Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > ingen rädder för vargen, men vildsvinen då?, dom är ju fler , men hur farliga??
          Anma
          Inlägg 07-02-2008, 15:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Min man hade tur i somras och fick se en vildsvinsflock i aktion på strandkanten.
          Han var ute och fiskade och hade kastat ankar ca 50-75 meter från en obebodd ö som nästan är en halvö, bara en kanal som skiljer den från fastlandet. Efter ett bra tag hörde han bök och grymtningar från strandkanten, vassen skymde sikten så han klättrade tyst upp på taket till båten för att se. Där var en hel flock på 10-15 vildsvin i olika storlekar och bökade i strandkanten. Han stog och tittade en stund och så sa han pssssst jättetyst, genast rusade alla svinen in i skogen!

Synd att jag inte var med, men å andra sidan hade vi nog inte sett dem ändå för jag har svårt att tro att vi skulle varit alldeles tysta hela tiden om vi varit två i båten.

På våren innan vassen kommer ser man hela strandkanten alldeles uppbökad på denna ö.
          Vi brukar höra dem där ute på ön, men har aldrig förr sett dem och varit osäkra på om det verkligen är vildsvin.

Till vår ö hade ett vildsvin virrat sig över isen en vinter, den sköts ner ganska snabbt...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-02-2008, 18:41
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Undrar hur stor vildsvinspopulationen var innan de dog ut? Någon begränsande faktor måste det ju rimligen finnas. Om det inte är vargen, skulle det då bara vara födotillgången? Skulle vara mycket intressant att veta hur många vildsvin det hade funnits utan alla matningar i skogen! Jag stör mig rätt mycket på det, överallt luktar det pepparkaka eller ruttna betor. Jägarna bara matar och matar men skjuter tydligen ingenting. Sluta mata, sluta skjut och se vad som händer...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 07-02-2008, 19:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Om jag minns rätt från skolundervisningen var det faktiskt vi människor som utrotade den helt på egen hand.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-02-2008, 22:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vildsvinets historia i Sverige från Däggdjuren i färg: Fanns under stenåldern men blev utrotat före historisk tid. Oklart hur. Fanns dock på Öland där det anordnades jakter på 1500 och 1600-talen. Utrotades efter 1688. Inplanterades 1723 och utrotades igen runt 1770. Några rymde från en skånsk djurpark 1942 och man försökte utrota dom 5 år senare. Lyckades inte helt men 29 djur dödades. Troligen försvann även dom som klarade sig så småningom. På 1970-talet rymde fler från olika hägn. 1986 beräknades stammen till 400-500 djur.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Netha
          Inlägg 07-02-2008, 22:39
          Länk hit: #25

Gäster

Har för många år sedan varit åskådare till när en älg klampade in i trädgårdar ...
          jagade en man som försökte mota bort den. med hjälp av en piassavakvast.

Jesses vad ilsken den var, mannen fick ta sin tillflykt in i huset.
          Har några foton från tillfället, ska leta.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 08-02-2008, 18:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Inte tycks vildsvinen vara så skygga: En bekant man fick ett sorgset mobilsamtal från hustrun, som var på landet med hunden. Hon satt uppe i en gran -cry-.gif med en ilsken vildsvinsgalt nedanför. Hunden hade tydligen retat galten ute i skogen, när hunden sprang hem sprang galten efter. Det slutade lyckligt - för hustrun och hunden åtminstone.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          zaaritha
          Inlägg 09-02-2008, 23:52
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Trodde inte att vildsvin åt djur!
          Dumt av mej!

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-02-2008, 07:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Mest as tror jag, men får de tag i ett litet djur så tuggar de allt i sig det.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon