Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Katt problem, Var hittar man en katt nuförtiden??
          Stella-Polaris
          Inlägg 06-02-2008, 12:59
          Länk hit: #41

Gäster

Ang Katter och möss så kan man ju resonera olika.

Under vintern är det trevligt med en katt som ligger på ens fötter. Man är själv inte ute så mycket.

Det är främst under senhöst och vinter somman har musproblem. Under denna tid håller sig katter ofta hemma. Frammåt våren vill de vara ute allt längre och ifallet hankatt så försvinner de ibland under längre tider. Själv är man inte inne så mycket under denna tid utan håller själv till utomhus tills hösten närmar sig slutet. Man går då innomhus, mössen klommer in och hankatten kommer oxå hem. Igentligen ganska perfekt.

Citera
          Anma
          Inlägg 06-02-2008, 16:20
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Stella-Polaris @ 06-02-2008, 12:59) *
          Ang Katter och möss så kan man ju resonera olika.

Under vintern är det trevligt med en katt som ligger på ens fötter. Man är själv inte ute så mycket.

Det är främst under senhöst och vinter somman har musproblem. Under denna tid håller sig katter ofta hemma. Frammåt våren vill de vara ute allt längre och ifallet hankatt så försvinner de ibland under längre tider. Själv är man inte inne så mycket under denna tid utan håller själv till utomhus tills hösten närmar sig slutet. Man går då innomhus, mössen klommer in och hankatten kommer oxå hem. Igentligen ganska perfekt.

Om hankatten lever än, okastrerade hankatter har en medellivslängd på ca 2 år...

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 06-02-2008, 20:25
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (Anma @ 06-02-2008, 16:20) *
          Om hankatten lever än, okastrerade hankatter har en medellivslängd på ca 2 år...

Räknar du då med alla avlivade hannar...... Min erfarenhet talar emot en2 års medellivslängd och jag skulle gärna se en referens på den uppgiften då jag anser den är påhittad.

Citera
          Felicia
          Inlägg 06-02-2008, 20:49
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Jomen det blir ju så när dom har denna drift i sig som gör att dom springer miltals för att få para sig. Många försvinner, blir påkörda, tagna av rävar och dyl och säkert skjutna också skulle jag tro. Sen är dom ute i slagsmål och kommer hem skadade.
          Det som gjort att jag kastrerat de katter jag haft är att dom blir helt odrägliga inne annars, skriker hela tiden och kissar överallt.
          Man vill ju kunna ha missen inne. Och så är jag rädd att dom ska försvinna.
          Våra grannar har en honkatt som är okastrerad men dom har henne nästan aldrig inne och det tycker jag låter så hemskt då det är vinter och kallt men dom säger hon kissar i sängarna, sofforna, på mattor och överallt. Däremellan är hon borta i veckotal. crying.gif
          Min kisse är alltid runt gården bara och mycket inne och sover så hon har blivit lite tjock wub.gif men är jätte-duktig på att ta råttor rolleyes.gif

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Fenja
          Inlägg 06-02-2008, 22:25
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Vi har en fertil hankatt nu som varken strilar/kissar inne eller ränner runt särskilt mycket. Det där är ganska olika. En annan hane jag hade för flera år sedan fungerade likadant, kom hem varje kväll och åt och sov inne. Hankatten vi skaffade i fjol, innan den vi har nu, flyttade dock till en granne på andra sidan riksvägen, 7 kilometer härifrån... Han strilade massor och var aldrig hemma. När vi hämtat hem honom ett stort antal gånger fick den andra familjen köpa och kastrera honom.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-02-2008, 22:46
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Såg en lapp i affären idag (Klippan): De vill bli av med 4 kattungar. Det stod om färgen och så, men det har jag glömt. Det var nog tre pojkar och en flicka. Telefonnumret är 070-3589399.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Harvey
          Inlägg 07-02-2008, 13:56
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Jag tycker faktiskt att honkatter är bättre på att hålla andra katter borta från tomten, hankatter har en förmåga att försvinna eller bli lata och mesiga (även om de är okastrerade). Överhuvudtaget tycker jag att honkatter är mer "katt", självständigare, bättre musfångare osv. Det är klart att det är individuellt, jag har haft flera hankatter som har hållt sig hemma, och alla har fångat möss men inte i samma mängd.
          Jag håller mig med en av varje kön, då har jag en lat kelig, och en som det är lite mer fart i. Fast bägge är kastrerade, för många hanar har jag haft som har pissat i soffan, och många kattungar har jag haft som det inte gått att bli av med.

--------------------

Citera
          embees
          Inlägg 08-02-2008, 13:28
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 17:50) *
          När man kastrerar en honkatt tar man bort ovarierna dvs äggstockarna och ibland även livmodern.
          När man steriliserar skär man av äggledarna eller ibland enbart stänger av dem.

Så skillnaden mellan sterilisering och kastraktion är inte en fråga om kön utan om tillvägagångssättet.

Finns det verkligen folk som "bara" steriliserar sin/a katt/er? Det är ju djurplågeri. Tänk en honkatt som löper och löper och löper och parar miljoner ggr och aldrig blir dräktig! Full av könshormoner men ingen avlastning genom att bli dräktig. Var tredje vecka ca löper en honkatt så länge hon inte blir dräktig. Jag ryser!!
          Mer humant att kastrera BÅDE hon och hankatt och slippa löpeländet helt och hållet. + att katterna blir mycket, mycket trevligare.

mvh Majsan

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          MariaS
          Inlägg 08-02-2008, 13:56
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (embees @ 08-02-2008, 13:28) *
          Finns det verkligen folk som "bara" steriliserar sin/a katt/er? Det är ju djurplågeri. Tänk en honkatt som löper och löper och löper och parar miljoner ggr och aldrig blir dräktig! Full av könshormoner men ingen avlastning genom att bli dräktig. Var tredje vecka ca löper en honkatt så länge hon inte blir dräktig. Jag ryser!!
          Mer humant att kastrera BÅDE hon och hankatt och slippa löpeländet helt och hållet. + att katterna blir mycket, mycket trevligare.

mvh Majsan

Det var många år sedan det fanns veterinärer som steriliserade honkatter! Anledningen till att man kastrerar, är att kattens egna könshormoner ganska snart leder till juvertumörer. Särskilt då honkatter som löper och löper utan att bli befruktad.
          Sen fick man ett annat probblem med att honkatter ofta dog med brustna utomkvedshavandeskap, och/eller svåra livmoderinflammationer. Så honkatter var de första där man införde kastrering på alla.
          Däremot är det först de senaste tjugo åren, som man började kastrera hankatterna. Det tog ett tag innan man förstod att även hankatter får juvertumörer av sina könshormoner. Sen hände det ofta att spermierna lyckades slinka emellan och ändå befrukta fertila honor. Även urinmarkeringen blev kvar hos dåligt steriliserade hanar.
          Sedan 15 år,är det altså REGEL UTAN UNDANTAG inom veterinärmedicin att KASTRERA katter! Man försöker även att låta bli att skriva ut p-piller till honkatter så långt det går, då dessa piller också leder till livmoderinflammationer, agresivt betende, skador på kattungar och ofrivillig sterilitet.

Citera
          Virriz
          Inlägg 11-02-2008, 15:38
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

Jag skulle aldrig sälja eller skänka bort någon katt till någon med din attityd. Att inte kastrera/sterilisera katter som inte medvetet ska gå i avel (=där man kommer att sälja kattungarna) är så jävla dåligt och visar sånt brist på ansvar så man blir helt trött. Inte för att jag tror att någon kan prata dig tillrätta, men jag blir arg...!!!

Katter är sällskapsdjur och en del är bra råttjägare, andra inte (oavsett dyr eller billig raskatt eller huskatt). Det primära när man skaffar en katt ska vara att "jag vill ha ett sällskapsdjur som jag är beredd att ta ansvar för de närmsta 15-20 åren". Sen kan situationer förändras, men man ska vara beredd på det från början, är du det?? Visst kan du skjuta katten efter 3 år om du "tröttnar", men om du har en hankatt så finns säkert flera hundra kattungar där ute som också är DITT ansvar för att DU inte kastrerat DIN katt!

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          embees
          Inlägg 18-02-2008, 11:18
          Länk hit: #51

Medlem

Ni som har okastrerade hankatter, vet ni vad era älsklingar håller på med när de inte är hemma?
          Jo, då går de sina rundor, kissar överallt där de känner lukten av andra katter, och de bevakar sina revir samt ev även slåss (mer regel än undantag).
          Jag har tre (3) kastrerade honkatter (alltså inga katter som hanarna har nån glädje av att para sig med annat än för ren lust). Likförb-at kissmarkerar alla dessa okastrerade hanar vårt hus på alla dörrar och fönster eller varhelst de kommer åt, så stanken står tjock av hankatturin i nejden.

Jag är inte arg på katterna, de följer sin natur och gör det som de är programerade att göra, nämligen föröka sig. Däremot så skulle jag vilja gnugga alla dessa ägare till okastrerade hankatter i katternas urin för att få dem att förstå terrorn som man utsätts för!! ranting.gif ranting.gif ranting.gif

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 18-02-2008, 23:30
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (Virriz @ 11-02-2008, 15:38) *
          Jag skulle aldrig sälja eller skänka bort någon katt till någon med din attityd. Att inte kastrera/sterilisera katter som inte medvetet ska gå i avel (=där man kommer att sälja kattungarna) är så jävla dåligt och visar sånt brist på ansvar så man blir helt trött. Inte för att jag tror att någon kan prata dig tillrätta, men jag blir arg...!!!

Katter är sällskapsdjur och en del är bra råttjägare, andra inte (oavsett dyr eller billig raskatt eller huskatt). Det primära när man skaffar en katt ska vara att "jag vill ha ett sällskapsdjur som jag är beredd att ta ansvar för de närmsta 15-20 åren". Sen kan situationer förändras, men man ska vara beredd på det från början, är du det?? Visst kan du skjuta katten efter 3 år om du "tröttnar", men om du har en hankatt så finns säkert flera hundra kattungar där ute som också är DITT ansvar för att DU inte kastrerat DIN katt!

Det är ganska intressant att se vilka skillnader det finns i uppfattningar. Själv är jag mer av den uppfattningen att jag tycker mer eller mindre illa om sättet med kastrering. Jag ser så här : Vill du inte ha en okastrerad katt så skaffa då inte katt. Om katten själv fått välja kan vi nog utgå ifran att den valt att ej bli kastrerad. Men nu kommer någon som vill ha en katt, för sitt höga nöjes skull, men vill inte ha de negativa sidorna.. Alltså, för sin egen skull, kastrerar man katten så den kan vara en innekatt och aldrig en riktig katt...

Personligen har jag ingen som helst försåelse för tex innekatter. Har träffat på ett antal mentalt skadade katter som hålls innomhus. Hönor får inte sitta i bur längre men katter får man låsa in i en lägenhet i stan... Eller sug på denna: Innehund........ Hunden som inte får gå ut...

Skulle jag ha en hankatt som har "Flera hundra kattungar på bygden" så vore jag omåttligt stolt... Meanest Cat on the Block!!!!! angel_not.gif

Redigerat av Stella-Polaris: 18-02-2008, 23:36

Citera
          embees
          Inlägg 19-02-2008, 09:42
          Länk hit: #53

Medlem

Intressant resonemang du har Stella-Polaris.
          Varför kastrerar man hingstar och håller hästar i hagar. Det är ju inte deras 'natur'. Eller håller kor i lagårdar för mjölken eller köttets skull. Klipper all pälsen av fåren osv. osv.... listan kan göras oändlig.

Varför skulle katterna lida av att man tar bort deras hormonproduktion? Finns det någon vetenskaplig studie som stöder den teorin?

Framför allt som katterna inte lever 'naturligt' eftersom de lever med oss människor.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 19-02-2008, 10:10
          Länk hit: #54

Gäster

CITAT (embees @ 19-02-2008, 09:42) *
          Intressant resonemang du har Stella-Polaris.
          Varför kastrerar man hingstar och håller hästar i hagar. Det är ju inte deras 'natur'. Eller håller kor i lagårdar för mjölken eller köttets skull. Klipper all pälsen av fåren osv. osv.... listan kan göras oändlig.

Varför skulle katterna lida av att man tar bort deras hormonproduktion? Finns det någon vetenskaplig studie som stöder den teorin?

Framför allt som katterna inte lever 'naturligt' eftersom de lever med oss människor.

På något sätt så förknippar jag det med nytta. En oxe var ju gamla tidens traktor. Hästen var ju även den ett bruksdjur. Även katten var ett bruksdjur om än ett mycket trevligt sådant. Men även grisar är otroligt trevliga djur och klia en galt, med en kratta, är en upplevelse. Gris äter vi (men om man skulle äta katt blir man en hatad person)...

Idag handlar det inte längre så mycket om överlevnad och bruksnytta. I dag håller vi djur för vårt höga nöjes skull. Om det finns någon studier på katter vet jag inte. Dock torde det finnas massvis med studier på människor.... Djur som Djur.. Troligtvis även med slutsatsen att pasienten ej lider av den.. Ändå ser vi ner på förfarandet. I Sverige så pass att vi även inte tillåter kemisk kastrering även om pasienten frågar efter detta.. Nåväl nu var det katter.

Det finns folk som ej tycker om att man håller jakthundar som går i hundgård. Jag tycker detta är ok då det är ett nyttodjur.
          Andra, som jag, tycker det är fel att kastrera en katt och hålla den i en lägenhet. Medans vissa tycker att det är höjden av välgärning för katten.

Hur som helst, börjar gubben springa efter fruntimmer och yngre tjejer, så snörp honom. Han slipper då rastlösheten och sitter snällt i soffan och tittar på TV.. Ja troligtvis kan du få honom att börja brodera oxå... Vad skall han med en hormonproduktion till 45 år gammal och tvåbarns pappa..?? Eller håller du honom för ditt höga nöjes skull???? crazy.gif

Redigerat av Stella-Polaris: 19-02-2008, 10:11

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-02-2008, 11:32
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 10:10) *
          På något sätt så förknippar jag det med nytta. En oxe var ju gamla tidens traktor. Hästen var ju även den ett bruksdjur. Även katten var ett bruksdjur om än ett mycket trevligt sådant. Men även grisar är otroligt trevliga djur och klia en galt, med en kratta, är en upplevelse. Gris äter vi (men om man skulle äta katt blir man en hatad person)...

Idag handlar det inte längre så mycket om överlevnad och bruksnytta. I dag håller vi djur för vårt höga nöjes skull. Om det finns någon studier på katter vet jag inte. Dock torde det finnas massvis med studier på människor.... Djur som Djur.. Troligtvis även med slutsatsen att pasienten ej lider av den.. Ändå ser vi ner på förfarandet. I Sverige så pass att vi även inte tillåter kemisk kastrering även om pasienten frågar efter detta.. Nåväl nu var det katter.

Det finns folk som ej tycker om att man håller jakthundar som går i hundgård. Jag tycker detta är ok då det är ett nyttodjur.
          Andra, som jag, tycker det är fel att kastrera en katt och hålla den i en lägenhet. Medans vissa tycker att det är höjden av välgärning för katten.

Hur som helst, börjar gubben springa efter fruntimmer och yngre tjejer, så snörp honom. Han slipper då rastlösheten och sitter snällt i soffan och tittar på TV.. Ja troligtvis kan du få honom att börja brodera oxå... Vad skall han med en hormonproduktion till 45 år gammal och tvåbarns pappa..?? Eller håller du honom för ditt höga nöjes skull???? crazy.gif

JAg vill inte gå in med ett pekfinger, utan vill helst bara ge en förklaring.

Katter som aldrig varit utomhus, vet inte vad detta innebär. Att vara ute är inget som ingår i kattens naturliga instinkt. Däremot är katters instinkt att jaga. Detta kan vi tillfredställa en innekatt med, genom lek.

Jag måste också få inflika med att en okastrerad katt som inte träffar gelikar, mår absolut mentalt dåligt. Då är det bra att vi kan kompromissa genom att kastrera katten. Särskilt som könsdriften leder till en rad otäcka sjukdomar, när de inte får utveckla könsdriften som hormonerna ber om.

Katter som lever i musrika områden, med gott om föda, har en större könsdrift, än katter i mindre jaktområden. Detta kan då leda till att honkatter i rika jaktområden, kan få upp till tre kullar per år. Kastrerar man honkatten i ett sånt område, fortsätter dock hennes jaktinstinkt, så hon är en lika god musjägare i alla fall. Hankattens jaktinstinkter inskränker sig till den egna överlevnaden. En hankatt tar ALDRIG mer byten än vad hans energibehov kräver, medan en honkatt lägger på hög.

Vare sig då katten lever på landet som stallkatt, eller i en lägenhet i stan, finns det ändå fördelar med en kastrering. Kattens mentala status vinner trots allt i längden. Däremot så anser jag att man inte ska kastrera ALLA stallkatter, man behöver ju också en viss återväxt! Sen är det faktiskt upp till varje kattägare att själv bedöma vad man har mest nytta av: en hankatt som jagar både mat och honor på mycket stora områden, eller en hankatt som jagar i ett mindre revir, för sitt eget matförråd. En honkatt, som löper varannan vecka (om hon inte blir parad) och drar på sig sjukdomar, innan hon tömer reviret på skadedjur. Ja det är en smaksak som var och en får stå för.

Däremot är jag som veterinärassistent, mycket tacksam över de katter som kastreras och som bor i stan! De får ett mycket långt och lyckligt liv, trots förutsättningarna. Kontrollerad avel, vare sig det är bonnkatter eller raskatter, gör också att vi får friskare stammar och kan utrota ärftliga sjukdomar, som fortfarande är mycke vanliga oavsett ras.

Citera
          Tosan
          Inlägg 19-02-2008, 13:08
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (MariaS @ 19-02-2008, 11:32) *
          JAg vill inte gå in med ett pekfinger, utan vill helst bara ge en förklaring.

Katter som aldrig varit utomhus, vet inte vad detta innebär. Att vara ute är inget som ingår i kattens naturliga instinkt. Däremot är katters instinkt att jaga. Detta kan vi tillfredställa en innekatt med, genom lek.

Våra norska skogskatter tyckte bara det var läskigt ute, särskilt när trastarna kom och försökte skita på dem...
          Inne var de nöjda och glada, jagade varandra, flugor, leksaker och solkatter.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          LadyG
          Inlägg 19-02-2008, 19:53
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Min ena fröken råkade komma ut, hon ramlade ner från fönsterbläcket. Inget högt fall, vi bort inte så högt, men det var ju ute. Jag har aldrig sett en så rädd katt förut, hon hukade sig lågt och såg vettskrämd ut. När jag bar in henne borrade hon in klorna i min axel och klagade för mig och darrade.

Inomhus klättrar hon i bokhyllan och på sin klösmöbel, hon jagar syrran, flugor, laserprickar och skuggor, hon sover i solfläckar på golvet och sover på min kudde om natten. Hon är jättelycklig inomhus, men ut vill hon inte.

Om jag skulle tvinga ut henne skulle det, i mina ögon, vara djurplågeri. Hon älskar sin plats i solen, och den är inomhus.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-02-2008, 22:20
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag blir lite fundersam när jag läser denna tråd... jag minns en släkting på 60-talet som hade en gammal svartvit honkatt som var 23 år gammal. Hon hade aldrig i livet ätit ett p-piller, en gång om året fick hon en kull ungar till åldern satte stopp för det. Om katter löper var tredje vecka så hade hon sannolikt genomgått en massa tomlöp genom åren. Hon hade inga juvertumörer eller något annat fel och somnade in i solen utefter ladugårdsväggen en vacker vårdag.
          Jag tänker på innan, man kom fram till att okastrerade katter far illa av att vara naturliga, hur klarade de sig och hann bli både gamla och vara välmående? Eller är det så att katterna idag är ämligare och att detta är en problematik som uppstått på senare år? I så fall, är det avelsrelaterat eller? Får vildkatter samma problem av sin fertilitet?
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-02-2008, 22:33
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Fenja @ 19-02-2008, 22:20) *
          Jag blir lite fundersam när jag läser denna tråd... jag minns en släkting på 60-talet som hade en gammal svartvit honkatt som var 23 år gammal. Hon hade aldrig i livet ätit ett p-piller, en gång om året fick hon en kull ungar till åldern satte stopp för det. Om katter löper var tredje vecka så hade hon sannolikt genomgått en massa tomlöp genom åren. Hon hade inga juvertumörer eller något annat fel och somnade in i solen utefter ladugårdsväggen en vacker vårdag.
          Jag tänker på innan, man kom fram till att okastrerade katter far illa av att vara naturliga, hur klarade de sig och hann bli både gamla och vara välmående? Eller är det så att katterna idag är ämligare och att detta är en problematik som uppstått på senare år? I så fall, är det avelsrelaterat eller? Får vildkatter samma problem av sin fertilitet?
          Mvh
          Fenja

Dagens problem är avelsrelaterade. Förr såg man till att antingen slå ihjäl oönskade kattungar, eller se till att de hade nya hem att komma till. Man lät helt enkelt inte katterna föröka sig hur som helst ens på den tiden. Kastrering var inte att tänka på, men man hade som sagt sina egna metoder att hålla igen kattkollonierna på. Dock kunde man se till att koveterinären snöpte en och annan hankatt som man ville ha kvar på gården.
          Vildkatter (Inte vilda bondkatter) har inte dessa problemen heller. Kattdjur är nämligen inga flockdjur, så naturen sköter begränsningarna på ett naturligt sätt istället. Honorna stannar i sitt revir, stöter bort kattungarna när de blir könsmogna och hanarna vandrar runt i honornas revir.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-02-2008, 23:35
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Stella-Polaris @ 18-02-2008, 23:30) *
          ... Alltså, för sin egen skull, kastrerar man katten så den kan vara en innekatt och aldrig en riktig katt...

Jag förstår inte kopplingen mellan kastration och innekatt. Mina kastrerade katter är utekatter och det har jag sagt tidigare. Läser du vad man skriver eller?
          Har du förresten hittat en katt än?

Jag har också lite svårt för rena innekatter. Klart de är vettskrämda om de kommer ut, det är ju en främmande värld för dem. Min katt fick bli ofrivillig innekatt i några månader efter en olycka. Efter det var han rädd att komma ut och ville snabbt in igen! Men efter bara några dagar var han "normal" igen, flyttade ut i ladan, låg och solade på gräsmattan och ville inte alls komma in mer. Ni som har innekatter: tror ni inte de behöver sol precis som vi? All strålning passerar inte fönsterglaset. Har de inte rätt att känna dofter, höra vinden? Promenader i koppel eller en utegård tycker jag nog att de åtminstone borde få ha.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 13:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon