Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ris i kattmat?, Bra eller dåligt?
          Kathy
          Inlägg 04-02-2008, 20:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:04) *
          Du har rätt. Katten är köttätare och har inte behov av mera kolhydrater än som finns i magen på en vanlig mus. Tyvärr är det mycket svårt (omöjligt?) att hitta ett bra foder i dag. Allihop är mer eller mindre bemängda med en massa kolhydrater. Det är ju billigt och ökar förtjänsten för fabrikanten men bra är det inte.

Det enda är att läsa innehållsdeklarationer och köpa det bästa fodret. Så gör vi. Sedan kompletterar vi med rått kött och rå lever några gånger i veckan.

Ja, jag har också hört att katten inte ha grönsaker tillsatt i kosten eftersom den är en utpräglad köttätare. Den kan ändå inte tillgodogöra sig grönsakerna.
          Grönsakerna är mest till för kattägaren i tro om att grönsakerna är bra för kisse.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-02-2008, 20:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Det har du rätt i, det är ju katter tråden handlar om. Men jag vidhåller att även katter behöver en liten del vegetabilier, naturligtvis inte helvegetarianer som jag hört att en del vansinniga kattägare försökt göra dem till angry.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Kathy
          Inlägg 04-02-2008, 20:43
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:40) *
          .....//......naturligtvis inte helvegetarianer som jag hört att en del vansinniga kattägare försökt göra dem till angry.gif

citerar LadyG:
          CITAT
          ...//....kan bli blinda om de äter enbart vegetabilisk kost....//.....

Är det sant att katten kan bli blind??
          Hur kan man då som kattägare, göra sin kisse till vegetarian??? no.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 20:47
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Kathy @ 04-02-2008, 20:43) *
          Är det sant att katten kan bli blind??
          Hur kan man då som kattägare, göra sin kisse till vegetarian??? no.gif

Googlade runt och hittade den här informationen:

De viktigaste är en aminosyra som heter taurin (2aminoetyl-sulfonsyra), en fettsyra - arachidosyra som enbart finns i animaliskt fett, och A-vitamin och B12-vitamin.
          ../..
          Som nämnts behöver katter taurin för att hålla sig friska. Så vitt man vet i dag är katter det enda däggdjuret som behöver detta ämne. Brist på taurin förstör långsamt kattens näthinnor och kan göra den blind. Det är alltså väldigt viktig att katten inte får taurinbrist. Taurin finns i små mängder i mjölkprodukter och inte alls i vegetabilisk föda. Man ska dock inte ge katten mjölk - många katter har mycket svårt att smälta mjölk och grädde. En del katter klarar dock av fermenterade mjölkprodukter som filmjölk och yoghurt.

http://www.katt.nu/artikel-20020115.htm

Spinn verkar vara en bra sida f ö, någon som vet hur mycket man kan lita till deras artiklar?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 20:54
          Länk hit: #25

Medlem

De säger f ö ungefär samma sak, fast i betydligt svårare ordalag på www.devonrex.se

"Taurinbrist orsakar dilaterad kardiomyopati, retinal degeneration samt reproduktionsstörningar (missfall, deformerade kattungar)."
          ( http://devonrex.se/kokbok/protein.html )

Tur att man har lexikon smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-02-2008, 20:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:28) *
          Enligt en uppfödare jag känner till går morot inte alls rakt genom hunden. Hon föder upp papillon och phalene som har en ögonsjukdom i rasen och ger morot för att stärka ögonen. Fibrerna går igenom men de är ju till nytta för hunden iaf vid matsmältningen men små mikronäringsämnen borde ju kunna tas upp.

Hunden kan inte tillgodogöra sig råa grönsaker, dom har en kortare tarmkanal, men det är bra för tänderna. PRA påverkas absolut inte av morötter, det är en ärftlig defekt!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 21:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det är inte grönsaken i sig som är den viktiga i kattmaten utan fibrerna. (Växt eller kostfiber 1% ) Katterna själva tuggar gärna i sig våra blommor eller gräs, om de inte får dessa fibrer naturligt genom fodret/maten. Dessa fibrer behövs för bl.a. matsmältningen.
          I torrfoder är det nästan omöjligt att bevara dessa växtfibrer, utan då tillsätter många tillverkare grönsaker istället (I tron att det kompenserar)
          Som sagt, kolla innehållsförteckningen! Det ska bland annat stå vad proteinet består av (Fisk, kött, kyckling...) Detta proteinet ska vara minst 10-12% i fodret! Rätt mycke alltså!

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 21:48
          Länk hit: #28

Medlem

Aah, oki. Då är jag med. Tror jag. Fungerar ampellilja och havre för matsmältningen eller måste det finnas fibrer i maten?
          De älskar att knapra på skotten till ampelliljorna (moderplantorna ser jag till att ha högt, men skotten är katternas) och gräset som blir om man sätter havre, men de hostar ytterst sällan upp hårbollar eller kräks.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-02-2008, 21:54
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 21:48) *
          Aah, oki. Då är jag med. Tror jag. Fungerar ampellilja och havre för matsmältningen eller måste det finnas fibrer i maten?
          De älskar att knapra på skotten till ampelliljorna (moderplantorna ser jag till att ha högt, men skotten är katternas) och gräset som blir om man sätter havre, men de hostar ytterst sällan upp hårbollar eller kräks.

Jag lät mina katter äta av ampelliljorna och det var inga problem med det. Men meningarna om ampelliljans lämplighet är delade, men jag vet katter som varit friska och levt länge trots att de ätit av ampelliljor.

Man kan även så vetegräs och variera med, eller de andra sädesslagen, eller vanligt gräs.

Om de har fri tillgång på ampelliljor och gräs tror jag inte det behövs växtfiber i maten, men jag är osäker.

PS: Mina katter var ganska "lustiga", de ville ha pannkakor ibland (små mängder).

Edit: Jag är osäker på om en del av mikronäringsämnena i växterna kan absorberas av katten så att det behövs lite mer variation på växter.

Redigerat av MimmiH: 04-02-2008, 21:58

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 22:02
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 21:54) *
          Jag lät mina katter äta av ampelliljorna och det var inga problem med det. Men meningarna om ampelliljans lämplighet är delade, men jag vet katter som varit friska och levt länge trots att de ätit av ampelliljor.

Man kan även så vetegräs och variera med, eller de andra sädesslagen, eller vanligt gräs.

Om de har fri tillgång på ampelliljor och gräs tror jag inte det behövs växtfiber i maten.

PS: Mina katter var ganska "lustiga", de ville ha pannkakor ibland (små mängder).

Hittade havre på zooaffären, det var ju mycket billigare än att köpa kattgräs (såndär ful ask som kostar 25:- styck på hemköp) och det växer snabbare! Ampelliljorna är det lite säsong på, ibland tar jag ju skotten för att få nya plantor, men gräs har de alltid. Jag tycker nästan man ser hur ledsna de blir när det inte finns fint gräs (de gillar inte när det växt till sig lite).

Ush så tramsig jag låter! biggrin.gif

Apropå konstiga katter... Båda mina katter är "skinkomaner", jag tror nästan man skulle kunna dressera dem om de bara fick skinka för besväret. Fast det är i pricnip det enda godis de gillar, vanligt kattgodis och mynta ratar de - det tycker jag är jättekonstigt! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 04-02-2008, 22:08
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 22:02) *
          .....//.........Ush så tramsig jag låter! biggrin.gif.....//...........

Du låter som en högst vanlig kattägare, tycker jag. flirting.gif tongue.gif giggle.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 22:11
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Kathy @ 04-02-2008, 22:08) *
          Du låter som en högst vanlig kattägare, tycker jag. flirting.gif tongue.gif giggle.gif

Ja, det är ju familjemedlemmar så visst blir jag ledsen när de inte är glada. Jag vill att de ska få ha hög svansföring genom hela livet smile.gif

...fast lite tramsig är jag nog - det är nog alla kattägare smile.gif

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 04-02-2008, 22:13
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 22:11) *
          ....//........det är nog alla kattägare smile.gif

whistling.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-02-2008, 22:23
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:04) *
          (...) Fast är det så lyckat att det är ris i kattmaten? (...)

Ris är bra för magen. Åtminstone till sjuka hundar kan man ge risavkok och sedan ris och kokt fisk. Inte säker om det gäller för katter också, men kan det vara det som är meningen?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 05-02-2008, 00:27
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Livliga diskussioner om kattmat finns på http://www.kattforum.se/

Trenden har vänt och man ger alltmer burkmat nu och går ifrån torrfodret. De stora märkena som säljs hos veterinär och i zoobutiker innehåller alldeles för lite kött. Katten har en kort rovdjurstarm och kan inte tillgodogöra sig proteinerna från vegetabilier. Den burkmat som rekommenderas mest är mjau som finns i vanliga matbutiker. Härligt! Den bästa maten är en av de billigare sorterna. Det har även kommit fram fler sorter med mycket kött i som är hyfsat billiga. Läs innehållsförteckningen och köp de sorter som innehåller mest kött!

Man kan ju fråga sig hur det kan komma sig att veterinärer rekommenderar foder som inte är riktigt bra. Tyvärr så är det många veterinärer som har hundar som norm och de är allätare. Veterinärerna får sin utbildning i näringslära för katt från torrfodertillverkarna. De säljer ju också det fodret och tjänar pengar på det. Jag tror inte att de går in för att luras utan de har helt enkelt fått sin utbildning från fel ställe.

Kattuppfödare får rabatt när de köper vissa torrfodersorter. Så många matar sina kattungar med det och katterna är vana vid det fodret från början. Uppfödaren får kattungepaket med foder, rabattkupong på mer foder och någon present att skicka med till kattungarna när de säljs. Torrfoder som inte har någon egen god smak utan innehåller smakförstärkare. Därför kan det vara svårt att lära katten äta annan mat sedan.

Den allra bästa maten fixar man själv, men det kräver kunskap så att alla näringsämnen kommer med. Här kommer en jättebra sida om hur man ska göra. http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html Vill du läsa mer eller har frågor så finns det ett jättebra forum. http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html

Att ge katten rått kött att gnaga i sig är det bästa man kan göra för deras tänder. En rå kycklingvinge är toppen. Och ja man kan ge katten rå kyckling, det klarar den. T o m royal canins egen veterinär som håller på med tandhälsa fick erkänna att vildkatter aldrig har några problem med tänderna.

Men som har sagt tidigare i tråden, lite ris eller morot kan vara bra om katten behöver gå på diet pga av diarré.

Citera
          KURT
          Inlägg 05-02-2008, 06:12
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Många rovdjur äter dessutom normalt även maginnehållet på sina byten, och kan på så sätt få i sig vegetabilier.

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-02-2008, 11:19
          Länk hit: #37

Medlem

Hel, rå köttbit? Till fröknarna? Tillåt mig småle, det kommer aldrig att gå. De äter bara tillagade råvaror, och jag tror de hellre svälter än äta rått.

Man jag trodde katter också kunde få salmonella från kyckling? Från rå fisk kan de iaf få mask, det vet jag.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-02-2008, 11:24
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

När jag födde upp ett gäng kattungar i höstas (de hade ingen mamma), rekommenderade en veterinär att jag skulle lägga köttfärs i vatten och ge dem vattnet i början av avvänjningsperioden, sen efterhand även köttfärs. Jag blev osäker om jag skulle köpa nötfärs eller blandfärs och frågade därför igen. Den dagen var det en annan veterinär som blev helt förskräckt över förslaget. Hon har jobbat på slakteri och vet vad som finns i köttet! Jag kunde ha dödat katterna i värsta fall. Vuxna katter tål ju så klart mer, men jag blev lite tveksam efter detta.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-02-2008, 11:30
          Länk hit: #39

Medlem

Vuxna, ovana katter som hittils levt på kattfoder i olika former mår nog inte så bra av att man radikalt lägger om deras kost. Att pappas kastrerade hankatt äter nästan vad som helst beror på att katten är utekatt, råttfångare. Den katten har levt så hela sitt liv och hans mage är van vid det, men fröknarnas magar är inte anpassade efter det. Jag misstänker att de skulle bli sjuka i magen om jag byter ut allt för mycket foder till en massa konstigheter.

Dessutom får de både torrfoder och blötfoder, helst med så hög halt kött eller fågel som möjligt, fisk kan de vara allergiska emot så det får de inte så ofta.

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 05-02-2008, 11:31
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 11:24) *
          När jag födde upp ett gäng kattungar i höstas (de hade ingen mamma), rekommenderade en veterinär att jag skulle lägga köttfärs i vatten och ge dem vattnet i början av avvänjningsperioden, sen efterhand även köttfärs. Jag blev osäker om jag skulle köpa nötfärs eller blandfärs och frågade därför igen. Den dagen var det en annan veterinär som blev helt förskräckt över förslaget. Hon har jobbat på slakteri och vet vad som finns i köttet! Jag kunde ha dödat katterna i värsta fall. Vuxna katter tål ju så klart mer, men jag blev lite tveksam efter detta.

Uppfödaren till våra katter gav kattungarna rå köttfärs blandat med välling.
          Köttfärsen hade då först varit fryst i några dygn.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 18:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon