Jag har en några hundra kvadratmeter stor yta i trädgården som är full av ogräs. (Lite annat också...) Jag har tänkt att platta ut ytan, lägga en årsprenumeration av DN på den (som en sorts rotspärr), och sedan ett lager ny matjord (en dm ca).
Och sedan... tja, vad?
Så småningom ska vi sätta lite fruktträd och annat där. Stora bitar av ytan ska vara trevliga att gå på, men gräsyta för lek och spel har vi på annat håll. Det får gärna se lite vilt och naturligt ut.
Vi bor i zon tre och har en ganska torr trädgård (särskilt en bit av denna ytan).
Vi planerar att göra detta nästa vår, och behöver så snabbt så att det inte kommer in en massa nya ogräs.
Eventuellt kan man så på en massa ettåringar om man är osäker, men det är ju inte så kostnadseffektivt..., i synnerhet inte om man vet vad man vill ha där långsiktigt.
Om vi ska gå in på färger, så tänker jag mig först och främst en massa bladverk i olika gröna nyanser. Kanske med dragning åt silver eller rött på något. Eventuella blommor får gärna vara vita. Kanske också laxrosa, roströda, "svarta" o d.
Ska man driva upp något under detta år som sedan kan planteras ut nästa vår? (Lite sugen på att starta nu - om det inte är dumt) Det mesta måste nog sås direkt nästa vår va? (Med tanke på den stora ytan om inget annat.)
Några tankar? Behöver ni mer information?