Full version: Vad ska jag så?
Tullia
Jag har en några hundra kvadratmeter stor yta i trädgården som är full av ogräs. (Lite annat också...) Jag har tänkt att platta ut ytan, lägga en årsprenumeration av DN på den (som en sorts rotspärr), och sedan ett lager ny matjord (en dm ca).

Och sedan... tja, vad? dunno.gif

Så småningom ska vi sätta lite fruktträd och annat där. Stora bitar av ytan ska vara trevliga att gå på, men gräsyta för lek och spel har vi på annat håll. Det får gärna se lite vilt och naturligt ut.

Vi bor i zon tre och har en ganska torr trädgård (särskilt en bit av denna ytan).

Vi planerar att göra detta nästa vår, och behöver så snabbt så att det inte kommer in en massa nya ogräs.

Eventuellt kan man så på en massa ettåringar om man är osäker, men det är ju inte så kostnadseffektivt..., i synnerhet inte om man vet vad man vill ha där långsiktigt.

Om vi ska gå in på färger, så tänker jag mig först och främst en massa bladverk i olika gröna nyanser. Kanske med dragning åt silver eller rött på något. Eventuella blommor får gärna vara vita. Kanske också laxrosa, roströda, "svarta" o d.

Ska man driva upp något under detta år som sedan kan planteras ut nästa vår? (Lite sugen på att starta nu - om det inte är dumt) Det mesta måste nog sås direkt nästa vår va? (Med tanke på den stora ytan om inget annat.)

Några tankar? Behöver ni mer information?
Krolliljan
Du har inte användning för en berså? T ex Syrener smile.gif
KURT
Jag tycker att det låter som om det redan ser "vilt och naturligt ut"?
Tullia
KURT: Ha ha ha...

Krolliljan: Syrenbersåer är trevliga, men jag är inte så sugen.

Tänkte mest få tips om marktäckare och annat...

KURT
Det låter som väldigt mycket jobb om det bara skall vara tillfälligt. Sår eller planterar man något nytt, så är det svårt att få det att se vilt eller naturligt ut. Frågan är om ni över huvudtaget bör täcka det med jord? Kanske är det bättre med sand? Det ni täcker med kommer ju ändå att blandas med underlaget när tidningarna multnat, och i sand är det också mindre risk att ogräs skall börja växa. Plantera kan ni ju ändå göra, antingen direkt i sanden, eller gräva ner genom tidningarna.
Tullia
Nja, men det ska inte vara tillfälligt. (Bara eventuella ettåringar om jag inte kommer på något annat.) Tanken är att det ska vara kvar som trevligt "underlag" och att vi sedan efterhand gräver ut för de fruktträd som sedan ska planteras ganska glest där. Några mer "öppna" ytor ska vara kvar där också.

Låter det konstigt, eller har jag bara varit otydlig?

Något trevligt att strosa runt i. Sätta en trädgårdsstol i. Plocka några blommor. Och dessutom några fruktträd. biggrin.gif
kerstin z5-6
Nej jag förstår -såsmånigom blir där en fruktträdslund ?
jga skulle peta ner massor av krasse frö i år de täcker otroligt bra-de perennner du sår nu är dessutom utplanteringsfärdiga i maj - du får rensa mellan dem -men de växer snart ihop om du väljer bra sorter -låga då antar jag ?
Hosta akleja , alunrot sandmalört lammöra näva är ex på sådana perenner -marktäckare under 20 cm kräver stor arbetsinsats i form av ogräsrens ..
Tullia
Tack! Ska kolla upp dessa (prismässigt och utseendemässigt). Huvudsaken är att få igång något snabbt, till överkomligt pris, på denna stora yta. Ju fler saker som jag tycker kan vara kvar långsiktigt, desto bättre. Dock är det inga problem att sedan byta ut några partier mot annat för variation eller annan funktion.

Ingen av de du föreslog funkar jättebra att gå på va? Jag kanske får hitta något annat att så ut också, på strategiska sträckor, som jag får rensa lite mer...

Funderar på om det kan vara läge att så några gröngödslingsväxter t ex. De borde vara ganska billiga, och en blandning av några trevliga sådana och några perenner kanske blir bra... g.gif
kerstin z5-6
nej -men du kanske vill ha lite trevliga gångar att gå på när du komer så långt ? en bänk ? och något mindre område med enbart marktäckare -nackdelen med så låga marktäckare som dessutom passar att gå på -är ogräsrensningen innan de vuxit ihop o även senare trampnarv är ok men sprider sig , timjan är det för skuggigt för senare när du fått upp träden
Tullia
Tack för svar igen!

Jag får nog smälta infon lite igen. Kanske ska jag fundera ut något annat än det jag tänkt från början. Hade tänkt att mer eller mindre hela ytan skulle vara ganska tillgänglig att traska runt och leka på... Inte vara någon sorts "plantering". Men, tja, jag kanske blir sugen på något annat efter att ha lyssnat på er/dig här.

smile.gif
kerstin z5-6
[attachment=12637:17.jpg]´
[attachment=12636:13.jpg]
[attachment=12635:12bb.jpg]
Nån exempel bild kan ju vara bra -inte så lätt med ord alltid
jag har träden , fruktträd eller prydnadsträden -i växt öar -inprängda med annat perenner osv -runt dem gångar av grus , grus eller gräsytor , trallgångar med mera .Tycker det är relativt lättskött-ialla fall bättre än stora ytor med sk marktäckare

[attachment=12633:4j.jpg]

[attachment=12634:12.jpg]
Tullia
Tack för bilderna. Tror att jag har sett dem tidigare. Det är fint, men stämmer inte överens så bra med vad jag har tänkt för den delen av trädgården. Jämfört med mina ursprungstankar känns det för mycket "plantering" och är för högt. Jag skulle nog ha något mellan det och en "äng". (???) confused.gif

Tack i alla fall!!!
Eva 33c
Jag vill ge dig ett lästips, Tullia.
Det finns en lite äldre bok (1977) av Ilge Bosch-Willebrand som heter "Marktäckande växter" som är jättebra. Bibliotek eller antikvariat är det som gäller för att få tag i den tror jag.
Här finns massor av exempel och beskrivningar på marktäckande växter för alla lägen och olika höjder mm. Och vilka som tål lite tramp, även om det knappast finns något tramptåligare än gräs...
Rekomenderas varmt tummenupp.gif
Tullia
Tack Eva! Låter som en perfekt bok. Jag får söka.
ängsvädd
En vildängsblandning kanske? http://www.pratensis.se
Tullia
Suck, skrev just ett svar som försvann... -cry-.gif

Men det vet ju inte ni något om...! wink.gif

Tack för ditt svar i alla fall! Jag har funderat på äng jag med. Många fördelar, uppfyller också många av mina behov/kriterier. Negativt är färgerna på många av blommorna. Dock kanske det inte blir så dominerande när blommorna är så små... g.gif

Jag kanske ska göra en blandning med äng i botten, en del perenner för omväxlingen, och några (ömt vårdade) låga marktäckare för att lugna ner det. Kanske lite sten och plattsättning också.

Och så leta bok...
ängsvädd
Vad sägs om Tusensköna, jag har sett skära?
Tullia
Tja, någon skär nyans kanske funkar bättre än allt gult och lila som det ofta är på ängsblommor t ex. Funderar på om man kan lyckas göra en egen "ängsblandning" av blommor och annat som man tycker är fint. Antar att det kan vara svårt att få ihop en välbalanserad mix.

Fick ditt meddelande!

Just nu vacklar jag hit och dit. Har visioner om ett riktigt trevligt välskött område med en blandning av perenner och marktäckare, men sedan börjar jag känna att det kanske blir för jobbigt. Har ju fler trädgårdsdelar som jag vill prioritera tidsmässigt.
Jan Lindgren
Hej!
Lägg plast på alltihop. Täck med väldigt sandblandad jord. Plantera timjan och sedum ev taklök. Det kommer att växa bra när det regnar även ogräset. Sen när det blir en torrperiod så dör allt ogräs och de odlade växterna överlever. Samma princip som de gröna taken.
MVH
Jan Lindgren
Tullia
Hmmm, ok. Är det viktigt att det är plast då? Jag fick annars tipset att täcka med tidningar som rotspärr. Hur tjockt lager jord? Det går bra att plantera allt detta ifrån frön?

Tack för ditt svar.
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 07-02-2008, 17:12) *
Hej!
Lägg plast på alltihop. Täck med väldigt sandblandad jord. Plantera timjan och sedum ev taklök. Det kommer att växa bra när det regnar även ogräset. Sen när det blir en torrperiod så dör allt ogräs och de odlade växterna överlever. Samma princip som de gröna taken.
MVH
Jan Lindgren

Men då stannar ju allt regnvatten på plasten, ingen dränering? Är det inte bättre med ett genomsläppligt material som tidningar eller fiberduk?
Jan Lindgren
Hej!
Täcker man med material som släpper igenom fukt så dör inte ogräset vid torka. Är ytan där man lägger plasten någorlunda jämn så är inte vattenpölar något problem.
MVH
Jan Lindgren
Tullia
Tja, ännu ett alternativ som jag måste smälta. Vet inte om det är just "känslan" av att ha ett lager plast i trädgården som stör lite? Men efterhand så planterar man ju igenom den med träd och sådant (de påverkas inte negativt?), och man kan ju enkelt dra bort den helt eller delvis om man vill göra något annat/komplettera. Marken är ganska ojämn, så jag får ha lite strategiska hål på vissa ställen troligen.

g.gif
jennyp
vintergröna? den är verkligen tålig och trampvänlig och faktiskt ganska fin smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon