna dörrar.
          Jag uppfattade det som du ville ha något annat än nuvarande forumansvariga.
          Gita

Citera
          Betty
          Inlägg 27-01-2008, 21:53
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:46) *
          Jag läser inte ditt inlägg som om du efterlyser något som redan finns, det är ju lite som att slå in öppna dörrar.
          Jag uppfattade det som du ville ha något annat än nuvarande forumansvariga.
          Gita

Jag skrev den där meningen som ett svar till Vindspels kommentar, alltså denna: Min åsikt ( märk väl min) är att vi är kan reda upp saker här utan att forumansvarig skall behöva vara en översynsman. Vi är ju vuxna människor. Vi kan sköta sånt själva så det inte går överstyr.......Min åsikt ( märk väl min) är att vi är kan reda upp saker här utan att forumansvarig skall behöva vara en översynsman. Vi är ju vuxna människor. Vi kan sköta sånt själva så det inte går överstyr.......

Redigerat av Betty: 27-01-2008, 21:54

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-01-2008, 21:56
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (mamamaggan @ 27-01-2008, 21:43) *
          Precis som vi inte ska något " civilgarde" ute i samhället utan låta polis och domstolsväsende ta hand om sådant som bryter mot lagen.

Tycker att det är bra som det är i dag både i samhället och på odla när det gäller vem som avgöra om ett " brott " är begånget eller inte . Sedan inte sagt att vi alltid " måste slå varandra på käften" !

Just det jag menade. Man ska inte gå in i trådar som någon sorts ordningsman och tala om för andra medlemmar vad dom får säga och inte men det anske jag redan sagt hmm.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2008, 21:57
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:56) *
          Just det jag menade. Man ska inte gå in i trådar som någon sorts ordningsman och tala om för andra medlemmar vad dom får säga och inte men det anske jag redan sagt hmm.

kan aldrig sägas för ofta tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 27-01-2008, 21:58
          Länk hit: #67

Gäster

Problemet med dyl frågeställningar på ett forum, som odla, är bakgrundskunskapen hos deltagarna. Inget negativt i sig men om en insatt person står och funderar mellan två alternativ, och så kommer någon som läst i tidningen, sett på Tv eller hört på jobbet, så blir det lätt fel oavsett ämne.

Ta mig själv tex. jag tycker att skolans biologiböcker borde kastas. Detta tycker inte en biologilärare.. Vår debatt blir ofta hätsk därför vi har olika bakgrund och ser olika på saken. Ofta blir saker som uttrycks enkelt och självklart, i press och media, något helt annat med kunskap och insikt i ämnet.

Press och media har ett enormt inflytande på våra liv och ställningstagande. Men deras sanning är inte alltid den bästa.

Tänkvärt är Dr Gobbels postulat: Det spelar ingen roll om 10 % vet sanningen så länge som resten tror på mig.

Om 90% tror sig veta hur det ligger till och sedan diskuterar med 10 %, som vet hur det ligger till, så blir det inte snyggt....

Nä, i ett trädgårdsforum är det bäst att hålla sig till just trädgård och utelämna Kvantfysik, Freudiska psykoanalyser och Katters inälvsparasiter..

Redigerat av Stella-Polaris: 27-01-2008, 22:13

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-01-2008, 22:40
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

orkar inte läsa denna tråd , och sedan att vindspel starta en ny sådan här tråd är väl onödigt när hon inte vet vad som hänt innan och varför gossen ruda startade den tråden . är det nån mening med fler tjafs trådar i samma tradiga hysteriska ältande ämne

ha gärna för mig disktioner och debattera m.m. ,,, det vill jag själv ha

men ha det med en god stil ( vilket kankse inte är så lätt på ett forum att ha då vi alla är olika ) och utan personangrepp eller andra påhopp mot grupper,personer .

och jag förstår faktiskt inte gossen ruda ?? med hans skriv om ett bättre debatt klimat . när han själv är en av dom första som borde bättra sig och kolla igenom vad han skriver utan sårande ord . visst jag kan mer än gärna bättra mig ,, vilket jag också har gjort . men jag har aldrig sårat någon(vad jag vet ) . visst många tycker jag är hård mot han må så tycka , och om gossenm ruda tycker detta är ett ''personligt'' påhopp får han tycka det . fast det inte är det , jag försöker bara göra så att gossen ruda själv förstår . och jag ska inte enbart sätta gossen ruda i ett hörn vet flera på odla som borde bättra sig även jag själv ser mig i den gruppen .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-01-2008, 22:43
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (flaxss @ 27-01-2008, 22:40) *
          orkar inte läsa denna tråd , och sedan att vindspel starta en ny sådan här tråd är väl onödigt när hon inte vet vad som hänt innan och varför gossen ruda startade den tråden . är det nån mening med fler tjafs trådar i samma tradiga hysteriska ältande ämne

men ha det med en god stil ( vilket kankse inte är så lätt på ett forum att ha då vi alla är olika ) och utan personangrepp eller andra påhopp mot grupper,personer .

och jag förstår faktiskt inte gossen ruda ?? med hans skriv om ett bättre debatt klimat . när han själv är en av dom första som borde bättra sig och kolla igenom vad han skriver utan sårande ord . visst jag kan mer än gärna bättra mig ,, vilket jag också har gjort . men jag har aldrig sårat någon(vad jag vet ) . visst många tycker jag är hård mot han må så tycka , och om gossenm ruda tycker detta är ett ''personligt'' påhopp får han tycka det . fast det inte är det , jag försöker bara göra så att gossen ruda själv förstår . och jag ska inte enbart sätta gossen ruda i ett hörn vet flera på odla som borde bättra sig även jag själv ser mig i den gruppen .

Klokt och vettigt!! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 28-01-2008, 00:04
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 20:50) *
          Jag tycker inte att man ska pm:a forumansvariga hur som helst. Det kan lätt bli så att någon som bara tycker att det tjafsas för mycket gör det utan att det kanske förekommit övertramp i tråden. Att skicka oförskämda PM till andra medlemmar förstår jag inte vitsen med.

Tror också att det bästa är att helt enkelt strunta i trådar man inte gillar.

som jag tänker så är det FORUMREGLERNA som styr, finns det trådar som överträder dessa regler så är det bara bra att admin får reda på dem. han/de beslutar sedan vad som ska ske.
          odla är ett förträffligt forum med högt i tak och det är bra.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          herkules
          Inlägg 28-01-2008, 00:38
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:14) *
          Och när har en tråd urartat? Vem bestämmer det? Dom som alltid är präktiga och politiskt korrekta eller dom som värnar om yttrande- och tankefriheten.
          Gita

en tråd har urartat när den bryter mot forumregler/lagar. tänka får man alltid göra men man kanske inte ska tänka högt alla gånger..
          smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2008, 06:53
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

redigerat

Redigerat av Berith: 28-01-2008, 10:45

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 07:34
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Myosotis @ 27-01-2008, 21:03) *
          Hejaklack låter lite negativt. Jag förstår hur du menar och det ligger mycket i det, men de gånger jag har lagt mig i så handlade det om vad jag upplevde som påhopp på någon. Vederbörande blir ledsen, vågar inte vara sig själv längre etc., och då är det väl bra att skicka en tröstekram eller nåt? Ärligt talat har jag svårt att låta bli. Det jämnar till viss del ut den negativa stämningen. Även om jag blev rejält förbannad på vissa, känns det som om jag har blivit kompis med andra, och för mig är det faktiskt det som överväger!

Ja hejaklack lät elakt eftersom resten av det jag skrev handlade just om att folk hoppar in och skriver elaka saker. Jag menade inte trösteord med det jag skrev. Jag syftade bara på att det blir två klackar som skriver elaka saker.

Jag förstår det du framför också, att man vill skriva ett trösteord nån gång i bland.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 28-01-2008, 07:45
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 18:42) *
          Jag gav ett förslag i Gossens tråd vilket var att vi skulle ha våra riktiga namn och bild på oss för att vi inte skulle dölja oss bakom ett nickname och datorn. Kanske vi skulle stå för det vi gör då, inte vet jag.

Med all repekt tror jag inte detta är en särskilt bra idé. Detta är internet och tutar vi i våra barn att inte uppge vilka vi är och vara försiktiga med foton så bör vi vuxna inte bete oss så dumt tillbaka. Förvisso är Odla fullt med odlingsentusiaster men alla kan regga sig här och det är öppet för alla att kika in.

Citera
          Kathy
          Inlägg 28-01-2008, 09:09
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 18:42) *
          ......//........Jag gav ett förslag i Gossens tråd vilket var att vi skulle ha våra riktiga namn och bild på oss för att vi inte skulle dölja oss bakom ett nickname och datorn. Kanske vi skulle stå för det vi gör då, inte vet jag.....//.........

Men det finns väl inget som hindrar att göra så, redan idag? Dvs, hela namnet samt bild på sig själv?
          Du kan väl börja, vindspel. smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-01-2008, 09:33
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Kathy @ 28-01-2008, 09:09) *
          Men det finns väl inget som hindrar att göra så, redan idag? Dvs, hela namnet samt bild på sig själv?
          Du kan väl börja, vindspel. smile.gif

Nej tack så vill inte jag ha det iallafall. coolgleam.gif

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 28-01-2008, 09:41
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 09:33) *
          Nej tack så vill inte jag ha det iallafall. coolgleam.gif

Det är valfritt.
          Vad jag menar är att det går att göra så redan idag. smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-01-2008, 10:40
          Länk hit: #78

Medlem

Nu ska jag sticka ut hakan lite
          och tillägga att jag tycker att Odla är ett bra och trevligt forum som fungerar utmärkt som det är. Det jag dock tycker är lite trist är när det klagas och gnälls över inlägg och trådar man egentligen inte är intresserad av. Man behöver faktiskt inte lägga sig i allting som skrivs, i synnerhet inte om man gör det bara för att gnälla.

Jag tycker att alla måste tänka på hur man skriver och uttrycker sig så att man inte bryter mot de forumregler som finns. Det råder åsiktsfrihet och det ska vi värna om. Man får faktiskt försöka att inte ta åt sig allt personligt även om det skrivs såndant som man inte själv gillar. Uppenbarligen har en del tyvärr väldigt låg smärttröskel. Ibland blir det missförstånd och då ska man ges möjlighet att förklara sig. Om man ser minsta lilla meningsskiljaktighet som påhopp
          så kanske man ska fundera på varför.

Jag tycker att det är bra att det är högt i tak på Odla. Låt det förbli så!

CITAT (Kathy @ 28-01-2008, 09:41) *
          Det är valfritt.
          Vad jag menar är att det går att göra så redan idag. smile.gif

Javisst det förstog jag och det var mer vindspels förslag om att man inte skulle få vara anonym som jag reagerade emot flirting.gif

--------------------

Citera
          vindspel
          Inlägg 28-01-2008, 10:44
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (flaxss @ 27-01-2008, 22:40) *

Det jag fetmarkerat förklarar varför jag startade denna tråd. Du själv vill ju inte ha påhopp och vill ha ett bättre klimat här och att Gossen startade tråden kan vi ju glömma och välkomna honom här med konkreta frågor och svar. Har ingen aning om du behöver bättra dig. Här kan vi prata rent allmänt om hur vi alla kan bidra till ett bättre klimat. Genom att vi diskuterar här så ventileras åsikterna och framför allt gör det oss medvetna om problemet med påhopp.

Rent allmänt så tycker jag att det framkommit att ni vill ha en forumansvarig som rycker in. Det har vi redan och det fungerar. Frågan är om vi kan hjälpas åt så att det inte urartar så mycket att det ska behöva bli så. Ser man att ngn "flippar" ut så ignorera den eller försvara snällt och bestämt att vi alla får ha sina åsikter. Någon skrev att vi inte ska ta lagen i egna händer så att säga utan låta forumansvarig reda upp det. Min tanke var som ovan att försöka att inte låta det gå så långt. Man hjälper väl varandra IRL också......eller?

Gällande bild och det riiktiga namnet så tror jag inte det fungerar. Jag har haft min bild här innan och i förra tråden skrev jag mitt namn....har vid tidigare tillfälle också gjort det. Bara genom att fylla i var man bor i profilen och namn mm gör nog att man beter sig bättre. Det är faktiskt lätt att inte tänka efter före när man inte har ngt att förlora...........

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-01-2008, 12:32
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 10:44) *
          Det jag fetmarkerat förklarar varför jag startade denna tråd. Du själv vill ju inte ha påhopp och vill ha ett bättre klimat här och att Gossen startade tråden kan vi ju glömma och välkomna honom här med konkreta frågor och svar. Har ingen aning om du behöver bättra dig. Här kan vi prata rent allmänt om hur vi alla kan bidra till ett bättre klimat. Genom att vi diskuterar här så ventileras åsikterna och framför allt gör det oss medvetna om problemet med påhopp.

Rent allmänt så tycker jag att det framkommit att ni vill ha en forumansvarig som rycker in. Det har vi redan och det fungerar. Frågan är om vi kan hjälpas åt så att det inte urartar så mycket att det ska behöva bli så. Ser man att ngn "flippar" ut så ignorera den eller försvara snällt och bestämt att vi alla får ha sina åsikter. Någon skrev att vi inte ska ta lagen i egna händer så att säga utan låta forumansvarig reda upp det. Min tanke var som ovan att försöka att inte låta det gå så långt. Man hjälper väl varandra IRL också......eller?

Gällande bild och det riiktiga namnet så tror jag inte det fungerar. Jag har haft min bild här innan och i förra tråden skrev jag mitt namn....har vid tidigare tillfälle också gjort det. Bara genom att fylla i var man bor i profilen och namn mm gör nog att man beter sig bättre. Det är faktiskt lätt att inte tänka efter före när man inte har ngt att förlora...........

tycker ändå det är meningslöstmed en ny tjattråd i samma ämne . och skriver det igen jag förstår inte gossen ruda !! ,, läs mitt förra inlägg .

jo jag tycker vi kan ha ett bättre klimat på odla , men jag tror alla vet det nu och jag hoppas dom tänker sig för . men vi behöver inte fler sådna här trådar i samma ämne där folk tjafsar .

har du läst den tråd som starde det hela ? eller den tråden som dom tog veck ??

den tråden heter nu har censuren slagit till eller nåt liknade läs den och sedan läser du gossen rudas tråd bättre klimat . så då kanske du förstår varför jag inte förstår gossen ruda . men det kvittar väl vad jag skriver han 'är väl blockat mig .

och detta är inget påhopp på han .

och nu börjar jag själv tjfsa !!! ,, men jag ska inte tjafsa mer nu och ska inte skirva här i denna tråd heller , hoppas jag inte behöver

Redigerat av flaxss: 28-01-2008, 12:33

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 16:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon