Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Debattklimatet på odla; utan påhopp, bara seriösa inlägg
          Kathy
          Inlägg 28-01-2008, 12:40
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 10:44) *
          ....//........Gällande bild och det riiktiga namnet så tror jag inte det fungerar......//..........

Men...det var ju ditt eget förslag. dunno.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-01-2008, 13:13
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (flaxss @ 28-01-2008, 12:32) *
          tycker ändå det är meningslöstmed en ny tjattråd i samma ämne . och skriver det igen jag förstår inte gossen ruda !! ,, läs mitt förra inlägg .

jo jag tycker vi kan ha ett bättre klimat på odla , men jag tror alla vet det nu och jag hoppas dom tänker sig för . men vi behöver inte fler sådna här trådar i samma ämne där folk tjafsar .

har du läst den tråd som starde det hela ? eller den tråden som dom tog veck ??

den tråden heter nu har censuren slagit till eller nåt liknade läs den och sedan läser du gossen rudas tråd bättre klimat . så då kanske du förstår varför jag inte förstår gossen ruda . men det kvittar väl vad jag skriver han 'är väl blockat mig .

och detta är inget påhopp på han .

och nu börjar jag själv tjfsa !!! ,, men jag ska inte tjafsa mer nu och ska inte skirva här i denna tråd heller , hoppas jag inte behöver

Flaxss du sa själv att du inte läst hela den här tråden och det märks tyvärr på dina inlägg, sorry.

Vi har inte skrivit i den här tråden om vad som hände i dom trådarna du nämner utan enbart om hur man i möjligaste mån skulle kunna undvika att det blir tjafs och bråk, vilket jag för övrigt tror är en omöjlighet att helt kunna undvika men vi kan alla göra så gott vi kan för att försöka undvika det. Det känns lite som om du tror att den här tråden handlar om något annat än vad den egentligen gör. Det är synd tycker jag för du skulle säkert kunna bidra med vettiga åsikter. Vi pratar inte om några specifika personer alltså utan mer allmänt. Lite synd tycker jag det är att du kallar den här tråden för tjafstråd för hittills har det inte varit minsta bråk vad jag kan se åtminstone däremot lite olika åsikter.
          Kanske skulle trådskaparen kunna ha valt en annan rubrik på tråden men det är inte så mycket att göra åt nu. Så upp med hakan nu Flaxss trostar.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          kompostjord
          Inlägg 28-01-2008, 13:52
          Länk hit: #83

Gäster

Egentligen borde rubriken på den här tråden vara
          -Debattklimatet i avdelningen småprat.

Jag har inte sett denna totala avsaknaden av värdegrund i andra delar av Odla.

Redigerat av kompostjord: 28-01-2008, 13:55

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-01-2008, 14:58
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Mina funderingar i detta ämne

Att männsikor ibland blir upprörda, säger dumma saker eller känner sig kränkta är säkert oundvikligt. Frågan är om vi kan göra något för att minimera problemen. Min bestämda uppfattning är att detta är helt beroende av medlemmarnas vilja att skapa en god stämning på Forumet. Vissa regler och strukturella upplägg kan vägleda, men om inte viljan finns så fungerar det ändå inte.

Ett bra förhållningssätt på Forumet bör innebära att vi:
          • visar empati - försöka sätta sig in hur andra kan tänka och reagera, försöker rätta till om det togs illa upp...
          • visar behärskning - sansa dig om du är upprörd, läs en gång till, vänta med att svara...
          • håller oss till ämnet - vrid inte till ämnet, tramsa inte sönder seriösa trådar

Olika typer av trådar - bara vissa är "explosiva":

Problemet tycks nästan uteslutande gälla avdelningen "Småprat". Men i de allra flesta trådar är stämningen mycket god. Trådarna på Småprat är sinsemellan väldigt olika. Här finns "intresssetrådar", där man t.ex. diskuterar träning eller sport. Det finns också "be om råd - trådar" och "tramstrådar". Problemen verkar dyka upp i "samhällsfrågetrådarna", dock inte i alla. Religion, sex och politik är "explosivt". Alla trådar har sitt berättigande och sina mer eller mindre trogna skribenter. Många konflikter beror på missförstånd. En typ av missförstånd beror på att skribenten inte riktigt har klart för sig i vilken typ av tråd han eller hon befinner sig.

Mitt konkreta förslag är att skapa en särskild avdelning för dessa mer "explosiva" trådar

Förslag till rubrik: Debattera samhällsfrågor

kompiskram.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-01-2008, 15:11
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Du föreslog det här för ett tag sedan och jag tycker fortfarande att det är lika genialt. tummenupp.gif

saxat:
          CITAT (aq42 @ 28-01-2008, 14:58) *
          Mitt konkreta förslag är att skapa en särskild avdelning för dessa mer "explosiva" trådar

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Bettis
          Inlägg 28-01-2008, 15:16
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

tummenupp.gif bravo.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-01-2008, 15:20
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Ett bra förhållningssätt på Forumet bör innebära att vi:
          • visar empati - försöka sätta sig in hur andra kan tänka och reagera, försöker rätta till om det togs illa upp...
          • visar behärskning - sansa dig om du är upprörd, läs en gång till, vänta med att svara...
          • håller oss till ämnet - vrid inte till ämnet, tramsa inte sönder seriösa trådar

Jag lyfter ut din lista. Det du radar upp där är något som flera har nämnt. Där ibland jag. Men det verkar ju som att även om det är flera som skriver att det är så det bör gå till så brister det ju ändå.

Varför gör det?
          Vad är det som gör att man/jag/en del inte kan låta bli att skriva inlägg helt utan för ämnet? Eller låta bli att skriva inlägg som hetsar upp stämningen? Till detta senare räknar jag det jag också nämnt tidigare, att ställa sig på endera sidan av två som fått ett missförstånd och kasta glåpord och det ena med det tredje. Att stå o hetsa på ett missförstånd och aviga känslor kan väl aldrig leda till något gott? O och det är sådant jag upplevt förstört debatter och diskussioner.

Dessa saker du nämner är ju en del av den netikett som redan finns att hitta på nätet. I netikett brukar det stå. "Avstå från att skriva om du inte tillför trådens ämne något". Där kan både din andra och tredje punkt falla in??

**
          En debatt brukar handla om att framföra argument som sedan testas i sin hållbarhet. O det tror jag att flera här kan.

Sist men inte minst. Om någon undrar över något jag skrivit hoppas jag att ni frågar mig här i tråden rakt på sak.

Tack på förhand.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2008, 15:25
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

.........../
          Olika typer av trådar - bara vissa är "explosiva":

Problemet tycks nästan uteslutande gälla avdelningen "Småprat". Men i de allra flesta trådar är stämningen mycket god. Trådarna på Småprat är sinsemellan väldigt olika. Här finns "intresssetrådar", där man t.ex. diskuterar träning eller sport. Det finns också "be om råd - trådar" och "tramstrådar". Problemen verkar dyka upp i "samhällsfrågetrådarna", dock inte i alla. Religion, sex och politik är "explosivt". Alla trådar har sitt berättigande och sina mer eller mindre trogna skribenter. Många konflikter beror på missförstånd. En typ av missförstånd beror på att skribenten inte riktigt har klart för sig i vilken typ av tråd han eller hon befinner sig.

kompiskram.gif

Att vissa ämne som religion, sex och politik blir så explosiva tror jag beror på att då när det diskuteras så konfronterar man människors mest personliga åsikter. Man kan ha olika åsikter om huruvida makaroner ska vara raka eller skruvade eller om man ska köpa Volvo eller Saab men på det stora hela så rör det inte om människors mest ideologiska och fundamentala uppfattningar. Men när man kommer in på sådana "hetare" ämnen så har många en väldigt stark övertygelse och tar lätt illa upp när den ifrågasätts. Vissa känner sig nog personligt ifrågasatta för det är en del av deras identitet. De ser inte att det är argumenten man angriper utan tar det personligt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-01-2008, 15:26
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 13:13) *
          Flaxss du sa själv att du inte läst hela den här tråden och det märks tyvärr på dina inlägg, sorry.

Vi har inte skrivit i den här tråden om vad som hände i dom trådarna du nämner utan enbart om hur man i möjligaste mån skulle kunna undvika att det blir tjafs och bråk, vilket jag för övrigt tror är en omöjlighet att helt kunna undvika men vi kan alla göra så gott vi kan för att försöka undvika det. Det känns lite som om du tror att den här tråden handlar om något annat än vad den egentligen gör. Det är synd tycker jag för du skulle säkert kunna bidra med vettiga åsikter. Vi pratar inte om några specifika personer alltså utan mer allmänt. Lite synd tycker jag det är att du kallar den här tråden för tjafstråd för hittills har det inte varit minsta bråk vad jag kan se åtminstone däremot lite olika åsikter.
          Kanske skulle trådskaparen kunna ha valt en annan rubrik på tråden men det är inte så mycket att göra åt nu. Så upp med hakan nu Flaxss trostar.gif

( obs itt tangetbord är söder ) en då ber jag så hekst yket o ursäkt en nog tror jag att trådskaparen fik sin ide från den förra tråden oh däred är gosse ruda ed i bilden en jag ska ju ändå inte skira er i denna tråd oh jag länar denna tråd nu oh låter resten diskutera det do höll på ed tummenupp.gif har sagt ad jag tyker oh är klar

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2008, 15:28
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 15:20) *
          //

En debatt brukar handla om att framföra argument som sedan testas i sin hållbarhet. O det tror jag att flera här kan.

......//

Tack på förhand.

Precis! men man måste skilja på sak och person. Man kan ifrågasätta sakfrågan utan att för den delen ifråga sätta personens rätt att tycka så. Men inte alla klarar av att få sina argument ifrågasatta utan ser det som en förolämpning eller personangrepp.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-01-2008, 15:52
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det börjar kännas lite som att gå på sammaträde och det är viktigt att följa agendan.

Jag håller inte riktigt med dej Ag. Det är inte bara trådar som skulle passa i "samhällsfrågor" som ibland spårar ur.
          Detta kan hända i nästan vilken tråd som helst ja kanske inte rena tramstrådar då men i många andra. Det behövs bara ett förfluget ord så kan (observera kan) det bli ganska otrevligt om någon sitter och tar illa upp. Ibland tenderar diskussioner också att byta riktning och jag är inte övertygad om att det alltid är fel.

Jag tror också att det kan bli lite knepigt att ha en särskild avdelning för "samhällsfrågor". Vilka ämnen platsar där osv. Det kan också bli så att en sådan avdelning bäddar för bråk eftersom "heta ämnen" skulle ligga där. Tjafset ska ju inte vara mer tillåtet i en sådan avdelning än i övriga forumet. Dom som gnäller skulle ju iallafall gå in där och läsa och fortsätta gnälla. Jag tycker att man måste ta ett eget ansvar för i vilka trådar man skriver och på vilket sätt oavsett var trådarna ligger. Man kan inte och ska inte ta ansvar för hur andra agerar. Men vi kan alla visa respekt och försöka hålla en hyfsad ton mot varandra och det måste vi kunna utan att skapa en massa ordningsregler utöver dom som redan finns. Och jag säger det igen men vi ska inte heller ha några självutnämnda ordningsmän.

En annan sak som slagit mej är att en del ibland inte läser hela tråden innan dom skriver ett inlägg, visst jag förstår att det kan vara jobbigt om det är många sidor, men vet man inte vad som sagts tidigare i tråden så är det ju väldigt lätt att det blir fel särskilt i den typen av trådar som det den senaste tiden varit stökigt.

Det är min åsikt.
          kram2.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-01-2008, 16:35
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om nån undrar varför jag inte skriver här så beror det på att jag är rädd för att det blir samma visa som tidigare men jag läser och studerar. Inget att anmärka på så här långt. yes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-01-2008, 16:42
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 16:35) *
          Om nån undrar varför jag inte skriver här så beror det på att jag är rädd för att det blir samma visa som tidigare men jag läser och studerar. Inget att anmärka på så här långt. yes.gif

för min egen del ,, beror det på vad du själv skriver . det minsta är väl en ursäkt .

Redigerat av flaxss: 28-01-2008, 16:43

Citera
          vindspel
          Inlägg 28-01-2008, 16:59
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (flaxss @ 28-01-2008, 16:42) *
          för min egen del ,, beror det på vad du själv skriver . det minsta är väl en ursäkt .

Inget skäll i denna tråd. Förstår att du måste vara sårad annars hade du inte skrivit så men detta måste du reda upp. Går det inte att reda upp med Gossen(han kanske är nöjd och mår inte dåligt av det) så måste du tänka - Är en persons åsikt så mycket värd att jag väljer att må så dåligt av det.
          Allt kan inte reda upp sig. Välj att må bra, tror din partner kan hjälpa dig på den punkten då han kankse inte känner samma oförett. Kram på dig, och vad spelar det för roll vad en maänniska tycker....... kompiskram.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 16:35) *

Du är sååå välkommen med dina idéer. Du är också med på forumet och jag startade inte tråden för att jag är emot dig. kompiskram.gif

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          vindspel
          Inlägg 28-01-2008, 17:09
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 15:52) *
          Det börjar kännas lite som att gå på sammaträde och det är viktigt att följa agendan.

Jag håller inte riktigt med dej Ag. Det är inte bara trådar som skulle passa i "samhällsfrågor" som ibland spårar ur.
          Detta kan hända i nästan vilken tråd som helst ja kanske inte rena tramstrådar då men i många andra. Det behövs bara ett förfluget ord så kan (observera kan) det bli ganska otrevligt om någon sitter och tar illa upp. Ibland tenderar diskussioner också att byta riktning och jag är inte övertygad om att det alltid är fel.

Jag tror också att det kan bli lite knepigt att ha en särskild avdelning för "samhällsfrågor". Vilka ämnen platsar där osv. Det kan också bli så att en sådan avdelning bäddar för bråk eftersom "heta ämnen" skulle ligga där. Tjafset ska ju inte vara mer tillåtet i en sådan avdelning än i övriga forumet. Dom som gnäller skulle ju iallafall gå in där och läsa och fortsätta gnälla. Jag tycker att man måste ta ett eget ansvar för i vilka trådar man skriver och på vilket sätt oavsett var trådarna ligger. Man kan inte och ska inte ta ansvar för hur andra agerar. Men vi kan alla visa respekt och försöka hålla en hyfsad ton mot varandra och det måste vi kunna utan att skapa en massa ordningsregler utöver dom som redan finns. Och jag säger det igen men vi ska inte heller ha några självutnämnda ordningsmän.

En annan sak som slagit mej är att en del ibland inte läser hela tråden innan dom skriver ett inlägg, visst jag förstår att det kan vara jobbigt om det är många sidor, men vet man inte vad som sagts tidigare i tråden så är det ju väldigt lätt att det blir fel särskilt i den typen av trådar som det den senaste tiden varit stökigt.

Det är min åsikt.
          kram2.gif

Jag håller med dig. Det kan förekomma bråk eller tyst mobbing (om jag får använda detta laddade ordet) i andra trådar och i andra avdelningar än småprat dessutom.
          Ett kan vara att ngn startar en tråd och så svarar några sedan startar en annan en likadan tråd och där får trådskaparen komplemanger att tråden skapats och alla skriver i denna (ej i småprat). Hur kan det komma sig????? En tyst mobbing anser jag detta vara. Varför accepterades inte den första trådskaparen????

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-01-2008, 17:19
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 16:59) *
          Inget skäll i denna tråd. Förstår att du måste vara sårad annars hade du inte skrivit så men detta måste du reda upp. Går det inte att reda upp med Gossen(han kanske är nöjd och mår inte dåligt av det) så måste du tänka - Är en persons åsikt så mycket värd att jag väljer att må så dåligt av det.
          Allt kan inte reda upp sig. Välj att må bra, tror din partner kan hjälpa dig på den punkten då han kankse inte känner samma oförett. Kram på dig, och vad spelar det för roll vad en maänniska tycker....... kompiskram.gif
          Du är sååå välkommen med dina idéer. Du är också med på forumet och jag startade inte tråden för att jag är emot dig. kompiskram.gif

det var inget skäll direkt . men jag ska inte dra upp nåt igen så jag lägger ner mitt . jag tror att gossen ruda har blockat mig så han kan inte läsa vad jag skriver . och tycker han att jag sårat han får han säga det ( fast jag aldrig gjort det )

nu ska jag låta er diskutera detta ifred jag har inget att tillägga och vill inte tillägga nåt heller .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-01-2008, 17:36
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hej igen!
          Jag ska inte bli långrandig. De har framkommit ett antal synpunkter på min idé att skapa en särskild avdelning för "Samhällsfrågor - debatt". Vissa är för och andra emot. Själv tror jag på idén, som ett sätt att tydliggöra skillnaden mellan olika typer av trådar.

Min huvudpunkt var dock, som många andra framfört, att det handlar om ett gemensamt ansvar för bemötandet på Forumet. Tycker att empati, behärskning och respekt för ämnet är tre bra riktmärken.

Forumet blir inte bättre än vi själva gör det!

Lev väl
          Anders kompiskram.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-01-2008, 17:36
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 16:59) *

Tack, tack, men jag avstår tv. Jag gjorde ett test och det dröjde inte länge förrän flaxss dök upp. Inte för att jag ser vad han skriver eller ens bryr mig men det går inte att debattera under såna förhållanden. Hoppas nån kan förklara för honom att alla hans inlägg är blanka för mig så han ropar i tomma luften.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2008, 17:48
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 17:36) *
          Tack, tack, men jag avstår tv. Jag gjorde ett test och det dröjde inte länge förrän flaxss dök upp. Inte för att jag ser vad han skriver eller ens bryr mig men det går inte att debattera under såna förhållanden. Hoppas nån kan förklara för honom att alla hans inlägg är blanka för mig så han ropar i tomma luften.

Diskussion bygger ju på att fler än en utbyter åsikter! Du verkar föredra monologer i forum om du stör dig på att fler deltar?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-01-2008, 17:53
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 17:36) *

tack för det . du förstår inte .

du skrev en signatur jag frågade dig varför den var där ( med ironi ) du skriver ett mycket sårade inlägg . vad får jag för det ??

inte ett skit .

tack å hej gossen ruda . du har satt dina sista potatisar i mina ögon .

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 16:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon